لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آرامگاه حر عاملی مشهد
آرامگاه حر عاملی مشهد

آرامگاه حر عاملی مشهد

همانطور که می دانید مشهد شهری زیارتی و سیاحتی است. این شهر که در شمال شرقی کشورمان قرار دارد، مهم ترین شهر مذهبی کشورمان ایران و دومین شهر مذهبی جهان است. مشهد که پیشینه ای تاریخی دارد، در تمام فصول سال مملو از زائران و گردشگرانی است که به شوق زیارت بارگاه امام رضا(ع) از دور و نزدیک به این شهر سفر کرده و غبار دلتنگی های خود را با حضور در این بارگاه ملکوتی از دل زدوده و به امام هشتم خود اظهار مودت و ارادت می کنند. در این میان برخی از زائران که با صحن های حرم مطهر امام رضا(ع) بیشتر آشنا هستند به آرامگاه بزرگان و علمایی که در آن ها دفن شده اند نیز رفته و با خواندن دعا و فاتحه یاد آن ها را گرامی می دارند. در این مقاله می خواهیم به معرفی آرامگاه حر عاملی که در صحن انقلاب حرم مطهر است بپردازیم. ایران هتل آنلاین با رزرو هتل های مشهد شما را در تمام سفرهای زیارتی و سیاحتی همراهی می کند. شما می توانید با رزرو آنلاین هتل هما 2 مشهد با خاطری آسوده در این شهر اقامت کرده و از لحظه های ناب و معنوی خود بیشتر لذت ببرید.

شیخ حر عاملی چه کسی بود

محمد بن حسن بن علی بن محمد بن حسین معروف به شیخ عاملی محدث و مولف کتاب وسائل الشیعه در قرن یازدهم است. او در سال 1023 هجری قمری در روستای مشغره لبنان متولد شد و از نوادگان حر بن یزید ریاحی به شمار می رود. او نزد استادانی همچون شیخ حسن ظهیر، شهید ثانی و پدر بزرگوار خود به تحصیل پرداخت و در چهل سالگی از جمل عامل به عراق و به زیارت عتبات عالیه رفت؛ پس از آن برای زیارت حرم امام رضا(ع)عازم مشهد شد. هنگام سفر به ایران شیخ مدتی در اصفهان نیز اقامت داشت و در آنجا با شیخ مجلسی همنشین و همراه شد و مورد توجه پادشاه صفوی قرار گرفت. شیخ حر عاملی در این سفر، مشهد را محل مناسبی برای زندگی یافت و تا آخر عمر در آنجا ماند. او در تمام این مدت به تدریس و تالیف کتاب های فقهی پرداخت. کتاب وسائل الشیعه که در باب مباحث فقهی نوشته شده یکی از همین تالیفات است. سرانجام این عالم بزرگ شیعه که به شیخ المحدثین نیز شهرت داشت، در 21 رمضان سال 1104 هجری قمری در مشهد درگذشت و در یکی از حجره های صحن انقلاب در حرم امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.
ضریح آرامگاه حر عاملی مشهد

چالیدره مشهد
ادامه مطلب

آرامگاه شیخ حر عاملی

این آرامگاه ساده و آرامش بخش که یکی از بزرگ ترین عالمان را در آغوش گرفته است، در شمال شرقی صحن در قسمت تحتانی غرفه های مدرسه میرزا جعفر و در یکی از حجره ها واقع شده است. آرامگاه شیخ عاملی قدمتی در حدود 650 سال دارد، اما در سال 1365 بازسازی و مرمت شده است. بقعه وی چند پله از صحن پایین تر است و ایوان کوچکی در آن وجود دارد. یک ضریح نقره ای این ایوان را از حرم جدا می کند و قبر ایشان درست در وسط آن قرار گرفته است. برخی از زائرانی که با کتب ایشان آشنایی دارند به این بخش از صحن و زیارت آرامگاه وی می آیند. به نظر می رسد که اردو زبانان به ایشان ارادت خاصی دارند، زیرا در هنگام زیارت حرم امام رضا به زیارت قبر شیخ عاملی هم آمده و در آن جا به خواندن دعا می پردازند.
کتاب های حر عاملی

تعدادی از آثار شیخ عاملی

الجواهر السنیة فی الاحادیث القدسیة
رسالة فی الرد علی الصوفیة
هدایة الامهالی احکام الائمة علیهم السلام‌
بدایة الهدایة
یکی از مهم‌ترین کتاب هایی که بیانگر اعتقاد و آرای شیخ عاملی است، کتاب فوائد الطوسیه نام دارد. شیخ در ابتدای کتاب، انگیزه خود را از تالیف کتاب زدودن ابهام از چهره برخی احادیث، رفع احادیث شبهناک و نیز برخی مغالطات وارده ذکر می‌نماید؛ علاوه بر این ها شیخ حر عاملی، اشعار فراوانی در مدح و ستایش اهل بیت سروده و دیوانی دارد که شامل 20000 بیت شعر است. آنچه در مورد شیخ عاملی گفته شد، تنها گوشه ای از زندگی پر ثمر ایشان است. شیخ در فقه و رجال و ریاضیات نیز استاد بودند و همچنین اشعار و کتب متعددی که در طی زندگی تالیف کردند، به جمع آوری و تدوین اشعار و شیخ بهایی نیز پرداختند. پسر شیخ محمد رضا، که او نیز همچون پدر فقیه و فاضل بود در سال 1110 هجری قمری از دنیا رفت و در جوار ایشان به خاک سپرده شد.

ضریح آرامگاه حر عاملی مشهد

سخن پایانی

هتل های مشهد در ایام مختلف سال پذیرای گردشگرانی هستند که به شوق دیدن جاذبه های دیدنی و زیبای این شهر به آن سفر کرده اند؛ بدین جهت بهتر است پیش از سفر به مشهد هتل مورد نظر خود را رزرو نمایید تا پس از رسیدن به مقصد با مشکلی مواجه نشوید. یکی از جاهای دیدنی مشهد آرامگاه حر عاملی است که بازدید از آن برای بسیاری از دوستداران عارف و عالم جالب توجه است.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر