لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دریاچه ای فیروزه ای در دل کویر لوت
دریاچه ای فیروزه ای در دل کویر لوت

دریاچه ای فیروزه ای در دل کویر لوت

دریاچه ایجاد شده در دل کلوتها
از هیاهوی شهر و هجوم خبرهای ناراحت کننده ی روزمره به ستوه آمده اید و دلتان سفری آرامش بخش میخواهد؟ سفری که در آن بتوانید چند روزی ذهنتان را از هر چیز دیگری خالی کنید و در طبیعتی بکر به مراقبه بپردازید. اگر به بیابان و کویر علاقه داشته باشید، محال است نام کویر لوت را نشنیده باشید. بیابانی بزرگ در جنوبشرق کشورمان که چندین سال پیاپی رکورد گرمترین نقطه زمین را شکسته است. شهداد در استان کرمان سهم بزرگی از کویر لوت دارد و میزبان کلوتها، این شهر خیالی زیباست. اخیرا دریاچه ای بزرگ و کاملا طبیعی در دل کلوتها ایجاد شده است و مردم را از دور و نزدیک به سمت خود جذب می کند. برای رزرو هتل در کرمان به وبسایت ایران هتل آنلاین مراجعه کنید و با رزرو اکو کمپ ستاره لوت شهداد، اقامتی خارق العاده و لذت بخش را تجربه کنید.

یکی از زیباترین و در عین حال مهجورترین پدیده های طبیعی کویر لوت، کلوتها هستند. شاید گردشگران داخلی اطلاع چندانی از کلوت ها نداشته باشند ولی این پدیده های زمین شناسی که در اثر فرسایش تپه های شن توسط باد و آب به وجود آمده اند، محبوب گردشگران خارجی هستند و استقبال زیادی از این بیابان زیبا می کنند. هر کس که به این سرزمین خیالی پا می گذارد، عاشق سکوت و زیبایی خیره کننده ی آن می شود. کلوتها از دور مانند شهری بزرگ از خانه ها و قلعه های گلی هستند ولی در واقع، تپه هایی شنی عظیمی هستند که در گذر زمان و به خاطر فرسایش توسط باد و آب به این شکل در آمده اند. به دلیل گرمای طاقت فرسای این بیابان در فصول گرم سال، پاییز و زمستان بهترین زمان سفر به این جاذبه های اسرارآمیز است.
شهر خیالی کلوت ها
برای رسیدن به کلوت ها باید از کرمان حدود 90 کیلومتر به سمت شهداد بروید؛ در مسیر رسیدن به شهداد و درست قبل از روستای زیبای سیرچ از تونلی عبور خواهید که به بزرگترین تونل سنگی خاورمیانه مشهور است. چند کیلومتر بعد از تونل به روستای سیرچ می رسید، روستایی کوهستانی و خوش آب و هوا که مملو از درختان سردسیری است که در فصل پاییز با رنگ های زیبا و متنوعشان دل عابران را می ربایند. سیرچ زادگاه نویسنده شهیر کرمانی، هوشنگ مرادی کرمانی، نیز هست. تفاوت دما و حتی پوشش گیاهی سیرچ و شهداد غیر قابل باور است، فاصله میان سیرچ و شهداد تنها 40 کیلومتر است ولی قله های سیرچ پوشیده از برف است و کویر شهداد، گرمترین نقطه زمین!!! اگر مایلید در سیرچ توقفی داشته باشید تا از رودخانه زیبا و سرو کنهسال و بلند قامتش که گفته می شود 1000 سال عمر دارد، دیدن کنید.


روستای خوش آب و هوای سیرچ

هر چه از سیرچ دور می شوید بر دمای هوا نیز افزوده می شود و محیط اطرافتان نیز خشکتر و گرمسیری تر می شود به گونه ای که با رسیدن به شهداد دیگر خبری از پاییز نیست و هوا کاملا بهاری و دلنشین است. درختان نخل در سراسر شهر دیده می شوند و حالا که فصل مرکبات هم رسیده است، در هر میوه فروشی، باغ و حتی سوپرمارکت های داخل شهر پرتقال های بزرگ و آبدار شهدادی منتظر مسافران نشسته اند. در شهداد توقفی داشته باشید و برای عزیزانتان سوغاتی های این شهر را به یادگار ببرید. دستبافته های حصیری، خرما، عرق کاشیلو، سدر، حنا و قهوه هسته ی خرما از سوغاتی های شهداد به شمار می روند. به نظر برخی از باستان شناسان، شهداد در زمان باستان مرکز ایالت آراتا بوده است. البته با حفاری های انجام شده در این شهر، درفشی مربع شکل و فلزی کشف شد که کهن ترین پرچم فلزی جهان نام گرفته است و نشان دهنده ی قدمت بالای این منطقه است.


درفش شهداددرفش شهداد

بعد از عبور از امامزاده زید از منطقه خدمات شهری خارج می شوید و وارد حوزه ی کلوتها خواهید شد. در ابتدای راه کلوتها وارد جنگل نبکا خواهید شد، جنگلی از درختان گز که روی تل های شن، شکل گلدان مانند به خود گرفته اند و بسیار دیدنی هستند. دلیل تشکیل این گلدان های عظیم الجثه این است که ریشه ی درختان گز در هنگام طوفان شن، خاک و شن اطراف خود را نگه می دارند و بقیه شن ها را باد با خود می برد، در نتیجه، گیاه گز و خاکهای باقیمانده ی اطراف ریشه ها به مرور زمان به شکل گلدانی بزرگ درمی آیند.


جنگل نبکا (درختان گز)

بعد از گذشتن از درختان گز، کلوتها از راه دور به شما سلام می کنند. هر چند از راه دور تصور می کنید که شهری بزرگ و گلی در انتظار شماست ولی هر چه که نزدیکتر شوید، شکل واقعی کلوتها را بهتر خواهید دید. کلوتها مانند خانه ها و برج و باروهای خالی از سکنه ای هستند که با روی گشوده منتظر مهمانان خود نشسته اند. سکوت و آرامش و پاکی کلوت ها دل گردشگران را می رباید و آنها را وادار می کند تا دوباره و دوباره به این زیبایی طلایی رنگ سفر کنند. تورهای سافاری و یک روزه ی زیادی در فصل پاییز و زمستان به مقصد کلوتها انجام می شود و حتی اهالی کرمان نیز آخر هفته ها عازم این بخش از شهداد می شوند. اما آنچه امسال باعث شلوغی بیش از پیش کلوتها شده است، ایجاد دریاچه ای بزرگ و طبیعی در دل کلوتهاست که منظره ای شگفت انگیز و بی نظیر ایجاد کرده است. بزرگی و حجم آب این دریاچه به حدی است که حتی نظر پرندگان مهاجر عبوری را نیز به خود جلب کرده است و برای مدتی محل توقف و استراحت آنها شده است. این دریاچه در اثر طغیان رودخانه شور که در بهار امسال اتفاق افتاد ایجاد شده است. هر چند جاده ی شهداد نهبندان بر اثر این طغیان تخریب و مسدود شده است ولی آنچه که به وجود آمده است، دریاچه ای زیبا و جوان است که به همگان ثابت می کند، هیچ ناممکنی وجود ندارد. واقعا چه کسی حتی میتوانست تصور کند که دریاچه ای با این عظمت در دل گرمترین بیابان ایران شکل بگیرد؟
دریاچه کلوت ها
دریاچه کلوت ها

از آنجا که این دریاچه باعث تخریب جاده شده است، شما با ماشین های معمولی نمی توانید جلوتر بروید و باید دوباره به سمت شهداد برگردید (تمام مسیری که تا به اینجا گفته شده است، مسیر آسفالته و اصلی است که فقط در نزدیکی دریاچه، چند تکه از جاده به دلیل طغیان رودخانه، آسفالتش کنده شده و خاکی است ولی در کل، بدون داشتن مجوز و همراهی راهنمای مطلع به هیچ عنوان از مسیر اصلی و آسفالته خارج نشوید). اگر مایل به ادامه ی راه در دل بیابان هستید باید حتما مجوزهای مربوطه را داشته باشید و با هماهنگی و راهنمایی یک راهنمای مجرب ادامه مسیر دهید. در راه برگشت می توانید از جاده اصلی کمی فاصله بگیرید و پیاده یا با ماشین به وسط شن ها و کلوتها بروید و چند ساعتی را به آواز باد و سکوت کویر گوش کنید (به هیچ عنوان زیاد از جاده اصلی زیاد دور نشوید و اگر مایل به کویرنوردی هستید، حتما به صورت گروهی و با اخذ مجوز و هماهنگی و راهنمایی افراد مطلع اقدام کنید).

هنگام بازگشت به کاروانسرای روستای شفیع آباد نیز سری بزنید و از قنات آن بازدید کنید. اگر مایل باشید می توانید در اقامتگاههای بومی این روستا شب را سحر کنید و صبح هنگام مجددا به کلوتها بروید و طلوع خورشید را از آنجا مشاهده کنید. البته کمپ شهداد نیز برای اقامت شبانه مسافران مهیا است (البته بهتر است مطمئن شوید که کمپ فعال است، زیرا این کمپ تنها در فصل ها و اوقات مشخصی از سال باز است).
برج کاروانسرای شفیع آباد
برج کاروانسرای شفیع آباد

یکی دیگر از روستاهای نزدیک کلوتها، روستای ملک آباد است. در این روستا نیز اقامتگاههایی برای مسافران وجود دارد. یکی از این اقامتگاهها اکو کمپ ستاره لوت است که تفریحاتی مانند موتور چهار چرخ، آفرود، شترسواری و بالن سواری در کویر لوت را به مهمانان خود عرضه می کند.
فرصت را غنیمت بشمرید و تا هوا خوب و مطبوع است به شهداد بیایید و از کلوتها و دریاچه ی زیبای فیروزهای آن دیدن کنید و آرامش و خاطرات خوب با خود به همراه ببرید.

کویر حلوان طبس
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر