لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دریاچه پریشان کازرون
دریاچه پریشان کازرون

دریاچه پریشان کازرون

دریاچه ها یکی از زیباترین جلوه های طبیعی هستند، آن ها با رنگ های آبی یا زمردین خود مناظر بس دل انگیزی را به وجود می آورند که هر بیننده ای از دیدنش سیر نمی شود. این حوضچه های زیبا و چشم نواز به آب های آزاد راه ندارند و از آن جا که در جاهای متفاوت و به شکل های مختلفی تشکیل شده اند، آب بعضی از آن ها شیرین است و آب برخی دیگر شور. با توجه به نشانه ها و مطالعات دانشمندان بسیاری از دریاچه ها به خصوص دریاچه های واقع در نیمکره شمالی به وسیله یخچال های طبیعی تشیکل شده اند. گاهی نیز علت تشکیل دریاچه ها حرکت صفحات تکتونیکی و ایجاد شکست ها و گسل هایی در سطح زمین است که با آب باران یا رودها پر شده و دریاچه ها را به وجود آورده اند.

پر شدن دهانه یک آتشفشان غیرفعال با آب باران یا برف، رانش زمین یا بسته شدن بخشی از اقیانوس توسط یک سد طبیعی نیز از دلایل تشکیل دریاچه ها هستند. معمولا بسیاری از آن ها سال هاست که زینت بخش این کره خاکی هستند و تا امروز یکی از زیباترین جاذبه های کشورها و شهرها به شمار می روند. با ما همراه باشید تا با سفر به استان فارس و شهر کازرون با یکی از دریاچه های معروف کشورمان آشنا شویم. ایران هتل با رزرو آنلاین هتل های شیراز شما را در این سفر همراهی می کند. شما می توانید با رزرو هتل الیزه شیراز با خاطری آسوده به تماشای جاذبه های این بخش از کشور عزیزمان بپردازید.
دریاچه پریشان کازرون
موقعیت جغرافیایی دریاچه پریشان
مساحت این دریاچه 4300 هکتار و ارتفاع آن از سطح آب های آزاد 820 متر است. حوزه آبریز دریاچه پریشان 266/5 کیلومتر مربع است. دریاچه پریشان در میان کوه ها محصور شده و در حد فاصل دریاچه تا کوه روستاهای فراوانی دیده می شود.
دریاچه پریشان کازرون
اکوسیستم دریاچه پریشان
دریاچه پریشان یا فامور یکی از زیباترین و بزرگ ترین دریاچه های آب شیرین خاورمیانه است، این دریاچه که به آن مور هم گفته می شود در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون و در 15 کیلومتری شمال شرق آن قرار گرفته است. آب باران و صدها چشمه کوچک و بزرگی که در دشت ارژن و فامور جاری می شوند آب این دریاچه را تامین می کنند، اما چشمه های زیادی نیز در کف دریاچه قرار دارند که منبع تامین کننده آب این دریاچه به شمار می روند. این دریاچه که در میان کوه ها احاطه شده است در اثر عوامل تکتونیکی به وجود آمده و میلیون ها سال است که شکل گرفته و به میزان زیادی اکوسیستم خود را حفظ کرده است. این دریاچه تنها دریاچه آب شیرین فلات ایران به شمار می رود و عمقی در حدود 5 تا 3/5 دارد.
دریاچه پریشان کازرون
این دریاچه آب شیرین زیستگاه ماهیان خوش طعمی است که در آب های شیرین زندگی می کنند. 4 گونه ماهی بومی شناخته شده که دریاچه پریشان زیستگاه آن هاست عبارتند از: ماهی پرک، ماهی زردک، مار ماهی آب شیرین و ماهی زردک. در سال 1368 هم چند ماهی غیر بومی به این دریاچه اضافه شد که در میان آن ها تنها ماهی کپور با اکوسیستم این دریاچه سازگار شده است. همچنین دریاچه زیبای پریشان زیستگاه گونه های کمیاب پرندگانی همچون درنا، فلامینگو، پلیکان، چنگر، اردک و غاز نیز هست و علاوه بر آن در فصول سرد نیز این دریاچه میزبان پرندگان مهاجر و غیر بومی است که از راه های دور به این جا می آیند. این پرندگان که از مناطق بسیار دور و سرد سیری مانند سیبری، کانادا و اسکاندیناوی به این دریاچه می آیند پس از گرم شدن هوا دوباره به زیستگاه اصلی خود باز می گردند. در برخی از روایت ها گفته می شود که در گذشته شیرهای زیادی در این منطقه می زیسته اند، اما سال هاست که هیچ شیری در این منطقه دیده نمی شود و نسل آن ها به علت شکار بی رویه و عوامل محیطی کاملا منقرض شده است. دریاچه پریشان در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین اللملی ثبت شده و جز مناطق حفاظت شده محسوب می شود.
دریاچه پریشان کازرون
وضعیت دریاچه پریشان در سال های اخیر
این دریاچه در حال حاضر وضعیت مطلوبی ندارد، سوزاندن بخش بزرگی از نیزارهای اطراف دریاچه به هنگام عملیات راهسازی، کاهش بارندگی، حفر 1000 حلقه چاه و برداشت بی رویه آب از عوامل ایجاد این وضعیت بحرانی هستند. ریزش باران های سال 98 موجب شد که بسیاری از دریاچه های ایران از جمله دریاچه پریشان اندکی آبگیری شوند، اما این دریاچه هنوز هم به علت عواملی که ذکر شد در معرض آسیب و بحران جدی می باشد.

دریاچه خالدار کانادا، عجیب ترین دریاچه جهان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر