لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> عمارت منطقی نژاد شیراز
عمارت منطقی نژاد شیراز

عمارت منطقی نژاد شیراز

بافت تاریخی شیراز و کوچه پس کوچه هایش بخش زیادی از هویت فرهنگی، تاریخی و مذهبی آن را به دوش می کشند. مکان هایی که اگر به آن ها رسیدگی شود، تاریخ را برای ما و آیندگان بازگو خواهند کرد. خانه های قدیمی، مساجد باشکوه، مدارس، سقاخانه ها و باغ هایی در این شهر تاریخی و زیبا وجود دارند که هر کدام به تنهایی یک میراث تاریخی هستند. با وجود این تعداد آثار تاریخی و ارزشمند سالانه گردشگران بسیاری تمایل دارند تا با رزرو هتل های شیراز، به سراغ بازدید از جاذبه های دیدنی این شهر بروند. در محتوای پیش رو قصد داریم به بررسی یکی از خانه های تاریخی متعلق به دوران قاجار در شیراز بپردازیم؛ بنابراین برای آشنایی بیشتر با عمارت منطقی نژاد شیراز، در ادامه مطلب با ایران هتل آنلاین همراه باشید.

عمارت منطقی نژاد شیراز، در حال حاضر به نام موزه هنرهای اسلامی شناخته می شود. این خانه از عمارت های تاریخی متعلق به اواخر دوران قاجار است که در قسمت عیان نشین شهر شیراز قدیم قرار دارد و تا به امروز سالم و استوار باقی مانده است. منطقی نژاد از تاجران بزرگ شیرازی بود و خانه وی یکی از بهترین خانه های این محله به شمار می رفت. در بالای درب ورودی این خانه پارچه های زربافت هندی و کتیبه ای سنگی نصب شده و بر روی آن آیه “فالله خیر حافظا و هو الرحم الراحمین، نعم الله و نعم النعیم” و سال 1311 حکاکی شده است.

معماری عمارت منطقی نژاد شیراز

عمارت منطقی نژاد از آثار ثبت شده در فهرست ملی ایران است. این مکان ارزشمند در سال 1352 با شماره 1490 به ثبت رسیده است و می توان آن را مجموعه ای نفیس از هنر ایرانی در عصر قاجار به شمار آورد که بسیار عالی مرمت شده و در آن تمامی المان های قاجاری به چشم می خورد. ضلع جنوبی خانه منطقی نژاد دارای یک شاه نشین است که با نقاشی هایی بر روی دیوارها و سقف آن به زیبایی تزئین شده است. آینه خانه ای نیز در این شاه نشین ساخته شده که تلفیقی از چوب و آینه است؛ قرار گرفتن این عناصر در کنار یکدیگر ساختار بسیار زیبایی را در خانه یاد شده تشکیل داده است.
عمارت منطقی نژاد شیراز
در دو طرف شاه نشین دو اتاق وجود دارند. سقف یکی از اتاق ها بادگیر است و نقاشی های ظریفی از چهره زنان و تصاویری از گل و بوته بر روی آن کشیده شده است و سقف اتاق دیگر با تیرهای نقاشی شده تزئین شده است. در میان نقاشی ها می توان تصاویری از قصرهای اروپایی را مشاهده نمود. در این اتاق یک شومینه گچبری شده نیز وجود دارد. در ضلع های غربی و شرقی این عمارت چندین اتاق دیگر وجود دارند و بخش اندرونی نیز در آن مشاهده می شود. دریچه های چوبی مشبک با شیشه های رنگارنگ، درب های منبت کاری شده، طاق های مقرنس کاری و گچبری های شگفت انگیز از تزئینات این بنای شگفت انگیز به شمار می آیند.
عمارت منطقی نژاد شیراز
عمارت منطقی نژاد شیراز حیاطی کوچک و باصفا دارد و به رسم تمامی خانه های سنتی ایران، حوضی در میان آن جای گرفته است. حوضی بزرگ با نیلوفرهای آبی که دور تا دور آن با گل های زیبای شمعدانی آراسته شده است. تخت و مخده گرداگرد حوض چیده شده و گلدان های شمعدانی صفا و صمیمیت خانه و حیاطش را صد چندان کرده است. دو درخت نارنج بسیار بلند در وسط حیاط قرار دارند. در روزهای بهاری اردیبهشت ماه، تمام فضای حیاط سرشار از عطر خوش بهار نارنج می شود. در زیر نور آفتاب، نمایی دل انگیز را در حیاط این خانه می توان مشاهده نمود. اگر اندکی خلاق باشید، در روشنایی روز می توانید عکس های بسیار زیبایی برای یادگاری ثبت کنید.
عمارت منطقی نژاد شیراز
مرمت این بنا در سال 1383 انجام گرفت و یک سال بعد به وسیله سازمان میراث فرهنگی استان فارس به موزه آواها و نواها تبدیل شد. در این موزه اتاق های دیداری، شنیداری، آرشیو تصویری و صوتی که چیزی در حدود 2000 ساعت موسیقی در آن بایگانی شده، انواع اسناد دست نوشته هنرمندان عرصه موسیقی، کارگاه های ساخت سازهای سنتی، سازهای ساخته شده با دست مانند انواع تارهای قدیمی و بخش های دیگر قرار داشتند. در حال حاضر این موزه تبدیل به نمایشگاهی از آثار دوران اسلامی شده است. گردشگران می توانند در قالب تورهای مختلف از این موزه بازدید کنند. این خانه از سال 1390 تحت حفاظت سازمان مردم نهاد دوستداران انجمن میراث فرهنگی و گردشگری فارس قرار گرفته است. فعالیت های فرهنگی مختلفی در راستای صیانت و حفاظت از بافت تاریخی شهر شیراز در این خانه انجام می شوند. این خانه را می توان چراغی برای روشن شدن ارزشمندی های بافت تاریخی شیراز به شمار آورد.
عمارت منطقی نژاد شیراز

اتاق های هتل بزرگ شیراز را بیشتر بشناسید
ادامه مطلب

دسترسی به عمارت منطقی نژاد شیراز

برای بازدید از این عمارت باید به استان فارس، شهر زیبای شیراز بروید. این عمارت در بین سه راه نمازی و سردک، در میدان احمدی، در کوچه پشت مسجد نو واقع شده است. این منزل به نام موزه هنرهای اسلامی و یا موزه موسیقی شیراز شناخته می شود. مکان های گردشگری نزدیک به خانه تاریخی منطقی نژاد، شاهچراغ و بازار شیراز هستند. برای بازدید از عمارت منطقی نژاد می توانید در روزهای هفته به جز 4 شنبه عصر و صبح جمعه، از ساعت 10 الی 13 و 16 الی 20 به آدرس یاد شده، مراجعه نمایید. در فصل بهار درب های این عمارت از ساعت 9 الی 19 یکسره باز هستند. هزینه بازدید از عمارت منطقی نژاد شیراز، رایگان است.
عمارت منطقی نژاد شیراز

عمارت منطقی نژاد شیراز حس و حال خوبی دارد. محیطی بسیار دلنشین و دوست داشتنی است و می توان ساعتی را در فضای آرامش بخش آن سپری نمود و خاطرات قدیمی و سنت های کهن را مرور کرد. هر زمانی که به شیراز سفر کردید، حتماً سری به این عمارت خاطره انگیز بزنید. برای اقامت در شیراز، می توانید قبل از آغاز سفر خود از طریق سایت ایران هتل آنلاین، به رزرو هتل در شیراز، بپردازید و سفری بدون دغدغه و آرام به این شهر توریستی داشته باشید. هتل بزرگ شیراز، هتلی پنج ستاره است که در ورودی شمالی شیراز و جنب دروازه قرآن قرار گرفته است. اگر به اقامتگاه های بومگردی علاقه مند هستید و می خواهید شبی را در یکی از زیباترین خانه های سنتی این شهر سپری کنید، ما اقامتگاه بومگردی سی راه شیراز را به شما پیشنهاد می دهیم.

اقامت در هتل های شیراز

قطعاً انتظار ندارید که در شهر هنر و فرهنگ و تاریخ و ادب، لیست خانه‌های تاریخی شیراز تنها به یک خانه ختم شود. خانه تاریخی صابر، خانه سعادت (موزه خاتم در شیراز)، خانه فروع الملک (موزه هنرهای تجسمی شیراز)، خانه منطقی نژاد (موزه موسیقی در خانه‌های تاریخی شیراز)، خانه ضیاییان واقع در محله تاریخی سنگ سیاه، خانه توکلی، خانه زینت الملک، خانه صالحی (موزه لباس شیراز)، خانه شاعر معاصر شوریده شیرازی، خانه نصیرالملک و خانه محتشم، از بهترین خانه‌های تاریخی در شیراز هستند که پیشنهاد می‌کنیم پیش از بازدید چندتایی از آن‌ها شهر شیراز را ترک نکنید. سفر شیراز نباید سفر کوتاهی باشد و بهتر است برای این سفر وقت زیادی را در نظر بگیرید وگرنه احتمالاً از این که از جاذبه‌های بسیاری بازدید نکرده‌اید، پشیمان خواهید شد. هتل‌های شیراز هتل‌های بسیار متنوعی هستند که می‌توانید بسته به بودجه و مدت اقامت خود، هتل و اتاق مورد نشر خود را انتخاب کنید. هتل زندیه شیراز، هتل بزرگ شیراز، هتل چمران شیراز از بهترین هتل‌هایی هستند که پیشنهاد می‌کنیم در وب‌سایت ایران هتل در مورد آن‌ها تحقیق کنید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر