لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> هفت حوض مخمل کوه، مکانی دیدنی در خرم آباد
هفت حوض مخمل کوه، مکانی دیدنی در خرم آباد

هفت حوض مخمل کوه، مکانی دیدنی در خرم آباد

ایران به کشور چهار فصل در جهان شهرت دارد. وجود اقلیم های مختلف در کشور، باعث به وجود آمدن شرایط جوی و آب و هوایی مختلف می شود. هر یک از مناطق ایران به تناسب این اقلیم ها از زیبایی های زیادی بر خوردار می باشند. اما استان لرستان در این میان دارای طبیعت و پیشینه تاریخی بسیار زیادی است که سبب جذب گردشگران زیادی می شود.

رزرو هتل در خرم آباد، در نیمه اول سال از مخاطبان بیشتری برخوردار می باشد. برای مثال هتل رنگین کمان خرم آباد یکی از گزینه های اقامت در این شهر است. اما پیش از سفر باید از دیدنی های هر منطقه مطلع بود تا به توان از آنها دیدن نمود. هفت حوض مخمل کوه یکی از مناطق دیدنی خرم آباد است که دارای مناط دیدنی منحصر به فردی می باشد. در ادامه بیشتر به این منطقه و امکانات آن می پردازیم.
خرم آباد، مرکز زیبایی لرستان
خرم آباد مرکز استان لرستان بوده که در غرب کشور واقع گردیده است. این شهر زیبا در ارتفاع ۱۱۴۷۸ متری از سطح دریا قرار دارد. این شهر بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن کشور در سال ۱۳۹۵ ه.ش، دارای ۳۷۳۴۱۶ نفر است و بیست و سومین شهر پر جمعیت ایران به شمار می رود. این شهر زیبا در میان رشته کوه های زاگرس قرار دارد، از این رو دارای آب و هوای معتدل و مدیترانه ای می باشد.
هفت حوض مخمل کوه
پیشینه تاریخی این شهر، قدمتی دیرینه دارد. خرم آباد یکی از مهم ترین شهرهای غربی ایران در دوره ساسانیان بوده است. همچنین این شهر به عنوان پایتخت حکومت آل حسنویه و هزاراسپیان، شناخته می شده است. جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی موجود در خرم آباد، آن را به یکی از قطب های گردشگری ایران مبدل ساخته است. قلعه فلک الافلاک، پل شاپوری، آرامگاه بابا طاهر و غیره از جمله جاذبه های گردشگری این شهر محسوب می شوند.

هفت حوض مخمل کوه
این منطقه در فاصله 15 کیلومتری شهر خرم آباد و در مسیر خرم آباد به الشتر، در نزدیکی روستای پیرجد قرار دارد. پس از رسیدن به روستا به یک دو راهی برخورد خواهید کرد. مسیر سمت چپ را که پیش رو بگیرید به سمت هفت حوض حرکت خواهید کرد. اگر برای نخستین بار و بدون راهنما عازم این منطقه شده اید بهتر است از مردم روستا کمک بگیرید.

آبشار چشمه گوش لرستان
ادامه مطلب

حوضچه های بزرگ و کوچک در دامان مخمل کوه
بهار یکی از زیباترین فصل ها برای تماشای هفت حوض مخمل کوه است. اگر در فصل اردیبهشت که بهار به زیباترین روزهای خود می رسد به این منطقه سفر کنید خواهید دید که طبیعت سرسبز و چشم انداز زیبای سنگ های پوشیده از گلسنگ در کنار آب های جاری زیبایی بی بدیلی به این منطقه بخشیده است. در مسیر حرکت به سوی حوضچه ها انواع گیاهان دارویی و گل های زیبا نیز نظر شما را جلب خواهند کرد.

لرستان به سرزمین آبشارهای خروشان و پایتخت طبیعت ایران معروف است. جاذبه های طبیعی این استان، چشم هر مسافر و گردشگر داخلی و خارجی را به سمت خود خیره می کند. مراتع سر سبز، آبشارهای جاری، جنگل های فندق و غیره از جمله دیدنی های طبیعی این استان می باشند. اما در شمال شرق خرم آباد، یک کوه با ارتفاع بیش از ۲ هزار متر وجود دارد.
هفت حوض مخمل کوه
این کوه زیبا با طبیعت بکر، مخمل کوه نامیده می شود. بخشی از شهر خرم آباد در دامنه مخمل کوه قرار دارد. اما وجود سبزه زارها و سنگ های پوشیده از رنگ سبز، فضایی را رقم بخشیده، که گویی با مخمل پوشیده شده است. دلیل نام گذاری مخمل کوه نیز همین امر می باشد. وجود گلسنگ در این منطقه سبب سر سبزی آن در اغلب اوقات سال است.
هفت حوض مخمل کوه
اما وجود تنگه شبیخون و زیبایی آن، این منطقه را به یکی از مناطق گردشگری استان و حتی ایران مبدل کرده است. در بخشی از این تنگه یک آبشار زیبا و خروشان قرار دارد که با نام آبشار شبیخون شناخته می شود. این طبیعت بکر سبب شده تا مسئولین، به منظور تسهیل اسکان مسافران، آلاچیق هایی را در آن احداث نمایند. رستوران ها و کافه های متعددی نیز در این منطقه ایجاد شده اند.
هفت حوض مخمل کوه
وجود جنگل با درختان طبیعی خودرو، طبیعت این منطقه را تکمیل نموده است. در نزدیکی روستای پیرجد از توابع شهرستان خرم آباد، منطقه شگرف دیگری قرار دارد. سر سبزی گلسنگ ها و صخره های پوشیده شده از مخمل گلسنگ، در مسیر رودخانه ای جاری، منطقه ای با نام هفت حوض را به وجود آورده است. جریان آب و بارش های سالیانه، سبب ایجاد حوضچه های متعدد آب در این منطقه شده که آن را به هفت حوض مشهور کرده است.
هفت حوض مخمل کوه
گونه های جانوری مختلفی در این مناطق زندگی می کنند و این حوضچه ها، منبع خوبی برای نوشیدن آب آنها محسوب می شوند. هفت حوض مخمل کوه به دلیل قرار گیری در جوار این کوه، دارای آب و هوای کوهستانی است. اگر قصد سفر به هفت حوض را دارید، بهترین زمان برای آن، اواخر بهار تا اوایل پاییز است. زمستان در هفت حوض بسیار سرد است.
هفت حوض مخمل کوه
اگر عازم سفر به مخمل کوه هستید، حتما لباس و کفش مناسب به همراه داشته باشید. حمل کوله پشتی دارای محتویاتی نظیر مواد غذایی خشک، می تواند سفر مطمئن تری را به ارمغان آورد. کوهنوردی در هفت حوض، می تواند امری اجتناب ‌ناپذیر و جالب باشد. اما بالا رفتن از کوه پوشیده از گلسنگ، کار دشواری نیست. می توان از ابزار کوهنوردی برای صعود به کوه ۲ هزار متری مخمل کوه استفاده کرد.
برای رسیدن به مخمل کوه و سپس منطقه هفت حوض کافیست تا میدان ۲۲ بهمن را به سمت خیابان ولیعصر بروید. امتداد این خیابان شما را به دامنه مخمل کوه می رساند.

شگفتی های طبیعت خرم آباد - از بیشه تا سزار
ادامه مطلب

1/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر