لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> غار چاه درغول شیراز
غار چاه درغول شیراز

غار چاه درغول شیراز

معمولا با شنیدن نام شیراز همه به یاد آرامگاه سعدی و حافظ می افتند و ذهن ها به سمت اشعار زیبای این شاعران پرآوازه پر می کشد؛ اما لازم است بدانید که شهر شیراز، جاهای دیدنی دیگری نیز دارد که یک دسته از آن ها جاذبه های طبیعی هستند. یکی از جاذبه های طبیعی شیراز غارهایی است که هر یک در جایگاه خود جذابیت خاصی دارند و به طرز متفاوتی علاقه مندان را به سمت خود فرا می خوانند. از جمله این غارها می توان به غار چاه درغول شیراز اشاره کرد و همانطور که از نامش پیدا است غاری شبیه به چاهی عمیق است که دیدن از آن مخصوصا برای غارنوردان بسیار جالب و هیجان انگیز است. شما می توانید برای دیدن این غار در سفر به شیراز راهی روستای تربرا شوید اما بهتر است پیش از آن برای رزرو یکی از هتل های شیراز مانند هتل بزرگ شیراز اقدام نمایید تا سفری به مراتب خاطره انگیزتر برایتان به ارمغان آید.

معرفی کلی غار چاه در غول شیراز

غار در حالت کلی یک فضای خالی است که حداقل یک دهانه ورودی دارد و شامل ابعاد نامشخصی است. غار ممکن است در دل زمین یا در دل صخره ای موجود باشد و غارها به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. غارهای طبیعی ممکن است بر اثر عوامل مختلف مانند نفوذ آب های اسیدی در لایه های آهکی، فرسایش امواج، زلزله و چین خوردگی های لایه زمین، فوران آتشفشانی، وزش بادهای شدید و یا شکل های مختلف یخ ها به وجود آمده باشند. دسته دوم غارهای مصنوعی یا دست کند هستند و همانطور که از نامشان بر می آید غارهایی هستند که توسط انسان در دل صخره ها حفر شده اند. از جمله این غارها که بسیار زیبا و دیدنی است می توان غار چاه درغول شیراز را نام برد. این غار که از نوع غارهای طبیعی به شمار می آید یکی از جاهای دیدنی شیراز است که در نزدیکی روستای تربرا واقع شده است. غار چاه درغول در شمال شرقی شیراز قرار دارد و دهانه آن از نوع سنگی و تقریبا به شکل مستطیل با ابعادی حدود 3 در 5 متر است. عمق این غار چیزی حدود ۱۰۰ متر بوده و یکی از نکات جالب توجه در مورد این غار شکل دهانه آن است که انگار در کمال دقت و ظرافت کنده کاری شده است.

مشخصات غار چاه درغول

غار چاه درغول شیراز به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی استان فارس، متاسفانه آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است؛ این در حالی است که هر کس آن را می بیند از آن به عنوان یک جاذبه دیدنی یاد می کند. وجود این غار مخصوصا برای علاقه مندان به غارنوردی و طبیعت گردی بسیار جالب توجه و جذاب است. غار چاه درغول یکی از غارهای عمودی ایران است به همین خاطر برای ورود به آن و کشف راز و رمزهایش بایستی تجهیزات کوهنوردی کامل داشته و با اصول کوهنوردی در سطح بالا آشنا باشید. از طرفی توصیه می شود به صورت گروهی برای این کار اقدام کنید و حتما یک راهنمای راه بلد و باتجربه که قبلا وارد غار شده است را با خود به همراه ببرید و مواردی را که راهنما تذکر می دهد با دقت رعایت کنید تا از بازدید بی نظیر و فوق العاده خود از این مکان اسرارآمیز و مخوف لذت ببرید. از طرف دیگر هرگز شب را برای ورود به غار انتخاب نکنید چون ورود به آن بسیار دشوار و خطرناک است. طبق آثاری که بر دیواره های غار چاه درغول قابل مشاهده است می توان گفت که این غار از نوع آهکی بوده و اثرات آن بر دیواره های غار مشهود است. از آنجا که فضای داخلی غار چاه درغول بسیار ترسناک و مخوف است این نام را برای آن انتخاب کرده اند. در کل داستان های زیادی درباره این غار بر سر زبان مردم روستای تربرا جاری است که برخی از آن ها واقعا شنیدنی و جالب است.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به غار چاه درغول و دیدن از این همه شگفتی بایستی از سمت شهر شیراز به طرف خرامه حرکت کرده و بعد از اینکه حدودا ۳۰ کیلومتر راه را طی کردید مسیر خود را به سمت چپ تغییر دهید تا از طریق یک فرعی به روستای تربرا برسید. این روستا دقیقا در مقابل روستای کوه گدوون قرار گرفته و غار چاه درغول در نزدیکی آن واقع شده است. غار چاه درغول در دره درغول واقع شده و ارتفاع آن تا کف دره چیزی حدود ۵۰ متر است. طبق آنچه به نظر می رسد انگار که ته غار به دلیل فرسایش مسدود شده و جالب است بدانید طبق آنچه اهالی منطقه می گویند این غار در زمان های خیلی دور محل زندگی عده ای از افراد بشر بوده است.

رزرو هتل برای بازدید از غارهای شیراز

در اطراف شهر شیراز علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ثبت ملی و ثبت جهانی، جاذبه‌های طبیعی همچون غار چاه در غول، به یکی و دو تا ختم نمی‌شود. هر طرف که سر برمی‌گردانیم، انبوهی از جاذبه‌های طبیعی مانند دشت ها، آبشار ها و غارها خودنمایی می‌کنند.
غار شاه‌نشین شیراز، غار چاه قلعه بندر شیراز، غار پری یاغی غار حیدر بیگ، غار تنگ براق، غار مظفر سهلک، غار زکریا، غار دره قیر، غار کان گوهر، غار بنوو (فرو چاله)، چاه غار تمپ کوچه، غار گبر (گبری)، غار شاداب (عروس)، غار شفق، غار طاق سیاه، غار بوف، غار علی ولی اله، غار ممتاز، غار قلات، غار دالخون، غار بیشو، غار چک، غار پردیس، غار پلنگان، غار کوزه گران، غار تاگی، غار ابو النصر، غار برایجان، غار گلین، غار بلع زار، غار چاه کبوتری، غار فرمیشگان، غار گوهردان، غار تادوان، غار غریبخانه، غار جویجان، غار چاه دوزخی، غار غزال، غار کدونی، غار لم پلنگی و چاه غار خیام همه غارهایی هستند که با سفر به شیراز می‌توانید از آن‌ها بازدید داشته باشید.
برای این که بتوانید در مورد تمام جاذبه‌های تاریخی فرهنگی و ادبی شیراز اطلاعات کسب کنید، در همین وب‌سایت کلمه شیراز را جستجو کنید تا به تمام مطالب مرتبط دسترسی داشته باشید. ناگفته نماند که رزرو بهترین هتل‌های شیراز نیز از طریق همین وب‌سایت قابل انجام است. کدام هتل موردنظر شماست؟ هتل زندیه شیراز؟ هتل پرسپولیس شیراز؟ هتل بزرگ شیراز؟ هتل چمران شیراز و یا سایر هتل‌ها؟ هیچ فرقی نمی‌کند فاصله شما با هرکدام از این اقامتگاه‌ها فقط چند کلیک است.

کلام پایانی

بسیاری از افراد استان فارس و به خصوص شهر شیراز را به جاهای دیدنی تاریخی و فرهنگی آن می شناسند؛ به گونه ای که هر ساله در ایام مختلف، شیراز پذیرای گردشگران زیادی از اقصی نقاط جهان است. اما باید گفت زیبایی های این خطه تنها به جاذبه های تاریخی و فرهنگی آن ختم نمی شود و طبیعت فارس نیز حرف ها برای گفتن دارد. یکی از جاذبه های طبیعی استان فارس غار چاه درغول است که بازدید از آن برای کوهنوردان و علاقه مندان به این ورزش بسیار جالب توجه خواهد بود.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
باغ عفیف آباد شیراز | گلستانی در دل شیراز
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر