لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دیدنی های جاده چالوس
دیدنی های جاده چالوس

دیدنی های جاده چالوس

در میان جاده‌های کوتاه و بلندی را که کارشان رساندن و وصل کردن است داستان‌ها و رویاهای بسیاری وجود دارد. گاهی جاده در مبدا و مقصد خلاصه نمی شود و در پیچ و خم های ممتد خود شگفتی های بی شماری را به نمایش می گذارد. جاده 59 یا همان جاده مشهور و محبوب چالوس یکی از همان جاده ها است که هر بیننده ای را به تحسین وامی دارد. جاده ای با پیچ های تند که در پس هر پیچ اعجازی از طبیعت را به نمایش می گذارد. جاده ای که از دل کوه ها و از میان درختانی که سر به سر هم نهاده اند زیر پرده نازک مه امتداد پیدا می کند و کرج را به چالوس در استان مازندران می رساند. جاده ای که نه در بهار که در تمام فصول سال به غایت زیبا است و گاهی خود مقصد سفر است. حتما شما هم بارها و بارها سری به این جاده خواستنی و شلوغ زده اید. جاده ای که شما را یکسره از دل ارتفاعات البرز به دامان دریا و جنگل پیوند می زند. اما فارغ از زیبایی این جاده پرپیچ و خم 163 کیلومتری اگر تنها به رسیدن به چالوس نیاندیشید در میان پیچ و خم های جاده چالوس مقاصد منحصربفردی را خواهید یافت که زیبایی شان هوش از سر هر بیننده ای می پراند. جاده چالوس با دریا، جنگل، آبشار، رودخانه، چشمه و کوه های بلندبالای متعددی پیوند خورده است و حاصل این پیوند دیدنی هایی است که در نزدیکی این جاده قرار گرفته اند اما گاهی آنقدر محو زیبایی و سرسبز این جاده می شویم که از دیدن جاذبه های اطراف آن غافل می مانیم. بیایید سری به دیدنی های جاده چالوس بزنیم. قصد سفر به هر نقطه از ایران و رزرو هتل های چالوس، هتل های مازندران، هتل لیلیوم متل قو و … را اگر داشتید حتما سری به ایران هتل آنلاین بزنید.

رودخانه کرج

نخستین همراه جاده چالوس رودخانه خروشان کرج رود است که درست به موازات جاده امتداد دارد و از البرز جنوبی سرچشمه می گیرد. حوالی رودخانه سرسبز و دیدنی است اما در فصل پاییز مملو از رنگ های گرم است. این رودخانه دشت های کرج را پشت سر می گذارد و در انتها به رودخانه جاجرود می پیوندد. حوالی این رودخانه یکی از مکان های محبوب مسافرین برای اتراق و چادرزدن در نزدیکی جاده چالوس است. اما اگر مسیر رودخانه را دنبال کنید به سد زیبای کرج و روستای کوچک واریان خواهید رسید. سد امیرکبیر یا سد کرج که در کیلومتر بیست و پنج این جاده قرار دارد سبب شده تا دریاچه ای زیبا و سبزرنگ در این منطقه متولد شود که چشم انداز بسیار منحصربفردی را به وجود آورده است. قایق‌سواری و اسکی روی آب از جمله تفریحات رایج در این دریاچه است اما آن سوی دریاچه روستایی کوچک قرار دارد که واریان نام دارد و بخش بزرگی از آن به هنگام احداث سد به زیر آب رفته است. روستای کوچک واریان که درست به شکل یک جزیره به نظر می رسد تنها با استفاده از قایق قابل دسترسی است و اکنون به عنوان یک منطقه ییلاقی شناخته می شود.

پیست اسکی دیزین
پیست اسکی دیزین

اسکی بر دامنه کوه های سفیدپوش و مملو از برف یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات زمستانه است. در میان پیست های کوچک و بزرگ نزدیک پایتخت پیست دیزین یکی از محبوب ترین ها است. بهترین مسیر برای رسیدن به این پیست نیز جاده زیبای چالوس است. مسیر جاده چالوس را که پیش رو بگیرید با رسیدن به گچسر باید مسیر ولایت رود را پیش رو بگیرید. این پیست اسکی زیبا و چشم نواز که در فاصله 75 کیلومتری شهر کرج قرار دارد، دارای امکانات تفریحی و رفاهی متعددی همچون سه مسیر تله کابین، تله اسکی بشقابی، پیست چمن، بیش از بیست پیست اسکی، تله سیژ، زمین تنیس، زمین والیبال، پیست سوارکاری و … است. دیزین تنها پیست اسکی حوالی جاده چالوس نیست پیست اسکی خور هم گزینه مناسبی برای لذت بردن از طبیعت زمستانه در مسیر جاده چالوس است. این پیست اسکی در نزدیکی سد کرج و روستای تاریخی خور در کیلومتر بیست و سه جاده چالوس قرار دارد. اگر به اسکی دردامنه کوه ها علاقه ندارید ارتفاعات اطراف جاده چالوس یکی از مناسب ترین گزینه ها برای کوهنوردی و لذت بردن از طبیعت زیبای این منطقه است. ارتفاعات آزادکوه یکی از ساده ترین و جذاب ترین مسیرهای کوهنوردی در مسیر جاده چالوس است.

آبشار هفت چشمه
آبشار هفت چشمه

شاید باورتان نشود اما در کیلومتر هفده جاده چالوس آبشاری زیبا و بلندقامت قرار دارد که در ردیف زیباترین آبشارهای ایران قرار دارد. در کیلومتر 17 جاده چالوس باید مسیر روستای ارنگه را پیش رو بگیرید. رودخانه ارنگه شما را در رسیدن به آبشار زیبا ارنگه که درست در بالادست رودخانه قرار دارد یاری خواهد داد. مسیر سنگلاخی است و پیمودن آن نیازمند داشتن کفشی مناسب است. در اطراف رودخانه پوشش گیاهی سرسبزی قرار دارد که در کنار انبوه درختان بید حال و هوایتان را عوض خواهد کرد. در طول مسیر رسیدن به آبشار اصلی آبشارهای کوتاه و بلند دیگری را نیز خواهید دید. یک پیاده روی سی دقیقه ای از میان صخره ها و سنگ ها در مجاورت رودخانه در انتها شما را به دره ای زیبا با آبشاری نود متری خواهد رساند. این آبشار زیبا و ستودنی قطعا یکی از زیباترین آبشارهای مسیر جاده چالوس است اما این آبشار تنها آبشار این مسیر نیست باید به مسیر حرکت خود ادامه دهید تا در نهایت آبشار محبوب آدران را تماشا کنید. آدران هم یکی از زیباترین و بلندترین آبشارهای این منطقه است که از دل صخرهای بلند به پایین می خزد. روستای زیبا و ییلاقی ارنگه نیز در چهار کیلومتری این آبشار قرار گرفته است.
آبشار نوجان
در کیلومتر پانزده جاده چالوس روستایی قرار دارد که نوجان نام دارد. آبشار نوجان از جمله جاذبه های دیدنی این روستای منحصربفرد و زیبا است. اما اگر کمی از روستا فاصله بگیرید به آبشار زیبای خوارس در حوالی روستای خوارس خواهید رسید. روستای آتشگاه نیز در ادامه این مسیر قرار گرفته است. طبیعت تماشایی این روستاها شما را شیفته این منطقه زیبا و کوهستانی خواهد کرد.
روستای مورود
در کیلومتر 32 جاده چالوس تابلویی قرار دارد که راه روستای مورود را نشان می دهد. مورود روستایی زیبا در میان ارتفاعات است که در دره ای زیبا قرار گرفته است. اگر در فصل بهار خود را به این روستا برسانید آن را غرق در گل های بهاری سرخ و زرد خواهید یافت. در حوالی این روستا یک آبشار زیبا و چشم نواز با نام آبشار چهارصد تنور نیز قرار دارد که بسیار چشم نواز است. رودخانه مجاور روستا نیز یکی از جذاب ترین چشم اندازهای این منطقه است.

روستای شهرستانک
روستای شهرستانک

روستاهای اطراف جاده چالوس از زیباترین روستاهای شمال کشورند. یکی از این روستاها روستای زیبای شهرستانک است که در مرز بین استان البرز و استان تهران قرار گرفته است. قدم دراین روستا که بگذرید انبوه باغات میوه شما را شگفت زده خواهد کرد. کوچه باغ های قدیمی و دیوارهای سنگ چین شهرستانک نیز از دیگر جاذبه های این روستای آرام و چشم نواز است. در این روستا بقایای کاخی قرار دارد که با نام کاخ ناصری شناخته می شود. این کاخ که از دوران ناصرالدین شاه قاجار به یادگار مانده است استراحتگاه پادشاهان قاجار بوده است. در کنار این کاخ تاریخی در این روستای زیبا بقایایی از یک قلعه باستانی نیز قرار دارد که دزبند نام دارد. شهرستانک با آب و هوای مطبوع، چشم انداز زیبا و طبیعت حیرت انگیز خود یکی از محبوب ترین روستاهای جاده چالوس است که در تمام فصل سال زیبا است اما دیدن پاییزهای روستای شهرستانک را هرگز از دست ندهید.

روستای گچسر
روستای گچسر

یکی دیگر از جذاب ترین روستاهای حوالی جاده چالوس روستای زیبای گچسر است. این روستا در بخش آسارا قرار دارد و یکی از قدیمی ترین روستاهای این منطقه است که قدمت آن به دوران صفویه باز می گردد. گچسر روستایی با منابع غنی گچ بوده است که سبب شده بود تا کوره های گچ پزی متعددی در این روستا ساخته شود. این کوره های گچ پزی که هنوز هم در گوشه و کنار روستا به چشم می خورند از جاذبه های دیدنی این روستا هستند. رودخانه گچسر هم درست از وسط روستا عبور می کند و چشم انداز بسیار زیبایی را پدید می آورد. اطراف رودخانه را انبوه درختان و باغات میوه فرا گرفته اند و چشم هر بیننده ای را خیره می سازند. اما گچسر به سبب داشتن باغی از گل های لاله شهرت دارد که در فصل بهار دامان این روستا را به زیبایی رنگین می کنند. در کنار طبیعت سحرانگیز این روستا باید حتما سری به غار مشهور یخ مراد بزنید. غاری مملو از قندیل های یخی که به سبب دما بسیار پایین هوای داخل غار اغلب تا اواخر بهار نیز به چشم می خورند. اما گچسر جاذبه های تاریخی متعددی را نیز در خود جای داده است. نخستین جاذبه تاریخی این روستا پلی برجای مانده از عهد ایلخانی است که بارها مورد مرمت قرار گرفته است. یکی دیگر از جاذبه های تاریخی این روستا کاخی کوچک است که با نام کاخ رضاشاهی شناخته می شود. شاید جالب باشد اگر بدانید که به هنگام ساخت تونل مشهور کندوان رضاخان که قصد داشت تا بر فرایند ساخت این تونل نظارت داشته باشد در این روستا اقامت می کرده است و این کاخ نیز یادگار اقامت او در این روستا است. اما اگر کمی از روستای گچسر فاصله بگیرید در فاصله دو کیلومتری روستای وله به چشمه ای خواهید رسید که با نام چشمه وله شناخته می شود و خواص درمانی متعددی دارد.

جنگل سرپوش‌ تنگه
جنگل سرپوش‌ تنگه

شاید بتوان گفت یکی از بکرترین دیدنی ها مسیر جاده چالوس جنگل سرپوش تنگه باشد. جنگلی بکر، زیبا و چشم نواز که انبوه درختان ممرز و انجیلی را به نمایش می گذارد. برای پیمودن این جنگل باید از یک فرد راهنما و آشنا به مسیر کمک بگیرید. پیاده روی در دل این جنگل بکر و آرام در مجاورت رودخانه زیبای آن را اگر ادامه بدهید در میان انبوه درختان به تنگی خواهید رسید که درختان آن را از نظر پوشانده اند و به همین سبب سرپوش تنگه نامیده می شود. تنگی سرسبز با صخره های بلند و خزه گرفته و آب وهوایی خنک و مطبوع که آبشاری زیبا و کوچک را در آغوش کشیده است. با عبور از تنگ اول تنگ دیگری در برابر چشمان شما ظاهر می شود که آبشاری بلندتر را در خود پنهان کرده است. پیمایش این تنگ نیازمند تجهیزات حرفه ای دره نوردی است. با گذر از تنگ دوم بازهم جنگلی بی انتها و سرسبز در برابر چشمان شما ظاهر می شود که با چشمه های متعدد و مناظر سرسبز و بی بدیل شما را شگفت زده خواهد کرد. آرامش و سکوت جاری در روح این جنگل و تنگ های منحصربفرد آن از نقاط قوت این جنگل بکر و پر رمز و راز است.

آبشارهای دره آندرس
آبشارهای دره آندرس

در کیلومتر هفتادوپنج جاده چالوس و در ضلع غربی گردنه کندوان دره ای استثنایی قرار دارد که بهشت دره نوردان و طبیعت گردان است. پیمایش این دره تنها با ابزار حرفه ای دره نوردی میسر است و اگر بخواهید تمام دره را زیر پا بگذارید نیازمند یک اتراق سه روزه در این دره هستید. آنچه این دره زیبا را بر سر زبان ها انداخته است آبشارهای کوتاه و بلند متعددی است که در جای جای آن به چشم می خورند. فرود از بلندای آبشارها یکی از هیجان انگیزترین تفریحات این دره است. در دل این دره تنگهایی قرار دارد که در میان دیوارهای بلند صخره ای شکل گرفته و هر کدام یک آبشار را در بر گرفته اند. دره آندرس بدون شک یکی از ناشناخته ترین زیبایی های جاده جالوس است که زیبایی های خود را تنها برای دره نوردان و طبیعت گردان حرفه ای نمایان کرده است.

کلاردشت
کلاردشت

یکی از رویایی ترین دیدنی های جاده چالوس منطقه کلاردشت است که در سی کیلومتری شهر چالوس قرار گرفته است. ارتفاعات بلند و برفگیر همانند علم کوه، جنگل های بکر وحیرت انگیز نظیر آزو، روستاهای جذاب همانند کردیچال، رودخانه های خروشان، آبشارهای زیبا، تپه های سرسبز و آب و هوای مطبوع کلاردشت را به بهشتی بی بدیل تبدیل کرده اند. جاده چالوس را هر چندبار هم که درنوردید زیبایی‌های این جاده تمامی ندارد.

چشمه باداب سورت ساری ، معماری طبیعت در خلق شگفتی ای کم نظیر
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر