لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> طبیعت >> گردشگری سبز
گردشگری سبز

گردشگری سبز

گردشگری سبز اخلاق محور است و گردشگران مسئول تلاش می کنند تا آرامش و زندگی مردم بومی را مختل نکنند، محیط زیست را آلوده نکرده و با کاهش هزینه های انرژی، آب و زباله، ارزش تنوع زیستی و اکوسیستم را بالا ببرند. قبل از سفر رزرو آنلاین هتل های کیش، هتل های قشم و دیگر شهرها را در سایت ایران هتل آنلاین فراموش نکنید. در ادامه با مفهوم گردشگری سبز بیشتر آشنا خواهیم شد، با ما همراه باشید:
در زندگی هر فردی مسافرت فرصت بی نظیر و تجربه ای جذاب می باشد، سفر فرصتی برای تجربه چیزهای جدید است و علاوه بر تجارب نو دیدگاه افراد به زندگی تغییر یافته و افق های جدیدی توسط گردشگران کشف می گردد. گردشگری سبز به معنی انتخاب و تمرین روش های سبز است که می تواند در کاهش آلودگی های کربنی، صرفه جویی در انرژی و هزینه ها و باقی نماندن اثرات مخرب توریست ها در طبیعت موثر باشد. اگر قبل از سفر و در خانه خود این موارد را رعایت کنید و روش های سبز را تمرین کنید، در طول مسافرت نیز می توانید مطمئن شوید که با چنین رفتارهایی محافظ خوبی برای انرژی نسل های آینده خواهید بود.
هنگام سفر به مناطق دور از خانه ترک روش های سبز کار درستی نیست و بهتر است با دیگر نقاط دنیا مانند خانه خود رفتار کنید. با چنین رفتاری نسبت به محیط زیست، تاثیر مثبت و موثری خواهید داشت. انجام رفتارهای سبز در طول سفر کار ساده ای بوده و با روش هایی که در ادامه پیشنهاد می کنیم می توانید سفری سبز، بدون باقی گذاشتن ردپایی از کربن را در کنار ماجراجویی های پر هیجان و جدیدی را تجربه کنید.
در طول سفر می توانید به مکان های متفاوت رفته و با مردم مختلفی آشنا شوید، در رویدادها شرکت کنید، به تماشای کنسرت ها رفته و یا دیگر تفریح های جذاب را امتحان کنید. با رسیدن به مقصد مورد علاقه خود متوجه می شوید که بسیاری از مردم بومی ترجیح می دهند که سوار تاکسی شوند، خودرو اجاره کنند اما بهتر است که در طول سفر از وسیله های نقلیه عمومی استفاده کنید و یا با کمک نقشه پیاده خود مسیر را پیدا کنید. توجه کنید که در مناطق خطرناک نیازی به رعایت این موارد نیست و در مقصدهای گردشگری که هوای آلوده ای دارند، رفتار سبز می تواند از میزان آلودگی ها بکاهد.
راهنمای رفتار سبز

1 – در مقصد گردشگری دوچرخه سواری کنید یا از خدمات تراموا و اتوبوس برقی استفاده کنید. هرچند خودروهای کرایه ای ارزانی را برای سفر به نواحی اطراف شهرها می توان یافت اما بهتر است ماشین را در پارکینگ قرار دهید تا در انرژی صرفه جویی کنید و همچنین با چالش یافتن جای پارک مخصوصا در شهرهای بزرگ روبرو نشوید.
2 – قبل از رسیدن به مقصد درباره وسیله های نقلیه عمومی اطلاعات به دست آورید تا در یافتن اتوبوس مقصدهای مختلف سردرگم نشوید.
3 – بهتر است که از افراد بومی کمک بگیرید و از بهترین مسیرها برای پیاده روی به سوی جاذبه ها اطلاعات کسب کنید.
4 – با افراد آشنا به مقصد یا با آژانس های مسافرتی در فرودگاه صحبت کنید تا با کمک آنها مسیرهای مناسبی که نیاز به داشتن خودرو نباشد را انتخاب کنید یا از سیستم حمل و نقل عمومی جهت کاهش آلودگی بهره ببرید.
5 – از علائم بازیافت بر روی محصولات آگاهی کسب کنید و در صورت ضرورت مواد قابل بازیافت تهیه کنید.
6 – به جای خرید بطری های پلاستیکی آب، قمقمه استیل یا یک ظرف نگهداری آب به همراه داشته باشید تا در شرایط نیاز بتوانید آن را پر کنید. با این روش زباله کمتری تولید خواهید کرد، و از تاثیر منفی پلاستیک بر طبیعت کاسته می شود.
7 – محصولاتی خرید نمایید که زباله کمتری تولید کنند، محصولاتی که زباله زیادی دارند آلودگی زیادی نیز در زمین به جای خواهند گذاشت که برای محیط زیست و محیط اطراف ما نیز مضر می باشند.
8 – از هرگونه سفر خاصی که منجر به ایجاد زباله شده و تاثیر مضری بر محیط زیست داشته باشد، خودداری کنید.
9 – بهتر است که از حوله شخصی خود استفاده کنید و ملافه های تان را بجای تعویض روزانه، در یک هفته دوبار عوض کنید تا در انرژی صرفه جویی کنید؛ با این روش از مصرف آب گرم هتل ها که در حدود 40 درصد می باشد خواهید کاست.
10 – هنگام خروج از اتاق همه چراغ ها را خاموش کنید، هرچند امروزه بسیاری از هتل ها به سیستم کنترل روشنایی هوشمند مجهز شده اند و با کارت زدن چراغ ها به طور خودکار روشن می شوند و با تحویل دادن کلید نیز به صورت خودکار خاموش می شوند.
11 – دستگاه تنظیم حرارت را در طول تابستان دو درجه بالا ببرید و در طول زمستان دو درجه پایین بیاورید، با این کار می توانید در حدود 6 درصد از انرژی که برای گرم کردن یا تهویه اتاق نیاز دارید، صرفه جویی نمایید.
12 – در مدت زمان کوتاهی دوش بگیرید و هنگام مسواک زدن شیر آب را ببندید تا از هدر رفتن آب جلوگیری شود.
13 – لوازم بهداشتی مانند صابون و شامپوی شخصی خود را به همراه داشته باشید، در صورتی که از بسته ی ارائه شده در هتل استفاده کردید بهتر است که تمام نکرده آنها را دور نریزید و در ادامه سفر آن لوازم را مصرف نمایید.
14 – پرواز خود را از شرکت های هواپیمایی رزرو نمایید که زباله های غذا و نوشیدنی تولید شده توسط مسافران را بازیافت می کنند و به سفر سبز اهمیت می دهند.
15 – در طول سفر غذاها و نوشیدنی های محلی میل کنید همچنین لوازم و کارهای دستی محلی را خرید کنید، با این روش می توانید بیش از پیش با فرهنگ مردم بومی آشنا شوید و غذایی سالم که از مواد اولیه طبیعی و محلی تولید شده لذت ببرید.
16 – قبل از سفر از خاموش کردن همه چراغ ها مطمئن شوید، همچنین سیم تمام لوازم برقی را از پریز بکشید، برخی با وجود خاموش بودن ممکن است باز هم برق مصرف کنند.
17 – بلیط های سفر را پرینت نگیرید و از بلیط های الکترونیکی استفاده کنید، می توانید این مدارک را در گوشی خود ذخیره کنید یا در صورت نیاز از اینترنت دریافت نمایید تا در مصرف کاغذ صرفه جویی شود.

10 ماجراجویی زمستانی كه می بایست قبل از مرگ تجربه كنید
ادامه مطلب

18 – از برنامه بازیافت زباله هتل مطلع شوید تا زباله هایی که در سفر تولید می کنید را بازیافت کنید. اگر هتلی که در آن اقامت دارید برنامه بازیافت نداشت بهتر است که زباله های پلاستیکی را به همراه خود ببرید تا در سطل بازیافت قرار دهید.
19 – اگر هتل تان هیچ برنامه ی بازیافتی نداشت واکنش نشان دهید و این مورد را به مسئول هتل بازتاب کنید و با پیشنهاد خود آنها را به آینده ی سبز تشویق کنید. در صورتی که برنامه ی مناسب بازیافت نیز داشتند بهتر است که از زحمات محیط زیست دوستانه آنها قدردانی کنید.
20 – اگر کتاب راهنمای سفر تهیه کرده بودید، با پایان سفر بهتر است که یا آن را در ظرف مخصوص بازیافت کتب قرار دهید یا به هنگام خروج در اتاق هتل قرار دهید تا در آینده دیگر مسافران بتوانند از آن استفاده کنند. با این روش های هر چند کوچک می توانید سهم زیادی در حفظ محیط زیست داشته باشید و از سفر خود لذت ببرید.
21 – از ریختن زباله در جاده ها خودداری کنید، آنها را در جای مخصوص زباله ریخته یا با خود حمل کنید تا در مکان مناسبی دور بیاندازید.
22 – اگر برنامه سفر جاده ای دارید از دوستان و خانواده نیز دعوت کنید تا به همراه تان سفر کنند، سفرهای گروهی نسبت به سفرهای انفرادی اغلب تاثیرات منفی کمتری به محیط زیست وارد می کنند.
23 – در طول سفر از برنامه های جذابی که کربن کمتری به جای می گذارند مانند کلک سواری، راه پیمایی، شنا، اسب سواری، شرکت در کنسرت ها، غارنوردی، تماشای تئاتر، کوه نوردی و اسنورکلینگ و امثال آنها استقبال کنید.
24 – از کیف هایی استفاده کنید که جنس آنها حامی محیط زیست باشد، در طول سفر و هنگام خرید بجای پلاستیک از این لوازم بهره ببرید. با چنین انتخابی می توانید بارها آن را بکار برید و زباله کمتری به طبیعت بسپارید.
25 – از تاکسی یا خودروهای اشتراکی با دیگر مسافران کمک بگیرید، یافتن دوستان جدید در طول سفر و مراقبت از این کره ی زیبای خاکی یکی از بهترین روش های زندگی و سفر به شمار می رود.
با انتخاب گزینه های درست و با خرید لوازمی که پلاستیک ندارند یا کاغذی نیستند می توانید زباله کمتری در مقصدی که بازدید کرده اید به جای بگذارید. اگر چاره ای دیگر نداشتید بازیافت تنها راه است تا سفری سبز تجربه کنید. برخی از مقصدهای گردشگری در دور ریختن زباله ها قوانین متفاوتی دارند، بهتر است که در طول سفر در مورد آنها اطلاعات به دست آورید.
خانه و کاشانه خود را در نظر بگیرید، بدون شک دوست ندارید که توریست ها زباله بریزند و محیط سبز اطراف را آلوده کنند. اگر در مناطق دوستدار محیط زیست قدم زدید، مطمئن شوید که هیچ چیزی از خود به جای نگذارید. امروزه که با مشکلات بزرگ محیطی روبرو هستیم آگاهی از عادات خود در سفر امری مهم تلقی می شود. روش هایی که در خانه خود بکار می بردید را در مکان های گردشگری نیز انجام دهید، تا نه تنها آرامش ذهنی داشته باشید بلکه مطمئن می شوید که اثر بدی در طبیعت نداشتید.
با تمرین این پیشنهادات و روش های سفر سبز می توانید از تولید میزان زباله بکاهید، اثر کربنی اندکی در محیط زیست بگذارید و چشم انداز متفاوت و بی نظیری از مقصد را تجربه کنید، همچنین همزمان با لذت از سفر سبز، پول زیادی را پس انداز خواهید کرد. برای داشتن چنین برنامه ی سفر به پرداخت هزینه های بالایی نیاز نیست و با مسئولیت پذیر بودن می توانید فرهنگ و آداب کشور خود را نیز به دنیا نشان دهید.

بهترین هتل های سبز و دوستدار محیط زیست در جهان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر