لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> باغ دلگشا شیراز
باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا شیراز

شیراز شهری پر از جاذبه های دیدنی است به طوری که شاید لازم باشد بارها و بارها به این دیار سفر کنید تا بتوانید از همه جاذبه های آن دیدن کنید؛ ازجمله جاهای دیدنی شیراز می توان باغی زیبا را نام برد که بودن در آن برای بسیاری از افراد دلنشین خواهد بود. این باغ که احتمالا نامش را شنیده اید حال و هوای بسیار خوبی دارد به طوری که انسان را به درون رویا فرو برده و او را غرق در تماشای نقطه ای از بهشت برین می کند. باغ دلگشا شیراز یکی از بهترین جاذبه های این شهر است که می تواند دوستداران هنر، تاریخ و طبیعت را یکجا گرد هم آورد و آن ها را از بودن در این مکان راضی و خوشحال نماید. برای اقامت در شیراز گزینه های بسیار متفاوتی پیش روی گردشگران است. برای اینکه دچار سردرگمی نشوید می توانید از سایت ایران هتل آنلاین کمک بگیرید؛ کافی است وارد این سامانه شده و لیست هتل های شیراز را ببینید و یکی را به دلخواه انتخاب و رزرو کنید. پیشنهاد ما هتل بزرگ شیراز است که در ورودی شمالی شهر – در جنب دروازه قرآن واقع شده است.

لازم به ذکر است هتل بزرگ شیراز توسط مسافران قبلی تایید شده و گزینه بسیار مناسبی برای اقامت در شیراز به نظر می رسد. همچنین اگر می خواهید اقامتی سنتی در دل شهر شاعرپرور شیراز داشته باشید می توانید اقامتگاه سنتی سپهری شیراز را برگزینید. این اقامتگاه که در چهار راه پیروزی، مقابل پایانه اتوبوس‌رانی شهید دستغیب، محله تاریخی سنگ سیاه و پایین تر از کلانتری عباسیه قرار گرفته است خانه ای سنتی است که قدمت آن به بیش از 120 سال پیش یعنی حدودا دوره قاجار بر می گردد. طراحی سنتی اقامتگاه یاد شده بسیار زیبا و دل انگیز است و برای افرادی که مایل هستند چند روزی از زندگی مدرن امروزی به دور باشند و در گذشته سیر کنند بسیار مناسب می باشد.

آشنایی با باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا به عنوان یکی از قدیمی ترین باغ های شیراز در فاصله نزدیکی از آرامگاه سعدی واقع شده است. شکل این باغ به صورت مستطیل و مساحت آن چیزی حدود 6 هکتار است. باغ دلگشا در طول تاریخ بارها دستخوش تغییرات قرار گرفته، به طوری که گاهی اوقات از نو ساخته شده است. شاید یکی از دلایل تمایل به بازسازی این باغ محل قرارگیری آن بر سر راه قنات باشد که آب آن همواره به درختان باغ بخشیده شده است. از آنجا که باغ دلگشا در مقابل تپه ‌بسیار قدیمی کهن ‌دژ واقع شده است بعضی از کارشناسان و تاریخدانان قدمت آن را متعلق به دوره ساسانیان می دانند.
در منابع مختلف تاریخی مربوط به دوره تیموریان، زندیان، افشاریان و قاجاریان نام باغ دلگشا به چشم می خورد. امروزه این باغ در تصرف اداره شهرداری شیراز قرار دارد و به عنوان یک مکان گردشگری عمومی در این شهر مورد استفاده قرار می گیرد. با ورود به باغ دلگشا می توانید نوای زندگی را که توسط نهری روان نواخته می شود بشنوید. جلوتر که بروید به تقاطع خیابان شمالی- جنوبی و شرقی- غربی باغ می رسید؛ در نقطه است که می توانید عمارت زیبای کلاه فرنگی را ببینید. وارد عمارت که شوید در دل تاریخ قرار گرفته و به زمان های بسیار دور می روید.

باغ دلگشا شیراز
برخی از افراد باغ دلگشا را باغ بهار نارنج ها می خوانند چراکه 3000 اصله نارنج در این باغ در دل خاک ریشه دارد و همین که فروردین به پایان می رسد و اردیبهشت از راه می رسد همه با هم شکوفه می دهند و عطر دل انگیزشان تمام فضا را در بر می گیرد. باغ دلگشا علاوه بر درختان نارنج پر از درختان پرتقال، سرو، گردو، کاج، نخل، ارغوان و برخی درختان تزیینی است که در پیاده ‌روهای باغ سر بر افراشته و فضای بسیار زیبایی را به وجود آورده اند. تعجبی ندارد اگر بدانید نام باغ دلگشا در 7 مهر ماه 1381 به عنوان یکی از اولین باغ های ایرانی در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است چراکه یکی از ارزش ها و سرمایه های ملی محسوب شده و اهمیت بالایی دارد.
تاریخچه باغ دلگشا

آرامگاه سعدی؛ جلوه گاه هنر معماری و شعر و ادب
ادامه مطلب

گشت و گذار در باغ دلگشا

باغ دلگشا یکی از کهن ترین باغ های شیراز است که قدمت آن به صدها سال پیش بر می گردد. دلگشا باغی به شکل مستطیل با ابعاد 360 متر در 160 متر است لذا مساحتی حدود 57000 مترمربع دارد. با دیدن باغ دلگشا ذهن ها به سمت باغ جهان ‌نما و باغ ارم می رود و شیوه ساخت آن از نوع معماری به سبک ایرانی است؛ این مورد را از روی مستطیل بودن فضای باغ، قرار گرفتن بنای اصلی در وسط باغ در جایی که دو خیابان شمالی- جنوبی و شرقی- غربی باغ به هم می رسند و نیز وجود نهرهای آب در فضای باغ می توان برداشت کرد که همگی از جمله ویژگی‌ های معماری ایرانی هستند.
باغ دلگشا
باغ دلگشا دارای یک درب اصلی و چند درب فرعی است؛ درب اصلی باغ در قسمت جنوب آن واقع شده است. با ورود به باغ اولین چیزی که نظرها را به سمت خود جلب می کند، وجود یک حوض هشت ضلعی زیبا و فواره ای دلربا در میان آن است که محل تجمع آب ‌های روان در دل باغ می باشد. همانطور که پیش می رویم پا بر تن خیابان اصلی باغ می گذاریم تا به مرکز آن برسیم. در این باغ جوی هایی جاری است که دارای آبی زلال و خنک هستند و از قنات گازاران سعدی به عنوان یکی از قدیمی ترین قنات های شیراز تامین می شوند؛ علاوه بر این شما می توانید شاهد حضور درختان نخل و نارنج باشید که بر زیبایی هر چه بیشتر باغ می افزایند. همان طور که پیش می روید چهره عمارت کلاه فرنگی را می بینید که در گذشته محل زندگی ساکنان باغ بوده اما امروزه از آن به عنوان موزه استفاده می شود. در این میان از دیدن درخت های کاج غافل نشوید و از دیدن شکوه و زیبایی آن ها لذت ببرید.
عمارت کلاه فرنگی باغ دلگشا

عمارت کلاه فرنگی باغ دلگشا

این عمارت یک بنای بسیار زیبا است و به محض ورود به آن با یک تالار بزرگ مواجه می شوید. این تالار دارای تعدادی ایوان‌ است و تقریبا تمام قسمت های آن با هنر آیینه‌ کاری، گچ ‌بری و نقاشی به زیبایی تزئین شده اند. عمارت یاد شده دارای تعدادی در بیرونی و درونی است که همگى از جنس چوب ساج هستند و به هنر منبت‌ كاری ‌مزین شده اند. طبقه‌ همکف که همان تالار بزرگ است در واقع یک هشتی می باشد که چهار بخش شاه‌ نشین در چهار طرف خود دارد. در وسط شاه‌ نشین ها یک حوض هشت ضلعی با کاشی ‌های آبی و فواره ای زیبا به چشم می خورد که در همان ابتدا دل هر بیننده ای را می رباید. اگر از پله ها بالا بروید به طبقه دوم می رسید. در این طبقه نیز تالار بزرگی را می بینید که از پنجره‌ های چوبی آن می توان حوض مقابل ساختمان را به خوبی مشاهده کرد. به بالا که بنگرید سقف گنبدی شکل بنا، هواکش و نورگیر بنا را می بینید.
عمارت کلاه فرنگی باغ دلگشا درون

در بخش شمالى بنا دو ايوان كوچک وجود دارد که در مقابل هر یک از آن ها دو ستون دیده می شود. در بخش جنوبی نیز یک ايوان با دو ستون سنگى به چشم می خورد که بر سر ستون ها مقرنس کاری ‌های زيبایی دیده می شود؛ این ایوان سال ها پس از ساخت سایر قسمت های بنا به آن اضافه شده اند. سقف ايوان از جنس چوب بوده و با نقاشی هایی با طرح ترنج‌ تزئین شده است. عمارت کلاه فرنگی باغ دلگشا بارها مورد بازسازی کلی و جزئی قرار گرفته تا به شکل امروزی خود درآمده است. آخرین نسخه از بنا توسط نواب رضاقلی میرزا در سال 1336 ساخته شده و آخرین ساکنان آن دختر قوام ‌الملک و همسرش ناظم ‌الملک بوده اند که حدود 50 سال پیش در آن زندگی کرده اند.
آینه کاری باغ دلگشا

مقایسه هتل چمران با هتل بزرگ شیراز
ادامه مطلب

موزه باغ دلگشا

یکی از جاذبه های باغ دلگشا موزه ای است که اشیاء تاریخی باارزشی در آن نگهداری می شوند. ساختمان این موزه همان عمارت کلاه فرنگی است که خود یکی از جنبه های جالب باغ می باشد. از جمله اشیایی که در این موزه به عرصه نمایش گذاشته شده می توان مجموعه ‌ای از سکه ‌های دوران باستان مانند سکه های مربوط به عصر هخامنشیان تا اسکناس های مربوط به دوره پهلوی را نام برد که در طبقه اول موزه قابل رویت است. مورد بعدی یک قرآن بسیار ارزشمند است که آیات آن بر پوست آهو نوشته شده و اثری متعلق به دوران سلجوقیان است.
از دیگر اشیاء موجود در موزه می توان به لباس، تابلو فرش، ظروف، تمبر، کبریت، دوچرخه‌ های قدیمی و نقشه‌ های ایران متعلق به دوران های مختلف اشاره کرد. مورد بعدی بخشی است که مربوط به مجموعه ای از رادیوهای مختلف است؛ این مجموعه شامل 50 رادیو است که هر کدام متعلق به دوران خاصی از تاریخ است و پیشرفت در فناوری ساخت رادیو را نشان می دهد. یکی از جالب توجه ترین رادیوهای این کلکسیون یک رادیوی نفتی است که دیدن از آن می تواند برای بسیاری از گردشگران جذاب باشد.

سقف باغ دلگشا

بهترین فصل سفر به شهر شاعرپرور

اگر می خواهید باغ دلگشا را در زیباترین لباسی که بر تن دارد و بهترین چهره ای که به خود می گیرد ببینید و بوی عطر بهار نارنج را در نقطه به نقطه آن استشمام کنید در فصل زیبا بهار راهی شیراز شوید و برنامه سفر خود را به اوایل اردیبهشت ماه تا اواسط آن موکول کنید. با اینکه باغ دلگشا در تمام طول سال زیبا است اما در این زمان چهره فوق العاده ای دارد. در این زمان است که درختان نارنج شکوفه می کنند و با عطری که در فضا می افشانند هوش از سر آدمی می برند. در حالت کلی در دو فصل بهار و تابستان باغ دلگشا بسیار سرسبز و چشم نواز است و هوای خنکی دارد؛ ازاین‌رو شما می توانید اوقات بسیار خوب و خوشی را در میان رودهای جاری و درختان کهنسال آن سپری کنید. این در حالی است که چهره باغ در فصل پاییز و زمستان تغییر می کند و هوا سردتر می شود اما دیدن از عمارت کلاه‌ فرنگی و موزه باغ همچنان لذت بخش خواهد بود.
نامی ساختمان باغ دلگشاموزه ی باغ دلگشا

چگونگی رزرو هتل در نزدیکی مناطق محبوب شهر شیراز
ادامه مطلب

اطلاعات بازدید از باغ

آدرس دقیق این باغ استان فارس، شهر شیراز و محله سعدیه جنوبی است. در واقع باغ دلگشا در سمت شمال شرق شیراز، در ضلع جنوبی تنگ آب خان قرار گرفته است و فاصله آن تا آرامگاه سعدی با پای پیاده تنها ظرف 5 دقیقه طی می شود. ساعات بازدید از باغ دلگشا در شش ماه اول سال از 8 صبح تا 11 شب و در شش ماه دوم از 8 صبح تا 10 شب است. این در حالی است که باغ دلگشا در تاسوعا و عاشورای حسینی، شهادت امام علی، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی و شهادت امام جعفر صادق تعطیل است. لازم به ذکر است گردشگران داخلی و خارجی هنگام ورود به این باغ زیبا می بایست هزینه ای را تحت عنوان ورودی پرداخت نمایند. توجه داشته باشید که موزه باغ دلگشا معمولا تا ساعت 5 عصر باز است با این حال پیشنهاد می شود اگر به قصد دیدن از موزه راهی باغ می شوید حتما قبل از رفتن با شماره 07137309899 یا 09177170283 تماس بگیرید و از باز بودن موزه مطمئن شوید.
باغ دلگشا

نزدیک ترین جاهای دیدنی شیراز به باغ دلگشا

در کنار بازدید از باغ دلگشا می توانید از آرامگاه سعدی در فاصله 800 متری، شاهچراغ در فاصله 1000 متری، موزه هفت ‌تنان در فاصله 1.5 کیلومتری، دروازه قرآن و آرامگاه خواجوی کرمانی در فاصله 2.5 کیلومتری و حافظیه در فاصله حدودا 2 کیلومتری دیدن کنید. این در حالی است که در اطراف باغ نیز جاذبه هایی از جمله نارنجستان قوام، مدرسه خان، خانه زینت ‌الملک و موزه پارس، مسجد نصیرالملک، خانه شاپوری، موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی، مجموعه بازار مسجد و حمام وکیل و نیز ارگ کریم خان زند وجود دارد که می توانید به آن ها نیز سری بزنید و از دیدنشان لذت ببرید.

رزرو هتل ها و اقامتگاه های شیراز

چرا همین امروز هتل خود را در شیراز رزرو نکنید تا بتوانید باغ دلگشا و بسیاری جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی را از نزدیک ببینید؟ هتل‌ های شیراز بسیار متنوع هستند و امکانات و خدمات متنوعی را ارائه می‌کنند. شما می‌توانید با مقایسه همه هتل‌های شیراز که در وب‌سایت ایران هتل در دسترس هستند، هتل موردنظر خود را انتخاب کنید. هتل‌هایی مانند هتل بزرگ شیراز، هتل زندیه شیراز، هتل چمران شیراز، اقامتگاه سنتی داروش شیراز، هتل آپارتمان پارمیس شیراز، هتل الیزه شیراز و هتل ستارگان شیراز و بسیاری هتل‌های دیگر از یک تا پنج ستاره را می‌توانید از طریق وب‌سایت ایران هتل رزرو کنید.
ضمناً می‌توانید در مورد سایر جاذبه‌های زیبای شیراز در تمام زمینه‌های فرهنگی، طبیعی و تاریخی نیز در این وب‌سایت اطلاعات لازم را کسب کنید. با کسب اطلاعات کافی می‌توانید برنامه‌ریزی مناسبی برای مدت اقامت خود در نظر بگیرید و از هر ساعت حضور خود در شیراز نهایت لذت را ببرید.

سخن آخر

جاهای دیدنی شیراز به قدری زیاد هستند که با یک بار سفر کردن به این شهر نمی توان از همه آن ها دیدن کرد. هر ساله گردشگران بسیاری از اقصی نقاط جهان برای بازدید از جاذبه های این شهر به آن سفر می کنند. بهترین زمان برای سفر به این دیار بهار و تابستان است چراکه آب و هوای شیراز بسیار مطلوب بوده و شهر جامعه سبز رنگ و زیبایی را به تن کرده است. یکی از جاهای دیدنی شیراز باغ دلگشا نام دارد که بازدید از آن برای اکثر گردشگران جالب توجه خواهد بود.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر