لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> بازارهای مرزی ایران
بازارهای مرزی ایران

بازارهای مرزی ایران

بازار ها یا بازارچه های مرزی مناطقی هستند که در شهر های مرزی و در همجواری گمرک های مجاز واقع شده اند. افراد در دو طرف مرز، کالاها و محصولات لازم را طبق رعایت مقررات صادرات و واردات و نیز ضوابط موجود داد و ستد در بازار های مرزی به یکدیگر عرضه می دارند. این بازار ها به جهت تنوع اجناس، قیمت مناسب و همچنین کیفیت مطلوب همواره مورد توجه گردشگران بسیاری می باشند. قیمت مناسب در این بازارها به جهت بدون واسطه بودن آنها است. به طوری که می توان آن را اصلی ترین عامل جذابیت این نوع بازارها دانست. در ایران شماری از این بازار های مرزی همچون بازار مرزی مریوان، بازارچه ی مرزی سرو ارومیه، بازار مرزی ساری سو ماکو، بازارچه ی مرزی جلفا، بازارچه ی مرزی مهران و …. وجود دارد، که در اینجا به معرفی مهمترین آنها می پردازیم. لذا با سفر به این مناطق و رزرو هتل آنا ارومیه و رزرو هتل زریوار مریوان، سفری متفاوت را با خرید در این بازارها تجربه نمائید.

مهمترین بازار های مرزی ایران
ایران به جهت دارای بودن حدود 6000 کیلومتر مرز زمینی از بازار های مرزی بسیاری برخوردار است، در اینجا به معرفی برخی از این بازار ها می پردازیم.
• بازار مرزی پیرانشهر و بازارچه ی مرزی تمرچین
پیرانشهر یکی از شهر های کردنشین ایران است، که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این شهر دارای جمعیتی حدود یکصد هزار نفر می باشد. بازار مرزی پیرانشهر را می توان شلوغ ترین نقطه ی شهر دانست. این بازار مرزی در داخل شهر و در امتداد خیابانی به نام خیابان امام واقع شده است. پیرانشهر به مرز عراق و پایانه ی مرزی تمرچین بسیار نزدیک بوده و با کشور عراق دارای مبادلات گسترده می باشد. در پیرانشهر علاوه بر بازار مرزی، بازار دیگری تحت عنوان بازار چه ی مرزی تمرچین نیز وجود دارد. پایانه ی مرزی تمرچین با فاصله ای حدود 10 کیلومتر از شهر پیرانشهر واقع شده است. بازار چه ی مرزی تمرچین یکی از پر رونق ترین بازارچه های مرزی ایران به شمار می آید. بازار تمرچین محلی جهت عرضه ی اجناس ایرانی و خارجی می باشد. در آنجا اجناس خانگی، صوتی و تصویری، انواع لباس، ظروف کریستال، کفش هایی با برند های مرغوب و همچنین سایر لوازم آشپزخانه با قیمت مناسب یافت می شود.

• بازار مرزی سرو ارومیه
بازار مرزی سرو ارومیه

بعد از خارج شدن از شهر ارومیه و طی مسیری حدود 50 کیلومتر به سمت غرب و مرز ترکیه، به شهر مرزی کوچکی تحت عنوان «سرو» می رسیم. شهر سرو دارای پایانه ی مرزی رسمی با کشور ترکیه می باشد. سرو یکی از شهر های پر طرفدار گردشگران محسوب می شود، که این مساله به جهت وجود بازار مرزی آن است. این بازار در سال 1370 افتتاح گردیده است. جلب توجه گردشگران به این منطقه، سبب شده تا سرو هر ساله میزبان شمار زیادی از این افراد باشد. بازارچه ی مرزی سرو از مراکز تجاری پراکنده ی بی شمار و فروشگاه های زیاد برخوردار است. تنوع کالاهای بسیار با برند های کشور ترکیه نظیر پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی و نیز سایر اجناس از جمله ی ویژگی های شاخص بازارچه ی سرو به شمار می آید. البته شهرت بازارچه ی سرو به جهت فروش لباس هایی با برند های معروف ترکیه می باشد. قابل ذکر است که به جزء لباس، قطعات ماشین، انواع نخ و سایر اجناس دیگر نیز در این بازارچه یافت می شود. پارک سیران نیز از دیگر جاذبه های گردشگری شهر سرو است، که در همجواری این بازار قرار دارد. این پارک پس از خرید به جهت گشت و گذار، گزینه ی مناسبی به شمار می آید.

• بازار مرزی منطقه ی آزاد ماکو
بازار مرزی منطقه ی آزاد ماکو

شهر ماکو در استان آذربایجان غربی قرار دارد. این شهر که یک منطقه ی آزاد تجاری و صنعتی به شمار می آید، از نظر مساحت بزرگترین منطقه ی آزاد ایران محسوب می شود. به طوری که به شانگهای ایران شهرت دارد. در حدود پنج کیلومتری جاده ی ماکو به سمت مرز بازرگان، بازار بزرگ مرزی، تحت عنوان بازار مرزی منطقه ی آزاد ماکو قرار دارد. این بازار دارای بیش از پانصد باب مغازه با تنوع اجناس بیشمار می باشد. قیمت مناسب در کنار کیفیت مرغوب این اجناس، منجر شده تا هر ساله گردشگران بسیاری به این منطقه سفر نمایند. لباس های خارجی با کیفیت، لوازم آرایشی و بهداشتی با برند های مرغوب و انواع لوازم صوتی و تصویری از اجناس قابل عرضه ی بازار مرزی ماکو به شمار می آیند.

• بازار مرزی باشماق مریوان
بازار مرزی باشماق مریوان

شهر مریوان، شهری است که در حدود 125 کیلومتری غرب سنندج و در استان کردستان واقع شده است. این شهر دارای جمعیتی بالغ بر یکصد هزار نفر می باشد. بازار چه ی مرزی باشماق در سال 1373 تاسیس شده است. این بازار در 15 کیلومتری شهر مریوان و در همجواری روستایی به نام باشماق واقع گردیده است. از بازار مرزی باشماق مریوان کالاهای مختلفی نظیر ادوات کشاورزی، صنعتی و معدنی به عراق صادر می شود و در مقابل کالاهایی همچون برنج، چای و لوازم الکترونیکی و …. از آن جا وارد می شود. تنوع اجناس در بازار مرزی باشماق مریوان بسیار است. تقریبا می توان هر چیزی مورد احتیاجی را در این بازار یافت نمود. انواع لوازم خانگی و الکترونیکی، پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، صنایع دستی و زیور آلات سنتی زنانه از جمله محصولات قابل عرضه ی این بازار محسوب می شوند.

• بازار مرزی سیرانبند بانه
بازار مرزی سیرانبند بانه

بانه را می توان از شهر های بسیار زیبای استان کردستان معرفی نمود. این شهر در همجواری دامنه های رشته کوه های زاگرس واقع شده است. بازار مرزی سیرانبند بانه در حدود هجده کیلومتری شهر بانه و نزدیک به مرز کشور عراق قرار گرفته است. این بازار را می توان یکی از پر طرفدار ترین بازار های شمال غربی ایران معرفی نمود. بازار مرزی سیرانبند بانه، دومین بازارچه ی مرزی استان کردستان به شمار می آید. بازار مذکور از تنوع کالاهای وارداتی برخوردار بوده و بسیار مورد توجه گردشگران می باشد. انواع لوازم خانگی از کالاهای مورد توجه ی این بازار محسوب می شوند، و دارای کیفیت بسیار مرغوبی هستند.

• بازار مرزی مهران
بازار مرزی مهران

شهر مهران که در غرب ایران واقع شده است، در استان زیبای ایلام قرار دارد. مهران در همجواری مرز کشور عراق واقع گردیده است، و یکی از پر رفت و آمد ترین و نیز شلوغ ترین پایانه های مرزی کشور را دارا می باشد. بازار مرزی مهران در تیر ماه 1382 تاسیس گردید. در این بازار حدود 110 غرفه ی فعال وجود دارد، که از تنوع کالا نیز برخوردار هستند. این بازار امکانات سخت افزاری و نرم افزاری قابل توجهی در خصوص صادرات و واردات کالاهای مختلف را دارا می باشد، و از آنجایی که در مسیر عبور زائرین قرار گرفته، رونق چشمگیری یافته است.

• بازار مرزی جوانرود

شهر جوانرود در استان کرمانشاه واقع شده است، و حدود پنجاه هزار نفر جمعیت دارد. این بازار دارای بیش از سیصد غرفه می باشد. از محصولات قابل عرضه ی بازار مرزی جوانرود می توان به محصولات مختلف الکترونیکی، لوازم بهداشتی، انواع مواد خوراکی، زیور آلات، انواع پارچه و …. اشاره نمود، که همگی دارای قیمت مناسب هستند. بازار مرزی جوانرود که در همجواری مرز کشور عراق قرار دارد، حتی در ایام تعطیل نیز میزبان گردشگران بسیاری می باشند.

• بازار مرزی جلفا
بازار مرزی جلفا

جلفا شهری زیبا در جنوب ساحل رودخانه ی مرزی ارس می باشد. تشکیل منطقه ی آزاد تجاری – صنعتی ارس در این نقطه، منجر به رونق بیش از پیش شهر جلفا گردیده است. بازار مرزی جلفا که در سال 1373 تاسیس شده است، یکی از پر رونق ترین بازار های مرزی غرب کشور به شمار می آید. این بازار دارای تنوع محصولات آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی و …. می باشد.

• بازار مرزی بیله سوار
بازار مرزی بیله سوار

شهر بیله سوار در شمال استان اردبیل قرار دارد. این شهر که دارای دشت های سبز و مزارع حاصلخیز می باشد، یکی از دروازه های ورود به کشور جمهوری آذربایجان محسوب می شود. بازار مرزی بیله سوار که مهمترین جاذبه ی گردشگری شهر به شمار می آید، از تنوع اجناس بسیار بالایی برخوردار است. به طوری که هر ساله میزبان شمار زیادی از گردشگران می باشد. در این بازار مرزی انواع لباس، لوازم خانگی و …. عرضه می گردد.

• بازار مرزی اینچه برون
بازار مرزی اینچه برون اینچه برون شهری مرزی از استان گلستان است، که در شهرستان گنبد کاووس و مرکز بخشی به نام داشلی برون واقع شده است. این بازار دارای پایانه ی مرزی با کشور ترکمنستان می باشد. بازار اینچه برون حدود بیست و پنج ساله فعال بوده، و بیش از دویست غرفه دارد. این بازار مرزی دارای تنوع کالا نظیر لباس، کفش و …. است، و بسیار مورد توجه گردشگران می باشد.

• بازار مرزی دوغارون
پایانه ی مرزی دوغارون در حدود بیست کیلومتری شهر تایباد در شرق استان خراسان رضوی قرار دارد. این منطقه در مرز ایران و افغانستان واقع شده است. بازارچه های مرزی دوغارون را یکی از پر رونق ترین بازارهای مرزی کشور معرفی می نمایند. عمده کالاهای این بازار مرزی را میوه و تره بار، مصالح ساختمانی، مواد شیمیایی و مواد غذایی تشکیل می دهند.

• بازار مرزی ریمندان
 بازار مرزی ریمندان بازار مرزی ریمندان در بخشی به نام دشتیاری از شهرستان چابهار واقع شده است. این بازار در سال 1387 تاسیس گردید. ریمندان در استان سیستان و بلوچستان و شرق شهرستان چابهار، و با فاصله ای حدود 120 کیلومتری از آن قرار گرفته است. این بازار دارای مرز رسمی با کشور پاکستان می باشد. بازار مرزی ریمندان به دلیل نزدیکی به شهر تجاری کراچی و خلیج گوادر بسیار مورد توجه است.
• بازار مرزی اروند کنار
بازار مرزی اروند کنار

بازار مرزی اروند کنار جدید ترین بازار چه ی مرزی استان خوزستان به شمار می آید. شهر اروند کنار در حدود چهل کیلومتری جنوب آبادان واقع شده است. بازار مرزی اروند کنار دارای دو هزار متر مربع زیر بنا دارد، و حدود 32 غرفه نیز در آن ایجاد شده است. این بازار مرزی در سال 1395 تاسیس شده و از بازار های مرزی نوپای کشور محسوب می شود.

• بازار مرزی میر جاوه
بازار مرزی میر جاوه

میر جاوه که شهری کوچک می باشد، در حدود هفتاد و پنج کیلومتری جهت جنوب شرق شهرستان زاهدان واقع شده است. این شهر در استان پهناور سیستان و بلوچستان قرار دارد. پایانه ی مرزی میر جاوه را تنها مرز قانونی جنوب شرق کشور می دانند، که ایران را به کشور پاکستان متصل می نماید. این منطقه به جهت تردد فراوان مسافران داخلی و خارجی، یک منطقه ی بسیار استراتژیک محسوب می شود. گمرک میر جاوه دارای قدمت یکصد ساله است، و می توان آن را از قدیمی ترین گمرک های ایران نام برد. بازار مرزی میر جاوه محلی جهت خرید و فروش کالاهایی نظیر کاشی، سیمان و …. می باشد.

امارات مال دبی Mall of the Emirates
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر