لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> سفر زمینی به وان، راه ها و مرزهای خروج
سفر زمینی به وان، راه ها و مرزهای خروج

سفر زمینی به وان، راه ها و مرزهای خروج

در میان مقاصد محبوب ایرانیان برای سفرهای خارجی ترکیه یکی از محبوب ترین گزینه ها است. استانبول، آنکارا و آنتالیا از جمله شهرهای این کشور زیبا است که توانسته ایرانیان بسیاری را به سوی خود جلب کند. در سال های اخیر اما نام یکی دیگر از شهرهای این کشور نیز در میان مقاصد محبوب ایرانیان به وفور به چشم میخورد. وان یکی از شهرهای کشور ترکیه و مرکز استان وان است که از قضا با ایران دارای مرز مشترک زمینی است. وجود این مرز زمینی مشترک، تاریخ بلندبالا، فرهنگ غنی و ویژگی های طبیعی منحصربفرد سبب شده است تا این شهر به یکی از مقاصد جذاب سفرهای خارجی ایرانیان تبدیل شود. ازآنجا که هیچ پرواز مستقیمی از ایران به سمت شهر وان وجود ندارد و فرودگاه این شهر اغلب میزبان پروازهای داخلی است، سفر زمینی با قطار، اتوبوس و وسیله نقلیه شخصی یکی از گزینه های مطرح سفر به این شهر زیبا است. اگر قصد سفر زمینی به این شهر را دارید حتما با ما همراه شوید. قصد سفر به هر نقطه از ایران و رزرو آنلاین هتل‌های تهران، مشهد، اصفهان، کیش، یزد و .. را اگر دارید حتما سری به ایران هتل آنلاین بزنید.

وان
وان شرقی‌ترین استان کشور ترکیه به مرکزیت شهر وان است. شهری با پیشینه تاریخی طولانی که طایفه‌ای از مردمان کرد کرمانجی را در خود جای داده است. این شهر زیبا در مجاورت دریاچه زیبای وان، بزرگ ترین دریاچه ترکیه، قرار گرفته و در فصول گرم سال دارای آب و هوای معتدل و بسیار مطلوبی است. این شهر زیبا که از یک‌سو به دریاچه و از سویی دیگر به ارتفاعات بلندبالا منتهی می شود در مقایسه با سایر شهرهای ترکیه بسیار ارزان تر است. همین ویژگی در کنار امکان سفر زمینی سبب شده است تا وان به عنوان یک مقصد محبوب مطرح شود. حضور هتل های زنجیره ای مطرح، برندهای شناخته شده ترکی و جهانی، جاذبه های طبیعی و تاریخی و امکانات تفریحی مناسب از دیگر عواملی است که سبب شده تا این شهر روز به روز در نزد گردشگران محبوب شود. اگر قصد دارید تا به صورت هوایی خود را به این شهر برسانید باید ابتدا به یکی از شهرهای ترکیه همانند استانبول پرواز کرده و سپس از آن شهر عازم شهر وان شوید. یکی دیگر از راه های سفر به این شهر زیبا استفاده از مرزهای زمینی است.
مرزهای زمینی وان
سه مرز زمینی شما را از خاک ایران به وان خواهند رساند. مرز رازی، مرز بازرگان و مرز سرو سه مرز تعیین شده برای گذر از ایران به سوی شهر وان هستند. مرز رازی در شهرستان خوی استان آذربایجان غربی، مرز سرو در شهرستان ارومیه استان آذربایجان غربی و مرز بازرگان در شهرستان ماکو استان آذربایجان غربی قرار دارند.
گمرک رازی
مرز رازی( کاپیکوی)
مرز رازی به عنوان محبوب ترین مرز زمینی برای سفر به وان شناخته می شود. کوتاه تر بودن مسیر مرز رازی تا شهر وان از جمله مهم ترین عوامل محبوبیت این مرز است. از مرز رازی که در فاصله شصت کیلومتری شهر ارومیه قرار دارد تا شهر وان تنها یکصد کیلومتر فاصله است. این مرز که در ردیف شلوغ ترین مرزهای زمینی نیز قرار دارد در نیمه نخست سال از ساعت 9:00 الی 17:00 و در نیمه دوم سال از ساعت 9:30 الی 16:30 مشغول به فعالیت است. اگر قصد گذر از این مرز را دارید باید حتما چند ساعتی قبل از بسته شدن این مرز خود را به مرز رازی برسانید تا بتوانید از مرز گذر کنید. این مرز در کشور ترکیه با نام کاپیکوی شناخته می شود.
مرز سرو
مرز سرو( اسندره)
دومین گزینه برای گذر از مرزهای ایران به سوی شهر وان مرز سرو است. این مرز که در کشور ترکیه با نام آسندره شناخته می شود به صورت بیست و چهار ساعته مشغول فعالیت است. مرز سرو که در ردیف خلوت ترین مرزهای زمینی به سوی وان قرار می گیرد در چهل کیلومتری شهر ارومیه قرار دارد. فاصله این شهر تا شهر وان نیز در حدود دویست و سی کیلومتر است. از ویژگی های این مسیر می توان به کوهستانی و پر پیچ و خم بودن آن به خصوص در خاک ترکیه اشاره کرد. در مسیر مرز سرو به سمت وان شهر کوچکی به نام Yüksekova قرار دارد.
گمرک
مرز بازرگان( گورباغ)
آخرین گزینه برای سفر زمینی به وان انتخاب مرز ترانزیتی و مشهور بازرگان است. این مرز هم به صورت بیست و چهار ساعته به ارائه خدمات مشغول است. این مرز که در شمال استان آذربایجان غربی قرار دارد چیزی در حدود دویست کیلومتر تا شهر وان فاصله دارد. در مسیر این مرز تا شهر وان شهرهای کوچکی متعددی قرار دارند.
سفر با اتوبوس
سفر با اتوبوس
استفاده از اتوبوس یکی از روش های سفر زمینی به وان است. اتوبوس های وان از مبدا شهر ارومیه یکی از مناسب ترین گزینه ها است. قیمت بلیط اتوبوس ارومیه به وان در حال حاضر 85000 تومان است. یکی دیگر از گزینه ها استفاده از ون هایی است که از شهر خوی عازم شهر وان می شوند. اگر قصد دارید تا از شهر تبریز عازم شهر وان شوید می توانید از ون های تبریز وان استفاده کنید. هزینه استفاده از این ون ها نیز تقریبا با قیمت بلیط اتوبوس وان یکی است. اگر قصد دارید تا مرزهای خروجی را با وسیله نقلیه خود طی کنید می توانید پس از رسیدن به مرز خودرو خود را در پارکینگ های مرزی پارک کرده و پس از گذر از مرز از ون های ترکی آن سوی مرز برای رفتن به شهر وان استفاده کنید. این ون ها شما را تا میدان اصلی شهر خواهند رساند.
قطار وان
سفر با قطار
استفاده از قطار یکی دیگر از شیوه های سفر به شهر وان است. قطار تبریز به مقصد وان، که در سال 1380 تاسیس شده است، نخستین گزینه برای سفر با قطار است و هر هفته تنها یک بار صورت می گیرد. این قطار هر دوشنبه راس ساعت بیست و سه از ایستگاه خارج می شود و به سمت مرز رازی حرکت می کند. در ایستگاه مرزی تمام پاسپورت ها مورد بازرسی قرار می گیرد و پس از بازرسی قطار به سمت شهر وان حرکت می کند. بلیط قطار در حال حاضر معادل با یازده یورو است اما با توجه به نوسانات ارزی و عوامل متعدد گه گاهی دستخوش نوسان می شود. اگر قصد دارید تا سفر ریلی خود به مقصد وان را از پایتخت آغاز کنید هزینه بلیط قطار تهران به وان اکنون چیزی در حدود 20 یورو است. سفر با قطار به دلیل طولانی بودن پروسه های بازرسی در طول مرز اغلب به مذاق گردشگران خوش نمی آید اما اگر مشکلی با توقف های طولانی قطار ندارید انتخاب این سفر ریلی حتما تجربه جالبی را برای شما رقم خواهد زد.
سفر با خودرو شخصی
سفر با خودرو شخصی
اگر قصد دارید تا با خوردو شخصی خود عازم این سفر شوید باید نکاتی را مد نظر داشته باشید. هر راننده ای برای گذر از مرز و ورود به خاک کشور ترکیه باید ابتدا اقدام به اخذ گواهینامه بین المللی کند. پس از داشتن یک گواهینامه بین المللی شما باید یک پلاک خودرو بین المللی داشته باشید. کارت بین المللی مالکیت خودرو به همراه برچسب های IR و CD از دیگر ملزومات برای مهیا کردن خودرو جهت عبور از مرزهای زمینی است. مجوز خروج خوردو شما از مرز که بیشتر با نام کاپوتاژ شناخته می شود نیز از دیگر مدارک مورد نیاز برای اجازه خروج خودرو از کشور و ورود به کشور همسایه است. برگه کاپوتاژ را باید از ادارات گمرک شهری که در آن سکونت دارید تهیه کنید. به خاطرداشته باشید که ماشین شما حتما باید برای این خروج بیمه شود. مرز بازرگان به سبب سهولت صدور بیمه آن هم ظرف مدت حداکثر یک ساعت گزینه مناسبی برای بیمه خودرو است اما این روال در مرز رازی پروسه طولانی تری دارد و اغلب نیم روزی زمان می برد. مابه التفاوت سوخت هم آیتم دیگری است که باید به هنگام خروج از مرز آن را در نظر بگیرید. بر اساس این قانون شما باید معادل حجم باک بنزین خودرو مابه التفاوت هزینه سوخت در کشور خود و کشور ترکیه را پرداخت کنید. به خاطر داشته باشید که بنزین و گاز در ترکیه از قیمت بسیار بالایی برخوردارند و گاهی باید چندین برابر هزینه بنزین در ایران را پرداخت کنید.
طبیعت وان
جاذبه های دیدنی شهر وان
وان دارای طبیعتی جذاب و چشم نواز است. قدم در این شهر که بگذارید در ابتدا با شهری آرام و سرزنده روبرو خواهید شد. شهری با مردمان مهربان که هنوز هم به آداب و رسوم و سنت های خود پایبندند. اگر به قصد خرید عازم این شهر شده اید می توانید در دو خیابان مهم شهر وان به نام های Cumhuriyet و Kazim Karabekir فروشگاه ها و بوتیک های متعددی را بیابید که اغلب برندهای مطرح ترکی و جهانی را عرضه می کنند. قیمت کالاهای ارائه شده در این فروشگاهها به نسبت استانبول بسیار ارزان تر است و از کیفیت و تنوع قابل قبولی نیز برخوردارند. همین عوامل سبب شده تا فروشگاه های این شهر اغلب مملو از حضور خریداران باشد. در این خیابان ها می توانید رستوران های مجلل و کافه های دنج مجللی را نیز بیابید و از قدم زدن در سطح شهر لذت ببرید. به هنگام قدم زدن در شهر حتما چشمتان به خانه های گربه نیز خواهد افتاد.
گربه های وان
گربه وان یکی از مشهورترین گربه های جهان است چرا که این گربه سفید و پشمالو دارای چشمهای منحصربفردی است. یکی به رنگ آبی و دیگری به رنگ زرد کهربایی، همین تفاوت هم سبب شده تا این گربه ها که در معرض خطر انقراض قرار داشتند توسط مسئولین شهری محافظت شده و در مکان های مخصوصی نگهداری شوند تا تعداد آن ها افزایش پیدا کند. خانه گربه های وان اکنون یکی از جذاب ترین جاذبه های دیدنی این شهر است. در کنار خانه های گربه فروشگاهی نیز قرار دارد تا سوغاتی با طرح و نقش این گربه ها به یادگار ببرید.
وان
اما بازدید از وان بدون تماشای شهر از بلندای قلعه باستانی وان قطعا ناتمام خواهد بود. قلعه ای که بر بلندای یک کوه قرار گرفته است تمام شهر را به زیر پای شما می آورد. این قلعه که در چشم اندازی سرسبز قرار گرفته است متعلق به قرن نهم پیش از میلاد است و بارها در طول تاریخ مورد هجوم و بازسازی قرار گرفته است. روزگاری این قلعه محل سکونت مردمان شهر وان بوده است. این قلعه مستحکم در طول تاریخ تحت سلطه قدرت های مختلفی از شرق تا غرب عالم قرار داشته و از ارزش تاریخی بسیار بالایی برخوردار است. قلعه درست در ساحل شرقی دریاچه زیبای وان قرار گرفته است و در اطراف آن کافه های متعددی به چشم می خورند که با یک نوشیدنی خوشمزه از شما پذیرایی خواهند کرد.
وان
تصویر این شهر زیبا تنها در کنار این دریاچه زیبا و چشم نواز کامل می شود. دریاچه ای که همچون نگینی سبزرنگ در میان کوه ها آرمیده است و نگاه های بسیاری را به سوی خود جلب می کند. اگر قصد رفتن به اسکله دریاچه وان را دارید استفاده از دلموش ها یا همان ون های زرد رنگ انتخاب بسیار مناسبی است. این دلموش ها با هزینه بسیار مناسبی شما را به دریاچه خواهند رساند. قایق سواری، شنا و ماهیگیری از جمله تفریحات این دریاچه زیبا است. در حوالی دریاچه نیز یک گورستان تاریخی و جذاب قرار دارد که حتما باید سری به آن بزنید. اما در میان دیدنی های این دریاچه جزیره های دریاچه وان بسیار شگفت انگیزند.
وان
جزیره آختامار محبوب ترین جزیره دریاچه وان است. در این جزیره یک کلیسای مشهور قرار دارد که با کلیسای آختامار شناخته می شود و دلیل اصلی نامگذاری این جزیره به همین نام است. این کلیسای کوچک مملو از افسانه های شنیدنی است. داستان عشقی شورانگیز میان دختری از طبقه اشراف که آختامار نام داشته و پسری جوان از طبقه روستاییان که در نهایت به مرگ پسر جوان منتهی می شود. این جزیره از طبیعت بسیار زیبایی نیز برخوردار است. اگر قصد بازدید از این جزیره را دارید باید سری به قایق های اسکله بزنید و بعد از یک قایق سواری کوتاه به جزیره برسید. آختامار تنها جزیره این دریاچه نیست و چند جزیره کوچک و بزرگ دیگر نیز در دل دریاچه وان به چشم می خورند.

استراحتگاه لوکس جدید در لوآنگ پرابانگ لائوس
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر