لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> ساحل تیس چابهار، آرام و دلربا
ساحل تیس چابهار، آرام و دلربا

ساحل تیس چابهار، آرام و دلربا

آفتاب که بر پیکره ساحل می‌تابد دانه‌های شن هرکدام خود به تنهایی مثل یک جواهر ارزشمند و قیمتی به نظر می رسند. آفتاب که خود را به ساحل می رساند آدم‌ها بیش از پیش عاشق دریا می‌شوند. لم‌دادن در ساحلی گرمسیری و تماشای آبی بی انتهای دریا هر ذهن مشوشی را آرام می کند. دریا اما برای عاشقان هیجان هم مقصدی تمام عیار است. شیرجه زدن در آب دریا، جت اسکی، قایق رانی و هزار و یک تفریح آبی و ساحلی دیگر سواحل را به مقصدی جذاب تبدل می کند. همسایگی دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب کشورمان سبب شده تا ایران سواحل زیبا و دیدنی متعددی داشته باشد. گرچه سواحل شمالی کشورمان مشهورترند اما همه متفق القولند که اگر به دنبال درک زیبایی دریا هستید سواحل جنوب کشورمان بی رقیب اند. در میان سواحل طولانی جنوب کشورمان سواحل زیبای دریای عمان بسیار چشم نوازند. سواحلی کمتر شناخته شده که اغلب هر مسافری را برای همیشه شیفته خود می کنند. ساحل روستا ی تیس در منطقه آزاد چابهار مقصد این باره ما است. قصد سفر به چابهار و رزرو هتل‌های چابهار را اگر دارید پیشنهاد این‌باره ایران هتل آنلاین هتل لیپار چابهار است.

چابهار، بندری با کرانه های اقیانوسی

سیستان و بلوچستان نام یکی از استان های وسیع کشورمان است که تا چند وقت پیش علی‌رغم برخورداری از یک موقعیت استراتژیک و مهم از شهرت زیادی برخوردار نبود. شاید بهتر است بگوییم در سایه نام‌های همچون تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و … کمتر کسی برای سفرکردن بر روی گزینه‌ای همچون سیستان و بلوچستان حساب می‌کرد اما با گذر زمان و انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از جاذبه‌های منحصربفرد طبیعی و تاریخی و میراث غنی فرهنگی این استان زیبا کم‌کم نام این سرزمین بکر نیز بر سر زبان‌ها افتاد. یکی از مشهورترین نقاط این استان شهرستان چابهار است که اغلب به دلیل داشتن یکی از مهم‌ترین مناطق آزاد تجاری کشور یعنی منطقه آزاد چابهار شناخته می‌شود. چابهار اما جواهری نایاب است که منطقه آزاد تجاری تنها گوشه‌ای ناچیز از ظرفیت‌های عظیم آن است چرا که این بندر یکی از معدود نقاط راهبردی جهان است که از پیشینه تاریخی بالایی برخوردار است. مرکز این شهرستان شهر زیبای چابهار است که ازقضا تنها بندر اقیانوسی کشورمان است که درست در آغوش دریای عمان قرارگرفته و یکراست به اقیانوس هند می‌پیوندد. شهری بندری که به سبب قرارگرفتن در نزدیکی خط استوا تغییرات دمایی محسوسی را در طی سال احساس نمی‌کند و چهار فصل آن نیز به مثابه بهار است. در بین شهرهای جنوبی ایران چابهار معتدل ترین آب و هوا را دارد و با داشتن رطوبتی نسبی در کنار آب و هوای معتدل گرمسیری، در تابستان خنک‌ترین نقطه جنوبی ایران و در زمستان گرم‌ترین نقطه کشورمان است. بادهای موسمی نیز بخشی از طبیعت این شهر بندری زیباست که سوغات شبه قاره هند است. از هر مسافری که بپرسید به شما خواهد گفت که چابهار زیباترین کرانه های اقیانوسی را دارد و با متانت و آرامش و زیبایی بی‌حدوحصر و طبیعی‌اش شما را نیز شیفته خود خواهد کرد. دسترسی بی‌واسطه چابهار به آب‌های آزاد و موقعیت جغرافیای استراتژیک این شهر سبب‌شده تا بندرچابهار از موقیعت اقتصادی بسیار مطلوبی برخوردار باشد اما این شهر بندری علاوه بر موقعیت سیاسی، اقتصادی و امنیتی مطلوب سرشار از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است که حتما باید سری به آن ها بزنید. تالاب لیپار، کوه ‌های مینیاتوری و عجیب و غریب مریخی، جزیره شیطان، انجیرهای معابد، خلیج گواتر، اسکله ‌ها و سواحل چشم‌نواز صخره‌ای و مرجانی و ماسه‌ای از جمله جاذبه‌های چابهار همیشه زیبا است اما این‌بار در کنار این مقاصد محبوب شما را به تماشای یک روستای کوچک و زیبا در نزدیکی چابهار دعوت می‌کنیم که یکی از زیباترین سواحل ایران را در خود جای داده است. روستای تیس و پلاژ ساحلی منحصربفردش مقصد این‌باره ایران هتل آنلاین است.

منطقه ی حفاظت شده ی باهوکلات سیستان و بلوچستان
ادامه مطلب

روستای تیس

شاید تابحال چیزی در رابطه با غنای فرهنگی این منطقه نشنیده باشید اما بندر چابهار از دوران حکومت هخامنشیان بسیار مورد توجه بوده است. روستای کوچک تیس، که در طول تاریخ تیز نیز نامیده می شده است، هم از این قائده مستثنی نیست و در طول تاریخ ردپایی 2500 ساله را برجای گذاشته است. شاید جالب باشد اگر بدانید این روستا در دوران حکومت هخامنشیان بندری مهم و استراتژیک را در خود جای داده بود. برای رسیدن به این روستا که در محدوده منطقه آزاد چابهار قرار دارد باید مسیر جاده چابهار به کنارک را پیش‌رو بگیرید. در فاصله ده کیلومتری شهر چابهار جاده روستای تیس را خواهید یافت. کمی که در جاده به پیش بروید مناره بلند سفیدرنگ و تنهایی را خواهید دید که شما را به سمت روستا رهنمون می‌کند. محلی‌ها سواحل دریای عمان از بندرعباس تا مرز ایران و پاکستان را دریای مکران می‌خوانند بنابراین روستای تیس یکی از چندین روستایی است که بر کرانه ساحلی دریای مکران قرار گرفته است. در همان بدو ورود به روستا بر روی یک تپه آثاری از دیوارهای یک قلعه به چشم می خورد که در اصل متعلق به قلعه پرتغالی ها است و از روزگار استعمار به یادگار مانده است. روستا خود میان دو کوه بلندبالا قرار گرفته است که یکی پیلبند و دیگری شهبازبند نام دارد. بر روی پیکره این کوه ها نیز به خوبی می توانید ردپای حضور چندهزار ساله انسان ها در این سرزمین را پیدا کنید. روستا اما در چند سال اخیر به سبب ساحل زیبایی که دارد مورد توجه قرار گرفته است و یک اسکله صیادی نیز در نزدیکی آن قرار دارد. صیادی هم پیشه اصلی ساکنین روستا است و اغلب در اسکله شاهد فعالیت آن ها خواهید بود. اما بیایید قبل از ساحل تیس سری به داخل روستا بزنیم.
ساحل تیس چابهار

ویتری سول مار؛ گشتی در دروازه کشف نشده ساحل آمفالی در ایتالیا
ادامه مطلب

دیدنی های تیس

از هر کسی که سوال کنید به شما خواهد گفت که این روستا پر از دیدنی های عجیب و غریب است. یکی از این دیدنی های این روستا غارهای سه گانه ای است که بان مسیتی نام دارد. غارهایی دست کند که بر تن ارتفاعات شهبازبند جا خوش کرده اند و آنطور که به نظر می رسد محلی برای نیایش و یا تدفین بوده اند. قبرستان اجنه هم یکی دیگر از دیدنی های روستا است. روستایی شما را از رفتن شبانه به این روستا منع می کنند و معتقدند اگر شبانه پا در این قبرستان بگذارید نفرین خواهید شد! اما آنچه این قبرستان را منحصربفرد می کند گورهایی است که در دل صخره ها حفر شده است و در دامنه کوه پیلبند قرار دارند. این قبرستان خود یکی از نشانه های قدمت این روستای زیبا است. در دل روستا هم یک مسجد زیبا و سفید رنگ قرار دارد که مناره بلندش شما را در مسیر رسیدن به روستا راهنمایی می کرد. مسجدی زیبا و قدیمی که یکی از کهن ترین مساجد ایران است و در نزد مردم منطقه از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. اطراف مسجد را درختان نخل فرا گرفته و آن را همانند مرواریدی سفیدرنگ در بر گرفته اند. این مسجد متعلق به اهل سنت است و مناره بلند آن نیز شاخصه بارز این مسجد کهن و زیبا است. گشتی در روستا که بزنید خانه‌های تاریخی منحصربفردش نیز نظر شما را جلب خواهد کرد. اگر هم به دنبال خرید سوغات هستید گزینه های جذابی همانند لباس های سوزن دوزی شده و حصیربافی های هنرمندانه حتما نظرتان را جلب خواهد کرد. روستا یک اسکله صیادی هم دارد که محل آمد و شد قایق های ماهیگیری و لنج ها است و برای بسیاری جذاب است اما جذاب ترین بخش این روستا برای مسافرین پلاژی است که در بیرون از روستا قرار گرفته است. برای رسیدن به ساحل جاده منتهی به اسکله تیس را پیش ‌رو می‌گیریم.
ساحل تیس چابهار
ساحل زیبای تیس
حتما در چابهار هم سواحل صخره ای و منحصربفرد این منطقه را دیده اید. سواحلی که امواج دریا صخره هایش را به زیباترین شکل ممکن آراسته اند. ساحل زیبای تیس اما یک ساحل ترکیبی است که در محدوده پلاژ ساحلی شنی و آرام است. ساحلی که ویژگی منحصربفردش آن را برای تمامی اقشار مناسب کرده است. این ساحل تا فاصله یک کیلومتری دارای عمقی در حدود یک الی یک و نیم کیلومتر است. شیب آنچنان ملایم افزایش می یابد که اصلا متوجه آن نمی شوید و با لذت فراوان تنها از آب تنی در محدوده پلاژ لذت می برید. در این ساحل نیازی به دانستن فنون شنا نیست و هر کسی می تواند از آب تنی در اب های گرم و زلال سواحل مکران لذت ببرد. همین ویژگی هم سبب می شود تا بسیاری با خیال آسوده در این پلاژ ساحلی زیبا به تفریح بپردازند. اطراف ساحل گاه چشمتان به شترهایی می افتد که بچه ها و بزرگ ترها را در ساحل می چرخانند. به ساحل که نزدیک می شوید زلالی آب حیرت زده تان می کند و شما را وسوسه می کند تا همراه با ماهی های ریزنقش نزدیک ساحل تنی به آب بزنید.
ساحل تیس چابهار

10 مورد از خوشمزه ترین غذاهای محلی در جنوب كشور
ادامه مطلب

مجتمع تفریحی ساحلی تیس

استقبال مردم از ساحل امن، آرام و بسیار زیبای تیس سبب شده تا مسئولین دست به کار شده و اقدام به افتتاح یک مجتمع تفریحی ساحلی در این ساحل زیبا کنند. در اطراف ساحل چندین آلاچیق تعبیه شده است که اغلب مکانی برای گردآمدن دوستان و خانواده ها است. اگر می خواهید منتظر غروب خورشید در آغوش ساحل تیس بمانید و یا به دنبال جمع کردن صدف ها از ساحل زیبای تیس هستید انتخاب آلاچیق‌ها گزینه مناسبی است. گاهی اوقات در حوالی غروب گروه های نوازنده محلی هم به ساحل اضافه می شوند و مردم مشتاق را دور خود جمع می کنند. آوازهای این منطقه شما را به یاد نواهای هندی می اندازد و این همه نزدیکی محصول قرابتی که که در چند هزار سال بین مردم این سرزمین و هندی ها صورت گرفته است.
ساحل تیس چابهار
در نزدیکی ساحل نیز فروشگاه ها و دکه های فروش مواد غذایی، کافه و رستوران نیز به چشم می خورد که خیالتان را از بابت صرف یک وعده غذایی راحت می کند. اگر علاقه‌ مندید تا طعم تنورچه های محلی این دیار را بچشید حتما سری به رستوران این منطقه بزنید. در پارک ساحلی هم می توانید قدم بزنید و از تفریح کودکان خود لذت ببرید. اما آنچه این پلاژ ساحلی را برای گردشگران جذاب تر کرده است انواع تفریحات ساحلی هیجان انگیزی است که می توانید در آن تجره کنید. جت اسکی، شاتل، قایق های سریع السیر و تفریحی، سرسره آبی و استخر بادی از جمله تفریحات این پلاژ ساحلی زیبا است. فاصله کوتاه این ساحل تا شهر چابهار نیز خیال شما را از بابت بازگشت به هتل راحت می کند بنابراین تنها از تماشای سواحل بی‌نظیر مکران لذت ببرید. تیس پر از ظرفیت هایی است که اگر شکوفا شوند این ساحل زیبا را به یکی از محبوب ترین سواحل ایران مبدل خواهند کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر