لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> اخبار >> نظر کارشناسان در مقابله با پدیده اورتوریسم
نظر کارشناسان در مقابله با پدیده اورتوریسم

نظر کارشناسان در مقابله با پدیده اورتوریسم

در صورت کنترل و برنامه ریزی می توان از حضور بیش از حد گردشگران بهره برد و اثرات منفی آن را کاهش داد، اکثر توریست ها راهی جزیره کیش می شوند، در صورت معرفی جاذبه های بی نظیر دیگر جزایر بدون شک آنها استقبال خواهند کرد و با دیدن جاذبه هایی مانند جنگل فوق العاده شگفت انگیز جهانی حرا، سفری پر از هیجان را تجربه خواهند کرد و با ازدحام بیش از حد اثرات منفی بر محیط و مردم بومی نخواهند داشت. با رزرو هتل های قشم و با اقامت در هتل ارم قشم لحظات به یادماندنی را رقم بزنید. در ادامه روش های مقابله با پدیده اورتوریسم را از نظر کارشناسان بررسی می کنیم.

اسکیفت سایتی که در زمینه اخبار گردشگری و سفرهای خارجی فعالیت می کند اصطلاح پدیده اورتوریسم را ایجاد کرد و پس از کاربرد آن موج مشکلات این پدیده اوج گرفت؛ کارکنان موزه لوور در روز دوشنبه بخاطر اذیت گردشگران شکایت کردند و موزه را به تعطیلی کشاندند. در سراسر جهان در مقصدهای معروف گردشگری نیز چنین مشکلاتی پیش آمد.
در شهر پاریس کارکنان موزه توانایی کنترل شلوغی و ازدحام بیش از حد توریست ها را نداشتند و موزه لوور برای یک روز بسته شد. کوهنوردان کوهستان هیمالیا از ازدحام قله ی اورست نگران بودند و احتمال بالاترین آمار تلفات سال در این منطقه وجود دارد. در شهرها و مقصدهای توریستی اطراف جهان، از بارسلون گرفته تا بالی، پدیده اورتوریسم در طول سال مشکلات زیادی به همراه داشته است.
دریاچه السینور کالیفرنیا در بهار سال جاری مملو از گردشگرانی بود که به دنبال ثبت لحظات خود در کنار گل های وحشی دریاچه بودند تپه های شهر مملو از گردشگر بود و مردم از ترافیک ایجاد شده بسیار نگران و ناراضی بودند. این ازدحام سختی و آزار زیادی برای مردم محلی و جامعه دارد. در تابستان سال گذشته زمین های مملو از گل های آفتاب گردان در اطراف شهر تورنتو برای گرفتن عکس های زیبای اینستاگرام شلوغ شد و این منطقه بعد از نابودی توسط گردشگران بی مسئول به مکان معروف اینستاگرامی تبدیل شد.
وجود تخفیف های زیاد شرکت های هوایی، اتاق های اجاره شده توسط مردم بومی در سایت ایر بی ان بی و رسانه های اجتماعی که مقصدهای دیدنی و باشکوه را با مردم به اشتراک می گذارند همگی در این پدیده نقش دارند؛ این عوامل نعمت توریست ها، نفرین و ناراحتی مردم بومی و حتی شرایط خطرناک در برخی مکان های دور دست و آرام را به ارمغان آورده اند. جول دایچمن استاد مطالعات جهانی در دانشگاه بنتلی ماساچوست در مورد پدیده اورتوریسم می گوید: گردشگران جاذبه های دیدنی که برای تماشای آنها سفر کرده اند را نابود می کنند. برخی از جوامع برنامه های جدیدی ایجاد کرده و در تلاش اند که توریست ها را برگردانند، با قوانین و مقررات جدید و با اطلاعات خدمات عمومی می گویند که گردشگران در کشور میزبان می بایستی چگونه رفتار کند.

به عنوان گردشگر مسئول هنگام بازدید از مقصدهای شلوغ می توانید رفتاری داشته باشید تا از میزان زیان بکاهید؛ کارشناسان چهار پیشنهاد در این رابطه ارائه داده اند که عبارتند از:


1 – فراموش نکنید اینجا خانه شخصی تان نیست.
دور از خانه بودن و کسب تجارب ناآشنا در فرهنگ های متفاوت ممکن است تحولاتی در افراد ایجاد کند، فرد حس آزادی کند و یا حتی حس هدونیسم به او دست دهد و به دنبال لذت مطلق باشد. اما بخاطر داشته باشید که این مقصد خانه و کاشانه ی افراد دیگری بوده و این فرهنگ به آنها تعلق دارد. پس بهتر است قبل از رزرو هتل کمی تحقیق کنید و بدانید دقیقا می خواهید از چه چیزی بازدید کنید. در نتیجه چه رفتاری می بایستی داشته باشید؟ خط مشی و سیاست رفتاری در محیط های طبیعی چیست؟، اگر از خدمات آژانس های مسافرتی بهره می برید می توانید در این باره از آنها پرس و جو کنید و راهنمایی دریافت کنید.
راشل داتز موسس شرکت مشاوره ای توریسم پایدار می گوید: مقصد گردشگری را مکانی مانند دیسنی تصور نکنید.
پاویا روساتی موسس شرکت خدمات مسافرتی فتوم و نویسنده همکار کتاب مسافرت به همه جا (هاردی گرنت، 2019)، به گردشگران یادآوری می کند که به مقصدهای شگفت انگیز و غریبه سفر کنند؛ هدف از سفر افزودن چیز خارجی به مجموعه تان نیست.
شاید در سفر به مکانی مانند تایلند با گرمای صد درجه بتوانید تاب و شلوار کوتاه بپوشید؛ اما در صورت بازدید از معابد بودایی ها این نوع پوشش بی احترامی محسوب می شود، اشتباه نکنید و لباس مناسب بر تن کنید.
دایچمن که اغلب با شاگردانش به کشورهای خارجی سفر می کند، به دیگران توصیه می کند که دقیق و حساس باشند و راهنمایی های لازم را از مردم محلی دریافت کنند. برای نمونه او می گوید: هنگامی که در شهرهای اروپایی در مترو یا در اتوبوس باشید، مردم محلی را خواهید دید که به آرامی نشسته اند و در حال خواندن یا استراحت می باشند. مانند آنها رفتار کنید؛ از مکالمه های بلند پرهیز کنید یا گرفتن عکس را به مکانی دیگر موکول کنید.

رعایت این موارد در مورد پارتی های دیروقت شبانه نیز صدق می کند، اگر در یک تفرجگاه آل اینکلوسیو اقامت دارید، در این مکان با صدها هکتار زمین آزادانه رفتار کنید؛ اما در صورتی که در آپارتمان ایر بی ان بی اقامت کردید فراموش نکنید که در آنسوی دیوار افراد دیگری زندگی می کنند که شاید مشغول خواباندن نوزاد خود بوده و یا فردی می خوابد تا بتواند صبح زود سرکار آماده شود.


2 – در زمان و مکان مناسب عکس بگیرید
امروزه با وجود دوربین در گوشی های همراه مشاهده می کنید که افراد همیشه در حال عکس گرفتن می باشند. اما عکاسی از مردم، فرزندان آنها و حتی از خانه های شخصی ممکن است تجاوز به حریم خصوصی تلقی شود. همچنین به فضا و محیط طبیعی نیز احترام بگذارید؛ به سوی گل های وحشی نروید و آنها را برای گرفتن عکس یادگاری له نکنید. خطرات موجود در اطراف را فراموش نکنید؛ در آبشار کاترسکیل که در کوهستان کستکیل شهر نیویورک واقع شده است چهار گردشگر در سال های اخیر به خاطر گرفتن عکس های سلفی در میان شرایط خطرناک جان باختند. طبق گفته ی گیا ناردینی، استادیار دانشگاه دنور، شاید اگر لحظات کمتری مشغول عکاسی باشید بتوانید بیشتر از طبیعت اطراف خود لذت ببرید. همچنین با خودداری از عکاسی می توانید به مقصد گردشگری که از آن لذت می برید نیز کمک کنید و از پدیده اورتوریسم جلوگیری نمایید.

داتز موسس شرکت مشاوره ای توریسم پایدار معتقد است اگر در کنار جاذبه ای عکاسی کنید با اشتراک گذاری آن، روز بعد هزار نفر برای گرفتن همان مدل عکس به آن مقصد هجوم می آورند.


3 – هدیه بدهید
زمانی که روساتی، موسس شرکت خدمات مسافرتی فتوم، برنامه سفر با کروز در طول رودخانه آمازون را برنامه ریزی کرده بود، می دانست که در طول مسیر و در نزدیکی روستاها توقف خواهند داشت و در آن مکان کودکان به لوازم اساسی مانند مداد، مداد شمعی و کاغذ احتیاج دارند؛ بنابراین او چمدان خود را بیشتر با لوازم مورد نیاز مدرسه پر کرده بود، با رسیدن به این روستاها لوازم را هدیه داد و سپس با خرید صنایع دستی سنتی چمدان خود را پر کرد.
پول تان را به جای هتل های زنجیره ای بین المللی برای اقتصاد محلی خرج کنید و در رستوران ها و بارهای غذا میل کنید که با مالکان محلی اداره می شوند.
موسس شرکت مشاوره ای توریسم پایدار، داتز، می گوید: برای اینکه به محیط زیست کمک کنید تا حد امکان از سیستم های حمل و نقل عمومی استفاده کنید با این روش سفر بهتری را تجربه خواهید کرد.

در نهایت هنگام ترک مقصد بسته های خود را با خود ببرید و هرگز لوازم غیر قانونی تهیه نکنید و از خرید هدیه هایی که از بدن حیوانات در حال انقراض ساخته می شوند خودداری کنید.


4 – سلام دهید
داتز نویسنده ی کتاب جدید اورتوریسم: واقعیت ها و راه حل ها (2019) درباره ارتباط با مردم محلی یادآور می شود که پدرش بارها تذکر می داد که بهتر است جمله ی چگونه می توانم یک فنجان قهوه تهیه کنم را در زبان بومی یاد بگیرید.
حتی در مکان هایی که بیشتر مردم بومی به زبان انگلیسی تسلط دارند نیز بهتر است کلماتی مانند لطفا، مچکرم، بله، نخیر را یاد بگیرید تا تجربه ای واقعی کسب کنید و مورد استقبال اهالی قرار بگیرید.
همچنین با افرادی که مسئول کنترل ازدحام می باشند صبورانه و محترمانه رفتار کنید. در موزه ی لوور کارکنان گزارش دادند که خدمات بازسازی در اطراف مونا لیزا صورت گرفته بود و به همین خاطر مشکلات سازمانی پیش آمده، صف های طولانی شکل گرفته بود و در نتیجه گردشگران بی مسئول رفتار نامناسب و آزاردهنده ای با کارکنان داشتند.
گردشگران اعتراض داشتند که نسبت به دهه های گذشته از تعداد کارمندان پاسخ گو کاسته شده درحالی که میزان گردشگران تا بیست درصد نیز افزایش داشته است.
با وجود هیجان در مکان های شلوغ دایچمن، استاد دانشگاه، چنین بیان کرده است: تصور کنید که این شرایط در روستای خودتان پیش آید، پس با رعایت چند نکته ی ساده می توانید از پدیده اورتوریسم جلوگیری نمایید.

10 معبد معروف و شگفت انگیز در آسیا
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر