لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> روستای واریان کرج، تنها روستای آبی ایران
روستای واریان کرج، تنها روستای آبی ایران

روستای واریان کرج، تنها روستای آبی ایران

کشور ایران روستاهای فراوانی دارد. برخی از این روستاها ویژگی های منحصربه فردی دارند که آنها را از دیگر روستاها متمایز می کند. یکی از اینها روستای واریان است که در میان کوه هایی سر به فلک کشیده مانند زمرد می درخشد. نکته ی جالب توجه در مورد این روستا این است که برای رسیدن به آن باید از قایق استفاده کنید. روستای واریان از توابع شهرستان کرج واقع در استان البرز، یکی از زیباترین و جالب توجه ترین روستاهای ایران است. این روستا که به عنوان تنها روستای آبی ایران شناخته می شود در مسیر جاده ی کرج – چالوس قرار دارد. روستای واریان یک مکان کاملا بکر و دست نخورده است و هوای آن به قدری پاک و تمیز است که توصیف ناشدنی است. واریان این هوای پاک را مدیون موقعیت مکانی خود و عدم ورود هر گونه خودرو به آن می باشد چون تنها راه ارتباطی آن از طریق آب های سد کرج است. واریان در دامان کوه های بلندبالای اطراف به زیبایی می درخشد. این روستا قبلا در محلی که امروزه بستر دریاچه ی سد کرج است قرار داشته اما اکنون به مکانی بالاتر منتقل شده است. با ما همراه باشید تا شما را با این روستای زیبا بیشتر آشنا کنیم.

حتی اگر ساکن تهران هستید و مایلید چند روزی را در کرج بمانید و از هوای پاک آن لذت ببرید می توانید هتل گاجره کرج را برگزینید. این هتل قبلا با قیمتی حدودا دو برابر قیمت کنونی خدمت رسانی می کرد اما اکنون با تخفیف بالایی که دارد در مقایسه با دیگر هتل های کرج گزینه ی بسیار مناسبی برای اقامت در جاده ی چالوس می باشد. هتل گاجره کرج در جاده ی کرج به چالوس – کیلومتر 65 – بعد از گچسر – دوراهی دیزین – نرسیده به پیست دیزین واقع شده است و با 80 واحد اقامتی که دارد به راحتی می تواند شما را در یکی از آنها اسکان دهد و اقامتی رضایت بخش را برایتان به ارمغان بیاورد.
روستا سدی واریان کرج
معرفی کلی
روستای واریان به عنوان تنها روستا در ایران که فقط از طریق آب می توان به آن رسید روستایی بسیار زیباست که همواره عده ی زیادی از گردشگران را به سمت خود فرا می خواند تا بعد از سوار شدن بر قایق به سمت این نقطه از ایران سفر کنند و جذب زیبایی های آن شوند. شاید هرگز به قصد رسیدن به یک مکان خاص بر قایق سوار نشده باشید و همواره هدفتان از انجام این فعالیت گشت و گذار و تفریح بر آب بوده باشد اما این بار می توانید با داشتن یک مقصد مشخص پا در قایق بگذارید و یک سفر ابی جالب را تجربه کنید.
پاییز روستای واریان کرج
طبق سرشماری که در سال ۱۳۹۵ در روستای واریان انجام شده جمعیت این روستا حدود 40 نفر شامل ۱۵ خانوار اعلام شده است. زبان محلی مردم واریان زبان تاتی است. از جمله محصولات و سوغاتی های این روستا می توان به غلات، لبنیات و عسل ناب اشاره کرد. از مهم ترین بخش های دیدنی روستا دریاچه ی سد و باغ های میوه و طبیعت اطراف است که مخصوصا در فصول گرم سال بسیار سرسبز و زیباست. بهترین زمان برای بازدید از این روستای منحصربه فرد در ایران فصل زیبای بهار و نزدیکترین جاذبه ی گردشگری به آن دریاچه ی سد کرج (سد امیرکبیر) است. از جمله امکانات این روستا پوشش شبکه و مدرسه ی ابتدایی می باشد.
طبیعت روستای واریان کرج
روستای واریان کرج
روستای واریان واقع در مسیر کرج به چالوس روستایی بسیار زیبا با درختانی بلندبالاست. وجود آبشارها، جويبارها، رودها، چشمه ها، انواع گل ها، طبيعت زیبا، آب و هوايی خنك و فضایی باصفا در این روستا موجب شده تا به عنوان یک منطقه ي گردشگري بسیار زیبا و پرطرفدار شناخته شود. معمولا اهالی استان البرز به ویژه ساکنان کرج این روستا را برای تعطیلات آخر هفته ی خود انتخاب می کنند تا از دیدن زیبایی های آن بهره مند شوند و چند ساعتی را در کمال آرامش و آسایش سپری کنند.
رودخانه روستای واریان کرج
بعد از احداث سد کرج تاریخ این روستا به دو دوره تقسیم شد، یکی قبل از احداث سد و دیگری بعد از آن. روستای واریان قبل از احداث سد کرج با عنوان واریان قدیم شناخته می شود. این روستا در این زمان در مکانی که امروزه بستر دریاچه ی سد کرج است قرار داشته است. در این زمان روستای واریان بسیار بزرگ بود و مانند شهر همه چیز در آن یافت می شد چون دسترسی به آن از طریق ماشین امکان پذیر بود اما بعد از ساخت سد کرج وضعیت روستا به کلی تغییر کرد. راه دسترسی با ماشین به تعدادی از باغ ها به کلی از بین رفت و جالب است بدانید که واریان امروزی شامل همین باغ هاست که تنها از طریق قایق می توان به آنها رسید.
روستای واریان کرج
تقریبا در سال ۱۳۳۴ بود که سد کرج در منطقه ی روستای واریان پی ریزی شد. در همین سال قایقی برای رفت و آمد اهالی روستا در محل قرار داده شد که بتوانند به جاده ی اصلی دسترسی داشته باشند. در سال 1359 قرار بر این شد که سازمان آب و فاضلاب تهران با ساخت یک پل، روستای واریان را به جاده ی اصلی متصل کند تا اهالی آن به راحتی بتوانند در این مسیر رفت و آمد داشته باشند اما این پل هرگز ساخته نشد.
پاییز روستای واریان کرج
امروزه این روستا به عنوان تنها روستای آبی ایران شناخته می شود و بسیار مورد توجه گردشگران و طبیعت دوستان می باشد. موقعیت قرارگیری واریان و نحوه ی دسترسی به آن و طبیعت زیبایی که از وجود آن بهره می برد واریان را به یکی از منحصر به فردترین روستاهای ایران تبدیل کرده است. همان طور که اشاره شد در مسیر کرج – چالوس روستاهای دیگری نیز وجود دارد که از جمله ی آنها می توان به ارنگه بزرگ، خوزنکلا، دروان، کوشک بالا، قله منار، مورود و پل خواب اشاره کرد.
ارتفاع روستای واریان کرج
واریان قدیم
روستای واریان در گذشته ترکیبی از چندین محله بوده و هر محله مکان زندگی طایفه ای به شمار می رفته است. هر یک از این طایفه ها نامی داشته اند مثلا طایفه ای که اهل محله ی کیان بوده اند با نام کیانی شناخته می شده اند. البته همین کیانی ها بزرگترین طایفه ی واریان بوده و در بین سایر طایفه ها از قدرت و نفوذ بسیار بالاتری برخوردار بوده اند. در واریان قدیم حدود 500 خانوار زندگی می کردند اما امروزه بیشتر اهالی واریان به سمت زندگی شهرنشینی روی آورده و شهر کرج را برای ادامه ی زندگی انتخاب کرده اند. با این حال گاهی اوقات به مناسبت ‌های مختلف در حسینیه ای که در میدان توحید شهر کرج ساخته اند گرد هم جمع می ‌شوند.
طبیعت پاییزی روستای واریان کرج
واریان جدید
واریان جدید نیز مانند واریان قدیم شامل چندین محله است. این محله ها با نام های خراسانیان، کافر دره، خش دره، کل دره، دره وانو، دیمان جار، هاقوری شناخته می شود که البته هاقوری توسط دولت خریداری شده و با اینکه دارای دو درخت گردوی بسیار قدیمی است اما رسیدگی های لازم به آن نمی شود و بی رمق افتاده است.
سد کرج
ورودی روستای واریان در فاصله ی تقریبی ۲۵ کیلومتری از جاده ی اصلی کرج – چالوس قرار دارد و با تابلوی کوچکی مسیر رسیدن به آن قابل تشخیص می باشد. البته روی این تابلو نوشته شده: روستای واریان، مسیر اختصاصی اهالی روستای واریان، ورود افراد متفرقه ممنوع؛ اما با هماهنگی قبلی به راحتی می توانید سوار بر قایق شوید و به طرف روستا حرکت کنید و از بودن در آن لذت ببرید. چنانچه مسیر تابلو را در پیش بگیرید به یک جاده ی کوتاه با شیب تقریبا تندی می رسید و با یک نگهبان از سازمان آب مواجه می شوید که رفت و آمدها به روستا را کنترل می کند چون حدود 70 درصد از زمین های روستای واریان متعلق به سازمان آب و فاضلاب می باشد. در انتهای این جاده پارکینگ کوچکی وجود دارد که مورد استفاده ی اهالی واریان است.
کرج
در فصل گرم تابستان، تعداد قایق‌ ها در مسیر رسیدن به روستای واریان حدودا ۱۰ مورد است. این در حالی است که تنها در صورتی می توانید از این روستا دیدن کنید که دارای خانه یا مهمان یکی از اهالی باشید و یا اینکه از قبل هماهنگ کرده باشید. لازم است بدانید در این روستا هیچ مغازه یا سوپر مارکتی وجود ندارد پس هر آنچه را که لازم دارید قبل از ورود به واریان تهیه کنید. نکته ی جالب دیگری که در ورود به واریان با آن مواجه می شوید اینکه حیاط خانه ‌ها در این روستا هیچ گونه حصاری ندارد و کاملا با هم مشترک است. این روستا زادگاه بازیگر معروف جناب آقای مهران رجبی است.
قایق سواری در روستای واریان کرج
امرار معاش در روستای واریان
مجاورت روستای واریان در کنار اب شیرین سد کرج اقتصاد این روستا را تحت تاثیر قرار داده و موجب رونق فعالیت های کشاورزی و باغداری در آن شده است. به طوری که محصولاتی از جمله غلات و انواع میوه ها در این روستا به خوبی به عمل می اید و از بهترین نوع خود می باشد. البته دامداری و زنبورداری هم در این روستا رونق دارد و به همین دلیل لبنیات و عسل نیز از جمله سوغات این روستا می باشد. در حالت کلی شغل اصلی اهالی روستای واریان کشاورزی، گله داری، کرباس بافی، گیوه سازی و زنبورداری است و اهالی آن از طریق این فعالیت ها امرار معاش می کنند.
نمای ارتفاع روستای واریان کرج
برخی از آداب و رسوم مردم روستای واریان

واریانی ها هم مانند اهالی دیگر روستاهای ایران دارای یک سری آداب و رسوم خاص هستند که از جمله آنها می توان به نوعید اشاره کرد. این رسم در واریان به این صورت است که اهالی روستا در اولین روزهای سال به دیدن خانواده هایی که به تازگی عزیز خود را از دست داده اند می روند و از آنها دل جویی می کنند. آنها گاهی دیدن از این خانواده ها را به دیدن از آشنایان و خانواده ی نزدیک خود ارجحیت می دهند و ابتدا به نزد آنها می روند. البته امروزه این رسم مقداری تغییر کرده به این صورت که تقریبا همه ی اهالی روستا در اولین روز سال، در حسینیه ی واریان گرد هم جمع می شوند تا همه در کنار هم باشند و آغاز سال جدید را جشن بگیرند و لذت با هم بودن و حس صفا و صمیمیت و دوستی را به هم بچشانند. از دیگر مراسماتی که به بهترین شکل در واریان انجام می شود مراسم ماه محرم است.
درختان پاییزی روستای واریان کرج

بازی های رایج در روستای واریان
از آنجا که این روستا در کنار آب های سد کرج واقع شده طبیعی است که بازی های رایج در آن از نوع آبی باشد. از جمله بازی هایی که کودکان و نوجوانان واریانی انجام می دهند می توان به شنا، قایقرانی، اسکی روی آب و ماهی گیری اشاره کرد. این در حالی است که معمولا در دو فصل سرد سال یعنی پاییز و زمستان که امکان انجام تفریحات آبی برای کودکان فراهم نیست به بازی هایی مانند توپ کاش، الک دلک، عمو زنجیر باف، اکر دکر، لی لی، سنگ کنارو، اشتر اشترن، درزن بپرک می پردازند که هر یک به شکل خاصی و معمولا با خواندن شعر جالبی انجام می شود. اما به هر حال شنا و اسکی روی اب و قایق رانی از ورزش‌ های مورد علاقه ی واریانی هاست و در این میان عده ای از آنان در این زمینه ها به مقام قهرمانی رسیده اند و جزء قهرمانان ملی در این رشته های ورزشی بوده اند.
پاییز
مسیر رسیدن به روستای واریان
روستای واریان، در سمت شرق سد کرج و در فاصله ی حدودی ۲۵ کیلومتری از ابتدای جاده کرج به طرف چالوس واقع شده است به طوری که در این روستا می توان دورنمای زیبایی از جاده ی کرج – چالوس را مشاهده کرد. تنها راه رسیدن به این روستا از طریق اب های آرام سد کرج و تنها وسیله ی موجود قایق است. پس برای رسیدن به آن بایستی خود را به شهر کرج برسانید و از آنجا وارد جاده ی کرج – چالوس شوید و سوار بر قایق شده و بر اب سفر کنید. لازم به ذکر است ساعت رفت و آمد قایق ها در مسیر این روستا، معمولا از ساعت 7 و نیم صبح تا 1 ظهر و از ساعت 3 بعداز ظهر تا ۱۱ شب است.

روستای آلاشت سواد کوه مازندران؛ سرزمین کهن
ادامه مطلب

4.8/5 - (5 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر