لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> معرفی منطقه ی گردشگری تارم (طارم) زنجان و جاذبه های آن
معرفی منطقه ی گردشگری تارم (طارم)  زنجان و جاذبه های آن

معرفی منطقه ی گردشگری تارم (طارم) زنجان و جاذبه های آن

شهرستان تارم را می توان یکی از شهرستان های هشت گانه در استان زنجان معرفی نمود. این شهرستان با شهرستان هایی همچون زنجان، ابهر و همچنین استان های گیلان، قزوین و اردبیل همجوار می باشد. در قسمت شرقی این شهرستان، بخش تارم سفلی قرار گرفته است. در واقع تارم سفلی از توابع استان قزوین به شمار می آید. این منطقه از قدیم به جهت قرابت های فرهنگی، دینی، زبانی و قومی که با مردم ساکن در بخش تارم علیا در شهرستان زنجان داشته است، یک منطقه ی جغرافیایی واحد به شمار می رفتند، اما در سال 1316 خورشیدی به لحاظ تقسیمات کشوری این دو ناحیه از یکدیگر جدا شده اند. تارم سفلی از شمال به رودبار زیتون، از غرب به تارم علیا و از جنوب به کوه های چرگز و از شرق به دهستان قاقازان محدود می شود. با توجه به اینکه امروزه منطقه ی فرهنگی و تمدنی تارم جاذبه های طبیعی و گردشگری بکر و زیبایی را به گردشگران عرضه می دارد، که دارای شهرت جهانی نیز می باشد و همچنین مامنی آرام و شگفت انگیز را به آنان هدیه می نماید، اما در میان بسیاری از افراد همچنان ناشناخته باقی مانده است. لذا در اینجا تلاش بر آن است تا با معرفی مهمترین جاذبه های گردشگری منطقه، امکان بازدید بیشتر گردشگران از این منطقه ی زیبا و رویایی را فراهم نماییم. بنابراین با اقامت در اقامتگاه سنتی ددمان زنجان یا رزرو هتل مرمر قزوین، سفری متفاوت و تکرار نشدنی را در مناطق تارم علیا و تارم سفلی تجربه نمایید.

وضعیت اقلیمی تارم
وجود رشته کوه البرز در حاشیه جنوبی دریای کاسپین همچون سدی توده های ابر حاصل از تبخیر را انباشته و باعث بارش قابل قبولی در منطقه شده است، که با توجه به تغییر ارتفاع و تفاوت دما در محدوده های مختلف منجر به ایجاد تنوع اقلیمی و پیامد آن تنوع، پوشش گیاهی و نوع زیست جانداران منطقه می باشد. در واقع می توان عنوان نمود که بادها، کوه ها، مه، رودخانه های دایمی همچون سفید رود، قزل اوزن و رودخانه های فصلی نقش پراهمیتی را در اقلیم منطقه ی تارم ایفا می نمایند. گفتنی است که بخش تارم سفلی به جهت موقعیت خاص جغرافیایی و قرار داشتن در منطقه ای کوهستانی نظیر رشته کوه های البرز، دارای آب و هوایی بسیار متفاوت تر از سایر نقاط می باشد.
منطقه ی گردشگری تارم
زبان و قومیت
اکثر ساکنان منطقه ی تارم به زبان ترکی سخن می گویند، و قومیت ترک اکثریت منطقه را تشکیل می دهد. در تارم مناطقی همچون زرین خانی، کوهگیر، اُرکن کرد، قیطول، کشکور، میر خوند سفلی و علیا دارای اقوام مهاجر کرد و لر هستند، که در نواحی مذکور زندگی می کنند. گفتنی است از کوچ این اقوام اقوام به منطقه تارم، بیشتر از چند دهه نمی گذرد. گویش تاتی نیز در برخی از روستاهای این منطقه رایج می باشد. مردم روستاهای علی آباد و کپته به زبان تاتی صحبت می کنند. اما در بسیاری از روستاهای منطقه این زبان فراموش شده است.
منطقه ی گردشگری تارم
وجه تسمیه تارم
آنچه که در خصوص وجه تسمیه تارم می توان عنوان نمود آنست که، بر حسب استناد به متون تاریخی و جغرافیایی واژه ی تارم از قدیم الایام بر این منطقه ی فرهنگی – تمدنی نهاده شده است. قدیمی ترین سندی که از واژه ی تارم موجود می باشد، کتاب معجم البلدان به قلم یاقوت حموی است که با وجود معرفی منطقه با نام (طرم) عنوان می دارد : « …. اهالی آن ناحیت را در زبان خود ترم تلفظ می کنند.»، که در اصل این واژه همان تارم است که «الف» پس از حرف «ت» افتاده و فتحه جای آن را گرفته است. از خود واژه ی تارم نیز چنین استنباط می شود که پس از غلبه ی اعراب بر ایران و نفوذ آنان بر منطقه ی فرهنگی – تمدنی تارم، این جابجایی در حروف اتفاق افتاده است و بسیار واضح است که حرف عربی «ط» جایگزین حرف «ت» شده است. چنانچه در بیشتر نقاط ایران این تبدیل و تغییر در اسامی اماکن و نیز اشخاص پس از ورود اعراب به ایران امری رایج بوده است. با توجه به موارد بسیاری که در خصوص نام تارم ذکر شده است، چنین استنباط می شود که از میان دو واژه ی طارم و تارم، از منظر تاریخی هویت کلمه تارم بر ما آشکار می باشد و کاربرد این واژه به جای واژه ی طارم که خود واژه ای معرب از تارم است، می تواند مناسب و صحیح باشد.
منطقه ی گردشگری تارم
مهمترین جاذبه های طبیعی و گردشگری در منطقه ی تارم
طبیعت بکر و دست نخورده ی منطقه ی تارم که به جهت وجود آب و هوایی مناسب و متنوع ایجاد شده است، امروزه به هندوستان ایران شهرت یافته است. آبشارها، ییلاق ها، یخچال ها و غار شگفت انگیز و نیز کوهپایه های سر سبز و سر به فلک کشیده ی منطقه ی مذکور، این ناحیه را به یکی از مناطق گردشگری پر اهمیت تبدیل نموده است. به طوری که امروزه دارای شهرت جهانی می باشد. وجود اسناد و مدارک تاریخی و نیز نتایج بررسی ها و کاوش های باستان شناسی، تاریخ منطقه را از دوران پارینه سنگی تا عصر حاضر تایید می نماید. منطقه ی تارم دارای آثاری از دوران های پیش از تاریخ، دوران تاریخی ( اشکانی و ساسانی ) و نیز دوران اسلامی است. آتشکده های موجود در منطقه به نوعی می تواند گواه آن باشد که منطقه ی تارم نسبت به سایر مناطق کمتر شاهد جنگ و خشونت بوده است. گفتنی است که پنج آتشکده در این منطقه وجود دارد که به دوران ساسانی نسبت داده شده اند، و امروزه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. یکی از این آتشکده ها گیلان کشه نام دارد. آتشکده ی کیلانکشه بر روی بلندی های زیبای مشرف به رودخانه ی گیلان کشه واقع شده است. بنای مذکور چهار طاقی و گنبد دارد است که در قسمت جنوبی آن یک ایوان طاق دار قرار گرفته است. مصالح این آتشکده از قلوه سنگ و مخلوطی از آهک و گچ می باشد. از دیگر جاذبه های تاریخی منطقه نیز می توان به قلعه سانسیز، قلعه شمیران و … اشار نمود.
منطقه ی گردشگری تارم

وجود امامزاده هایی نظیر امامزاده جعفر(ع)، امامزاده هاشم و عوف (ع) و … نشان از غنای فرهنگی – مذهبی منطقه دارد. امروزه روستاهای تاریخی و ییلاقی این منطقه که شامل روستای شاه نشین، روستای تشویر، روستای قوهیجان، روستای ولیدر و …. می باشد، مورد توجه بسیاری از گردشگران و بوم گردان واقع شده است. همچنین آبشار های وزنه سر، هشترخان، سرخه سر و دگاهی نیز نظر بسیاری از گردشگران را به خود معطوف داشته است.
1683365790 399 معرفی منطقه ی گردشگری تارم طارم زنجان و جاذبه های
مناظر رویایی روستاها و آبشار ها، وجود درختان گردو، فندق، تمشک و انگور چشم اندازی رویایی و تکرار نشدنی را خلق نموده است، که مورد توجه بسیاری از گردشگران می باشد. سواحل رودخانه های بالکو، قزل اوزن نیز از دیگر جاذبه های طبیعی منطقه به شمار می آید. از سوغات های منطقه ی تارم هم می توان به زیتون، روغن زیتون، میوه های چهار فصل، صنایع دستی بسیار غنی نظیر قالی، گلیم و جاجیم اشاره نمود.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
موزه ی مردان نمکی زنجان
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر