لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> کویر شهداد کرمان
کویر شهداد کرمان

کویر شهداد کرمان

آیا تاکنون این سوال در ذهنتان نقش بسته که گرم ترین نقطه کره زمین کجاست. جالب است بدانید این نقطه در کشور ایران، استان کرمان و کویر شهداد واقع شده است. این کویر علاوه بر اینکه گرم ترین نقطه کره زمین است پدیده جالبی را نیز در دل خود جای داده است که با نام کلوت از آن یاد می شود. پدیده کلوت شهداد یکی از جاذبه های طبیعی و منحصر به فرد ایران است که می توان در آن به انجام انواع تفریحات هیجان انگیز مانند سافاری، کویرنوردی و تحقیقات علمی پرداخت و از تماشای آسمان در شب لذت برد. کویر شهداد کرمان همواره یادآور دو واژه آرامش و سکوت است و طرفداران بسیاری دارد، حال اگر بتوان پدیده زیبا و جذابی مانند کلوت را نیز در آن دید می توان سفری به مراتب جذاب تر را تجربه کرد؛ پدیده ای که دامنه گستره آن در کویر شهداد به قدری زیاد است که برخی به جای کویر از واژه کلوت برای اشاره به شهداد استفاده می کنند. چنانچه قصد دیدن از کویر شهداد را دارید می توانید اقامتگاه بوم گردی کاشکیلو شهداد کرمان را انتخاب کنید. البته گزینه های دیگری نیز مانند هتل های کرمان پیش رویتان وجود دارد. با این حال اقامتگاه کاشکیلو در استان کرمان، شهرستان شهداد، میدان پاسداران، خیابان شفا و جنب شفا ۷ واقع شده است و با چیدمان جالبی که دارد قطعا می تواند لحظات خوب و خوشی را برای مسافران به ارمغان بیاورد.

 کویر شهداد کرمان

معرفی کلی کویر شهداد کرمان

کویر شهداد کرمان منطقه ای در دل استان کرمان در نزدیکی شهرستان شهداد است که پدیده جالبی به نام کلوت را در خود جای داده است. منظور از کلوت برجستگی هایی است که در دل کویر سر برآورده اند. سطح بالاترین نقطه از این برجستگی ها کاملا صاف است اما سطحی که رو به باد قرار گرفته کاملا شیبدار است. معمولا تشکیل این برجستگی ها نتیجه رسوبات قدیمی دریاچه ها است که به صورت تپه های فرسایشی ظاهر شده اند. عده ای بر این اعتقادند که واژه کلوت از دو بخش «کل» و «لوت» تشکیل شده است که کل به معنای آبادی بوده و لوت به دشت لوت اشاره دارد.
 کویر شهداد کرمان
کلوت شهداد کرمان یک جاذبه منحصر به فرد و طبیعی است که مشابه آن تنها در منطقه یوتا ایالات متحده آمریکا قابل رویت است. کلوت شهداد با تصاویر بسیار زیبا و جذابی که اندکی هم رمزآلود هستند، هر ساله عده زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود فرا می خواند و به میزبانی از آن ها می پردازد. وجود این پدیده کم نظیر و مشاهده آن از فاصله ای نزدیک خود به تنهایی کفایت می کند تا یک گردشگر علاقه مند به کویر عازم این منطقه شده و به گشت و گذار در آن بپردازد؛ با این حال کویر شهداد کرمان تفریحات دیگری را نیز پیش روی گردشگران قرار می دهد و مخصوصا در فصل پاییز آن ها را به یک سفر لذت بخش و خاطره انگیز دعوت می کند.
 کویر شهداد کرمان
قدمت کلوت های شهداد کرمان به حدود ۲۰ هزار سال پیش می رسد. این کلوت ها که زمانی بر اثر فرسایش آب و وزش باد تشکیل شده اند امروزه حدود ۱۴۵ کیلومتر طول و ۷۰ کیلومتر عرض دارند و از سمت شمال به طرف جنوب کشیده شده اند و وسعتی معادل ۱۱ هزار کیلومترمربع از دشت لوت را به خود اختصاص داده اند. کویر شهداد کرمان در کنار تصاویر زیبایی که از خود به عرصه نمایش می گذارد ویژگی جالب دیگری نیز دارد و آن دارا بودن بیشترین درجه حرارت در کل دنیا می باشد. به عبارت دیگر کویر شهداد بخشی از دشت لوت است که نام آن به عنوان گرم ترین نقطه کره زمین در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده و این موضوع باعث شهرت این منطقه در کل دنیا شده است. تحقیقات بیابان شناسی به نام پروفسور پرویز کردوانی در مورد منطقه شهداد عنوان گرم ترین نقطه کره زمین را برای آن به ارمغان آورده است؛ البته در سال ۲۰۰۵ نیز نماینده سازمان ناسا دمای هوای این منطقه را چیزی در حدود 7/70 درجه سانتیگراد اعلام کرد.
 کویر شهداد کرمان

نحوه تشکیل کلوت های شهداد

دو عامل که همواره در تشکیل پدیده کلوت ایفای نقش می کنند آب و باد هستند؛ به طوری که هر بار که باران می بارد و باد می وزد کلوت ها شکل متفاوتی به خود می گیرند. بادی که کلوت های شهداد را به وجود می آورد بادهایی است که طی یک دوره ۱۲۰ روزه از طرف استان سیستان و بلوچستان می وزد و موجب فرسایش دیواره های کلوت ها شده و چهره جدیدی به این پدیده های زیبای طبیعی می بخشد. برخی از کارشناسان زمین شناسی معتقدند که رودشور بیش از هر عامل دیگری در شکل گیری کلوت های شهداد کرمان تاثیر دارد. آب این رود رطوبت لازم برای تشکیل کلوت ها را فراهم می کند و دیواره آن ها را مرطوب نگه می دارد. رودشور تنها رود دائمی در دل دشت لوت بوده و منشاء آن کوه های شمال بیرجند است. رودشور پس از عبور از یک مسیر حدودا ۲۰۰ کیلومتری به کوه نمک سریا و چاله معدن نمک می رسد و طبیعی است که آب آن بسیار شور شود.
 کویر شهداد کرمان
 کویر شهداد کرمان

نحوه دسترسی به کویر شهداد کرمان

برای رسیدن به کویر شهداد و بازدید از کلوت های زیبای آن بایستی به طرف شهرستان نهبندان حرکت کنید و بعد از رسیدن به آن راه خود را در جاده کرمان – بم ادامه دهید. در این مسیر تابلوی راهنمایی نیز وجود دارد که به شما برای رفتن به کویر شهداد کرمان کمک می کند. این مسیر تا جاده سیرچ بزرگراه است اما بعد از آن با یک جاده کوهستانی و یک بانده مواجه می شوید که زیبایی های خاص خود را دارد.
 کویر شهداد کرمان
لازم به ذکر است که منطقه شهداد کرمان به سه منطقه سبز، نارنجی و قرمز تقسیم می شود. منطقه سبز بخشی از جاده شهداد – نهبندان است که حدود ۲ کیلومتر طول دارد و به راحتی می توانید در آن به مشاهده کلوت های کویر شهداد بپردازید. دیدن از منطقه سبز برای کسانی که قصد کویرنوردی حرفه ای ندارند و به مشاهده تصویر کلی از کویر رضایت می دهند پیشنهاد می شود. منطقه نارنجی و قرمز دو منطقه ممنوعه در کویر است که دقیقا بعد از منطقه سبز قرار گرفته اند و رفتن به آنجا به وجود راهنما و اخذ مجوز نیاز دارد. لازم به ذکر است که احتمال گم شدن گردشگران در بیابان بدون وجود راهنما تقریبا حتمی است لذا توصیه می شود در بازدید از کویر شهداد با تورهای گردشگری که در این منطقه برگزار می شود همراه شوید.
 کویر شهداد کرمان

بهترین زمان بازدید از کویر شهداد

بهترین زمان برای رفتن به کویر شهداد فصل پاییز است. در واقع شرایط آب و هوایی برای رفتن به سمت این جاذبه منحصربه فرد و زیبا در فصل پاییز بسیار مورد پسند است. البته چنانچه مایل باشید می توانید فصل بهار را نیز انتخاب کنید و از یک سفر کویری در این فصل از سال لذت ببرید.
 کویر شهداد کرمان

وسایل مورد نیاز برای بازدید از کویر

برای بازدید از کویر شهداد بایستی یک سری وسایل به همراه داشته باشید که از جمله آن ها می توان به آب آشامیدنی، داروهای ضروری، میان وعده های سبک و مقوی، وعده های غذایی کامل، لباس گرم برای شب، لباس نخی و خنک برای روز، لباس اضافه، کفش پیاده روی، دمپایی یا صندل، کفش اضافه، پاور بانک، کیسه زباله، کوله پشتی، لوازم کمک های اولیه، کارت شناسایی، کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، زیرانداز، چادر مسافرتی، کیسه خواب، پتو و بالشتک اشاره کرد.
 کویر شهداد کرمان

اهمیت تاریخی و طبیعی منطقه شهداد

همانطور که اشاره شد از جمله جنبه های مهم کویر شهداد وجود سازه ای طبیعی به نام کلوت است که بر اثر همکاری دو عنصر آب و باد تشکیل شده و شکل های جالب و جذابی دارند. دومین نکته مهمی که در مورد کویر شهداد وجود دارد و آن را خاص و دیدنی می کند آن است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این در حالی است که به نظر می رسد یک تمدن حدودا ۶ هزار ساله در فاصله کوتاهی از کلوت های شهداد وجود دارد. این گفته به دلیل استخراج آثاری قدیمی ازجمله سفال، مجسمه و زیورآلات می باشد که قدیمی ترین آن ها اثری به نام درفش شهداد است. تمام این موارد می تواند دلیلی بر اهمیت فراوان منطقه شهداد از لحاظ تاریخی و طبیعی باشد.
 کویر شهداد کرمان

تفریحات در کویر شهداد

قطعا تماشای تصاویر ماورایی کلوت های کویر شهداد بهترین و جالب ترین تفریحی است که می توان در دل این منطقه وهم آلود انجام داد با این حال امکان انجام تفریحات دیگری نیز در این مکان وجود دارد که در ادامه به بخشی از مهم ترین آن ها اشاره می شود.
 سافاری و گشت و گذار با ماشین

سافاری و گشت و گذار با ماشین

اگر اهل ماجراجویی هستید و آفرود کردن در کویر را بلدید می توانید از یکی از کمپ هایی که در منطقه شهداد بر پا شده است ماشینی اجاره کرده و کمال لذت را از بودن در کویر ببرید. حال اگر آفرود کردن بلد نیستید و تجربه رانندگی در کویر را ندارید می توانید ماشین را همراه با راننده اجاره کنید. برای اجاره ماشین به مدت ۲ تا ۳ ساعت بایستی مبلغی را تحت عنوان کرایه بپردازید.
شترسواری در دل کویر

شترسواری در دل کویر

تفریح بعدی که طرفداران بسیاری هم دارد شترسواری است. شترسواری در دل کویر واقعا لذت بخش بوده و بابت 2 ساعت شترسواری با راهنما نیز بایستی باید مبلغی پرداخت کنید تا این تجربه فوق العاده را به دست آورید.
سوار شدن بر موتور در کویر

سوار شدن بر موتور در کویر

اگر اهل هیجان هستید و حرکت با سرعت بالا را ترجیح می دهید می توانید سوار بر موتورهای چهارچرخ موجود در منطقه شوید و از ناهمواری های کویر بالا و پایین رفته و آدرنالین خون خود را افزایش دهید تا در هر سنی که هستید احساس جوانی و شادابی کنید. برای سوار شدن بر موتورهای چهارچرخ در کویر شهداد بایستی به ازای هر 2 ساعت سواری هزینه ای را پرداخت کنید.
پیاده روی و عکاسی

پیاده روی و عکاسی

اگر تمایل ندارید از هیچ یک از امکانات موجود در منطقه استفاده کنید می توانید با پای پیاده به راه بیفتید و با عکس های زیبا و هنرمندانه ای که می گیرید سفری فوق العاده جالب و منحصربه فرد را برای خود و همراهانتان به ارمغان آورید.
تماشای آسمان کویر در شب

تماشای آسمان کویر در شب

آسمان کویر در شب با هر آسمان دیگری تفاوت دارد. ستاره هایی که در آسمان شب های کویر به گردشگران چشمک می زنند واقعا تماشایی و زیبا هستند. البته برای ماندن در شب در دل کویر بایستی در یکی از کمپ های کویرنوردی اقامت کرده و تنها در دل کویر نمانید.
1683353472 715 کویر شهداد کرمان

گنبد جبلیه کرمان، تلفیقی از هنر و سنگ
ادامه مطلب

اقامت در کویر شهداد

چنانچه مایلید شب را در منطقه شهداد بمانید می توانید از امکانات موجود در کمپ هایی که بدین منظور در این حوالی وجود دارند استفاده کنید. این کمپ ها تنها مکان های اقامتی موجود در دشت لوت هستند که در بین کلوت های کویر شهداد بر پا شده اند و در مقابل وزش بادهای شدید و حتی طوفان هایی که در کویر شهداد رخ می دهد مقاوم و مستحکم اند. ازجمله امکاناتی که می توانید در این کمپ ها از وجود آن ها بهره مند شوید سرویس بهداشتی، پارکینگ، آلاچیق، تورهای کویرگردی و تفریحاتی است که در بخش قبل به آن ها اشاره شد.
1683353472 7 کویر شهداد کرمان
یکی از موارد قابل توجه در کمپ های کویر شهداد آلاچیق های گنبدی شکلی است که دارای کف سیمانی، دیوار و سقف هایی چوبی هستند و جالب اینکه برق هم دارند. این آلاچیق های دیدنی در نوار غربی دشت لوت قرار گرفته اند و به دلیل نورپردازی زیبایی که در آن ها انجام شده مانند ستاره در شب می درخشند. تنها نکته ای که حائز اهمیت است اینکه حتما قبل از رفتن به منطقه شهداد از باز بودن و فعالیت این کمپ ها مطئمن شوید.

کلام پایانی

کویرنوردی و تماشای آسمان صاف و پرستاره در دل شب ازجمله فعالیت هایی است که اکثر افراد به آن علاقه مند هستند. کویر شهداد کرمان یکی از مناطق کویری کشور به شمار می آید که عنوان گرم ترین نقطه جهان به آن اختصاص داده شده است. زیبایی های منحصر به فرد این خطه به قدری است که هر ساله گردشگران متعددی از نقاط مختلف جهان به آن سفر می کنند.

3.3/5 - (3 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر