لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> بهترین بنادر ایران
بهترین بنادر ایران

بهترین بنادر ایران

بنادر ایران علاوه بر اینکه یکی از مهمترین راه های ارتباطی کشور به شمار می آیند، از منظر گردشگری و اقتصادی نیز نقش حائز اهمیتی را در کشور ایفا می نمایند. این بندر ها با انعکاس طلایی غروب خورشید بر روی امواج بیکران دریا، یکی از خاص ترین و کم نظیر ترین صحنه های آفرینش را به نمایش می گذارند. سواحل زیبای ماسه ای این بنادر در کنار صدای امواج دریا، خنده های زیبای کودکان و شادی افراد بسیاری را رقم می زند. در سواحل شمالی و جنوبی کشورمان بهترین بندرها مستقرند، که جاذبه های گردشگری بی نظیری را دارا هستند. برخی از این بنادر شامل بندر انزلی، بندر نوشهر، بندر ترکمن، بندر چابهار، بندر بوشهر و …. می شوند. در اینجا تلاش بر آن است تا بهترین بنادر ایران از منظر گردشگری معرفی شود، و اینگونه علاقه مندان و گردشگران در سواحل شمالی و جنوبی کشور بهترین بندرهای ایران را با جاذبه های تفریحی و گردشگری بی نظیرشان جهت سفر انتخاب نمایند. لذا اگر علاقه مند به تماشای امواج نیلگون دریا هستید، با سفر به مناطق مذکور و رزرو هتل سفید کنار بندر انزلی و یا رزرو هتل جهانگردی دلوار بوشهر از جاذبه های زیبای گردشگری این مناطق بهره مند شوید و سفری خاطره انگیز را همراه با صدای آرامش بخش موج های دریا در کنار سواحل ماسه ای تجربه نمائید.
  • معرفی بهترین بنادر سواحل شمالی کشور
معمولا گردشگران به هنگام انتخاب مق
صد سفرشان تلاش می کنند، تا مناطقی را که به دریا نزدیک تر است، انتخاب نمایند. کشورمان ایران به جهت اینکه دارای دو راه دریایی شمال و جنوب می باشد، دارای بنادر مختلفی است. دریای نیلگون کاسپی و شهر های حاشیه ای آن که یکی از مهمترین مقصد های گردشگران داخلی و خارجی محسوب می شود، بندرهای بسیاری دارد که نقش تعیین کننده ای به عنوان مراکز تجاری شمال کشور دارند. این بندر ها همچنین جاذبه های توریستی بیشماری را نیز دارا هستند. بندر انزلی، بندر کیاشهر، بندر نوشهر، بندر ترکمن، بندر امیر آباد، بندر گز و بندر فریدون کنار از مهمترین بنادر شمال کشور به شمار می آیند. در زیر به معرفی برخی از این بنادر می پردازیم :
بندر انزلی
بندر انزلی
بندر انزلی علاوه بر اینکه یکی از مهمترین بنادر ایران می باشد، یکی از بنادر حائز اهمیت شهر های استان گیلان نیز به شمار می آید. شهر انزلی که حدود 40 کیلومتر با بندر انزلی فاصله دارد، دومین شهر پر جمعیت استان گیلان پس از مرکز استان (رشت) است. این بندر اولین و بزرگترین بندر ایران در سواحل دریای کاسپی می باشد. بندر انزلی که در بیشتر روزهای سال دارای آب و هوایی بارانی است، به عنوان یکی از خوش آب و هوا ترین شهرهای استان گیلان، جاذبه های گردشگری فراوانی دارد. بدین جهت این بندر هر ساله در فصول مختلف سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری می باشد. همچنین بندر مذکور در چهار طرف خود مرزهای مشترکی با کشورهای روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان دارد.

بندر انزلی از دیر باز به همین نام خوانده می شده است. از جاذبه های گردشگری این بندر می توان به تالاب بین المللی انزلی، موج شکن انزلی، برج ساعت، موزه نظامی ( کاخ میان پشته )، کشتی تفریحی میرزا کوچک خان جنگلی، بنای حافظیه در انزلی، دهکده ساحلی و بلوار ساحلی، منطقه آزاد انزلی و …. اشاره نمود.

بندر نوشهر
بندر نوشهر

بندر نوشهر که نزدیک ترین بندر تفریحی ایران به پایتخت به شمار می آید، دارای سواحل بسیار زیبا و مراکز گردشگری، رستوران و کافه های بسیار است. یکی از دلایل پر تردد بودن این بندر را می توان داشتن فرودگاه و امکان خرید بلیط هواپیما و نیز پرواز به آنجا معرفی نمود. و از آنجا که تنها راه دسترسی مسیر های زمینی نمی باشد، امکان سفر برای افراد دیگر نیز وجود دارد. وجود جنگل های زیبا، روستای مجبوب کندلوس و پارک جنگلی سیسنگان که از جاذبه های پر طرفدار این بندر محسوب می شوند، یکی از دلایل مهم حضور گردشگران بسیار در این منطقه است. البته نزدیکی بندر نوشهر با پایتخت را که حدود 205 کیلومتر می باشد، نمی توان نادیده گرفت. بازار های محلی این بندر که تازه ترین مرکبات، ماهی ها و سبزیجات را عرضه می دارد، از دیگر علایق گردشگران جهت سفر به این نقطه به شمار می آیند. مراکز خرید، موزه گالری دیدی، تنگ دار، سد و دریاچه آویدر، بازار سیسنگان و …. از بهترین جاذبه های بندر نوشهر به شمار می آیند.

بندر ترکمن
بندر ترکمن

بندر ترکمن را از قدیمی ترین بنادر ایران می دانند. این بندر که در حدود سال 1306 در پی سرکوب عشایر در دوره پهلوی و با اهداف نظامی به وجود آمد، توسط مهندسین بلژیکی و ایرانی طراحی و ساخته شد. از ویژگی های بارز بندر ترکمن که منجر به جذب گردشگران بسیار گردیده است، می توان به صنایع دستی مرغوب، آب و هوایی معتدل، اسب ها و روسری ترکمنی اشاره نمود. همچنین گفتنی است که 40 درصد از خاویار کشور در این منطقه به دست می آید. از جاذبه های حیرت انگیز بندر ترکمن می توان به اسکله بندر ترکمن و روستای قره قاشلی اشاره نمود. البته غذاهای محلی نیز به جهت طعم و مزه بی نظیر خود، مهمترین علل جذابیت بندر نوشهر به شمار می آید.

جاهای دیدنی بندرگز
ادامه مطلب

بندر گز
بندر گز که در میانه سواحل دریای کاسپی و مجاورت جلگه های سر سبز البرز قرار دارد، در جهت غربی استان گلستان واقع شده است. بندرگز در گذشته با نام هایی همچون كناره يا قصه كناره به عنوان ساحل شهر استرآباد شناخته می شد. بندر مذکور دارای جاذبه های تفریحی بسیاری می باشد. وجه تسمیه این بندر واسطه نزدیک بودن به روستای گز است که از نام این روستا ریشه گرفته و به صورت پیش بندر روستای گز محسوب می شده است.

  • معرفی بهترین بنادر سواحل جنوبی کشور
جنوب کشور به جهت همجواری با آب های نیلگون خلیج فارس، دارای بنادر بسیار مهمی از منظر تجاری و گردشگری می باشد. در این قسمت به معرفی برخی از این بندر ها از منظر گردشگری می پردازیم.
بندرعباس
بندرعباس

بندرعباس که یکی از بزرگ‌ترین بنادر کشور ایران محسوب می شود، در جنوب استان هرمزگان واقع شده است. این بندر از سمت شمال به ارتفاعات و کوه‌ها و از سمت جنوب نیز به دریا منتهی می‌شود. بندر عباس به جهت دارا بودن جاذبه های گردشگری بسیار، همواره در کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است. از جمله جزایر این بندر می توان به جزیره قشم، ابوموسی، کیش، لاوان، هندرابی، شتور، لارک، هرمز، هنگام، تنب بزرگ و کوچک، سیری، جزیره فرور بزرگ و کوچک اشاره نمود، که هر کدام از آنها جاذبه های بی نظیری را دارا هستند.

موقعیت بسیار مناسب بندر عباس منجر شده تا این بندر امکان ارتباط با مرزهای آبی دیگر را فراهم نماید، به طوری که این عبور و مرورها بندر عباس را به یکی از قطب های خاص اقتصادی در زمینه فلزات، کشتی سازی و صادرات تبدیل نموده است.
بندر چابهار
بندر چابهار

بندر چابهار که به بندر همیشه بهار شهرت دارد، در چهار فصل سال دارای آب و هوایی بهاری است. دلیل این ویژگیِ آب و هوایی را نزدیکی این بندر به منطقه استوایی دانسته اند. از آنجا که این نقطقه دارای بهترین کرانه اقیانوسی دنیا می باشد، و همچنین جزء پر رونق ترین مناطق آزاد ایران به شمار می آید، می تواند یک منطقه توریستی محسوب شود. بسیاری از ایران گردان معتقدند بندر چابهار همچون بهشتی است که ناشناخته باقی مانده و فقط با بازدید از آن می توان زیبایی های آن را دریافت.

بندر امام خمینی
بندر امام خمینی

بعد از بندر عباس، بندر امام خمینی را می توان بزرگترین بندر ایران به شمار آورد. فاصله این بندر تا تهران حدود ۹۲۷ کیلومتر است. سال ساخت بندر را سال ۱۳۱۰ عنوان نموده اند. در ابتدا نام آن بندر شاهپور بوده است و بعدها به نام کنونی تغییر یافته است. این بندر در انتهای شمال غربی خلیج فارس در ۷۷ کیلومتری شرق آبادان و خرمشهر و نیز حدود۱۶۰ کیلومتری جنوب شرقی اهواز واقع گردیده است. علاوه بر صادرات و واردات، بندر مذکور دارای مهمترین پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی کشور نیز می باشد.

بندر بوشهر
بندر بوشهر

بندر بوشهر دارای یک سری اسکله عمومی و اختصاصی است که در فاصله ی حدود ۱۲۲۸ کیلومتری از تهران قرار گرفته است. از این بندر معمولا برای حمل کالای عمومی بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده می شود. از جاذبه های گردشگری این بندر می توان به سواحل زیبا، نخلستان‌های سرسبز، گنبدهای نمکی، بافت تاریخی بوشهر، موزه رئیس‌علی دلواری، بندر تاریخی سیراف، نیروگاه اتمی بوشهر، کاخ بردک سیاه، بازارهای تجاری، گور دختر، کاروانسرای مشیرالملک، قلعه خورموج و منطقه تاریخی توز اشاره نمود.

مهمترین شهر های دیدنی استان گیلان 1
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر