لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> 17 حقیقت شگفت آور درباره ترکیه
17 حقیقت شگفت آور درباره ترکیه

17 حقیقت شگفت آور درباره ترکیه

1- بزرگترین و قدیمی ترین بازار جهان
بازار بزرگ استانبول یا کاپالی چارشی Kapalı Çarşı قدمتی طولانی دارد که به سال 1455 باز می گردد این مکان مدتی بعد از تصرف قسطنطنیه توسط نیروهای عثمانی تاسیس شد و پس از گذشت چند قرن گسترش یافته و به 61 خیابان و بیش از 3000 مغازه افزایش یافته است و هم اکنون مساحتی بالغ بر 333.000 فوت مربع را به خود اختصاص داده است. و البته جهت بازدید تمام بخش‌های این بازار به زمان زیادی نیاز دارید ولی کمبود زمان ذوق و شوق مردم را در گذر از این مکان کم نکرده است. در گزارش تراول اند لیژر (Travel and Leisure) آژانس مسافرتی شماره یک جهان، بازار بزرگ استانبول برترین جاذبه گردشگری جهان در سال 2014 معرفی شد که طبق این گزارش بیش از 91 میلیون نفر از این مکان تاریخی بازدید داشته‌اند.
نمونه مشابه این بازار در شهر شیراز واقع شده است و به بازار وکیل معروف است.


2 – وجود مرغ در دسر ، تعجب نکنید!

سینه مرغ یا پودینگ سینه مرغ یکی از نشانه ها و رسوم عثمانی در پذیرایی است. پودینگ سینه مرغ ترکیبی از مرغ آب پزشده ، شیر و شکر و دارچین می باشد و دسر خوشمزه ای است. این پودینگ را در منوی غذا در سراسر ترکیه می توان دید.
ترکیه

3 – سرزمین ترکیه مملو از آثار تاریخی می باشد

در حقیقت 13 مکان تاریخی ترکیه در لیست سازمان یونسکو ، سایت میراث فرهنگی جهان ثبت شده است و 62 اثر دیگر در لیست آزمایشی و موقت یونسکو قرار دارند. گستردگی تاریخ این آثار به دوران میان سنگی ماقبل تاریخ مردم حدود 10 هزار تا 8 هزار سال پیش باز می گردد که می توان به نمونه های معبد دوره ی میان سنگی ( گوبکلی ‌تپه ) ، شهر باستانی کتاب مقدس افسس ( Ephesus ) و میدان نبرد گالیپولی یا نبرد چناق‌ قلعه در جنگ جهانی اول اشاره کرد. این آثار تاریخی ترکیه را به یکی از شش مقصد پربازدید جهان برای گردشگران تبدیل کرده است.
ترکیه

4 – بابانوئل اهل ترکیه است.

سنت نیکلاس دور از قطب شمال در شهر پاتارا ترکیه متولد شده است، البته وی تنها فرد مقدس در کشور ترکیه نیست بلکه آرامگاه ابدی مریم مقدس نیز در نزدیکی شهر افسس بوده است. یکی دیگر از این قدیسان سنت پاول می باشد که وی از اهالی شهر تارسوس در جنوب ترکیه بوده است. حضرت ابراهیم که در شهر شانلی اورفا یا شهر پیامبران متولد شده از سایر افراد مقدس است. کشتی نوح نیز بعد از وقوع یک سیل بزرگ در کوه آرارات ترکیه به زمین نشسته است.

ترکیه

5 – ساحل مدیترانه لانه تخم گذاری لاک پشت های دریایی است

ساحل ایزتوزو در سمت غرب فتحیه قرار گرفته است ، که منطقه تخمگذاری لاك پشت های در معرض انقراض به شمار می ‌رود. لاک ‌پشت‌ ها بین ماه می و اکتبر به این ساحل می آیند و به سمت ساحل زادگاه خود می‌ روند تا نسل جدیدی را تخم ریزی کنند. هر ساله حدود 300 لانه لاک ‌پشت در این ساحل دیده می شود و دولت نیز با موفقیت، قوانینی جهت تعادل بین گردشگران و حفاظت از حیات این جانور با ارزش ایجاد کرده است. ساحل جنوبی پاراتا طولانی‌ ترین ساحل در دریای مدیترانه است که با ۱۹ کیلومتر طول از تپه های شنی سفید رنگ پوشیده شده است.

ترکیه

6 – گل لاله هدیه ترکیه به جهان (که به عنوان گل هلندی معرفی شده)

معلوم نیست که گل لاله برای اولین بار در کجا روییده است ، اما معروف است که عثمانی‌ها گل لاله را به جهانیان شناساندند و گل لاله از طریق دروازه ترکیه به اروپا معرفی شد. گفته می‌شود که جنون گل لاله دوره ‌ای در عصر طلایی هلندی بود که با معرفی آن اولین حادثهٔ حباب اقتصادی در تاریخ معاصر اروپا اتفاق افتاد. سفیر فنلاندی در دوره سلطان سلیمان عثمانی در قرن شانزدهم تخم گل لاله را به هلند برد تا بذر این گیاه زیبا در زمین کاشته شود. قهوه و گیلاس هم از دیگر خوراکی هایی هستند که اولین بار از طریق ترکیه به کشور‌های اروپایی شناسانده شدند.

ترکیه

7 – بیش از 130 قله با ارتفاع بالای 3000 متر از سطح دریا ، ترکیه دنیای اسکی!

فریب آب و هوای ساحلی را نخورید! در کنار سواحل، ترکیه جایگاه رشته کوه های جذاب و بسیار زیادی است و گردشگران زمستانی در بیش از 12 دامنه می‌توانند اقامت کنند. پالان دوکن در سمت شرق استان ارزروم واقع شده که با 3125 متر ارتفاع، بلندترین قله ترکیه و طولانی ‌ترین پیست اسکی طبیعی اروپا به شمار می‌رود. از پیست های اسکی معروف در ایران می توان به پیست اسکی توچال، پیست اسکی دیزین و پیست اسکی شمشک تهران اشاره کرد.

ترکیه

8 – هیجان ‌انگیز‌ترین صحنه‌ های هنری اروپا را در استانبول می توان دید
رویداد دوسالانه طراحی استانبول توسط بنیاد فرهنگ و هنر استانبول ترتیب داده شده و هم اکنون به چهاردهمین دوره خود رسیده است این نمایشگاه بزرگ بیشتر درباره مفاهیم دموکراسی ، سیاست های معاصر و صنایع خلاقانه نظیر طراحی صنعتی ، طراحی شهری ، گرافیک و رسانه های جدید و طراحی مد بوده و یکی از پربازدید ‌ترین نمایشگاه‌های جهانی هنر به شمار می‌رود. در سال 2013 بیش از سیصد هزار نفر از این نمایشگاه هنری بازدید کردند گفتنی است که آن در ردیف برترین نمایشگاه‌های هنری معاصر در جهان بشمار می رود. نمایشگاه های بزرگ هنری استانبول در سال 2015 در 30 سالن در هر دو طرف تنگه بسفر برپا شدند.
9 – سفر زیرزمینی بین دو قاره توسط راه ریلی

گفتنی است که استانبول بزرگ‌ ترین شهر اروپا است اما بخش زیادی از آن در آسیا قرار دارد. بیش از یک قرن سلاطین در آرزوی مسیر ریلی زیرزمینی در تنگه بسفر بودند که ترکیه در سال 2013 خط متروی مارمارای را افتتاح کرد. شهر امپراتوری سابق جایگاه تونل قدیمی استانبول یا خط قدیمی و تاریخی مترو زیرزمینی است. قطار کابلی کوچکی است که دومین خط متروی زیرزمینی قدیمی‌ جهان پس از خطوط مترو زیرزمینی شهر لندن به شمار می‌آید.

ترکیه

10 – کاشت اولین دانه های کشاورزی در ترکیه صورت گرفت
طبق گفته ی مورخان برای اولین بار کشاورزی حدود 11 هزار سال پیش در ترکیه شروع شده است. جنوب مرکزی این کشور منطقه ای به نام چاتال‌هویوک زادگاه کشاورزی شناخته می‌شود که این مکان به عنوان بزرگ ‌ترین منطقه ی دوره‌ ی نوسنگی شناخته شده است. شواهد نشان می دهد که ساکنان این شهر غلات گندم و جو را به رژیم غذایی اضافه کردند. گفتنی است که علف های وحشی که از لحاظ ژنتیکی به دانه های خوراکی اولیه شباهت دارند هنوز هم در مناطق جنوب شرقی ترکیه رشد می کنند. در حال حاضر نیز ترکیه دهمین کشور تولید کننده غلات به شمار می‌ رود.
11 – میزبان مهم ترین مکان های آیین مسیحیت

تقریبا 99 درصد مردم کشور ترکیه مسلمان هستند اما این سرزمین سالانه هزاران زائر مسیحی را از سراسر جهان به سوی خود جلب می کند. اسقف اعظم قسطنطنیه ، رهبر معنوی 300 میلیون مسیحی ارتدکس در بنای باقیمانده از امپراتوری بیزانس در شهر استانبول زندگی می کند. اولین مکان برای پرستش در آیین مسیحیت حفره غاری است که توسط پیتر روحانی ساخته شده است. گفتنی است که در قرن اول کلیسای اسقف اعظم در زیرزمین قرار داشته و اکنون شواهد نشان می دهد که این اثر در شهر بینظیر استانبول در ناحیه ی فیندیکلی می باشد. همچنین استانبول به مدت 1500 سال میزبان حاجیا سوفیا کلیسای مسیحیت شرق بوده که اکنون این محل به یک موزه تبدیل شده است. کلیسای حواری ارمنی در شهر قیصریه 1700 سال پیش تاسیس شده است.

ترکیه

12 – کشتی با بدن روغنی ، ورزش ملی بشمار می رود
صحنه ای که دو مرد تنومند لخت تا کمر، آغشته به روغن زیر آفتاب گرم دست و پنجه نرم می کنند ورزش سنتی به قدمت 654 ساله بوده و منظری تماشایی به شمار می رود. مسابقات قهرمانی کشتی شتر‌ها نیز در زمستان در مناطق ساحلی دریای اژه برگزار می‌شود و کشتی گاو نر نیز در اطراف دریای سیاه محبوبیت دارد.
13 – قدمت معابد ترکیه به دوران شکار باز می گردد

قبل از 1990 تصور می شد که ساخت سازه‌های بزرگ تا رونق و مهارت کشاورزی و سکونت دائمی ممکن نبوده است. اما بعدها کشف نواحی باستانی گوبکلی تپه در جنوب ترکیه نشان داد که دو هزار سال قبل از انقلاب کشاورزی بناهای به یاد ماندنی ساخته شده بودند. بنا و سازه های موجود در گوبکلی تپه به قبل از دوره سفالگری ، زبان نوشتاری و اختراع چرخ باز می‌گردند.

ترکیه

14 – اوج رونق صنعت فیلم در ترکیه
هنگامی که فیلم “خواب زمستانی” نوری بيلگه جيلان در سال 2014 در فستیوال فیلم جایزه نخل طلای کن را از آن خود کرد ، به مدت یک دهه صنعت سینمای ترکیه را با افزایش 5 برابر ساخت فیلم و انتشار 100 فیلم در سال به اوج رساند. ترکیه یکی از معدود کشورهایی است که میزان فیلم های ساخت داخل کشور از فیلم‌های سینمای هالیوودی بیشتر است و فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی از نمونه صادرات قدرت نرم این کشور در خاورمیانه به شمار می رود.
15 – کشفیات جدید گیاهی در هر ده روز !

وجود 10 هزار نوع گیاه و 80 هزار نوع حیوان ، ترکیه را به یکی از 35 کشور جهان با تنوع زیستی بالا تبدیل کرده است . گردشگران می توانند بیش از شش ايمنگاه پرندگان را با وجود 475 گونه حفاظت شده از انواع طبقه ی مرغان یا 5 درصد از مرغان جهانی را مشاهده کنند. علاوه بر این ترکیه مکان بسیار مناسب برای عاشقان گل به شمار می‌ رود و لاله‌های بومی زیبایی در این کشور قابل مشاهده هستند.

ترکیه

16 – ترکیه مرکز جهان به حساب می آید

به لطف خطوط هوایی ترکیه گردشگران از طریق فرودگاه آتاتورک در استانبول ، تقریبا می‌توانند به همه جای دنیا، 260 مقصد قابل دسترسی سفر کنند. ناوگان هواپیمایی مدرن ترکیه به همراه خدمه وظیفه شناس به خطوط هوایی در حال رشد این کشور کمک کرده است تا به مدت 4 سال بهترین خطوط پرواز در اروپا بشمار رود.

ترکیه

17 – برخلاف ظاهر یادگیری زبان ترکی آسان است
هر زبانی مانند زبان ترکی پیچیدگی های خاص خود را دارد. طولانی ترین کلمه ترکی کلمه زیر است با 70 حرف = Muvaffakiyetsizleştiricileştiriveremeyebileceklerimizdenmişsinizcesine به معنی ” انگار از آن دسته افراد هستید که ما قادر نبودیم که به راحتی شما را تبدیل به کسانی کنیم که دیگران را ناموفق می کنند “. این سخت ترین کلمه در ترکی استانبولی به شمار می رود. ترکی یک زبان پیوندی است که لهجه های آن در منطقه ی وسیعی از شمال آسیا تا غرب چین بکار می رود. یادگیری زبان ترکی کار ساده‌ ای هست مخصوصا با اصلاحاتی که در سال 1920 صورت گرفت، شکل نوشتاری واژه‌ های ترکی از عربی به لاتین تغییر کرد و آن را به صورت ساده ای تبدیل نمود . تجربه آموزش این زبان ساده و شیرین را پیشنهاد می کنیم.

زیباترین مساجد ترکیه
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر