لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> سنت های بومی كریسمس در نقاط مختلف جهان
سنت های بومی كریسمس در نقاط مختلف جهان

سنت های بومی كریسمس در نقاط مختلف جهان

با نزدیك شدن به فصل تعطیلات سال نو میلادی، تصمیم گرفتیم تا با همكاری برخی از بهترین دوستان محلی خود در كشورهای مختلف، در مورد سنت های كریسمس رایج در این كشورها مطالبی را گردآوری نماییم.
مشخص شده است كه وقتی زمان برگزاری جشن كریسمس فرا می رسد، هر فردی با هر ملیتی، خصوصیات و عادات خاص خود را دارد و چیزی كه در یك كشوری كاملاً مسئله ای معمولی و نرمال قلمداد می گردد، ممكن است باعث شگفت زدگی مردم در نقطه دیگری از جهان شود.
با رزرو هتل های اصفهان در نوروز پیش رو، می توانید سفری به این شهر تاریخی و باستانی داشته و در مراسم های سنتی و متفاوتی كه برای سال نو تدارك دیده می شوند، شركت كنید.
13 یول لَدز و ماهی فاسد در ایسلند
افسانه ای در ایسلند با این مضمون وجود دارد كه 13 نفر وجود دارند كه هر ساله می توانند به یك شكل و شمایل خاص دربیایند و این موضوع از 13 روز منتهی به كریسمس آغاز می شود. هر كدام از این اشخاص یك مشخصه ویژه دارند – یكی بینی بزرگی دارد، یكی دوست دارد محكم بر درب ها بكوبد، و یكی دیگر، ته مانده های غذاها را از قابلمه ها می دزدد.
آنها همانند بابانوئل، چیزهای لذتبخشی را هم در داخل كفش بچه ها قرار می دهند. كودكان لجباز سیب زمینی های فاسد را همراه خود برمی دارند كه طبق این افسانه، در نهایت توسط ترول گریلا – مادر یول لدز – خورده می شوند.

روز قبل از كریسمس، ایسلندی ها سنت پورلاكسمسا (جشن د مَس آو ثورلاك) را به اجرا می آورند. این جشن به یاد ثورلاكوور ثورهالسون برگزار می گردد – شخص مقدسی كه در چنین روزی در سال 1193 جان خود را از دست داد. بخشی از سنت مزبور، خوردن ماهی چهارگوش فاسد می باشد كه هر چقدر فاسد تر باشد همانقدر بهتر است. این سنت تمام محله را از بوی بد، پر می كند، ‌اما ایده مزبور باعث می شود كه شما فردای آن روز، به خاطر وعده غذایی كریسمس، حقیقتاً شكرگزار باشید.
با رزرو هتل شادی سنندج در ایام سال نو، به این شهر زیبا در غرب كشور سفر كنید تا بتوانید در یكی از اصیل ترین جشن های سال نو به نام میر نوروزی، كه از قدمتی طولانی برخوردار است، شركت كنید و لذت ببرید.
سالاد سیب زمینی با سوسیس خام و پر ادویه و كریستكایند در آلمان
این موضوع مشخص گردید كه مردم در آلمان، از این خوراكی لذیذ در شب كریسمس بسیار لذت می برند – سالاد سیب زمینی با سوسیس خام و پر ادویه، كه ظاهراً یك سوسیس بسیار بزرگ است. مردم از زمان های قدیم پس از صرف شام، به كلیساها می رفته اند و هنوز هم خیلی ها همین كار را انجام می دهند، اگرچه امروزه بعضی از جوانان رفتن به كلیسا را نادیده گرفته و به جای آن با دوستانشان برای خوش گذرانی به كافه ها می روند.
در بخش هایی از آلمان، مردم بر این اعتقاد هستند كه مسیح، یك پیامبر را در شب كریسمس می فرستد كه به صورت یك فرشته ظاهر شده و هدیه هایی را با خود به همراه دارد. این فرشته، كریستكایند نامیده می شود و معمولاً موی بلوند رنگ داشته و بال دار است. همچنین یك مجسمه مخصوص این شب به نام ویناچسمان (مرد كریسمسی) در معرض نمایش قرار داده می شود – این مجسمه شبیه به بابانوئل بوده و هدایایی را همراه خود دارد.
روز سِینت لوسی در كرواسی
طبق گزارش همكار ما در زاگرب، روز سِینت لوسی یكی از روزهای سحرانگیز سال می باشد چرا كه آغازگر ایام كریسمس در كشور كرواسی است.
در زمان های قدیم، مردم آینده و سال بعدی را طبق محصولات برداشت شده در زمان حال پیش بینی می كردند. اگر گندم در كریسمس خوب به نظر می رسید، می توانستید انتظار داشته باشید كه سال بعدی، برای شما خوب خواهد بود.
سنت ها و رسم و رسوم متعدد دیگری هم در ارتباط با پیش گویی و فال در این روز وجود دارند، به عنوان مثال اگر دقیقاً 12 روز قبل از كریسمس، كمی نمك بر روی 12 تكه پیاز بپاشید، در روز كریسمس حالت های این تكه ها می توانند به نوعی آب و هوای هر ماه از سال پیش رو را آشكار نماید.
روز سِینت لوسی در كرواسی
سنت مربوط به پیشگویی ها با سِینت لوسی كه یك قدیس حامی بصیرت و هر چیز مربوط به آن بوده، رابطه دارد. در واقع اگرچه نام او مهربان و ملایم به نظر می رسد، اما ظاهر او خیلی با این حالت فاصله دارد. در تصویرها، دارای پوشش سفیدرنگ بوده و بشقابی در دست دارد كه مردمك های چشم خودش بر روی آن قرار دارند!
در یكی از افسانه ها بیان شده كه او چشمان خود را در نتیجه شكنجه ای از دست داده است كه منجر به شهادت او شده است. افسانه ای دیگر می گوید كه خودش عمداً چشمان خودش را بیرون كشیده و آنها را به مردی داده كه به خاطر چشمان زیبایش، عاشقش شده بوده است. فقط در آنصورت آن مرد او را رها می كرده تا این قدیسه بتواند زندگی خود را برای خدای خویش قربانی نماید.
گردهمایی مهاجران در ایالات متحده
در لس آنجلس و دیگر شهرهای امریكا كه مهاجران زیادی در آنها زندگی می كنند – یعنی كسانی كه در جایی بزرگ شده اند اما در مكانی دیگر زندگی می نمایند – سنتی به نام “تعطیلات یتیم ها” وجود دارد. زمانی كه همه برای جشن گرفتن كریسمس در كنار اعضای خانواده خود هستند، این افراد در كنار هم جمع می شوند تا غذایی بخورند و هدایایی هم به یكدیگر بدهند.
یكی از اصلی ترین روش های ردوبدل كردن هدایا، برگزاری یك میهمانی بنام فیل سفید می باشد. همه یك چیزی را از خانه با خود می آورند – البته كادوپیچ شده – و میهمان ها یكی یكی كادوها را باز می كنند. وقتی نوبت شما رسید، به جای باز كردن آن، می توانید یكی از كادوهایی كه شخص دیگری باز كرده را بدزدید. از هر كسی هدیه اش را بدزدید، او هم می تواند یك كادوی جدید را باز كند، یا كادوی باز شده دیگری را بدزدد.
پودینگ كریسمس و تاج های كاغذی در بریتانیای كبیر
حدس می زنم كه خوردن بوقلمون و پودینگ مخصوص كریسمس در بریتانیا جای تعجب ندارد – پودینگی كه بسیار شیرین بوده و تكه های زیاد میوه را در خود دارد. خیلی از خانواده ها دستور پخت خاص خود را برای این پودینگ دارند، به طوری كه بسیاری از آنها این دستور پخت ها را نسل اندر نسل به یكدیگر انتقال داده اند.
این دستور پخت ها حاوی مواد و تركیباتی هستند كه از نظر سنتی گران قیمت یا لوكس به شمار می رفته اند. هنگام آماده كردن این پودینگ – معمولاً چند هفته یا چند ماه قبل تر از كریسمس – تمام اعضای خانواده خمیر را هم زده و آرزویی می كنند. همچنین رسم بر این بوده كه یك سكه كوچك نیز در پودینگ انداخته شود چرا كه اعتقاد داشتند هر كسی این سكه را پیدا كند (در پودینگ خود)، ثروتمند خواهد گردید.
پودینگ كریسمس و تاج های كاغذی در بریتانیای كبیر
یكی دیگر از سنت های مشهور، باز كردن بسته هایی است كه پر از خوراكی های كوچك و تاج های كاغذی می باشد. باید از كسی بخواهید كه سر دیگر بسته را بكشد تا باز شود، و همه بایستی تاج های كاغذی بیرون آمده را تا شب بر سر بگذارند.
9 بشقاب كریسمس و پوزورز در لتونی
همانند بسیاری از میهمانی ها، غذا نقش مهم و بزرگی را در جشن های كریسمس در لتونی ایفا می نماید. برای جذب خوش شانسی و كامیابی در سال پیش رو، لتونی ها عادت دارند كه 9 بشقاب را بر روی میز شام كریسمس بچینند.
خیلی از خانواده ها هنوز هم سعی می كنند كه به این سنت پایبند باشند، كه البته باعث می شود پس از اتمام غذا، به شدت احساس سنگینی كنند. پر واضح است كه این غذاهای كریسمسی بسیار مغذی هستند. اصلی ترین غذاها شامل نخود فرنگی پخته شده با گوشت بیكن و پیاز سرخ شده، كلم ترش و انواع مختلف سبزیجات، گوشت ها و ماهی ها می باشد.
برخی از لتونی ها دوست دارند كه سنت های لتونیایی را در رابطه با دكوراسیون مخصوص كریسمس حفظ كنند – كه یكی از نمادین ترین ها پوزورز است – زیرورآلات با اشكال هندسی ساخته شده از نی كه توسط نخ به همدیگر وصل شده اند.
ساختن آنها خیلی پیچیده نیست، اما نیازمند كمی صبر و شكیبایی می باشد. این زیورآلات با هدف تطهیر خانه به شیوه ای روحانی تهیه می گردند. اعتقاد بر این است كه بسیاری از پوزورهای با شكل هرم یا مثلث، طهارت و پاكیزگی را به وجود می آورند.
9 بشقاب كریسمس و پوزورز در لتونی
اگرچه سنت زیبای لباس پوشیدن به شكل حیوانات مختلف و گونه های انسانی عجیب و غریب و ملاقات با همسایگانی كه آواز می خوانند تقریباً از میان رفته است، ‌اما یكی از جالب ترین سنت های این كشور بوده است. میهمان در بسیاری از فرهنگ ها به عنوان یك موهبت در نظر گرفته می شود، و لتونی ها هنوز هم جزء میهمان نوازترین مردمان جهان قلمداد می گردند.
سینتركلاس در هلند
هلندی ها نه فقط یكی، بلكه از دو قدیس سخاوتمند در كریسمس خود میزبانی می كنند. غیر از بابانوئل، یك قهرمان ریشدار دیگر هم وجود دارد كه با قایق ظاهر شده و گفته می شود تمام مسیر از مبدأ مادرید را با این وسیله طی كرده است! سینتركلاس (سِینت نیكلاس) شخصیت مورد علاقه هر كودكی است!
این شخصیت بر اساس كتاب كودكانه ای در قرن نوزدهم میلادی، سفری در كل كشور داشته و با اسب سفیدش از روی یك بام بر روی بام دیگر پریده و هدیه هایی را از راه دودكش ها وارد خانه های مردم می نماید. در واقع، كسانی كه به سینتركلاس كمك می كنند – یعنی وارته پیتن (پت های سیاهپوش) – همان هایی هستند كه از دودكش ها پایین رفته و بسته ها را به بچه هایی كه در طول سال خوش رفتار بوده اند، تحویل می دهند.
اگر بچه بدی بوده باشید، سینتركلاس و وارته پیتن شما را به مدت یك سال با خود به اسپانیا خواهند برد تا تنبیه شوید. بچه ها هم در عوض هدیه هایی كه دریافت می كنند، (برای اسب او!) شعر، نقاشی و هویج در كفش های خود می گذارند. و بهتر است در كنار دودكش، تمام آوازهای سینتركلاس را با صدای بلند بخوانید، در غیر اینصورت ممكن است در طول مسیر خود متوجه خانه شما نشوند و هدیه را تحویلتان ندهند.
در روز پنجم دسامبر، روز تولد سینتركلاس یا پاكجساوند (شب هدیه)، دیوانگی به اوج خود رسیده و كودكان هدیه های بزرگی را دریافت می نمایند.
سینتركلاس در هلند
نكته: اخیراً بعضی از مردم از رنگ سیاه پوشش وارته پیتن به عنوان رنگ نژاد پرستی ایراد گرفته اند، چرا كه به اعتقاد آنها، به بردگان شباهت دارند. ولی در واقع، آنها سیاه هستند چون به خاطر تحویل هدیه ها از مسیر دودكش ها، با دوده پوشیده شده اند، نه اینكه برده باشند!
كارتن های دونالد داك و شیر برنج در سوئد
هر ساله در ساعت 3 بعدازظهر روز 24 دسامبر، نیمی از جمعیت سوئد در مقابل تلویزیون می نشینند تا همه با هم كارتن های دونالد داك را تماشا نمایند. همه ساله همان نسخه سال 1985 این كارتن یعنی ” از طرف همه ما به همه شما “، ساخته شركت والت دیزنی پخش می شود. این كارتن از سال 1959 بدون پخش پیام بازرگانی از همان كانال همیشگی و در همان ساعت همیشگی به نمایش تلویزیونی در می آید.
این حقیقت كه كریسمس حول پخش این كارتن برنامه ریزی شده است، نمایش دهنده اهمیت فرهنگی آن است. وقتی كارتن شروع می شود، انتظار از همه این است كه با حواس جمع آن را تماشا نمایند. اگرچه چندین و چند مرتبه آن را دیده اند، اما همچنان از تماشای آن خوشحال بوده و حتی برایشان سرگرم كننده است.
كارتن های دونالد داك و شیر برنج در سوئد
یكی دیگر از سنت های معروف كریسمس در سوئد، ریسگرینگروت (شیر برنج) است. این غذا به عنوان دسر ویژه كریسمس تهیه می گردد. معمولاً یك بادام در داخل شیربرنج پنهان می گردد كه به اعتقاد برخی، این كار خوش شانسی را برای كسی كه آن را پیدا كند، به بار می آورد.
وریورست و سولت در استونی
مدت های طولانی نیروهای شوروی، مردم را از جشن گرفتن كریسمس در استونی منع می كردند، چرا كه بر این باور بودند كه كریسمس یك عید مذهبی است و بنابراین تهدیدی برای سیستم سوسیالیستی به شمار می رود.
آنها حتی یك لغت جدید برای جایگزین كردن كریسمس اختراع كرده بودند – نارید به جای جولاد – و جشن مربوط به كریسمس را به شب سال تحویل جابجا كرده بودند. به خانه آوردن یك درخت كریسمس همیشه به عنوان نمادی برای اعتراض مورد استفاده قرار می گرفته، حتی اگر در پشت پرده مخفی بوده باشد.
دیگر به كلیسا رفتن ممنوع نیست، اما برای بسیاری از استونیایی ها، به دلیل آتئیست بودنشان (غیر مذهبی بودن)، روز 24 دسامبر به خوبی تنها روز سال است كه این كار را انجام می دهند. بسیاری از خانواده ها پیش و بعد از كلیسا به قبرستان می روند تا بر روی مزار پدر بزرگ و مادربزرگ هایشان شمع روشن كنند.
وریورست و سولت در استونی
با این حال، چه مذهبی باشند و چه نباشند، كریسمس در استونی پیرامون خوردن غذا برپا می گردد – وریورست (پودینگ سیاه یا سوسیس قرمز)،‌ سولت (یك ظرف سفالی حاوی گوشت سر یك حیوان)، گوشت خوك كبابی همراه با سیب زمینی و كلم ترش در بسیاری از خانه ها آماده می گردند.
در حالی كه بابانوئل به شخصیتی امریكایی شباهت دارد، اما در استونی این شخصیت فقط هدیه نمی دهد – او از همه انتظار دارد تا یك شعر را با آوازی آهنگین یا به صورت معمولی و در ازای هدایایی كه دریافت می كنند، بخوانند. او گاهی اوقات بچه های بدرفتار را با یك تكه چوب (تركه) تنبیه هم می كند.

آداب و رسوم خارق العاده ای که مختص ایرانیان است
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر