لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> حمل و نقل >> خاصترین فرودگاه های جهان
خاصترین فرودگاه های جهان

خاصترین فرودگاه های جهان

حمل و نقل هوایی اجازه دسترسی به هر گوشه ای از این سیاره را به ما میدهد. ساختن فرودگاه ها در خاصترین مناطق دنیا امکاناتی را برای مسافرانی که دوست دارند رکوردهای جهان را بشکند و توجه همگان را به خود جلب کنند. ما لیستی از برخی از دورترین فرودگاه های جهان، از ارتفاعات هیمالیا تا گرم ترین نقاط بیابانی، از یک قطب به قطب دیگر گردآوری کرده ایم. ما امیدواریم که بتوانیم خلبانان ماجراجو در اینجا پیدا کنیم که الهام بخش ما باشند. شما میتوانید برای رزرو هتل نادری اهواز به وبسایت ایران هتل آنلاین مراجعه کنید و همچنین از وضعیت فرودگاه های ایران نیز مطلع گردید.

شمالی ترین فرودگاه
ناوگان نظامی Alert ، در بالای شمالی جزیره الزمیر (Ellesmere) در منطقه نوناووت کانادا، نه تنها شمالی ترین نقطه قابل سکونت در جهان است، بلکه شمالی ترین فرودگاه هوایی روی زمین است. متأسفانه، این فرودگاه خارج از محدوده پروازهای عمومی است.
این منطقه دورترین ناحیه شمالی است که می توانید با یک پرواز تجاری از فرودگاه لانگیر سوالبارد که در مجمع الجزایر نروژی سوالبارد و میانه راه سرزمین اصلی اروپا و قطب شمال واقع شده است.

به هر حال، مسائل قطب شمال را نادیده نگیرید، موقعیت روس ها درست درکنار خطوط هوای در قطب شمال هستند. هواپیمای آنتونوف ای ان ۷۴ که توسط شرکت هواپیمایی روسی یوتی ایر اداره می شود، از یک باند فرودگاه که از حفرکردن یخ های در کمپ یخی بارنئو استفاده می کنند.

جنوبی ترین فرودگاه
شما نمی توانید از فرودگاه جک پاولوس به سمت جنوب پرواز کنید. دلیل این امر این است که این باند، از سوی نیروی هوایی آمریکا و پروازهایی سی ۱۳۰ که برای تامین امنیت ایستگاه آموندسن اسکات جنوبی که درست در قطب جنوب واقع شده است مورد استفاده قرار می گیرد.
باندهای دیگر در قطب جنوب وجود دارد که معمولا برای مأموریت های علمی و یا گاهی برای پرواز توریستی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.
با این حال، هیچ پرواز تجاری منظم به قطب جنوب وجود ندارد. برای این کار، شما باید به سرزمین آمریکا بروید. جنوبی ترین فرودگاه با ترافیک منظم تجاری فرودگاه گوآردیامارینا زانارتو در پوئرتو ویلیامز( یک شهرک و بندری) در جنوب شیلی است. اگرچه عمدتا به عنوان یک فرودگاه نظامی مورد استفاده قرار می گیرد، شرکت کوچک هوایی محلی ارماندوس دی ای پی(Aerovias DAP) از اینجا به پونتا آرنااس، در پاتاگونیا شیلی پرواز می کند.

فرودگاه اوشوآیا در نزدیکی آرژانتین، که از شمال به کانال دریایی باریک از پورتو ویلیامز، به هم ارتباط دارد و می توان ادعا کرد که دروازه هوایی اصلی به این منطقه دور است. این یک فرودگاه بین المللی است که میتوانید از امکانات زیادی مثل پرواز با جت با مسافت طولانی به سرزمین های مهم لذت ببرید.

مرتفع ترین فرودگاه
از زمان افتتاح آن در سال ۲۰۱۳میلادی، فرودگاه داوچنگ یادینگ در استان سیچوان چین عنوان مرتفع ترین فرودگاه جهان شناخته میشود. در واقع، چهارتا از پنج فرودگاه برتر جهان در سرزمین چین قرار دارند. موقعیت این فرودگاه در فلاتی سرسبز در ارتفاع ۴،۴۱۱ متر ساخته شده است، ترمینال آن شبیه به یک بشقاب پرنده است و به این فرودگاه منظره خوبی داده است.

فرودگاه داوچنگ یادینگ دارای خدمات هواپیمایی منظم به مرکز استان چنگدو است. پروازهای معمولا حدود یک ساعته هستند که از این فرودگاه به مقصدهای مختلف در جنوب و مرکز چین صورت میگیرد.

1683187041 678 خاصترین فرودگاه های جهان

کم ارتفاع ترین فرودگاه

دریای مرده(The Dead Sea)، در اسرائیل، پایین ترین و کم ارتفاع ترین نقطه روی سطح زمین است. در نتیجه، فرودگاه هوایی بار یهودا که در ارتفاع ۱،۲۴۰ فوت ( ۳۷۸ متر) زیر سطح دریا در آن منطقه واقع شده است و به عنوان کم ارتفاع ترین فرودگاه در جهان محسوب میشود. اگرچه این فرودگاه هیچ پرواز معمولی ندارد.
1683187041 725 خاصترین فرودگاه های جهان

دورترین فرودگاه

علی رغم دور بودن، علاقه به مجسمه های موآی، مجسمه های سنگی که مهم ترین و بی نظیر مظهر فرهنگی جزیره ایستر، یک مسیر ثابت برای بازدید کنندگان در فرودگاه بین المللی ماتاوری را فراهم می کند. این فرودگاه دورترین فرودگاه جهان است: از اینجا ۱،۶۱۷مایل (۲،۶۰۳کیلومتر) از غرب به فرودگاه توتوژوژی در پلینزی فرانسه فاصله دارد. از سرزمین شیلی حتی در جهت شرقی آن نیز دورتر است: فاصله این فرودگاه تا فرودگاه سانتیاگو ۲،۳۳۶مایل (۳،۷۵۹ کیلومتر) است.
1683187041 494 خاصترین فرودگاه های جهان

گرم ترین فرودگاه

در چند سال گذشته، خاورمیانه منطقه ای بسیار داغ برای صنعت حمل و نقل هوایی و فقط بصورت مجاز بوده است. در ژوئن ۲۰۱۷ گزارش شد که فرودگاه بین المللی اهواز، در جنوب شرقی ایران، دمای ثبت شده ۱۲۹.۲ فارنهایت ( ۵۴ درجه سانتیگراد) بوده است. اگر این موضوع تأیید شود، این نقطه از جهان گرمترین دما ثبت شده است بر روی سیاره زمین در سالیان اخیر داشته است: در کنار اهواز میتوان میتبریه، در کویت در ژوئیه سال ۲۰۱۶، و دره مرگ ( Death Valley)، در کالیفرنیا در ژوئن ۲۰۱۳میلادی به عنوان گرم ترین نقاط یاد کرد. همچنین بصره در جنوب عراق در جولای سال ۲۰۱۶ دمایی در حدود ۱۲۹ فارنهایت(۵۳.۹ سانتگراد) رسید که جز‌ گرم ترین مناطق محسوب میشود.
1683187042 940 خاصترین فرودگاه های جهان

سردترین فرودگاه جهان
در عمیق ترین نقطه سیبری، در روستای اویماکون، در جمهوری ساخا روسیه (منطقه ای خودمختار که وسعت آن ۱۲ برابر از انگلستان است) به عنوان سردترین مکان روی کره زمین شناخته شده و با دمای ثبت شده ۸۹.۹ درجه فارنهایت ( -۶۷.۷ درجه سانتیگراد) رسیده است.

جای تعجب ندارد که پایتخت منطقه ای یاکوتسک در زمستان با داشتن میانگین دمای در حدود ۳۸- درجه فارنهایت (۳۹ -درجه سانتیگراد) مدعی است که سردترین فرودگاه جهان را داشته است. تنها میتوان از هواپیما های یخ زده در آنجا تعجب کرد.
1683187042 821 خاصترین فرودگاه های جهان

بزرگترین فرودگاه
مقایسه فرودگاه ها براساس مساحت آن ناحیه می تواند یک کار دشوار باشد، زیرا هیچ روش استانداردی برای محاسبه زمین های گرفته شده توسط فرودگاه، زیرساخت های کمکی آن یا حتی ذخایر زمین برای توسعه آن در آینده وجود ندارد. فرودگاه بین المللی پادشاه فهد در عربستان سعودی ادعا می کند که مساخت فرودگاه در کل ۷۸۰۰۰ هکتار است، که می توان آن را در صدر جدول قرار دهیم. اگرچه، این منطقه برای فرودگاه توسعه یافته است اما بخشی از آن: در واقع ۳،۶۷۵ هکتار دارد.

این اگر برای حمل و نقل هوایی به حساب آید، فرودگاه بین الملی هارتسفیلد جکسون آتلانتا به عنوان، شلوغ ترین فرودگاه دنیا هم از لحاظ مسافر نزدیک به ۱۰۴ میلیون مسافر در سال ۲۰۱۷ و از لحاظ پرواز هواپیما ۸۹۸،۳۵۶ در سال ۲۰۱۶ شلوغ ترین و بزرگترین فرودگاه در جهان محسوب میشود.
1683187042 713 خاصترین فرودگاه های جهان

بلندترین فرودگاه

معمولاً بلندترین نقطه در هر فرودگاه برج مراقبت پرواز (ATC) است. برج ویست (غرب) در فرودگاه بین المللی کوالالامپور با ارتفاع ۱۳۳.۸ متر (۴۳۸فوت، ۱۱.۷۱ اینچ) بلندترین برج مراقبت ترافیک هوایی در جهان است. دادن عنوان بلندترین فرودگاه جهان برای این مکان در این فهرست کافی است.

کوتاهترین فرودگاه

اگرچه جدا کردن کوچکترین فرودگاه جهان کار سختی است، اما رقابت برای کوتاهترین باند برنده مشخصی دارد. فرودگاه یوانخوئی یروسخین در جزیره زیبای سیبا در آنتیل هلند کوتاهترین باند فرود را دارد که از عملیات تجاری منظم پشتیبانی می کند. این فرودگاه در فضای باز و مسطح در جزیره آتشفشانی ساخته شده است، فرودگاه به طرز چشمگیری در کنار یک کوه شیب دار قرار دارد و هواپیماهای که وارد باند میشوند هیچ شباهتی به عرشه ناو هواپیمابر ندارند. خلبانان باید گواهینامه خاصی داشته باشند تا اجازه فرود در این فرودگاه را داشته باشند.

طولانی ترین فرودگاه

طول فرودگاه قامدو بامدا، که در منطقه خودمختار تبت چین، واقع شده است به ۵،۵۰۰ مترمی رسد، که رکورد طولانی ترین باند فرودگاه آسفالت شده در جهان را دارد. باند بسیار طولانی یک قاعده اصلی دارد هنگامیکه هواپیما هنگام برخاستن و فرود آمدن در ارتفاعات بسیار زیاد، نیاز دارد که سرعت موتور خود را کم کند و آن را بالا ببرد. تا زمان افتتاح فرودگاه داوچنگ یادینگ، قامدو بامدا نیز با ارتفاع ۳۳۴ ، ۴متر از بالاترین فرودگاه جهان بود.
1683187042 585 خاصترین فرودگاه های جهان

شادترین فرودگاه
آخرین … نه حداقل … در میان این موفقیت واقعیت ها و ارقام، ما نمی توانیم استاندارهای را فراموش کنیم که در نهایت، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. کدام فرودگاه با شادترین پروازها وجود دارد؟شرکت فنلاندی هَپی اُرنات (HappyOrNot ) جواب این پاسخ را دارد، بخاطر ۲۵،۰۰۰ رضایت مشتری در هر نقاط از جهان را در دارد. برنده … فرودگاه اکستر(Exeter) است.

باید ها و نباید های حمل بار با هواپیما
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر