لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> تنگه میشینه مرگ فیروزکوه
تنگه میشینه مرگ فیروزکوه

تنگه میشینه مرگ فیروزکوه

اگر شما هم از آن دست آدم هایی هستید که گاه هوای دوری از شهر و غرق شدن در دل طبیعت به سرتان می زند و همیشه کوله سفرگردی تان یک گوشه آماده و به راه است، باید این بار با ما همراه شوید. طبیعت ایران مملو از شگفتی های بی نظیر است، اما این بار برای رسیدن دل طبیعت نیازی به فاصله های چند صد کیلومتری از پایتخت نیست. برای رسیدن به اعماق طبیعت آن هم در حوالی پایتخت تنها باید یکی دو ساعتی از پایتخت شلوغ و آلوده فاصله بگیرید تا هوای کوهستان فارغ از تمام آلاینده ها و شلوغی ها ریه هایتان را پر کند. البرز با همه زیبایی ها و جذابیتش جایی در مرز استان تهران و مازندران و در حوالی شهرستان فیروزکوه جاذبه ای را در دل خودش پنهان کرده است که شما را مبهوت و شیفته خود خواهد کرد.
تنگ میشینه مرگ در دل طبیعت استثنایی البرز، که در میان اهالی طبیعت به چهارمحال پایتخت شهره است، مقصد این باره ما است. تنگی با هوایی مطبوع و تمیز و چشم اندازی بکر و سکوتی سرشار که در همان بدو ورود تمام خستگی راه را از تنتان به در خواهد کرد. جایی که رودخانه، دشت، کوهستان، باغات میوه و آبشارهای کوچک و بزرگ انتظار شما را می کشند. قصد سفر به اعماق طبیعت ناب را اگر دارید کافی است این بار خود را به دامان زیبای و سرسبز البرز و شکاف کوسهتان ها در شهرستان فیروزکوه برسانید. قصد رزرو هتل های تهران را اگر دارید از هتل استقلال تهران گرفته تا مهمان سراهای کوچک تر را می توانید در ایران هتل آنلاین رزرو کنید. تنها کافی است سری به صفحه هتل های تهران در آی هو بزنید.

1683365657 463 تنگه میشینه مرگ فیروزکوه
فیروزکوه
فیروزکوه برای عشاق طبیعت گردی نامی آشنا است. شهرستانی در ۱۴۳ کیلومتری تهران و در همسایگی استان مازندران، با طبیعتی کوهستانی، زمستان های سرد و طولانی و تابستان های معتدل که به سبب طبیعت سرسبز و خرم و آب و هوای مطبوعش در تابستان و زمستان میزبان طبیعت گردان بسیاری است. فیروزکوه جاذبه های منحصربفرد زیادی را در خودش جای داده است، نام هایی همانند تنگه واشی، لزور، خمده و میشینه مرگ که حتما شما را هم از دیدن این طبیعت منحصربفرد در حوالی پایتخت شگفت زده خواهد کرد. روستای ییلاقی لزور تنها یکی از روستاهای زیبای این منطقه است که باید سری به آن بزنیم. این روستا مملو از دیدنی های هیجان انگیز است.
1683365657 842 تنگه میشینه مرگ فیروزکوه
روستای ییلاقی لزور
لزرو را بیشتر به سبب دریاچه لزور یا همان سد سیاه می شناسیم. روستایی ییلاقی و خوش منظر در 45 کیلومتری شمال غربی فیروزکوه که اطراف آن را رودخانه ها و نهرهای کوچک متعدد فرا گرفته اند و باغات زیبا و سرسبز آن همچون زمردی درخشان در همان نگاه اول چشم و دلتان را خواهد ربود. در کنار ارتفاعات پرابهت البرز و قله های متعدد آن، رودخانه های پرآب، مراتع سرسبز، باغات پرمحصول و چشم اندازهای بکر و طبیعی تنها بخشی از زیبایی های لزور است. لزور که در مرز استان های تهران و مازندران قرار دارد به سبب داشتن ارتفاعات مناسب یکی از مقاصد مورد علاقه کوهنوردان نیز می باشد. اما اگر کمی از روستا فاصله بگیرید در دل طبیعت استثنایی این منطقه بازهم شگفتی های بسیاری برای دیدن وجود دارد. در حوالی روستا تنگ زیبایی قرار دارد که یکی از زیباترین تنگ های حوالی تهران و شهرستان فیروزکوه و مقصد این باره ما است. برای رسیدن به روستا باید مسیر جاده تهران به فیروزکوه را پیش رو بگیرید، چند کیلومتر مانده به شهر فیروزکوه دوربرگردانی قرار دارد که شما را به سمت بخش ارجمند می برد. وارد جاده که بشوید بعد از طی یک مسیر دوازده کیلومتری پس از پشت سر گذاشتن ارجمند به روستای زیبای لزور در دامان ارتفاعات البرز شرقی خواهید رسید.
1683365658 417 تنگه میشینه مرگ فیروزکوه
میشینه مرگ، جست ‌و جو در شکاف کوهستان
روستای زیبا و آباد لزور با همه زیبایی هایش مبدا حرکت ما به سوی تنگ زیبای میشینه مرگ است. تنگی که در ابتدا نام عجیب و غریب آن نظرتان را جلب خواهد کرد. اما از آنجا که همیشه پای یک افسانه در میان است اینجا هم داستان های بسیاری بر سر زبان ها است. خیلی ها می گویند که روزگاری یک مسیر مخفی در دل ارتفاعات میشینه مرگ قرار داشته است که این مسیر با مجسمه های میش علامت گذاری شده بود و تنها یک نفر از اهالی روستا این راه مخفی را می شناخته است. تکلیف بخش نخست این نام گذاری با همین افسانه تا حدودی مشخص می شود اما از آنجا که یک چشمه گوگردی کوچک بر بالای کوهستان قرار داشته است که پرنده ها با خوردن آب آن جان خودشان را از دست می دادند، باقی داستان هم برملا می شود و نام میشینه مرگ بر تارک این منطقه زیبا نقش می بندد. اکنون که اندکی استراحت کرده اید باید مسیر حرکت خود به سمت تنگ میشینه مرگ را انتخاب کنید.
1683365658 878 تنگه میشینه مرگ فیروزکوه
نخستین مسیر از نزدیکی امامزاده ای کوچک و ساده با نام امامزاده خوشنام در محله کشک ریز روستای لزور آغاز می شود که در میان درختان محسور شده است. در کنار امامزاده چشمه ای کوچک و جوشان قرار دارد که حتما باید مزه آب گوارای آن را بچشید. مسیر مجاور امامزاده از میان باغات و زمین ها زراعی اهالی روستا می گذرد و ناهموار است. از اینجای مسیر به بعد هم انتخاب با شماست. اگر کمی به عقب بازگردید با ادامه مسیری ساده و پاکوب به اواسط جاده لاسک می رسید و بعد باقی مسیر را در این جاده خاکی طی می کنید تا به تنگه برسید اما اگر به گذر از مسیرهای سرسبز و از میان باغات پرمحصول روستا علاقه مندید مسیر نسبتا ناهموار و رو به بالایی پیش روی شماست که با دورزدن مسیر پایین جاده لاسک شما را یکراست به تنگ میشینه مرگ می رساند. این مسیر را که پیش رو بگیرید در ادامه راه چشمتان به جمال آبشاری کوچک هم روشن خواهد شد.
1683365658 206 تنگه میشینه مرگ فیروزکوه
مسیر دوم جاده ای عریض و خاکی است که با نام لاسک شناخته می شود و می توانید بدون پیاده روی باقی مسیر روستا تا تنگ را با وسیله نقلیه خود طی کرده و در حوالی تنگ وسیله نقلیه خود را پارک کرده و بعد پیمایش تنگ را آغاز کنید. جاده لاسک هم جاده ای خوش منظر با انبوه درختان سپیدار است و باغات روستاییان اطراف ان را فرا گرفته است. برای دسترسی به جاده می توانید خود را به مخابرات روستای لزور برسانید. طی کردن این مسیر خاکی هم چیزی در حدود چهل و پنج دقیقه ای طول می کشد. این مسیر اغلب مسیر مورد علاقه کوهنوردانی است که قصد پیمایش قله میشینه مرگ را دارند. جاده لاسک را که تا انتها بروید دیگر ارتفاعات بلند و پرغرور البرز اجازه ادامه راه را به شما نخواهند داد. باید باقی مسیر را با پای پیاده طی کنید. رودخانه پرآب و زیبای فرح رود که از شکاف میان کوه ها بیرون می زند نخستین راهنمای شما در یافتن مسیر تنگ میشینه مرگ است. این رودخانه درست از میان تنگ عبور می کند. ورودی تنگ با آب وهوای خنک و مطبوع به نسبت محسوسش با سنگ های بزرگ مشخص می شود. بهتر است در همان ابتدای مسیر کفش مناسبی به همراه داشته باشید تا این مسیر نسبتا ناهموار را به راحتی طی کنید. تنگ از همان ابتدا مسحور کننده است. دیواره های بلند عمودی و تخته سنگ های بزرگ که در برخی قسمت ها کاملا به یکدیگر نزدیک شده اند. شیطنت رودخانه محبوب فرح رود هم در میان این شکاف کوهستانی زیبا بسیار دل انگیز است. برای پیمایش تنگ گاه مجبور به عبور از میان رودخانه شده و گاهی تا زانو در آب رودخانه فرو خواهید رفت بنابراین کفش مناسبی به پا کنید تا هم بتوانید سنگ های تیز کف رودخانه و هم خنکی و سردی آب آن را تحمل کنید.
1683365658 246 تنگه میشینه مرگ فیروزکوه

سرخوردن آب فرح رود از بلندای تخته سنگ های بزرگ و صیقلی گاهی آبشارهایی زیبا و کوچک را در طی مسیر به وجود آورده است که بسیار زیبا و چشم نواز است. اگر به دنبال سوژه هایی برای یک عکاسی ناب هستید این تنگ زیبا مکان فوق العاده ای برای ثبت تصاویر ماندگار است. سرسبزی های گاه و بیگاه مسیر، تابش نور خورشید، سکوت، خنکی هوا و سایه هایی که گاه سنگ ها و تخت سنگ ها بر مسیر می افکنند در کنار پیچ و تاب های فرح رود مسیر تنگ میشینه مرگ را به بهشتی کوچک مبدل ساخته است. گاه مسیر تنگ تنگ می شود و تنها باید از بلندای تخته سنگ ها عبور کنید اما گاهی مسیر آنچنان فراخ است که می توانید از آب بازی لذت ببرید. در انتهای مسیر پیمایش تنگ میشنه مرگ شما به تماشای آبشاری زیبا خواهید نشست که خستگی راه را از تنتان به در خواهد کرد. اما این آبشار پایان راه نیست اگر تجهیزات و مهارت کافی داشته باشید و خود را به بالای آبشار برسانید بازهم این راه زیبا ادامه دارد. دوراهی پیش رو شما از یک سو به تنگی دیگر منتهی می شود که بازهم پر پچ و تاب است و برای گذر از آن باید دوباره دل به آب رودخانه بسپارید اما دوراهی دیگر شما را به دشت محبوب و باصفای معجز چشمه می رساند.
بیشتر بخوانید:

تنگه واشی فیروزکوه

1683365658 864 تنگه میشینه مرگ فیروزکوه
قله میشینه مرگ

زیبایی‌ های لزور پایانی ندارد، اگر تنگ با همه چشم اندازهای منحصربفردش شما را شیفته خود کرده است پس باید باقی مسیر را هم از نظر بگذرانید. پشت این تنگ زیبا و فریبنده و خوش آب و هوا دشتی زیباتر قرار دارد که در بین اهالی با نام معجز چشمه شناخته می شود و همانند معجزه ای در دل طبیعت پشت پیچ و خم های ارتفاعات البرز خود را نهان کرده است. معجز چشمه تمام سرسبزی و طراوت خود را مدیون چشمه های آب متعددی است که در دل این دشت از دل زمین می جوشند. رودخانه فرح رود هم درست از دل این دشت و از چشمه های پرآب آن سرچشمه می گیرد و این همه شگفتی خلق می کند. اما شگفتی منحصربفرد این دشت دریاچه ای فیروزه ای در دل این دشت خرم است که با نام سد سیاهرود یا دریاچه لزور شناخته می شود که در بین اهالی به دریاچه معجز چشمه شهره است. بسیاری از طبیعت گردان حوالی این دریاچه زیبا در دل این دشت خرم چادرهای خود را برپا می کنند تا از بودن در دل طبیعت لذت ببرند. اگر به کوهنوردی علاقه مندید، پس قله 4020 متری میشینه مرگ حتما نظر شما را جلب خواهد کرد. از کنار دریاچه مسیری قرار دارد که شما را یکراست به گردنه می رساند. در سال های اخیر این جاده خاکی تا حوالی قله هم ادامه پیدا کرده است که پیمودن آن با وسیله نقلیه هم امکان پذیر است اما اگر به دنبال یک کوهنوردی تمام عیار هستید بهتر است زیبایی های این منطقه را با پای پیاده درک کنید. باقی مسیر تا قله را که طی کنید کم کم تمام زیبایی های میشنه مرگ به زیر پاهایتان خواهد رفت و اکنون شما در مرز تهران و مازندران بر بلندای بلندترین قله البرز شرقی تماشاگر یکی از زیباترین مناطق شهرستان فیروزکوه هستید. شاید اکنون بتوان به خوبی دریافت که چرا میشینه مرگ را چهارمحال پایتخت می نامند. تماشای این زیبایی ها هرگز شما را خسته و دلزده نخواهد کرد.
بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی فیروزکوه

1683365659 197 تنگه میشینه مرگ فیروزکوه
بهترین زمان سفر به مشینیه مرگ
طبیعت کوهستانی میشینه مرگ سبب شده تا دسترسی به این طبیعت منحصربفرد در فصول سرد سال سخت و طاقت فرسا باشد اما با فرارسیدن بهار و دمیدن روح زندگی در طبیعت میشینه مرگ زیباتر از همیشه به نظر می رسد. آب وهوای مطبوع و خنک تابستان هم اینجا را به ییلاقی محبوب تبدیل می کند. از نظر طبیعت گردان و کوهنوردان از اواسط اردیبشهت ماه شما شاهد زیباترین چشم اندازهای میشینه مرگ خواهید بود در حالی که می توانید از هوای مطبوع و بهاره لذت ببرید. اما اگر قصد سفر به این منطقه را دارید تا انتهای فصل تابستان می توانید از تماشای چشم اندازهای زیبا و دلپذیر این منطقه لذت ببرید. تنگه ساواشی و چشمه خمده نیز از دیگر زیبایی های شهرستان فیروزکوه است که فاصله چندانی با روستای ییلاقی لزور ندارند. فیروزکوه قطعا یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین شهرستان های استان تهران است که حتما باید سری به آن بزنید.

تنگ شیرز در استان لرستان دره ای با رودهای خروشان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر