لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> گورستان لافت کهنه در قشم
گورستان لافت کهنه در قشم

گورستان لافت کهنه در قشم

وقتی به قشم فکر می کنیم اولین چیزی که در ذهنمان تداعی می شود، کوه های زیبایی است که نه تنها مرا بلکه هر کس را که به قشم سفر کرده مسحور خود کرده است. بعد دریای پهناوری به یادم می آید که این جزیره زیبا را با گرمی و مهر در آغوش خود گرفته و آن را چشم نواز تر می کند.

به هر گوشه جزیره قشم که نگاه کنی چیزی برای تماشا دارد، شاید قشم همان صندوق گنجی باشد که هر چه بخواهی در درون آن می یابی. از جزایر زیبا و تنگه های شگفت انگیز و دره اسرار آمیز ستارگان گرفته تا زیبایی های بکر جنگل های حرا، همه و همه تنها بخشی از جاهای دیدنی قشم محسوب می شوند. بی تردید جاهای دیدنی قشم کم نظیر و و در نوع خود کمیاب هستند. ایران هتل آنلاین با رزرو هتل های قشم شما را به یک سفر خاطره انگیز دعوت می کند. مسلما رزرو آنلاین هتل بوتیک ایرمان قشم سفر به این جزیره رویایی را برای شما دلپذیرتر خواهد کرد.

همانطور که می دانید قشم تاریخی بس دور و دراز دارد و جاذبه های تاریخی زیادی را هم در دل خود جای داده است؛ دیدن این آثار نیز خالی از لطف نیست. شاید سد گوران و قلعه پرتغالی ها نام های آشنایی برای شما باشند؛ در گوشه ای از جزیره قشم روستای کهنی به نام لافت وجود دارد که با وجود آثار تاریخی از چشم ها پنهان مانده و کمتر کسی به تماشای آن می رود. با ما همراه باشید تا به روستای تاریخی لافت سفر کرده و با گورستان قدیمی آن آشنا شویم.

روستای لافت در جزیره قشم

لافت
این روستای تاریخی در شمال غربی جزیره واقع شده است. روستای لافت که مدت مدیدی مرکز جزیره قشم بود مردمانی داشت که با لنج های بادبانی به اقیانوس ها سفر کرده و به تجارت می پرداختند؛ اما شهرت امروز این روستای کهن و ارزشمند به علت وجود گورستان لافت کهنه و خانه هایی است که همگی دارای یک حیاط مرکزی و بادگیر هستند. معماری زیبا و کویری روستای لافت باعث شده که این خطه به روستای بادگیرها شهرت پیدا کند. از سوی دیگر گورستان قدیمی لافت کهنه در روستای یاد شده نیز قدمتی طولانی دارد، این گورستان که نشانگر جنگی در زمان های گذشته است مقصدی جالب و هیجان انگیز برای گردشگران تاریخ دوست می باشد.

گورستان لافت کهنه

گورستان لافت کهنه
گورستان لافت کهنه یکی از جاذبه های تاریخی قشم است. به باور مردم بومی مقبره هایی که در لافت وجود دارند یادگار حمله عثمان ثقفی و علاء خضرمی به این جزیره هستند. عثمان ثقفی فرماندار بحرین و عمان بود که در قرن هفتم میلادی سپاهی را برای تسخیر جزیره قشم گسیل کرد. مردم این جزیره، پس از این حمله کشته شده و در این گورستان به خاک سپرده شدند. تابلویی به نام دارالمغفره در این گورستان وجود دارد و در گوشه گوشه آن قبرهایی به چشم می خورد که قدمت بسیار زیادی دارند. به روشنی می توان دریافت که این قبرها و سنگ نبشته ها متعلق به زمان های دور بوده و سال ها در زیر باد و باران مانده اند؛ از این رو نوشته ها و تاریخ حک شده بر روی آن ها به سادگی قابل تشخیص نبوده و نمی توان تاریخ دقیق آن ها را ذکر کرد. مورخان بر اساس نوع سنگ نبشته و برخی کتیبه ها قدمتی بیش از هزار سال را برای این قبرها تخمین زده اند.
لافت

دسترسی به گورستان

برای دیدن این گورستان در ابتدا باید به روستای لافت و منطقه تا به تا بروید؛ در آنجا زیارتگاهی به نام زیارتگاه سید شمس الدین قرار دارد که اطراف آن را قبرهای زیادی فرا گرفته اند. این گورستان نیز در نزدیکی همین زیارتگاه واقع شده است. علاوه بر زیارتگاه سید شمس الدین و درست روبه‌روی روستای لافت زیارتگاه دیگری به نام شیخ اندرآبی واقع شده که آن هم بسیار قدیمی بوده و مردم برای زیارت و نذر و نیاز به آن مراجعه می کنند.
قشم

سخن پایانی

در مطلب پیش رو با گورستان لافت کهنه آشنا شدیم؛ اما جاذبه های دیدنی جزیره اعجاب انگیز قشم به اینجا ختم نمی شود و ازجمله برخی از آن ها می توان به روستای توریان، روستای برکه خلف، تپه تاریخی کولغان، اسکله با سعیدو قشم، مقبره سیدان، مقبره بی بی مریم، مسجد شیخ برخ، سد باتل و قلعه پرتغالی ها نیز اشاره کنیم. لازم به ذکر است جاهای دیدنی هر کشور سرمایه های ملی و ارزشمند آن محسوب می شوند و می بایست در حفظ و نگهداری از این آثار کوشید.

 

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
معرفی بهترین هتل های قشم و درگهان - بزرگترین جزیره ایران به همراه عکس
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر