لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> اخبار >> اثر ویرانگر سونامی بر صنعت گردشگری
اثر ویرانگر سونامی بر صنعت گردشگری

اثر ویرانگر سونامی بر صنعت گردشگری

سونامی یا موج های عظیم مخرب در مناطق ساحلی، خطراتی هستند که می توان انتظار وقوع آنها را داشت. سونامی علاوه بر خطری که برای جان انسان دارد، تاثیر منفی قابل توجهی بر اقتصاد صنعت گردشگری و مقاصد مسافرتی و رزرو هتل در این مناطق دارد تا حدی که اثر احتمالی تخریب سونامی بر این مناطق را چندین میلیون دلار تخمین می زنند. بنا بر گزارش ها و تحقیقات انجام شده، صنعت گردشگری در سواحل سونامی خیز جهان در حال از بین رفتن است.
سونامی را می توان این چنین تعریف کرد: دیوار عظیمی از آب که مردم و هتل ها را در خود فرو می برد. تصاویر شوکه کننده سونامی اقیانوس هند در سال 2004 هنوز در ذهن خیلی از مردم به جا مانده است. بدترین پیامد آن رنج مردم بود: بیش از 226000 نفر، جان خود را در این حادثه از دست دادند. علاوه بر این، سونامی هند خسارتی بیش از ده میلیارد دلار آمریکا در این منطقه به بار آورد. تحقیقات انجام شده توسط موسسه تکنولوژی کارلزرو زیان های اقتصادی سونامی های احتمالی را برآورد کرده است.


سونامی های شبیه سازی شده، قادر به تخریب سواحل توریستی هستند
دانشمندان با استفاده از مدل شبیه سازی شده و توسعه یافته “TsuPy” چندین هزار سونامی ممکن را در 24000 ساحل سونامی خیز به صورت آزمایشی، بررسی کردند. آنها همچنین این آزمایش را در مناطقی که هنوز هیچ سونامی رخ نداده اما احتمال وقوع آن در آینده وجود دارد را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و سپس بر اساس داده های بدست آمده میزان زیان اقتصادی احتمالی را در 1000 مقصد گردشگری دنیا تخمین زدند. در نهایت این موسسه شاخصی به عنوان شاخص خطر سونامی را تعریف کرد. جیمز دانیل اعلام کرد “ما در این پژوهش از بهترین و آخرین داده هایی که هتل ها در اختیار ما قرار داده اند، استفاده کردیم”.

پژوهشگران در نتیجه این تحقیق، لیستی از ده مکانی که بیشترین زیان اقتصادی را از سونامی خواهند برد تهیه کردند: 1- هاوایی، آمریکا، 2- لیما، پرو، 3- والپارایسزو، شیلی، 4- گئوررو، مکزیک، 5- بالی، اندونزی، 6- لس آنجلس، آمریکا، 7- پوکت، تایلند، 8- جنوب غربی ترکیه، 9- بیو بیو، شیلی و 10- پانتارناس، کاستا ریکا.
تاثز سونامی بر گردشگری

همچنین نتایج پژوهش نشان داد که هر ده سال یکبار، ضرر اقتصادی بالغ بر بیش از یک میلیارد دلار در نتیجه سونامی را می توان انتظار داشت. علاوه بر این، این تحقیق به وضوح نشان داد که مسافران بیشتری مناطق در خطر اروپا و جهان به عنوان مقصد سفر خود را انتخاب می کنند.

آندراس شافر اذعان کرد “در مقایسه با درآمد های بزرگی که از گردشگری در مناطق ساحلی بدست می آید، خطراتی که سونامی به وجود می آورد ناچیز هستند. در برخی از نقاط ممکن است دهه ها و یا شاید قرن ها فاصله زمانی بین رخ دادن دو سونامی بزرگ باشد. اما با این وجود، حوادث کوچک در برخی مناطق دنیا می تواند ضررهای بزرگی به بار آورد.
تاثز سونامی بر گردشگری

هر ده سال، یک سونامی با زیان یک میلیارد دلاری
در مالدیو، بیش از 20 درصد تمام استراحتگاه های ساحلی در نتیجه سونامی 2004 تعطیل شده بودند و در فانگ نگا و پوکت در تایلند بیش از دو سوم هتل ها بسته شده بودند.
شافر افزود: “پس از وقایع گذشته ای مانند سونامی اقیانوس هند، تعداد قابل توجهی از گردشگران این مناطق را ترک کردند و قیمت ها به دلیل از بین رفتن سواحل، خسارت های وارد شده به هتل ها و مشکلات زیرساختی به وجود آمده، کاهش یافت و رزرو هتل با افت چشمگیری همراه بود”.
با بررسی اطلاعاتی که این داده ها در اختیار ما قرار می دهند، امکان وقوع موج های ویرانگر سونامی در بسیاری از مناطق ساحلی دنیا وجود دارد. در منطقه مدیترانه، شهرهای ساحلی مانند کرت و آنتالیا جز مناطقی با شاخص خطر سونامی 100 هستند.

شافر در ادامه افزود ” به طور قطعی سواحل هاوایی بزرگ ترین ضرر اقتصادی را در صنعت گردشگری در نتیجه وقوع سونامی خواهند دید و دلیل آن هم موقعیت این منطقه است که در اقیانوس آرام واقع شده و با مناطق سونامی خیزی مانند ژاپن، آلاسکا، آمریکای جنوبی و دیگر مناطق احاطه شده است”.
تاثز سونامی بر گردشگری

با این حال، یک نکته مثبت درباره منطقه ساحلی هاوایی وجود دارد. “به لطف سیستم های هشدار دهنده موجود در منطقه بیشتر خسارت ها، اقتصادی خواهند بود”. ” داشتن آمادگی کافی برای چنین رویداد هایی، بهترین کاری است که هتل ها و مراکز تجاری نزدیک به ساحل می توانند انجام دهند. برای مثال، می توان تمهیداتی از قبیل خدمات اضطراری و برنامه تخلیه برای محافظت از زندگی ساکنان، کارکنان و مهمانان خود داشته باشند. امیدواریم که شاخص خطر، اولین گام در درک وقوع سونامی های احتمالی در برخی مکان های دنیا باشد”.

صنعت گردشگری در آفریقا با بالاترین سرعت در حال رشد است
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر