لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> غذا و خوراک >> آشنایی با غذاهای سوئیس
آشنایی با غذاهای سوئیس

آشنایی با غذاهای سوئیس

غذا نقش مهمی در جذب توریست ها دارد، و گردشگری غذایی نشان دهنده آداب و فرهنگ کشورهای مختلف است. پهنه ی وسیع جغرافیایی ایران باعث شده تا تنوع غذایی زیادی داشته باشیم، امروزه گردشگران نه تنها به دنبال غذاهای لذیذ اند، بلکه ترجیح می دهند برای تماشای نحوه ی پخت یک ماده ی غذایی سفر کنند. توریست های زیادی راهی فرانسه می شوند تا تولید پنیر فرانسوی را ببینند و در ایران گردشگران بیشماری راهی کاشان می شوند تا با گلاب گیری و غذاهای محلی این شهر آشنا شوند. با رزرو هتل های کاشان و با اقامت در هتل امیرکبیر کاشان سفر غذایی متفاوتی را تجربه کنید. در ادامه تعدادی از غذاهای محلی سوئیس را معرفی می کنیم با ما همراه باشید:

درباره آشپزی و غذاهای سوئیسی چه میدانید، برخی فکر می کنند سبک و آشپزی سوئیسی وجود خارجی ندارد، اما غذاهای این کشور به نواحی مختلف و 26 ایالت سوئیس مرتبط است. بهترین غذاهای سوئیس تاثیر زیادی از آشپزی فرانسوی، آلمانی و شمال ایتالیا گرفته اند که اساس پخت آنها پنیر سوئیس، سیب زمینی و دیگر مواد اولیه سنتی سوئیس است که توسط کشاورزها در کوهستان آلپ تولید می شود. پس از امتحان کردن طعم غذاهایی که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم، مطمئن خواهید شد که خوراکی های سنتی محبوب و خوشمزه ای را می توانید در این کشور بیابید و با وجود این تنوع غذایی هیچ گردشگری احساس گرسنگی نخواهد داشت.
1 – فوندوی پنیر (Cheese fondue)

فوندوی پنیر یکی از لذیذترین غذاهایی است که می توانید با دوستان خود آن را میل کنید و یکی از غذاهای نمادین کشور سوئیس است که در هر گوشه ای از دنیا که میل شود یادآور این سرزمین می باشد. این خوراک از پنیر ذوب شده و دیگر مواد اولیه مانند سیر، آرد ذرت و نشاسته ذرت تهیه می شود و بر روی میز در یک ظرف مخصوص گود از جنس سرامیک به نام کَکِلو(ن) سرو می شود و برای گرم نگه داشتن آن شعله ی کوچکی در زیر آن قرار می دهند. تکه های کوچک نان را بر سر چنگال های بلند می زنند و این تکه ها را در پنیر آغشته کرده و میل می کنند (از افتادن تکه نان در پنیر گرم می بایستی مراقب باشید). در آشپزی سوئیسی اصطلاح فوندو برای توصیف همه ی غذاهایی که تکه ای از غذا را در یک مایع گرم فرو کنند، بکار می رود که برای نمونه می توان به فوندوی بورگیگنان (گوشت گاو پخته شده در روغن داغ) و یا فوندوی شکلات اشاره کرد.
2 – روستی (Rösti)
Rösti
روستی خوراکی لذیذی است که با سیب زمینی درست می شود، نان شیرینی را سرخ می کنند یا تنوری پخته و سیب زمینی را خام رنده کرده و یا نیم پز کرده و پس از زدن چاشنی و ادویه های مختلف در روغن قرار می دهند. قسمت های بیرونی غذا ترد و سوخاری شده و بخش های درونی آن نرم و ذوب شده است. گاهی اوقات مواد دیگری مانند گوشت خوک، پیاز، پنیر و حتی سیب نیز به این ترکیبات افزوده می شود. روستی اغلب به صورت مخلفات خوراک در کنار تخم مرغ و اسفناج یا سوسیس گوشت سرو می گردد. این غذا در اصل توسط کشاورزان به عنوان صبحانه میل می شده اما امروزه در هر زمان و در هر گوشه ای از جهان استفاده می شود و غذای ملی کشور سوئیس محسوب می گردد.
3 – خوراک بیچر موسلی (Bircherműesli)
Bircherműesli
شاید قبلا این غذا را به عنوان صبحانه میل کرده باشید اما از ریشه و محل پیدایش آن اطلاعی نداشتید، بیچرموسلی تقریبا در سال 1900 توسط دکتر ماکسیمیلیان بیرچر بنر، در سوئیس پخته شد. این دکتر معتقد بود که غذایی مملو از حبوبات، میوه ها و سبزیجات نسبت به خوراک های دیگر مانند غذاهای گوشتی برای بدن انسان بهتر و مفیدتر می باشند. به همین خاطر ترکیباتی از جو دوسر پوسته پوسته شده، میوه، میوه های مغزدار، آب لیمو و شیر غلیظ شده را آماده کرد تا بیمارانش را در آسایشگاه زوریخ درمان کند. سرو این غذا تا به امروز نیز ادامه دارد و نه تنها در صبحانه بلکه به عنوان شام یا عصرانه نیز میل می شود. بیچرموسلی یکی از غذاهای محبوب افرادی که با گوشت میانه ی خوبی ندارند به شمار می رود.
4 – خوراک راکلت (Raclette)
Raclette
راکلت نوعی پنیر سوئیسی است که از شیر گاو تهیه می گردد همچنین نام غذایی محبوب در سوئیس نیز می باشد. در روزگاران قدیم پنیر را در نزدیکی آتش قرار می دادند و با ذوب و نرم شدن پنیر، آن را رنده کرده و در بشقاب می ریختند تا خورده شود. نام این خوراک از راکلر فرانسوی گرفته شده است که به معنی خراشیدن است. امروزه تکه هایی از راکلت را کباب پز می کنند یا در ظرف های مخصوص قرار می دهند تا ذوب شود و به همراه سیب زمینی های کوچکی که بدون پوست کندن پخته شده اند، سبزیجات، کالباس و سوسیس، خیارشور، پیاز و نان سرو می شود. امروزه راکلت کبابی محبوب بوده و پنیر را بر روی گریل کباب پز می کنند و بر روی سبزیجات و گوشت های کباب شده رنده کرده و میل می کنند.
5 – خوراک بوندنرناستورت (Bűndnernusstorte)
Bűndnernusstorte
خوراک بوندنرناستورت گاهی اوقات انگادینرناستورت نامیده می شود، این غذا شامل مغزهای خوشمزه و کاراملی شده است که درون خمیر شیرینی و نان پر می کنند، ریشه این خوراک به ایالت گراوبوندن سوئیس بر می گردد که محبوبیت زیادی نیز دارد. در سراسر این ایالت می توانید از نانوایی های خودکفا بوندنرناستورت را خرید کنید، هر یک از نانوایی ها روش پخت متفاوتی را دارند و خمیر شیرینی را با شکر، کرم کاراملی شده و مغزهایی مانند گردو پر می کنند. این خوراک را به عنوان دسر در کنار یک فنجان چای یا قهوه میل می کنند که لذت زیادی دارد و البته بسیار چرب و شیرین است.
6 – خوراک ریساتوی زعفران (Saffron risotto)
Saffron risotto
زعفران یکی از محصولات اصلی کانتون یا ایالت واله به شمار می رود و یکی از مواد اولیه مهم و ضروری خوراک ریساتوی زعفرانی است که در ایالت تیچینو سرو شده و طرفداران زیادی دارد. این غذا به همراه سوسیس، سوسیس گوشت خوک خام، و چاشنی های مختلف سرو می شود. ایالت یا کانتون تیچینو در جنوبی ترین قسمت سوئیس واقع شده و با نواحی ایتالیایی پیدومونت و لمباردی مرز مشترک دارد، این تنها ایالت سوئیس می باشد که مردم به زبان ایتالیایی صحبت می کنند و زبان رسمی ایالت نیز ایتالیایی است. ریساتو زعفرانی یک غذای آرام بخش و راحتی است و از برنجی که به آرامی همراه پیاز، آب گوشت، رشته های زعفران و پنیر پخته شده، تهیه می شود. این غذای محبوب را به راحتی می توانید در منزل بپزید و نوش جان کنید.
7 – خوراک زورچر جِشنت زِیلته (Zurchergeschnetzeltes)
Zurchergeschnetzeltes
این غذا به معنی بریدن گوشت به سبک زوریخی است، و در منوهای رستوران ها می توانید نام این غذا را مشاهده کنید که از تکه های گوشت گوساله (گوشت ماهیچه ساق پا) و گاهی اوقات از جگر گوساله تهیه می شود. گوشت گوساله به همراه قارچ، پیاز، کرم پخته می شود و اغلب به همراه خوراک دیگری به نام روستی (که از سیب زمینی درست می شود)، ماکارونی و یا برنج سرو می گردد. اگر می خواهید در خانه این غذای لذیذ را آماده کنید، می توانید به جای گوشت گوساله از مرغ یا گوشت خوک استفاده کنید و طعم زورچر جِشنت زِیلته را بچشید.
8 – نان زاپف (Zopf)
Zopf
کشور سوئیس نان های مختلفی دارد اما یکی از مشهورترین و لذیذترین نان ها، تکه نان سفید و نرمی است که زاپف نام دارد. این نان را به راحتی می توانید از ظاهرش تشخیص دهید (کلمه ی زاپف به معنی نان است)، پوسته ی نان طلایی بوده و بیشتر شبیه نان چالا می باشد ( نان سفیدی که یهودیان در شنبه و ایام مقدس می خورند). برخی معتقدند که ریشه ی پخت این نان به دوران باستان باز می گردد، زمانی که زنان بیوه نان ها را بریده و با همسر خود دفن می کردند. این نان محبوب از آرد سفید، شیر، تخم مرغ، کره و مایه خمیر درست می شود، به طوری که مانند بافت گیسوان، بهم تابیده و بافته می شود و سپس قبل از پخت، زرده ی تخم مرغ روی آن مالیده می شود. به طور سنتی هنوز هم روزهای یکشنبه صبح مردم زاپف میل می کنند.
9 – خوراک برنر پلت (Berner platte)
Berner platte
اگر خیلی گرسنه بوده و به غذاهای گوشتی نیز علاقه دارید حتما از غذای مخصوص محله ی برنیز سوئیس به نام برنر پلت لذت خواهید برد. این غذا به طور کلی از مقدار زیادی گوشت و سوسیس تشکیل شده است که شامل گوشت گاو، گوشت ران (خوک)، بیکن دودی، گوشت گاو دودی و زبان خوک، گوشت دنده های خوک، پاچه خوک، گوشت کمر و شانه خوک و مغز استخوان است علاوه بر این مقداری کلم رنده شده به همراه چاشنی ها، سیب زمینی و لوبیا خشک نیز به آن اضافه می کنند تا بپزد. این غذای محبوب سوئیسی برای اولین بار در سال 1798 میلادی در 5 مارس پخته شد، زمانی که مردم ایالت برن سوئیس توانستند ارتش فرانسه را در شهر نوینگ این ایالت شکست دهند، آنها برای شادمانی جشن بزرگی برپا کردند و همه مردم هر غذایی دم دست داشت با خود به این جشن آورد، به همین خاطر تنوع گوشت های بکار رفته در این غذا بیشمار است. این غذا در ایالت برن محبوبیت زیادی دارد.
10 – خوراک آلپرماگرونن (Älplermagronen)
Älplermagronen)
اغلب آلپرماگرونن را ماکارونی چوپان نیز می نامند، این غذای سنتی در ایالت های مرزی با آلمان محبوبیت دارد. گفته می شود که در تهیه این خوراک تمام مواد اولیه ای که در اختیار چوپان قرار داشته بکار می رود، چوپان ها به دنبال گله هایشان در چراگاه ها و شیب های کوهستان آلپ می گشتند و مواد اولیه ای چون پنیر، سیب زمینی، پیاز، ماکارونی، شیر یا کرم و سیب به این غذا اضافه می کردند. در مدل سنتی سیب زمینی ها و ماکارونی پخته شده را با پنیر یا کرم لایه به لایه روی هم قرار می دهند، دوباره درون اجاق قرار می دهند، این خوراک لذیذ را با حلقه های پیاز سرخ شده و با سس سیب میل می کنند. گاهی این غذا را با گوشت خوک آماده می کنند. این غذای محبوب در طول شب های زمستان گرما بخش بوده و می توانید با خوردن آن احساس سرما را از خود دور کنید.
غذاهایی که به آنها اشاره کردیم خوراک های مخصوص سوئیس به شمار می روند و در اصل سوئیسی نبوده و آمیزه ای از آشپزی دیگر کشورها می باشند که از همسایه های سوئیس نیز تاثیر گرفته اند و با استفاده از مواد اولیه ی محلی به غذایی با عنوان نمونه ی سوئیسی تبدیل شده اند. هر یک از ایالت های این کشور غذای محلی خاصی دارد مانند ایالت واله که به خوراک راکلت شهرت دارد. علاوه بر این موارد در هر گوشه و کنار این کشور می توانید سوسیس سفارش دهید و تقریبا 350 نوع سوسیس در نواحی مختلف این سرزمین وجود دارد که می توان گفت احتمالا سوئیس رکورد جهانی را دارد. در سفر به این سرزمین از طعم غذاها و نوشیدنی های محلی لذت خواهید برد.

10 موزه خارق‌العاده غذا
ادامه مطلب

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر