لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> غذا و خوراک >> جذابیت و فریبندگی فرهنگ كافه نشینی
جذابیت و فریبندگی فرهنگ كافه نشینی

جذابیت و فریبندگی فرهنگ كافه نشینی

چرا بسیاری از ما، علاقه زیادی به رفتن به كافه ها داریم؟ در گذشته نظر من این بود كه كافه ها، در بیرون منزل، احساس حضور در منزل و در بیرون از محل كار، احساس حضور در دفتر كار را به مردم می دهند. تمایل داریم كه دنج بودن و احساس تحریك كننده و ملایم موجود در محیط آن با یكدیگر تركیب گردند. اما آیا می توان به سادگی گفت كه كافه مكانی است كه در آن به دنبال كافئین هستیم و همه آن موارد فوق العاده در رابطه با انواع چای ها و قهوه ها – مثل بخار جذابی كه از روی نوشیدنی بلند می شود و آن عطر و رایحه های متنوع – فقط و فقط محصولات فرعی و به نوعی اثر ثانویه برخواسته از اعتیاد ما به كافئین می باشند؟
با سفر به مناطق باستانی ایران و حضور در محله های قدیمی، می توان قهوه خانه های سنتی را از نزدیك دید و با فرهنگ تاریخی ایران آشنا شد، برای مثال با رزرو هتل آسمان اصفهان، با بسیاری از این اماكن تاریخی روبه رو خواهید گردید.
برای مسافران، كافه یكی از معدود مكان هایی است كه می توانند لحظاتی در آن حاضر شوند تا استراحتی داشته و هنگام دور بودن از هتل، همراه با دیگران، گرد هم آیند. در زندگی روزمره، دوستانمان را در آنجا ملاقات می كنیم و یا برخی از كارهایمان را در آن انجام می دهیم. حتی اگر به تنهایی هم به آنجا برویم، با اینكه در میان گروهی از افراد غریبه نشسته ایم، اما اجباری به حرف زدن و حتی احوالپرسی با آنها نداریم و این موضوع حس آرامش بخشی به ما می دهد.

گاهی اوقات، به كافه می رویم تا كمی چشمانمان را كه مدام روی نوشته های روی كاغذهاست، استراحت بدهیم و پس از مدت های طولانی استفاده از رایانه، به استراحت بپردازیم. با این حال، به نظر می رسد كه این روزها، بیشتر به خاطر اینترنت وای-فای رایگان به كافه ها می رویم چرا كه عاشق آنلاین شدن هستیم، خصوصاً وقتی بدون فعال كردن سیستم رومینگ به مسافرت می رویم! حتی زمانی هم كه در مسافرت نیستیم، كار یا عادت های شخصی ما به طور فزاینده ای ما را وادار به حضور در فضای مجازی و ارتباط كمتر با مردم در دنیای واقعی می نمایند. كافه ها فضایی اختصاصی را برای شغل های آنلاین ایجاد می نمایند، چون اجازه می دهند كه به جای تنها ماندن و حبس شدن در خانه، در محل كار دیگران حضور داشته باشیم.
با رزرو هتل های یزد، قدم در كوچه پس كوچه های این شهر تاریخی بگذارید و از سنتی ترین اماكن این شهر دیدن نموده و خاطراتی به یاد ماندنی را برای خودتان به ثبت برسانید.
میچ دیكوف، در مقاله اش در وب سایت هاف پُست، به خوبی “20 دلیل برای اینكه چرا افراد خلاق بیشتر تمایل دارند تا برای كار كردن به كافه ها بروند” را ارائه نموده است. چهار دلیل اول به صورت زیر می باشند:
1. (در این مكان ها) احساس كار كردن ندارند.
2. دور بودن از محیط كار و حضور در این مكان، بسیار خوب است.
3. دفتر كار ندارید.
4. دسترسی راحت به كافئین وجود دارد.
این نكته نیز باید ذكر گردد كه میچ در ردیف چهارم از لیست خود به كافئین اشاره كرده است، اما نگاهی خلاصه به تأثیر مهمی كه مسلماً این ماده در شكل دهی تاریخ جهان ایفا نموده است، باعث شد كه تجدید نظری در این موضوع داشته باشم – شاید باید آن را به ردیف اول آورد، چرا كه دلیل اصلی اینكه به كافه ها می رویم، می تواند این باشد كه عاشق و شیدای كافئین هستیم… و این ماده آخرین موردی است كه در جامعه به عنوان عامل اعتیاد آور شناخته می شود.
تمامی اهالی وین به كافه های خوب علاقه مند هستند
شهر وین، زمانی به عنوان پیشروترین شهر جهان در زمینه فرهنگ كافه نشینی و خبرچینی شناخته می شده است. اولین قهوه خانه های وین و متعاقباً رشد سریع آنها در واقع، توسط یك جاسوس ارمنی به نام دیوداتو آغاز شد و شروع آن از زمانی بود كه وی اولین كافه خود را در سال 1683 افتتاح نمود. این مرد فریبكار، در دادگاه امپراطوری وین محاكمه شده و متهم به جاسوسی برای هاپسبورگ ها و صربستانی ها گردید. امروزه مسافران می توانند پارك ژوهانس دیوداتو را در منطقه چهار وین، كه پاركی اختصاص یافته به آن شخص است، پیدا كنند.
در ابتدای قرن بیستم میلادی، فرهنگ كافه نشینی در وین، حقیقتاً از نظر شهرت توسعه شدیدی پیدا كرد. این كافه ها تبدیل به محلی برای گردهم آمدن هنرمندان، روزنامه نگاران و نویسندگانی شد كه در دوران پس از جنگ جهانی اول، احساس سرخوردگی داشته و با مرگ هر چیزی كه تا قبل از جنگ به آن اعتقاد داشتند، مواجه شده بودند.
اگرچه همه وینی ها هنوز هم علاقه مند به قهوه خانه ها بوده و به فرهنگ كافه نشینی خود افتخار می كنند (تلاشی برای به خاطر سپردن نام های بیشمار قهوه های وینی، احترام شما را برای فرهنگ كافه نشینی برخواهد انگیخت) و قهوه خانه ها قسمتی جدایی ناپذیر از تشكیل فرهنگ و تاریخچه مردمان وین بوده اند، برعكس نظر بسیاری از مردم، وین مهد قهوه خانه های اروپا نبوده است. اولین شواهد دال بر وجود قهوه خانه در جهان، كه به قرن دوازدهم باز می گردد، در شهر مكه دیده شده و اولین مورد اروپایی آن نیز در سال 1647 در شهر ونیز مشاهده شده است.
یكی از قهوه خانه های مورد علاقه من در شهر وین، كافه فیل است كه در منطقه گرومپندورفرستراس 10-12، 1060 واقع شده است. این مكان، یك كافه مدرن، بی تكلف و دارای فروشگاه كتاب می باشد كه صبحانه و نهارهای فوق العاده ای را هم به مشتریان خود ارائه می نماید. لیسا در وب سایت كوكی ساند، لیست جالبی در مورد این كافه و دیگر كافه های مشهور وین ارائه نموده است، كافه هایی كه هم مدرن هستند و هم سنتی، و حتماً ارزش یك بار رفتن را دارند.
1683281384 582 جذابیت و فریبندگی فرهنگ كافه نشینی
تأثیری شگرف بر روی تاریخ جهان
موقعیت قهوه خانه ها و چایخانه ها به عنوان ابزاری رایگان برای اعتراضات سیاسی و ایده های انقلابی، غیر از وین، بسیار زود در بخش های دیگر اروپا نیز توسعه یافت. به عنوان مثال، در فرانسة قرن هفدهمی، دربار سلطنتی، كاركرد اصلی خود را به عنوان محكمه عمومی از دست داد و تا قرن هجدهم، تمام نویسندگان و متفكران بزرگ ایده و فكرهای خود را پیگیری كردند و در چایخانه ها مشغول بكار شدند.
استدلال برخی از افراد این است كه كافئین موجود در چای، به عنوان منبع انرژی برای این نویسندگان و متفكران بزرگ برای فعالیت تا نیمه های شب عمل كرده و یاری بخش حس خلاقیت آنها برای خلق كردن و چكش كاری ایده هایشان بوده است و اعتیاد آنها به كافئین مجدداً پایشان را به كافه ها می كشانده است. مثلاً گفته شده كه بالزاك، نویسنده پركار فرانسوی، برای اینكه تأثیرات تحریك كننده را هنگام نوشتن برانگیزاند، دانه های قهوه خشك مصرف می كرده است. او در سن 49 سالگی دار فانی را وداع گفت.
بعلاوه برخی هم در این مورد صحبت كرده اند كه بسیاری از رویدادهای پراهمیت در تاریخ امریكا و اروپا، مانند تجارت برده ها، استعمارگری و انقلاب صنعتی، به خاطر كیفیت اعتیادآور كافئین موجود در چای، قهوه و شكلات به وقوع پیوسته اند. با این وجود، این موارد جزء پرطرفدارترین كالاها در مناطق تحت استعمار به شمار می رفته اند. در انگلستان، مزرعه داران روستایی، مجبور شدند كه ریتم كاری خود را سرعت بخشیده و شب هنگام هم به كشت و كار مشغول شوند. آنها توانایی كار كردن طولانی مدت تر را از طریق مصرف كافئین بدست آوردند. در نتیجه، قهوه نقش بزرگی را در شروع یك فرآیند تولید ایفا نموده و ما را با عصر انقلاب صنعتی آشنا نمود.
دفعه بعد كه قدم در یك كافه گذاشتید…
مرتبه بعدی كه نوشیدنی كافئینی خودتان را در یكی از كافی شاپ های محلتان نوشیدید، رابطه خود را به شكلی دیگر، با نوشیدنی مورد علاقه تان احساس خواهید كرد. درك و فهم تاریخچه فرهنگ كافه نشینی،‌ حس احترام من را برای كافئین و داستان های مربوط به ریشه اصیل و باورنكردنی آن برانگیخت. این بخشی از دلیلی است كه چرا این ماده را دوست داریم! پس یك كتاب بردارید و به نزدیك ترین كافه بروید تا یك فنجان خوشی را تجربه نمایید!

چرا به مديريت استراتژيك نياز داريم؟
ادامه مطلب

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر