لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> اخبار >> 7 تفاوت توریست در مقایسه با جهانگرد (یا مسافر)
7 تفاوت توریست در مقایسه با جهانگرد (یا مسافر)

7 تفاوت توریست در مقایسه با جهانگرد (یا مسافر)

افرادی که سفر می کنند به دو دسته تقسیم میشوند: جهانگرد ها (traveller ) و توریست ها ( یا گردشگر).
ذاتا هیچکدام از این دو دسته خوب یا بد نیست، مردم دارای ویژگی های متفاوتی هستند و رفتار های گوناگونی برای انتخاب مقصد، رزرو هتل و گشت و گذار دارند و هنگام سفر در جهان این تفاوت ها موجب می شود تا افراد تجربه های کاملا متفاوتی به بدست آورند.

به چند مورد از ویژگی های متفاوت این دو دسته اشاره می کنیم:

1 – توریست گشت و گذار می کند ؛ ولی جهانگرد همرنگ مردم بومی می شود.
پایه سلفی ، ایستادن کنار پیاده رو در حالی که به نقشه چشم دوخته اند ، جوراب با کفش راحتی … همگی با چنین توریست های تابلویی روبرو شده ایم و افراد محله به راحتی می‌توانند یک توریست را در بین خودشان تشخیص دهند. توریست ها از طریق انجام رفتار های ناهنجار اجتماعی توجه همه ( در بیشتر مواقع بار منفی) را به سمت خود جلب می کنند.

جهانگرد یا مسافر تمام تلاش خود را بکار می گیرد تا بتواند با افراد بومی ارتباط برقرار کند. یک جهانگرد بدون برنامه‌ریزی از تماشای مکان ‌های جذاب لذت می برد در ظاهر بنظر می رسد محیط اطراف را می شناسد و با آشنایی کامل به مکان های مختلف می رود ( حتی اگر شناختی نداشته باشد). این دسته از افراد نه تنها مانند افراد محلی و بومی لباس می پوشند و خودشان را همرنگ و هم شکل جامعه محلی نشان می دهند بلکه در تلاش هستند تا با هنجارهای اجتماعی موجود در محله سازگار شوند.


2 – توریست یا گردشگر غذایی شناخته‌ شده و باب طبع را ترجیح می دهد ؛
جهانگرد از دست پخت محلی لذت می برد.

توریست فقط غذای باب طبع خود را تهیه می کند غذایی که قبلا خورده و آشنایی دارد و اغلب به زنجیره غذاهای محبوب اهمیت می دهد. جهانگرد می داند که غذا جزئی از فرهنگ محله و رابطی برای درک بهتر فرهنگ جامعه میزبان است. برای ارتباط با این فرهنگ جهانگرد راحتی و تمایلات را کنار می گذارد تا بتواند از غذاهای محلی و سنتی لذت ببرد و فرهنگ کشور میزبان را تجربه کند.
تفاوت بین توریست و گردشگر

3- در حالی که توریست در حال تماشای دیدنی ها است ؛ جهانگرد به دنبال معاشرت با مردم محلی می باشد.

توریست ترجیح می‌دهد در مکان‌هایی که تسهیلات رفاهی وجود دارد در آسایش و راحتی گشت و گذار کند و فقط از چشم انداز های محبوب شهر ها، جاذبه ‌ها و مقصد های اصلی توریستی دیدن می‌کند. این افراد هیچ تلاشی برای ارتباط و ملاقات با افراد دیگری غیر از هم سفرهای خود ندارند.

بر عکس یک توریست، جهانگرد در تلاش است تا با افرادی از تمام نقاط دنیا ملاقات کند. جهانگرد سعی می کند با افراد محلی صحبت کند تا بلکه راز و رمز و مکان های با ارزش و قدیمی شهر را بیابد یا داستان های منحصر به فردی را گوش کند که در کتاب های سفر نمی توان یافت و به مجموعه خاطرات سفر اضافه کند. این دسته از افراد می دانند که افراد محلی جزئی از بهترین منابع برای کمک به کشف مکان های جدید هستند.

تفاوت بین توریست و گردشگر

4 – توریست لباس راحتی می پوشد ؛ جهانگرد علاوه بر راحتی، لباسی به سبك مورد قبول و رايج تن می کند
توریست به شکل همیشگی لباس می پوشد و اغلب لباس های راحتی در سفر به همراه دارد. گاهی اوقات ممکن است این انتخاب نامرسوم باشد و مهم تر اینکه شاید توهینی به هنجارهای فرهنگی یا دینی کشور میزبان تلقی شود.

جهانگرد دقت بیشتری در انتخاب نوع لباس دارد و لباس مورد پسند جامعه محلی را در کوله‌ پشتی جای می‌دهد و می داند که سبک و راحتی لباس کاملا به هم مرتبط هستند. جهانگرد یا مسافر از همراه داشتن لباس های کاربردی ، متداول و شیک با رعایت هنجارهای فرهنگی مطمئن هستند.

تفاوت بین توریست و گردشگر

5 – توریست از زبان مادری استفاده می کند ، جهانگرد در یادگیری زبان محلی تلاش می کند.
توریست فقط زبان مادری را بکار می گیرد و به ندرت تلاش می کند تا از زبان محلی استفاده کند.

جهانگرد در تلاش است تا بتواند حداقل چندین واژه کلیدی و عبارت های کاربردی را برای استفاده در سفرهای خارجی یاد بگیرد. این دسته از افراد نحوه ی ادای کلمات ساده ای همچون “لطفا” ، “ممنونم” و “سلام” را می دانند ، و مهم تر اینکه بکار بردن این قبیل واژه ها هنگام سفر به کشوری با زبان متفاوت تاثیر مثبتی ایجاد می کند.

تفاوت بین توریست و گردشگر

6 – توریست اولین سوغات گران قیمتی که ببیند می خرد ؛ جهانگرد مقدار و اندازه خرید را رعایت می کند
توریست ها به راحتی فریب خورده و پول زیادی در مغازه های سوغات محلی خرج می کنند با این تصور که لوازم موجود در مغازه های محلی کشور میزبان بسیار معتبر بوده است و تمایل به پرداخت و خرید دارند.

یک جهانگرد زمان بیشتری به انتخاب اختصاص داده و به دنبال گنجینه ها و جواهرات محلی می رود. این افراد می دانند که جستجو و یافتن اشیاء با ارزش کمی طول می کشد و چیزهای با ارزش و نفیسی خریده و به خانه می برند.

تفاوت بین توریست و گردشگر

7 – توریست به نقشه ها اکتفا می کند ؛ جهانگرد به هوش و غریزه ایمان دارد.
توریست ها برای یافتن مناظر محبوب و رفتن از چشم اندازی به جاذبه ای دیگر، به نقشه ها اکتفا می کنند. به همین دلیل اغلب ماجراجویی در بین این افراد دیده نمی شود و در جستجوی مکانی گم نمی شوند.
جهانگرد با عمل به غریزه ی طبیعی به مکان های مختلف رفته و سیاحت می کند. گفتنی است که اعتماد به غریزه به معنای عدم استفاده از نقشه های گوگل نیست بلکه این دسته افراد از گم شدن و ماجراجویی ترسی ندارند. این حادثه به تجربه چیزهای زیبایی می انجامد که شاید تا به حال ندیده باشند.

افزایش تقاضای مشاغل دیجیتالی در صنعت گردشگری
ادامه مطلب

4.2/5 - (4 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر