لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> مکان های حیرت انگیز برای علاقه مندان به ستاره شناسی
مکان های حیرت انگیز برای علاقه مندان به ستاره شناسی

مکان های حیرت انگیز برای علاقه مندان به ستاره شناسی

کیهان همچنان مثل سابق مورد توجه است و علاقه مندان پر و پا قرص خود را دارد. این امر احتمالا به دلیل افزایش آلودگی نوری توسط نور نئون‌ های تبلیغاتی در سراسر شهرهای در حال توسعه که زیبایی آسمان را ربوده است رو به افزایش باشد.
تماشای آسمان شب به تنهایی توجیه کننده یک سفر طولانی به بیابان و مناطق دورافتاده نیست. بر همین اساس لیستی از مکان های بی نظیر تفریحی و منحصر به فرد را آماده کرده ایم و فعالیت هایی مناسب با مناطق محبوب منجمان و ستاره شناسان را ترتیب داده ایم. همه این موارد دست در دست هم یک ماجراجویی شگفت انگیز برای لذت از آسمان شب را رقم می زنند. این ماجراجویی شامل تور رصد ستارگان با سفر در میان آب ها،کایاک رانی و یا فقط به شکل پیاده روی های گروهی و کمپ در بهترین نقاط میباشد.
بخاطر راحتی گردشگران در یافتن آسمان های تاریک باید توجه کرد که مجموعه ای از مکان ها و فضاهای مناسب برای منجمان و ستاره نگرها مشخص و آماده شده است. انجمن بین‌المللی آسمان تاریک ( IDA ) سعی در ارائه و صدور گواهینامه نظارت بر آلودگی نوری دارد. باید اشاره کرد که این انجمن بین‌المللی ، پارک آسمان تاریک یا Dark sky park که از مناطق بسیار تاریک جهان بشمار می روند را تعیین کرده است. گفتنی است که حفاظتگاه آسمان تاریک یا منطقه حفاظت شده آسمان تاریک Dark Sky Reserves مهار کننده ی آلودگی نوری بشمار رفته و محافظ کیفیت آسمان شب می باشد که توسط انجمن IDA گواهی دریافت کرده است.

در هر یک از این سفرهای دورافتاده چشم هایتان را به سوی بالا بدوزید و مطمئن باشید که ستاره ها را خواهید دید. بهترین پیشنهاد برای گردشگران علاقه مند به نجوم این است که برای دیدن یک آسمان پر از ستاره بی نقص و کهکشان راه شیری، یک هفته قبل از قرص کامل ماه و سه روز بعد آن دست نگه دارید.

1 – گردش اسب سواری ده روزه در صحرای آتاکاما ، شیلی (Atacama )

به جای سوسو زدن ستاره ها تمایل به تماشای رقص و تابش ستاره ها بر فراز آسمان دارید؟ پس به یک کوه بلند سفر کنید. در ارتفاعات ، آسمان شب بسیار واضح و بدون آلودگی می باشد. پیشرفته ترین تلسکوپ جهان، آلما ALMA (Atacama Large Millimeter Array ) در ارتفاع 16.400 فوت در صحرای آتاکامای شیلی روی کوهها قرار گرفته است.
ستاره شناسی

2 – کایاک سواری شبانه در پارک ملی آکادیا ، در شهر مین ایالت متحده آمریکا

بیشترین محافظت از آسمان تاریک در ایالت مین آمریکا صورت می گیرد. پارک ملی آکادیا در جزیره (Mount Desert ) قرار گرفته است و فستیوال سالانه آکادیا با نام فستیوال آسمان شب ( Night Sky ) از 5 الی 9 سپتامبر 2018 در این پارک ملی برگزار می شود. در این پارک علاوه بر نجوم و ستاره‌شناسی برنامه های دیگری نیز اجرا می شود. آب های اطراف سراسر این منطقه زیستگاه میکرو ارگانیسم های زیست‌تابی هستند ، که از خود نور تولید می‌کنند. کایاک سواری در این نواحی باعث شدت بیشتر این نور تولید شده توسط این حیوانات می گردد. این هیجان باعث شده تورهای کایاک رانی با قایق های کوچک دو نفره و تک نفره هر جمعه و شنبه شب ، هنگام غروب خورشید در شهر کستین برگزار شود. این تور ها با رصد ستاره ها و برنامه های ویژه رگبار شهاب ها و مشاهده سیارات درخشان همزمان هستند.

ستاره شناسی

3 – اسکی و دیداری از شفق قطبی در تور شهر لاپلند فنلاند و نروژ

نظرتون درباره ی رزرو هتل و اسکی در یکی از آخرین مناطق دورافتاده اروپا برای تماشای ستاره ها و شفق های قطبی چیست؟ محل حرکت تور ستاره‌ شناسی شهر کیلپیسجاروی ( Kilpisjärvi) واقع در لاپلند فنلاند است. این تور با تماشای منظره شفق قطبی از میان دشت تاندرا قطب شمال عبور می کند و در طی شب گردشگران در اطاق های کوچک اقامت می کنند و با مهارت های زمستانی زیادی آشنا می شوند. راهنما های با تجربه نیز توریست ها را در طول این تور ستاره ‌شناسی به خوبی هدایت می کنند.
ستاره شناسی

4 – قایق‌سواری و رودگردی در رودخانه سالمون ، آیداهو . ایالت متحده آمریکا

طبق اعلامیه دسامبر 2017 ، در مرکز حفاظتگاه آسمان تاریک آیداهو محدودیت هایی برای جلوگیری از آلودگی شدید نوری اجرا می شود. این رودخانه به عنوان سومین منطقه ی طبیعی حفاظت شده در جهان شناخته می شود. مساحت 1.416 متر مربع این مکان را تبدیل به جایگاه مناسب برای قایق ‌سواری و رودگردی در رودخانه سالمون کرده است. گفتنی است که علاقه مندان به آسمان شب میهمان رقص شفق های تاریک و روشن هستند.

ستاره شناسی

5 – موج سواری پارویی شبانه در ولز بریتانیا

بخش عظیمی از سرزمین بریتانیا دارای جمعیت انبوه و در نتیجه مملو از آلودگی نوری است با این وجود ولز یک استثنا بشمار می رود. ولز خانه چشم انداز های حیرت انگیز و چشم نواز بسیاری از جمله زیباترین پارک های ملی بریتانیا است. تمامی پارک های ملی به عنوان پارک های آسمان تاریک یا حفاظتگاه آسمان تاریک ثبت شده اند. پارک ملی اسنودونیا (Snowdonia National Park ) ، الن ولی (Elan Valley) و پارک ملی برکن بیکونس (Brecon Beacons National Park) و بسیاری از مناطق دیگر که برای رصد ستارگان مناسب هستند همگی منطقه محافظت شده بشمار می آیند. گردشگرانی که به دنبال آسمان پرستاره و نور مهتاب هستند نباید تماشای پارک ملی اسنودونیا در شمال ولز را از دست دهند. گفتنی است که در این پارک کمیته موج سواری تور های موج سواری پارویی (SUP ) را در کنار برنامه های رصد ستارگان در سراسر دریاچه برگزار می کند.

ستاره شناسی

6 – رصد ستارگان در حاشیه جاده کنیون‌ لندز در یوتا در ایالات متحده آمریکا

در حاشیه پارک ملی کنیون لندز یک جاده طولانی وجود دارد. این پارک ملی در ایالت یوتا برای کوه نوردها خلوتگاه و پایانه خوش بشمار می آید. شب هنگام ، کهکشان راه شیری تفریحگاه گردشگران است تا با استفاده از یک تلسکوپ دستی بتوانند تصاویر زیبا را از نمای نزدیک رصد کنند.

ستاره شناسی

7 – صعود به کوه کوک آئوراکی ( Aoraki ) ، نیوزیلند

تماشای آسمان تاریک و پر ستاره، بدون آلودگی نوری در جزیره جنوبی نیوزلند بخشی از روال زندگی به حساب می آید. منطقه‌ی حفاظت شده‌ی آسمان شب آئوراکی مکنزی اولین منطقه‌ی حفاظت شده در دهه 1980 است. ذخایر آسمان تیره بر این منطقه حفاظت شده حاکم می باشد. آئوراکی مکنزی یکی از بزرگ ‌ترین مناطق حفاظت‌ شده‌ ی آسمان شب در دنیا است. بلندترین ارتفاعات نیوزلند به ارتفاع 12.217 فوت، مکان مناسبی برای رصد ستارگان است که کوهنوردان با تجربه طی شش روز بر فراز کوه کوک صعود می کنند. برای دیگر گردشگران فعالیت های متنوع نجومی در این نواحی در نظر گرفته شده است.

ستاره شناسی

8 – تماشای ستارگان صحرائی و دوردست در دشت لوت ایران

همواره سفر به ایران به عنوان یک مقصد اصلی در میان گردشگران علاقه مند به نجوم بوده است. کویر شهداد در بخش شهداد و 100 کیلومتری استان کرمان و در دشت لوت قرار گرفته است. کویر شهداد لقب زیباترین و در عین حال گرمترین نقطه جهان را به خود نسبت داده است، سرزمینی با پدیده ها و شگفتی های ناشناخته كه می تواند پنجره ای نو به صنعت طبیعت گردی ایران بگشاید ،در 80 کیلومتری کویر شهداد منطقه ای به نام “گندم بریان” یا “ریگ سوخته” وجود دارد که در تابستان با دمای نزدیک به 100 درجه سانتی گراد رکورد دار گرمترین نقطه جهان شده است. گفتنی است که برای تماشای این مناظر و گذر از مساحت 125 مایلی آن ، گردشگران 14 روز پیاده روی می کنند. در این دشت توریست ها با جهانی جدید مملو از تپه های شنی و تمدن کلوتهای شهداد با قدمتی بیش از 6 هزار سال و آسمان پر ستاره و خارق العاده روبرو می شوند. این مکان شکوهمند توریست ها را با خود به دل گرم ترين نقطه ثبت شده کره زمين که پر از ناشناخته هاست هدایت می کند.

ستاره شناسی

9 – پیاده روی شبانه زیر نور قرص کامل ماه در دولومیت ، ایتالیا

18 قله مناسب پیاده روی در کوهستان دولومیت وجود دارد. گردشگران هنگام غروب خورشید در این کوهستان ها با چشم انداز با عظمت و بی نظیری روبرو می شوند. در منطقه شمال شرقی ایتالیا یک مرکز توریستی چشمه آب گرم به قدمت حدود دویست سال وجود دارد و جشن آدلر دولومیت روی را برگزار می کند. این مراسم برای عموم آزاد و رایگان است. پیاده روی از ساعت 5 عصر با حرکت به سمت ارتفاعات 7.905 فوت سیسیدا ( Seceda ) توسط ماشین کابلی شروع می شود. قله‌ی سیسیدا چشم اندازی از هیبت و عظمت درخشش طلایی غروب آفتاب دولومیت را پیش چشمان گردشگران می‌گستراند. در این مسیر علاقه مندان به نجوم از فرصت رصد ستارگان غافل نمی شوند.

ستاره شناسی

10 – پیاده روی ، کایاک رانی و غواصی در جدید ترین پارک آسمان تاریک جهان
آخرین منطقه تاریک جهان در ماه گذشته ثبت شده است، پارک ملی و محافظت شده ایریوموت – ایشیگاکی ( Iriomote-Ishigaki National Park ). این منطقه اولین پارک حفاظت شده ژاپن و دومین پارک آسیا بشمار می رود. این پارک ملی با مساحت 157 مایل مربع ، آخرین جزیره در زنجیره جزایر جنوبی یائه‌یاما ژاپن می باشد. پارک ملی ایریوموت – ایشیگاکی با وجود اینکه به ژاپن تعلق دارد ولی نزدیک سرزمین تایوان واقع شده است. گونه های گیاهی و جانوری بومی شب تاب همگی به تاریکی طبیعی این منطقه بکر برای ادامه حیات وابسته هستند. در میان این گونه ها گربه یامانکو ایریوموته (یک زیرگونه از گربه سانان پلنگی) نیز در این پارک ملی زندگی می کند که در حال حاضر فقط صد رأس از این نژاد در کل جهان باقی مانده است. اینجا مکانی عالی برای پیاده روی، کایاک رانی و غواصی در طول روز است و شب هنگام بهترین نقطه برای رصد ستارگان توسط گردشگران علاقه مند به نجوم می باشد.

4 نکته ی ساده اما مهم در رابطه با رصد کردن ستاره ها
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر