لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آبشار هریجان چالوس
آبشار هریجان چالوس

آبشار هریجان چالوس

جاده پرپیچ و خم چالوس یکی از نوستالژیک ترین جاده های ایران است. جاده ای که خود مقصد سفرهای بسیاری است و با انبوه زیبایی هایی که در دل خود پنهان کرده در میان تمامی نسل ها محبوب و دوست داشتنی است. از انبوه درختان در هم تنیده، ارتفاعات سرسبز و استثنایی و پیچ و خم های دلربای این جاده که بگذریم قدم به قدم جاده چالوس ما را به سمت زیباترین چشم اندازهای طبیعت شمالی کشورمان خواهد برد. رودخانه های پرآب، دریاچه ها، جنگل ها، دشت ها و آبشارهای وسیع و بکری که هر کدامشان جهانی از زیبایی و شکوه را به تصویر می کشند. شهر چالوس که در انتهای این جاده بکر و زیبا قرار دارد هم خود جهانی کوچک برای کشف زیباترین جلوه های خلقت است. چالوس در کنار طبیعت استثنایی خود به داشتن آبشارهای هزار رنگ و زیبا هم شهره است. به همین سبب اغلب در دل کوه ها و دشت های این منطقه ردپای یک آبشار هم به چشم می خورد. در میان این آبشارها، آبشار هریجان به معنای واقعی کلمه زیبا است. آبشار هریجان که در دل روستای هریجان قرار دارد به سبب چشم اندازهای بکر و طبیعی که به نمایش می گذارد به بهشت کوچک شهره است. اگر شما هم این بار چالوس را برای سفر برگزیده اید کمی از جاده اصلی فاصله گرفته و این بار به تماشای جهان زیبای آبشار هریجان بنشینید. قصد اقامت در چالوس و رزرو هتل های چالوس را اگر دارید سری به هتل ونوس پلاس چالوس بزنید اما اگر قصد اقامت در کلاردشت را دارید می توانید این بار در هتل پارسیان کلاردشت اقامت کنید.

هریجان
نام کلاردشت برای اهالی سفر و عاشقان طبیعت یادآور زیبایی های بی کران طبیعت شمالی کشورمان است. دشتی فراخ با انبوه زیبایی های حیرت انگیز، کوه های بلندبالا، جنگل های زیبا و درهم تنیده، رودخانه های پرآب و …. که بدون شک یکی از زیباترین نقاط استان مازندران است. کلاردشت یکی از بخش های شهرستان چالوس است که در پنجاه کیلومتری شهر چالوس قرار گرفته است اما این بار برای تماشای زیبایی های کلاردشت باید سری به یکی از روستاهای این بخش بزنیم. هریجان روستایی آرام، زیبا و دیدنی از توابع بخش کلاردشت شهرستان چالوس است. برای رسیدن به این روستا باید مسیر جاده مشهور چالوس را پیش رو بگیرید. در کیلومتر صد این جاده زیبا چند کیلومتر پس از گذر از سیاه بیشه درست در سمت راست جاده، رستورانی در طول مسیر قرار دارد که در کنار آن جاده ای خاکی به چشم می خورد. جاده شیب دار و خاکی است و پیمودن آن با وسیله نقلیه ممکن است.
آبشار هریجان
اما آنچه در این جاده ابتدا جلب توجه می نماید تابلوی محیط زیست است که اعلام می کند این روستا در محدوده منطقه حفاظت شده هریجان قرار دارد و بازدید از برخی بخش های آن نیازمند کسب مجوز از سازمان محیط زیست است. وارد جاده که بشوید پس از طی مسافت پنج کیلومتری با اندکی شیب رو به بالا کم کم سر و کله روستای زیبا و آرام هریجان پیدا می شود. اینکه این روستای زیبا تنها 130 کیلومتر با پایتخت فاصله دارد و در فاصله چند کیلومتری جاده چالوس قرار دارد اندکی باورنکردنی است. هریجان روستایی در دل ارتفاعات البرز است که انبوه علفزارهای سرسبز آن را احاطه کرده اند. روستایی آرام با بافت سنتی که پیشه مردمان آن کشاورزی و دامداری است. دشت های فراخ اطراف روستا نیز در همان نگاه اول چشم و دلتان را خواهند ربود. از آنجا که روستا در منطقه حفاظت شده هریجان قرار دارد چند سالی است که چرای دام در آن ممنوع شده است و همین امر پوشش گیاهی بسیار زیبایی در اطراف روستا پدید آورده است. نیم کیلومتری که در دل روستا به پیش بروید چشمتان به پرچینی سنگی می افتد که در سمت چپ جاده قرار دارد. جاده فرعی و خاکی را باید پیش رو بگیرید تا به غرب روستا بروید.
آبشار هریجان لاهیجان
پیاده روی در این مسیر زیبا را که ادامه بدهید کم کم با ارتفاع گرفتن از سطح روستا به رودخانه ای باریک و زیبا خواهید رسید. آب زلال این رودخانه محل تامین آب مورد نیاز اهالی روستا است که درست از ارتفاعات سرسبز و خیره کننده پیش رویتان یعنی البرز سرچشمه می گیرد. مسیر مملو از خرده سنگ هایی است که حاصل فرسایش تخته سنگ ها و صخره های بزرگ ترند. هرچهکه بالاتر می روید مسیر زیباتر و چشم انداز پیش رو دلرباتر می شود. گاه ارتفاعات البرز در دل پرده ای از مه فرو می روند و بر زیبایی و سحرانگیز بودن مسیر می افزایند. مسیر سنگی و ناهموار اما زیبای اطراف رودخانه را به صورت بالعکس که پیش رو بگیرید کم کم سرمنشا این رودخانه زیبا را خواهید یافت. آبشار بلند و زیبای هریجان که از دل ارتفاعات البرز به پایین می خزد سرمنشا این رودخانه است. اولین تاج این آبشار زیبا که نه متری ارتفاع دارد با یک پیاده روی نیم ساعته پدیدار می گردد.
آبشار هریجان
آبشار هریجان
هرچه در دل کوه بالاتر می روید مسیر دسترسی به آبشار سنگلاخی تر می شود. البرز هم با شکوه تمام مملو از حضور درختان و درختچه های سرسبز و دوست داشتنی است که جلوه بی نظیر و با شکوهی را پدید آورده است. آب و هوای مطبوع هم پیمودن این مسیر کوهستانی را آسان تر و دل چسب تر کرده است. اگر در فصل بهار این مسیر را برای پیمایش انتخاب کنید با عظر گیاهای دارویی که در حوالی رودخانه روییده اند سرمست خواهید شد. تاج نخست آبشار با نه متر ارتفاع در همان ابتدا با شکوه تمام پدیدار می شود. اکنون روستای کوچک و زیبای هریجان با دشت های منحصربفرد خود زیر پاهای شما قرار دارد. صدای آبشار در دل این طبیعت بکر و استثنایی هم آرامشی ماندگار را به روح و جانتان می ریزد. اینجا تنها صدای آب، آواز پرندگان و نسیمی ملایم به گوش می رسد. آبشار هنوز ادامه دارد اما پیمودن باقی مسیر امکان پذیر نیست. جاده ای در پشت بخش اول آبشار قرار دارد که به ارتفاعات بالاتر صعود می کند اما به سبب ورود به منطقه حفاظت شده هریجان ورود به آن ممنوع است. زیبایی این آبشار مسحورکننده شما را برای دقایقی محو این زیبایی با شکوه خواهد کرد. اگر از ملاقات آبشار بازگشتید می توایند سری به امامزاده شاهزاده محمود(ع) در دل روستا بزنید و در این سفر زیبا روح خود را نیز جلا بدهید.
منطقه ورودممنوع هریجان
منطقه ورود ممنوع هریجان یکی از غنی ترین پوشش های گیاهی و جانوری این منطقه را در دل خود جای داده است. اگر قصد ورود به این منطقه را دارید باید از اداره محیط زیست چالوس مجوز لازم را دریافت کنید. عدم ورود انسان ها به این منطقه در سال های اخیر سبب شده تا پوشش جانوری منطقه نیز به خوبی حفظ شود. بنابر گزارشات سازمان محیط زیست خرس قهوهای، کل، بز، کبک و تیهو از جمله ساکنان این منطقه هستند بنابراین اگر قدم در جاده پشتی این آبشار زیبا و دل انگیز بگذارید شاید در مسیرتان یکی از ساکنین حیات وحش این منطقه را هم ملاقات کنید.
آبشار
بهترین زمان برای سفر به هریجان
قطعا دومین ماه فصل بهار یکی از ز یباترین فصول این منطقه برای ملاقات روستا و آبشار هریجان است. در این ماه دشت ها مملو از گل های بهاری خوش عظر و بو است و رودخانه و آبشار در پرآب ترین حالت خود قرار دارند. اما هریجان به سبب طبیعت غنی خود در تمام فصول سال زیبا است. گاه آبشار در کنار تمام زیبایی های خود در پشت پرده ای نازک از مه نیز پنهان می شود. فصل بهار به سبب زیبایی طبیعت این منطقه و تابستان به سبب آب و هوای خنک تر و مطبوع تر آن زمان مناسبی برای سرزدن به آبشار هریجان است. در فصل پاییز و زمستان به سبب بارندگی و ریزش سنگ ها پیمودن این مسیر دشوارتر است اما دیدن پاییز و زمستان سخت این روستای ییلاقی و چشم انداز شکوهمند طبیعت آن در کنار آبشار زیبای هریجان قطعا بسیار ارزشمند است.

آبشار لولوم مینودشت گلستان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر