لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> سفرهای پیشنهادی >> اگر به گرجستان سفر کردید، این 10 نکته را به یاد داشته باشید
اگر به گرجستان سفر کردید، این 10 نکته را به یاد داشته باشید

اگر به گرجستان سفر کردید، این 10 نکته را به یاد داشته باشید

گرجستان محل تلاقی اروپا و آسیا است، بنابراین بهترین محل برای دیدن ترکیبی عالی از این دو قاره است. دریای سیاه و رشته کوه قفقاز، گرجستان را احاطه کرده اند. این کشور مملو از شهرها و روستاهای جذابی است که گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به خصوص ایران به خود جذب می کند و همواره صنعت گردشگری و رزرو هتل آن رو به رونق می باشد.
اگر بخواهیم فقط تعداد کمی از دیدنی های گرجستان را نام ببریم باید به برج های دفاعی قرون وسطایی، همنشینی سنت و مدرنیته، دریاچه های شگفت انگیز و مناظر طبیعی خیره کننده اشاره کرد.
در این مقاله به 10 مکان و کارهایی که باید حتما در گرجستان انجام دهید، میپردازیم.

1-تفلیس(Tbilisi)- جایی که بی شک باید ببینید

تفلیس، پایتخت گرجستان، محلی بینظیر برای شروع گشت و گذار در این کشور است. معماری هزار ساله، خیابانهای سنگفرش شده و بالکنهای چوبی این شهر، هر گردشگری را مبهوت خود میکند. تفلیس شهر تضادهاست، جایی که معماری مدرن و قدیمی به خوبی با یکدیگر ادغام شده اند.
در شهر قدیمی گشت و گذار کنید، از قلعه نظامی متعلق به قرن چهارم بالا بروید، از دیدن بالکنهای رنگی لذت ببرید، به دنبال معماری مربوط به اتحاد جماهیر شوروی بگردید و در حمام های داغ و گوگرد¬دار این کشور از نو جوان شوید چراکه مردم بر این عقیده اند که این حمام ها برای سلامت و پوست انسان مفید هستند.

2- متسختا(Mtskheta) – سایت میراث جهانی یونسکو
هتل های گرجستان

متسختا پایتخت قبلی گرجستان بوده و سایت میراث فرهنگی یونسکو است که با ماشین تنها 30 دقیقه تا تفلیس فاصله دارد و میتوانید گردش یک روزه یا نصف روزه بینظیری در آن داشته باشید. جاذبه های اصلی شهر عبارتند از: کلیسای جامع سویتسخولی و صومعه جواری.
سوتیتسخوولی شاهکار اوایل قرون وسطی و دومین کلیسای بزرگ گرجستان بعد از کلیسای جامع تثلیث تفلیس است. صومعه جواری که بر روی تپه ای نزدیک متسختا قرار گرفته، چشم اندازی عالی به شهر دارد و محل تلاقی دو رودخانه بزرگ کشور است.

3- استپانسمیندا(Stepantsminda) و کلیسای معروفش که بر روی تپه ساخته شده است
هتل های گرجستان

استپانسمیندا شهر کوچکی است که در پای کوه کازبگی قرار گرفته است. جاده ای که به این شهر میرود، ادامه بزرگراه نظامی گرجستان است که منظره ی کوهستانی فوق العاده ای دارد و یکی از بزرگترین منابع ذخیره آب در گرجستان به شمار میرود. در کنار قلعه نظامی اتانوری توقف کنید، این مجموعه قلعه قرن سیزدهمی بر دریاچه پشت سد ژینوالی مشرف است.
اما دلیل اصلی سفر مردم محلی و گردشگران به استپانسمیندا، کلیسای تثلیث گرگتی است. این کلیسا بر وی تپه¬ای با مناظر طبیعی و چشم اندازهای تحسین برانگیز بنا شده است.

4- کوتائیسی(Kutaisi) – تاریخ و غارها
هتل های گرجستان

کوتائیسی یکی دیگر از پایتختهای سابق گرجستان و دومین شهر بزرگ در این کشور است. این منطقه هم یکی دیگر از سایتهای میراث جهانی یونسکو را در خود جای داده است: صومعه گلاتی.
این شهر تاریخ غنی و پرباری دارد و گردشگران میتوانند فعالیتهای زیادی انجام دهند. دو جاذبه اصلی اینجا، کلیسای جامع بگراتی و صومعه گلاتی هستند. غارهای زیادی در کوتائیسی وجود دارند، مانند: ساتاپلیا، پرامتیوز. شما میتوانید درون این غارها قدم بزنید و از دیدن استالاگمیتها و استالاکتیت های چند هزارساله لذت ببرید. در غار ساتاپلیا ردپای یک دایناسور نیز دیده میشود.
5- دره های عمیق و پارکهای ملی گرجستان
هتل های گرجستان
دریاچه بلک راک گرجستان
زیبایی طبیعت گرجستان واقعا خارق العاده است. این کشور دره های عمیق و پارکهای ملی زیادی دارد که باعث میشود تا عاشقان طبیعت، کمپینگ و پیاده روی نهایت لذت را از بودن در اینجا ببرید. تعدادی از زیباترین مکانهایی که میتوانید از آنها دیدن کنید، عبارتند از: پارک ملی برجومی خاراگولی، پارک ملی لاگودخی که مسیر پیاده روی فوق العاده ای تا دریاچه بلک راک دارد و واش لوانی.
اگر زیاد طرفدار پیاده روی طولانی نیستید و ترجیح میدهید تا کمتر راه بروید، باز هم میتوانید از طبیعت خیره کننده گرجستان لذت ببرید. دره های زیادی در گرجستان وجود دارد که میتوانید به آنها سر بزنید، مانند: دره مارتویلی که آبهای زمردی رنگ دارد، دره دشباشی یا دره اکاتس.
6- واردزیا( Vardzia) – شهر غاری شگفت انگیز
هتل های گرجستان
واردزیا یکی ازبزرگترین شهرهای صخره ای است که بدون شک در لیست نقاط گردشگری گرجستان قرار دارد. این شهر متعلق به قرن 13، دارای سیزده طبقه و بیش از 6000 آپارتمان، یک کلیسای بزرگ، یک اتاق سلطنتی، انبارهای شراب و برج ناقوس است. گردش در این سایت باستانی بشدت تاثیرگذار است و تصور اینکه مردم چگونه در طول دوران طلایی گرجستان در اینجا زندگی میکردند نیز خارق العاده است.
7- توشتی(Tusheti) – منطقه¬ی کوهستانی مرتفع و خوش منظره
هتل های گرجستان
توشتی یکی از دور افتاده ترین مناطق گرجستان است که هنوز سعی دارد تا حالت اصلی و قدیمی خود را حفظ کند. این منطقه که در ناحیه قفقاز و در شمال شرقی ترین نقطه گرجستان قرار گرفته است، محل مورد علاقه مردم گرجستان برای پیاده روی ها و اسب سواریهای تابستانه و سفرهای آخر هفته¬ای است.
دیدن این منطقه چندین روز طول میکشد. راه خاکی باریک و پرپیچ و خم این منطقه، طولانی و خسته کننده است اما مناظر اطراف جاده ارزش آن را دارد. اینجا برای کوهنوردان و طبیعت گردان محل ایده آلی است ولی امکان سفر با جیپ و دیدن روستاهای اصلی این منطقه نیز وجود دارد.
بهتر است بدانید که: تنها جاده توشتی که از سمت کاختی و از مسیر دلهره آور آبانو عبو میکند،مخصوص خودروهای چهارچرخ محرک است و فقط و فقط از حدود اواخر ماه می تا اواسط اکتبر باز است.
8- ساوانتی(Svaneti) – منطقه تاریخی منحصربفرد
هتل های گرجستان
ساوانتی هم مانند توشتی یکی از مناطق دورافتاده گرجستان است ولی با این تفاوت کهدر گوشه غربی گرجستان واقع شده است. ساوانتی که تعداد زیادی برجهای حفاظتی قرون وسطایی را در خود جای داده است، محل استثنایی برای گردش و سفر است. مستیا شهر مرکزی این ناحیه است که موزه قوم شناسی در آن قرار دارد. این موزه امکان شناخت بیشتر فرهنگ اهالی ساوانتی را برای شما فراهم می¬آورد و تعدادی از بهترین گنجینه های گرجستان نیز در این موزه نگهداری میشوند. همچنین، میتوانید با بازدید از خانه موزه اولین کوهنورد گرجستانی با او آشنا شوید.
منطقه ساوانتی با حفظ انزوای جغرافیایی طولانی مدتش، نمونه ای خاص از مناظر کوهستانی همراه با روستاهای قرون وسطایی است.
آشگلی که در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا قرار دارد، محله مشهور دیگری است که بسیاری از گردشگران هنگام سفر به ساوانتی حتما سری به آنجا میزنند. آشگلی که مرتفع ترین زیستگاه در اروپاست و سایت میراث جهانی یونسکو نیز به شمار میرود، در کوههای شکارا که یکی از مرتفع ترین قله های گرجستان است قرار گرفته و دارای چشم اندازی عالی به طبیعت اطراف است.
9- سیغناغی(Sighnaghi)
هتل های گرجستان
سیغناغی در منطقه کاختی واقع شده و شهر معروف دیگری برای گردشگران است. چند سال پیش این شهر به طور کامل بازسازی شده است و به خیابانهای سنگفرش شده، خانه های رنگارنگ و چشم اندازهای خارق العاده به دره الازانی شهرت دارد.
در مسیرتان به سمت سیغناغی کمی تغییر مسیر دهید و از مجموعه صومعه دیوید گارجی دیدن کنید. این شهر یکی از شهرهای صخره ای واقع در بیابانهای گرجستان است. به هر حال، در نظر داشته باشید که در روزهای گرم تابستان، به دلیل وجود تعداد زیاد مارها، سفر به دیوید گارجی به صلاح نیست.
وقتی به سیغناغی رسیدید، حتما شراب محلی اش را امتحان کنید. اخیرا ثابت شده است که گرجستان با سابقه حداقل 8000 ساله در تولید شراب، زادگاه تولید شراب بوده است. گرجستانیها روش خاص خودشان را برای تولید شراب دارند. آنها کوزه های سفالی تخم مرغ شکلی را در زیر زمین مدفون میکنند که باعث میشود تا پروسه تخمیر بصورت طبیعی صورت گیرد. دلیل اینکه رنگ شراب سفید گرجستانی(به زبان گرجی،کووری) که در این کوزه های سفالی تولیدمیشود، کهربایی رنگ است تا سفید، همین پروسه تخمیر طبیعی است.
سیغناغی علاوه بر اینکه بهترین محل برای لذت بردن یک یا چند روزه از شراب گرجی است، محل مناسبی برای گشت و گذارهای روزانه در این منطقه نیز هست.
10- آَشپزی محلی- غذاهایی که در سفر به گرجستان باید امتحان کنید
هتل های گرجستان
آشپزی گرجی مانند مناظرش متنوع و گوناگون است. غذاها مملو از خمیر و گوشت هستند ولی گیاه خواران نیز گزینه های زیادی دارند. غذای سنتی گرجی، خینکالی نام دارد که نوعی کوفته گوشتی با آب گوشت است که در داخل خمیر قرار دارد.
خاچاپوری، نوعی پای پنیری شکل پیتزاست که غذای محبوب دیگری هم برای مردم محلی و هم برای گردشگران خارجی است. این غذا در سراسر کشور وجود دارد و در هر منطقه ای آن را به روش خودشان درست میکنند. شاخص ترین نوع خاچاپوری، نوع آجارستانی آن است که به شکل قایق است و در اجاقی آجری پخته شده و با تخم مرغ و کره سرو میشود.
امیدواریم با توجه به مقاله فوق برای شناخت بیشتر گرجستان تصمیمات درست اتخاذ کنید و هوشمندانه سفر کنید.

برای رفتن به سفر چه چیزهایی را همراه خود ببریم
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر