لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> چهارباغ عباسی اصفهان
چهارباغ عباسی اصفهان

چهارباغ عباسی اصفهان

شهر اصفهان با لقب نصف جهان یکی از زیباترین شهرهای ایران است. جاهای دیدنی اصفهان بی شمار است و یکی از آن ها خیابان چهارباغ اصفهان می باشد که از زیباترین خیابان های کل کشور محسوب می شود. در این خیابان می توان در زیر سایه درختان چنار و نارون پیاده روی کرد یا روی نیمکت ها نشست و نفسی تازه کرد و یا با خیال راحت از اینکه هیچ خودرویی رد نمی شود به دوچرخه سواری پرداخت. این خیابان مخصوصا زمانی که زاینده رود بی آب می شود و حال و هوای شادی ندارد بهترین گزینه برای گشت و گذار است. چهارباغ یا چارباغ یک خیابان طویل و زیبا است که شامل چهارباغ بالا، چهارباغ عباسی و چهارباغ پایین می شود. چهارباغ بالا از نزدیک کوه صفه و دروازه شیراز شروع شده و در نهایت به زاینده‌ رود می ‌رسد. در این میان سی ‌و سه‌ پل به عنوان یک واسطه عمل کرده و چهارباغ بالا را به چهارباغ عباسی وصل می ‌کند. چهارباغ عباسی از زاینده ‌رود شروع می ‌شود و تا دروازه دولت ادامه می یابد. از دروازه دولت تا میدان شهدا را نیز چهارباغ پایین می گویند. در این مطلب قصد داریم به خیابان چهارباغ عباسی اصفهان رفته و شما را با جاذبه های دیدنیش آشنا سازیم.
اصفهان شهر بزرگی بوده و اقامتگاه های متفاوتی دارد؛ از هتل های مجلل گرفته تا اقامتگاه های سنتی و ساده همه و همه محل مناسبی برای اسکان چند روزه هستند. قطعا برای اقامت در چنین شهری دچار سردرگمی می شوید اما اگر قبل از سفر محل اقامت خود را تعیین کرده باشید می توانید با خیالی آسوده به سمت اصفهان حرکت کنید. با مراجعه به وبسایت ایران هتل آنلاین می توانید تنها طی چند دقیقه لیستی از بهترین هتل های اصفهان را مشاهده کرده و بعد از کسب اطلاعات کافی در مورد هر یک، هتلی را که بیشتر می پسندید انتخاب و رزرو نمایید. در ضمن شما قادرید از تخفیفات ویژه ای که این وبسایت در زمان های خاص برای هتل ها در نظر می گیرد بهره مند شوید؛ همچنین با عضویت در وبسایت امکان استفاده از تخفیفات مازاد نیز دارید. مثلا چنانچه هتل عالی قاپو اصفهان را رزرو کنید می توانید از اقامت در یک هتل مشتری پسند لذت برده و در عین حال با کمترین قیمت ممکن اقامتی به صرفه را تجربه کنید.
چهارباغ عباسی اصفهان

معرفی کلی خیابان چهارباغ عباسی اصفهان

خیابان چهارباغ اصفهان یکی از جاذبه های دیدنی و تاریخی این شهر است که در حقیقت یک خیابان نیست بلکه مجموعه ای از خیابان ها با نام های چهارباغ بالا یا چهارباغ صفوی، چهارباغ پایین و چهارباغ عباسی است. البته برخی خیابان دیگری را نیز به این مجموعه نسبت می دهند که چهارباغ خواجو نام دارد. اینها خیابان ‌های تاریخی و اصلیِ شهر اصفهان هستند. قدمت دو خیابان چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا به زمان شاه عباس اول می رسد یعنی حدودا در سال ۱۰۰۰ هجری قمری ساخته شده اند. در دوره رضا شاه پهلوی خیابان چهارباغ ادامه یافت و حد فاصل چهار راه تختی تا دروازه دولت نیز با طرحی مشابه به چهارباغ های دوره صفوی اضافه شد و به عنوان چهارباغ پایین نام گرفت. امروزه مجموعه خیابان های چهارباغ محل مناسبی برای پیاده روی است و می توان از این مجموعه به عنوان یک محل رویایی برای ساکنان بومی و گردشگران شهر یاد کرد. همانطور که اشاره شد یکی از خیابان های مهم اصفهان چهارباغ عباسی که جاذبه ‌های گردشگری بسیاری دارد و باعث می شود سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی از آن بازدید کنند؛ اما اهمیت و جذابیت این خیابان بیشتر به سبب وجود خود آن و ویژگی های جالبش می باشد نه جاذبه هایی که در آن واقع شده است.
چهارباغ عباسی اصفهان

چهارباغ عباسی اصفهان

معنای عدد چهار در چهارباغ

حتما تا به اینجا این سوال در ذهنتان به وجود آمده که چهارباغ به چه معنا است. آیا عدد چهار نشان دهنده این است که چهار باغ در این خیابان وجود دارد؟ باید عرض کنیم چنین چیزی صحت ندارد. در واقع باید بدانید که عدد چهار یک عدد بسیار مهم و تاثیرگذار در هنر و معماری ایران باستان است. بسیاری از کارشناسان مربوطه اعتقاد دارند که این عدد نشان دهنده چهار عنصر اصلی تشکیل دهنده حیات انسان یعنی آب، باد، خاک و آتش است. این عناصر اصلی از نظر ایرانیان پاک بوده و برای آن ها جنبه‌ تقدس داشته و نمادین محسوب می شده است؛ از این رو بهترین شکل های موجود در پلان ‌های معماری اصیل از عدد ۴ پیروی کرده و باعث چهار قسمتی شدن حیاط یا صحن تمام بناها چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام در ایران شده است. ازجمله مهم ترین بناهای تاریخی که از این عدد تاثیر گرفته است می توان به باغ ‌های ایرانی اشاره کرد. در میان این باغ ها، آن دسته از باغ ‌هایی که توسط معابر و گذرگاه ‌ها به چهار قسمت تقسیم شده اند چشمگیرتر هستند و نمونه ای از آن ها خیابان چهارباغ عباسی اصفهان است. در این خیابان باغ را در قالب یک خیابان اصلی که در طول با گذرگاه‌ های فرعی به چهار قسمت تقسیم شده است ساخته اند.
چهارباغ عباسی اصفهان

تاریخچه خیابان چهارباغ عباسی اصفهان

خیابان چهارباغ عباسی اصفهان در زمان شاه عباس اول و به دستور ایشان بعد از تعیین اصفهان به عنوان پایتخت کشور طراحی و ساخته شده است لذا قدمت آن به بیش از هزار سال پیش می رسد. این خیابان تاریخی و زیبا بارها در طول تاریخ دستخوش تغییراتی شده و مورد بازسازی قرار گرفته تا اینکه به شکل زیبای خود در زمان حال رسیده است. خیابان چهار باغ عباسی در زمان های گذشته حتی از امروز هم زیباتر بوده است؛ به گونه ای که در گذشته جوی آبی از میان آن عبور کرده و تا زاینده ‌رود جریان داشته و در انتها وارد یک حوض زیبا شده و جلوه فوق العاده ای به خیابان بخشیده است. خیابان چهارباغ عباسی بیشتر برای افرادی که به ‌صورت سواره در آن رفت و آمد می ‌کردند مناسب بود و در واقع برای این دسته از افراد طراحی شده بود اما به دلیل تعداد کم وسیله نقلیه در گذشته عموم مردم نیز می توانستند با پای پیاده از آن عبور کنند. در این زمان در دو طرف خیابان درختان چنار در دو ردیف کاشته شده بودند و نمای زیباتری به خیابان می دادند.
سلطان مسعود میرزا معروف به ظل ‌السلطان، بزرگ ‌ترین پسر ناصرالدین شاه، زمانی که حاکم اصفهان بود دستور تخریب چهارباغ را صادر کرد و عمله های او شروع به قطع درختان این خیابان کردند؛ اما همین که خبر این اتفاق ناخوشایند به حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی به عنوان یکی از علمای برجسته ‌آن زمان رسید، ایشان به طلاب مدارس دینی دستور دادند تا مانع تخریب چهارباغ شوند. طلاب نیز به چهارباغ رفته و بعد از درگیری با عمله های ظل ‌السلطان، موفق شدند آن‌ ها را شکست دهند و مانع قطع مابقی درختان شوند. البته امروزه نیز مسئولان باید هوشیار باشند و اجازه قطع این درختان کهنسال را ندهند.در دوره‌ صفویه سرتاسر خیابان چهارباغ تا کنار رودخانه پوشیده از باغ‌ های باشکوهی بوده که میان حاکمان و امیران تقسیم شده بود. لازم به ذکر است به عموم مردم اجازه تفریح در باغ‌ ها و استفاده از میوه آن‌ ها را می دادند. در سمت غرب خیابان، باغ ‌های هشت‌گوشه (هشت بهشت) و تاکستان و در سمت شرق خیابان نیز باغ ‌های بلبل، توت و درویشان قرار داشته است. البته امروزه تنها باغ هشت‌گوشه باقی مانده و مابقی به طور کامل از بین رفته است.
چهارباغ عباسی اصفهان

چهارباغ عباسی اصفهان

طول خیابان چهارباغ عباسی اصفهان

خیابان چهارباغ عباسی اصفهان مساحت بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است؛ در واقع این خیابان از سی و سه پل شروع شده و در راستای شمال شهر اصفهان ادامه پیدا می کند. سی و سه پل محل تلاقی چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا است. اگر قصد دارید در یک مسیر طولانی با آب و هوای مطلوب و مناسب پیاده ‌روی کنید قطعا بهترین گزینه برای شما خیابان چهارباغ عباسی اصفهان است؛ چراکه فضایی دل انگیز دارد و شما را در موقعیتی قرار می دهد که احساساتتان برانگیخته شده و آرامش وجودتان را می گیرد؛ در این هنگام به هیچ چیز جز لذت از زمان حال و لحظه ای که در آن قرار دارید فکر نمی کنید و دلتان می خواهد این مسیر هرگز به انتها نرسد و شما همچنان در آن راه بروید.
چهارباغ عباسی اصفهان

خیابان چهارباغ عباسی از دید مورخان ایرانی و جهانگردان خارجی

نام خیابان چهارباغ عباسی در بسیاری از کتب تاریخی مربوط به زمان صفوی آمده که ازجمله آن ها می‌ توان به کتاب تاریخ عالم ‌آرای عباسی نوشته ‌اسکندر بیگ منشی، کتاب تاریخ عباسی (روزنامه‌ ملا جلال) نوشته ‌ملا جلال منجم یزدی و روضه ‌الصفویه نوشته ‌جنابدی اشاره کرد؛ علاوه بر این از آنجا که خیابان چهارباغ عباسی یکی از خیابان های قدیمی و تاریخی اصفهان است در گذشته گردشگران بسیاری به آن سر می زدند و از چهره زیبایش فیض می بردند. لذا در تعداد زیادی از کتاب‌ های تاریخی که توسط جهانگردان قدیمی نوشته شده است می توانید توصیفات جالب توجهی در مورد خیابان چهارباغ عباسی بخوانید. ازجمله این جهانگردان می ‌توان به افرادی مانند پیتیرو دلاواله به عنوان یکی از بزرگترین جهانگردان ایتالیایی و نیز سانسور از بزرگترین جهانگردان اروپایی که اصالتی فرانسوی داشته اشاره کرد. یکی دیگر از جهانگردان فرانسوی که البته بسیار معروف و شناخته شده است شوالیه شاردن نام دارد که در زمان شاه عباس دوم و نیز شاه سلیمان صفوی چندین بار به ایران سفر کرد. وی درباره خیابان چهارباغ اصفهان در کتاب خود چنین آورده است: این خیابان زیباترین معبری است که من تاکنون دیده و شنیده ام. همین جمله بس که جذابیت و زیبایی این خیابان درک شده و دل ها برای دیدن آن بتپد.

پیاده روی در خیابان چهارباغ عباسی اصفهان

در سفر به اصفهان قطعا گذرتان به خیابان چهارباغ عباسی می افتد اما ممکن است بی تفاوت از آن عبور کرده و به دیدن از جاذبه های موجود در آن بپردازید. با این حال پیشنهاد می شود به عبور از این خیابان اهمیت بیشتری داده و با پیاده روی آرام و هدفمند در آن آرامش از دست رفته خود به سبب زندگی در دنیای پرمشغله امروز را جست و جو کنید و مطمئن باشید که آن را به دست می آورید. این خیابان با محیط آرامی که دارد می تواند حال و هوای خوبی را در شما ایجاد کند و لحظات خوب و خوشی را برایتان رقم زند. از طرفی لازم به ذکر است که خیابان چهارباغ عباسی شب های بسیار زیبایی نیز دارد؛ شب هایی که می تواند بهترین و رویایی ترین شب های زندگی شما را رقم زند. در نتیجه پیشنهاد می شود در سفر به شهر اصفهان به هیچ وجه پیاده روی و شب نشینی در خیابان چهارباغ عباسی را از دست ندهید زیرا ممکن است دیگر چنین موقعیت خوبی را به دست نیاورید و شب هایی به زیبایی شب های خیابان چهارباغ عباسی اصفهان را مشاهده نکنید.
چهارباغ عباسی اصفهان

جاذبه های خیابان چهارباغ عباسی اصفهان

در ابتدای خیابان چهارباغ عباسی به دروازه دولت می ‌رسید، جایی که کاخ و باغ معروف هشت بهشت در آن قرار دارد. در چند قدمی‌ هشت بهشت مدرسه چهارباغ با یک نهر و چنار بلند و قدیمی قرار دارد. چند قدم آن طرف ‌تر در ابتدای خیابان سپه، عمارت دیدنی چهلستون خودنمایی می کند. مادی‌ ها و رستوران شهرزاد از دیگر جاذبه‌ های خیابان چهارباغ عباسی ‌می باشد. مادی ‌ها، نهرهایی هستند که در کوچه پس کوچه ‌های این خیابان قرار دارند. از وسط کوچه، نهر آبی می‌ گذرد که دو طرفش را درختان بلندی احاطه کرده است. معروف ‌ترین این مادی ‌ها، مادی ناصری است که از هر کس بپرسید آن را به شما نشان می‌ دهد؛ علاوه بر اینها در چهارباغ عباسی می توانید به کافه رادیو به عنوان یکی از معروف ترین کافه ‌های اصفهان بروید که در کوچه سپاهان، نبش کوچه ارفعی، روبه‌روی سینما سپاهان قرار دارد.

بهترین زمان سفر به اصفهان

بهترین زمان برای سفر به اصفهان از نظر هر کس تعریف متفاوتی دارد. برخی بهترین زمان را هنگامی می دانند که بتوانند به راحتی در شرایط آب و هوایی مطلوب از جاذبه های دیدنی شهر زیبای اصفهان دیدن کنند؛ این دسته از گردشگران بهتر است اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت برای سفر به این شهر اقدام نمایند. برخی دیگر به دنبال سفری ارزان قیمت هستند از این رو زمستان را برای سفر به اصفهان انتخاب می کنند چراکه در این فصل متقاضی برای سفر رفتن کم بوده و قیمت ها پایین تر است.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
مسجد جامع نائین اصفهان
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر