لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> پاریس را با پل هایش بشناسید
پاریس را با پل هایش بشناسید

پاریس را با پل هایش بشناسید

در گذشته پل ها راه ارتباطی به حساب می آمدند و امروزه یک جاذبه ی گردشگری به شمار می روند. در ایران پل های تاریخی بیشماری وجود دارد که برای نمونه می توان به پل خواجو، زیباترین پل تاریخی ایران، پل شکسته در جنوب خرم آباد یا پل تاریخی دزفول که بیش از هزار سال قدمت دارد، اشاره کرد. با رزرو آنلاین هتل های دزفول و با اقامت در هتل جهانگردی دزفول به تماشای قدیمی ترین پل ایران که 1700 سال پیش ساخته شده است بروید. در ادامه با پل های پاریس که از جاذبه های معروف گردشگری می باشند، آشنا خواهیم شد:
پل های زیبای فولادی، سنگی و چوبی پاریس همگی نشان دهنده ی درس هایی از تاریخ، معماری و عشق می باشند. اگر هنگام سفر خواب از چشمانتان پرید در شب تاریک و در سپیده دم به سوی پل تورنل با اندازه 400 فوت که ایل سن لویی را به لفت بنک وصل می کند، بروید در میانه ی پل ایستاده و غرب را نظاره کنید و نتردام را که در تاریکی پنهان شده را تماشا کنید. اگر به آسمان چشم بدوزید رنگ آبی تیره ابرها به آبی کم رنگ و سپس به خاکستری ملایم تغییر خواهد کرد. جزئیات ظریف معماری نتردام از دور نمایان می شود تا اینکه در صبح زود خورشید طلوع کرده و سراسر این کلیسای جامع را در نارنجی گرم رنگ غرق می کند.

قسمت پشتی کلیسای نتردام توسط معماری جوان به نام امانوئل ویوله له دوک، خلق شده است؛ وی در قرن 19 میلادی مسئول بازسازی کلیسای جامع بود. این قسمت کلیسا ورودی اصلی و بسیار با عظمتی می باشد و سنگ های حکاکی شده که متعلق به قرون وسطی است بر زیبایی و شکوه این اثر افزوده است و به تصویری شناخته شده از پاریس در سراسر جهان تبدیل شده است.
چشم انداز پشتی کلیسای جامع تغییر کرده و با چند ماه پیش متفاوت است، در طول آتش سوزی بزرگی که در 15 آوریل سال 2019 میلادی رخ داد کلیسای نتردام، منار ساخته شده توسط ویوله له دوک را از دست داد و بخش هایی از سقف آسیب دیده و در زیر بست های حفاظتی قرار گرفتند. با این وجود ساختار کلیسا هنوز هم در شب شکوه و عظمتش را نشان می دهد و مانند شبح از پشت درختان به چشم می خورد.
پاریس را با پل هایش مطالعه کنید تا بتوانید تاریخ و معماری شهر را درک کنید.
گفتنی است که بر گستره ی 8 مایلی و از یک گوشه تا گوشه ی دیگر پاریس 35 پل وجود دارد؛ این پل ها از پل ملی شروع شده و در خلاف جهت رودخانه به پل گاریجلیانو وصل می شود که آخرین پل بر روی رودخانه می باشد و از این قسمت آب رودخانه به دریا سرازیر می گردد. اگر بلوار پریفریک که یک بزرگراه کاربردی بزرگ است و با عبور از آن می توان شهر را دور زد و از روی رودخانه توسط پل چارنتون عبور کرد و همچنین پل برسی را نیز حساب کنیم، تعداد پل های پاریس به 37 مورد می رسد.
23 پل پاریس در روی رودخانه سن توسط سازمان یونسکو به عنوان سایت های میراث فرهنگی جهان معرفی شده اند؛ و شامل پل سولی در نزدیکی کلیسای جامع نتردام تا پل لنا می باشد که نزدیک ترین پل به برج ایفل است.
پل ها به گونه ای بر روی رودخانه قرار گرفته اند که گویی مانند موجود زنده برای عابران قیافه می گیرند. هر یک از این پل ها داستان، ساختار، هدف و خصوصیات خاص خود را دارند، 4 نمونه از این پل ها مخصوص عابرین پیاده بوده، 2 پل مخصوص عبور قطارهای مترو بوده و 26 پل محل عبور عابرین پیاده و ماشین سواران می باشند، و سه پل دیگر که شهرت زیادی نیز دارند دارای گذرگاهی برای ماشین و خطوط عابرین پیاده و مترو یا تراموا می باشند.
The Pont de Bir Hakeim
برخی از پل ها بر اساس پیروزی های ارتش فرانسه نامگذاری شده اند، پل بئر حکیم یادآور نبرد آلمانی ها در حومه لیبی می باشد که ارتش آزاد فرانسه در سال 1942 میلادی توانست نیروهای دشمن را عقب براند؛ پل های لنا و استرلیتز به نبردهای ناپلئون اشاره دارد، استرلیتز یکی از بزرگ ترین پیروزی های ناپلئون بوده است؛ پل آلما نشان دهنده ی بزرگداشت پیروزی در جنگ کریمه است؛ باقی پل ها برای یادبود از افراد مهم نام گذاری شده اند، که برای نمونه می توان به یک پادشاه (لوئیس فیلیپ)، یک مهندس (کریستوف ماری)، یکی از رئیس جمهورهای فرانسه (شارل دو گل)، و یکی از رئیس جمهورهای سنگال (لئوپولد سدار سنگور) اشاره کرد.
نقاشانی مانند مونه و ماتیس، عکاسانی چون ویلی رونیس و هنری کارتیه برسون، احساس می کردند که می بایستی تصویری از پل ها را ثبت و ضبط کنند و در نهایت انعکاس حیات رودخانه سن را می توان در هنرهای این هنرمندان تماشا کرد. چندین سال پیش یکی از نقاشان به نام ریچارد اوراستریت، که در پاریس زندگی می کرد یک دوربین پاناروما کرایه کرد و به مدت چندین ماه مشغول عکاسی از عظمت طول و باریکه پل ها شد. این هنرمند پل ها را چون موجودی زنده می دید، این پل ها بهترین مدل هنری بودند که هنوز و پیوسته زنده و پر هیجان می باشند و به صورت عالی بر فراز رودخانه سن آرام گرفته اند. برخی از این پل ها را می توانید در آهنگ ها بشنوید که گرامی داشته شده اند. در ایالت متحده امریکا، خوانندگانی چون دوریس دی، بینگ کرازبی، ارتا مه کیت و کینگستون تریو در مورد رودخانه سن آواز هایی خوانده اند. در سال 1955 میلادی دین مارتین، آهنگ زیر پل های پاریس را به یک اجرای فریبنده و زیبا تبدیل نمود. گفتنی است که رودخانه ی سن و پل هایش در میان بسیاری از آثار هنرمندان می درخشد. در کمدی رمانتیک سابرینا اثر بیلی وایلدر، از قدرت و جادوی قدم زدن در پل های پاریس سخن به میان آمده و با یافتن عشق خود می توانید هر روز به سوی پل ها بروید قهوه میل کنید و به صدای رودخانه گوش دهید.
در واقع تنها یک راه برای کشف پل های پاریس دارید و آن پیاده گردی است. کفش های مناسب قدم زنی بر پا کنید تا بتوانید در یک روز پیاده از شرق به سوی غرب بروید از اولین پل ملی عبور کنید و خود را به آخرین پل پاریس برسانید و در میانه ی راه در یکی از کافه های کنار رودخانه ناهار میل نمایید.
پلی که برای گرامی داشت سیمون دو بووار نامیده شده است.
پیشنهاد می کنیم از جدیدترین پل پاریس که با گستردگی لاین عابر پیاده در سال 2006 میلادی ساخته شد و به یاد فمینیست، رمان نویس و فیلسوف قرن بیستم نامگذاری شد، قدم های خود را شروع کنید و به آرامی به سوی پریفریک حرکت کنید تا از پل های چارنتون و برسی عبور کنید. این پل نامتقارن و متنوع می باشد و یک پل معلق و قوس دار به شمار می رود که هیچ ستون یا پایه ی محافظتی ندارد اگرچه این پل بر فراز یکی از قسمت های بسیار وسیع رودخانه سن گسترده شده است.
Pont Simone de Beauvoir
جزیره ی ایل دو لا سیته که در وسط رودخانه قرار دارد هنوز هم قلب پاریس است و گفته می شود که در دوران باستان شهر پاریس در این جزیره شکل گرفت و بعدها گسترده تر شد. در تالار شهر، هتل دو ویله، در کنار پل آرکوله در آخرین صحنه ی فیلم باید یک چیزی از دست بدی، که در سال 2003 ساخته شده است می بینید که جک نیکلسون تصور می کند که دیانه را در نزدیکی هتل دو ویله بر روی پل گم کرده است و عشق او را بر روی پلی به دست می آورد.
عاشقانه ترین صحنه های فیلم را می توانید در پل های پاریس تماشا کنید. پل سنت لوئیس جزیره ی ایل دو لا سیته و ایل سنت کوچک را به یکدیگر وصل می کند. این پل خیلی کوچک و معمولی است اما مکانی دوستانه برای موسیقی دان ها به ویژه موسیقی دان های امریکایی گروه های جاز، شعبده بازها، بازیگران و هنرمندان ادامایش می باشد.
قدیمی ترین پل پاریس در نیم مایلی غرب شهر قرار دارد، که برخلاف قدمت آن، پل نوف نامیده می شود که به معنای پل جدید است. پل نوف در کناره جزیره ایل دو لا سیته واقع شده و کم و بیش در مرکز رودخانه ی سن در شهر قرار گرفته است. این پل قدیمی با ظهور فناوری و طراحی در قرن 17 میلادی ساخته شد و اولین پل پاریس می باشد که در ساخت آن به طور کامل سنگ بکار رفته و گذرگاهی برای عابران پیاده بوده است. هنگام ساخت پل، خانه هایی در محوطه وجود نداشت تا منظره ای درهم ریخته ایجاد کند و همین بر زیبایی آن افزوده است. هنری چهارم توانست با ساخت این پل در دو سمت جزیره ارتباط و پیوندی همیشگی میان پاریسی ها و رودخانه ی سن که عامل حیات آنها بود، برقرار نماید.
Pont Neuf
این ارتباط عمیق هنوز هم وجود دارد، تندیس هنری چهارم بر روی پل به چشم می خورد و در پشت این مجسمه پلکانی وجود دارد که به غربی ترین نقطه در جزیره ایل دو لا سیته و میدان وغت گلنت وصل می شود. بر خلاف اکثر پارک های پاریس، این پارک در تمام طول شبانه روز به روی عموم مردم باز است.
Pont des Arts
یک چهارم مایل به سوی غرب، در لوور، پل هنر قرار دارد؛ این پل با تکه های چوبی و با گذرگاه آهنی عابران پیاده، موزه لوور را به فرهنگستان فرانسه که در سمت دیگر رودخانه قرار دارد، وصل می کند. افراد علاقمند به پیکنیک این پل را انتخاب می کنند، روزگاری این مکان جایی برای ابراز عشق زوج ها بود آنها با بستن قفل های فلزی به پل علاقه خود را به یکدیگر نشان می دادند؛ اما پل عابرین پیاده بسیار ضعیف و باریک بود و تحمل این بار سنگین عاشقان را نداشت، در نتیجه شهردار پلاستیک شیشه مانندی برای ایجاد مانع در وصل کردن قفل ها در کنار پل بکار برد اما زوج ها دست بر نداشتند و به سوی پل نوف در شرق حرکت کردند، تا اینکه موانع ایجاد شده با پلاستیک های شیاردار جایگزین شد. در برخی از مکان ها بین موانع موجود در پل ها مانند تیر های چراغ برق و در روی حلقه های آهنی سنگین در امتداد رودخانه، هنوز هم قفل های عشق جوانه زده اند.
با حرکت به سمت پایین رودخانه به پل کنکورد می رسیم که میدان کنکورد را به مجلس ملی متصل می کند و یکی از جاذبه های محبوب تاریخ دوستان به شمار می رود. این پل معروف در طول انقلاب فرانسه ساخته شده است و در ساخت آن سنگ های زندان قلعه باستیل که ویران شده بود، استفاده کردند؛ تا مردم برای همیشه بتوانند با قدم زدن بر روی ویرانه های زندان، آن را لگدکوب و محکوم کنند.
با عظمت ترین پل پاریس
گفتنی است که پل الکساندر سوم با شکوه ترین پل پاریس محسوب می شود، که خیابان های اینولیدز (که برج ایفل در آن قرار دارد) را به شانزه لیزه متصل می گرداند. پل الکساندر برای نمایش جهانی سال 1900 بنا شد و توسط نیکلاس دوم روسیه سنگ بنای آن گذاشته شد. این پل در بزرگداشت پدر نیکلاس دوم، سزار روس الکساندر سوم نامگذاری شد (سزار موجب اتحاد روسیه و فرانسه شده بود). مجسمه های تمام قد، حوریان عریان در میانه ی پل به چشم می خورند که به رودخانه چشم دوخته اند. شمع دان های طلا کاری شده، فرشته هایی که در حال نواختن شیپورند، فرشتگانی که در حال رام کردن شیرها بوده، دلفین ها، ستاره های دریایی، هیولاهای دریایی و پرندگان همگی شادی سر داده اند. فاست، یک کلوب شبانه، در زیر پل در قسمت لفت بنک قرار دارد که می توانید لحظاتی خستگی بدر کنید.
Pont Alexandre III

پل الکساندر سوم به قدری نمادین و مهم است که برای تبلیغ و اطلاع رسانی نیز بکار می رود، شهردار برای ارتقای پاریس به عنوان میزبان المپیک تابستانی 2024 یک برنامه و تبلیغی ترتیب داد و با ساخت یک تخته پرش 12 متری بر روی پل تلاش کرد که رویدادهای ورزشی المپیک را نشان دهد. گردشگرانی که به دنبال عکاسی باشند می توانند از برج ایفل که در پشت صحنه این پل نمایان است تصاویر زیبایی به یادگار بگذارند.
Pont Alexandre III
شهر پاریس میلیون ها دلار برای روشن کردن سواحل رود سن هزینه می کند، به همین خاطر شب ها پل های پاریس مانند گردنبند نورانی در سراسر رودخانه می درخشند و از حضور گردشگران استقبال می کنند.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
10 شهر برتر اروپا برای زندگی آسوده و راحت
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر