لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> میوه های گرمسیری سیستان و بلوچستان
میوه های گرمسیری سیستان و بلوچستان

میوه های گرمسیری سیستان و بلوچستان

بدون شک ایران یکی از متنوع ترین کشورهای جهان است. سرزمینی اصیل با تاریخی بلندبالا که هر چهارگوشه آن اقلیمی متفاوت را به نمایش می‌گذارند. قدم در داخل مرزهای ایران که بگذارید تقریبا نشانه ای از اغلب نقاط جهان خواهید یافت. اما در این میان جنوب شرقی ایران یکی از ناشناخته ترین نقاط این سرزمین و استان سیستان و بلوچستان یکی از وسیع ترین استان های ایران است که بخش عظیمی از مساحت جنوب شرقی ایران را در بر گرفته است. سیستان و بلوچستان خود به تنهایی نمایانگر اقلیم های متنوعی است که هر بیننده ای را حیرت زده خواهد کرد. در این استان وسیع و زیبا شما هم اقلیم کوهستانی و معتدل را خواهید یافت و هم تماشاگر اقلیمی گرمسیری و استوایی خواهید بود. سیستان و بلوچستان به سبب همسایگی با دریای عمان و اقیانوس هند خود جهانی دیگر از شرایط اقلیمی و جغرافیایی را به نمایش می گذارد که در سراسر ایران بی نظیر است. در کنار جاذبه های فرهنگی، تاریخی، طبیعی ، اقتصادی و سیاسی سیستان و بلوچستان بهشتی کوچک از باغات گرمسیری است که انواع و اقسام میوه های گرمسیری را تولید می کند. میوه هایی که تنها در گستره این استان تولید می شوند و اغلب بسیار ناشناخته اند. اگر قصد آشنایی با گنجینه ارزشمند میوه های گرمسیری این استان و قصد سفر به این سرزمین رازآلود و ناشناخته و رزرو هتل های سیستان و بلوچستان از هتل های چابهار گرفته تا هتل های زاهدان را اگر دارید سری به ایران هتل آنلاین بزنید.

سیستان مهد میوه های گرمسیری
نگاهی به جغرافیایی گسترده این استان که بیاندازید خواهید دید که در بافت مرکزی و شمالی استان سیستان و بلوچستان شاهد اقلیمی کوهستانی و معتدل هستیم که اغلب تابستانی معتدل تر به نسبت سایر نقاط استان را به نمایش می گذارد. اما نظری به جنوب این استان که بیاندازید به سبب همسایگی با اقیانوس هند و دریای عمان آب و هوایی گرمسیری و استوایی تمام این منطقه را در برگرفته است که شما را به یاد شبه قاره هند می اندازد. این تنوع اقلیمی سبب شده تا سیستان و بلوچستان بتواند به طور همزمان به تولید محصولات گرمسیری و سردسیری بپردازد و در عبارتی کلی تر در چهار فصل سال قابلیت کشت و زرع داشته باشد. ویژگی منحصربفردی که تنها در اخیتار این استان است و سبب شده تا این استان وسیع و زیبا بخش وسیعی از تولیدات گلخانه ای کشور را هم از آن خود کند. شاید باورتان نشود اما سیستان و بلوچستان در کنار تولید انبوه باکیفیت ترین و متنوع ترین نوع خرما از توت فرنگی، کدو، خیار و گوجه فرنگی گرفته تا بی ضررترین نوع پسته جهان، انار، خوشمزه ترین نارنگی پاکستانی، زردآلو، انگورهای یاقوتی، هلو، گیلاس، گردو، فندق و حتی شاتوت را تولید کرده و به اغلب شهرها و کشورهای همجوار صادر می کند.
میوه های سیستان و بلوچستان

اما تولید محصولات متنوع این استان به همین اقلام محدود نمی شود بلکه سیستان و بلوچستان انواع محصولاتی را نیز تولید می کند که در بین مردم با نام میوه های گرمسیری شناخته می شوند و اغلبشان در بین مردم ناشناخته اند. در کنار تولید انبوه موز، نارگیل، تمر هندی، آناناس و انبه شما در بازارهای فروش میوه این استان به خصوص در بازارهای شهرهای جنوبی استان سیستان و بلوچستان همانند شهرهای چابهار، ایران شهر، سرباز و نیکشهر شاهد رویش گونه های خاصی خواهید بود که تنها در این خطه از کشورمان کشت می شوند. گواوا، چیکو، سیتاپل و پالسا تنها برخی از این میوه های عجیب و غریب اما بسیار خوشمزه و پرخاصیت اند که شاید حتی نام آن ها را نشنیده باشید. این میوه های خوشمزه و گرمسیری که اغلب در جنوب استان، همانند شهر سرباز که خود در میان طبیعت دوستان به هندوستان ایران شهره است، تولید می شوند علاوه بر خواص درمانی و مزه فوق العاده ای که دارند در سراسر جهان در صنایع متعدد دیگری همچون دارو و عطر سازی نیز به وفور به کار می روند. سیستان و بلوچستان در میان استان های سراسر کشور رتبه نخست در تولید میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری را دارد اما متاسفانه بسیاری از تولیدات این استان در میان مردم سایر استان ها و شهرها ناشناخته اند. در کنار تولید 135000 تن موز در این استان بیشترین تولید میوه های گرمسیری به گواوا و کنار اختصاص دارد. بیایید سری به بازار هزاررنگ و ناشناخته میوه های گرمسیری این استان بزنیم.
انبه
اگر سری به جنوب استان سیستان و بلوچستان بزنید این میوه خوش آب و رنگ را به وفور خواهید یافت. چابهار، قصر قند و سرباز از جمله شهرهای استان سیستان و بلوچستان اند که انبه در آن ها در مقیاسی بزرگ کشت می شود. شاید جالب باشد اگر بدانید که بزرگ ترین باغ انبه کشور در شهرستان سرباز قرار دارد.
انبه سوغات همسایه های جذاب سیستان و بلوچستان یعنی هند و پاکستان است. انبه بومی سیستان بسیار شیرین اما کم گوشت است. در عوض انبه موسوم به پاکستانی گوشتی تر است. انبه مصارف گوناگونی دارد از حضور در سبد میوه گرفته تا انواع ترشی، آبمیوه، پودر انبه و حتی مصرف در صنایع این میوه را به شاهزاده میوه های گرمسیری تبدیل کرده است. انبه بمب انرژی است و انواع ویتامین ها و مواد مغذی را به شما هدیه می دهد.

چیکو
چیکو

چیکو نام یکی از محبوب ترین میوه های گرمسیری این استان است که در نگاه اول شما را به یاد کیوی می اندازد. البته این میوه به صورت کروی و گاه بیضوی است و گوشت آن بسیار شیرین و البته آبدار است این میوه زیبا بر روی یک درخت همیشه سبز قرار دارد که در مقایسه با سایر درختان از ارتفاع کوتاه تری برخوردار است و تا هشتاد سالگی محصول می دهد. وزن این میوه خوشمزه بین 100 الی 400 گرم متفاوت است اما گاه نمونه هایی از این میوه با وزن یک کیلوگرم هم مشاهده شده است! یکی دیگر از ویژگی های چیکو علاوه بر طعم بسیار مطبوع آن عطر دلنشین این میوه خوشمزه است. چیکو خواص درمانی بسیار متعددی دارد تا جایی که هسته آن در دفع سنگ کلیه بسیار تاثیر گذار است. حتی میوه نارس چیکو هم مملو از خواص درمانی است و به سبب داشتم تانن و شیرآبه فراوان در درمان اسهال بسیار مفید است. دم کرده برگ چیکو هم یکی از درمان های رایج در درمان سرفه و سرماخوردگی است. شما برای پایین آوردن فشارخون هم می توانید از این دم کرده استفاده کنید. اما تمامی چیکوها هم خوردنی نیستند. چیزی در حدود 15 درصد چیکوها طعم مطلوبی ندارند و قابل خوردن نیستند. شما می توانید از این میوه پرخاصیت در تهیه شربت، مربا و سالاد نیز استفاده کنید. چیکو یکی از میوه هایی است که از درخت آن در ساخت خمیردندان و چسب نیز استفاده می شود.

گواوا
گواوااگر در اوایل بهمن ماه سری به سیستان بزنید خواهید دید که درخت ‌های گواوا به زیبایی تمام به گل نشسته اند. عطر مدهوش کننده گل های گواوا شما را شیفته این درخت خواهد کرد. گواوا یکی از خاص ترین میوه های تولید شده در استان سیستان و بلوچستان است که در ابتدا شما را به یاد گلابی می اندازد. درخت گواوا دارای تنه ای سبز رنگ است اما گاهی رنگ تنه درخت به رنگ قهوهای مایل به قرمز در می آید. میوه گواوا هم به محضر رسیدن رنگی سبز مایل به زرد دارد. یکی از دلایل محبوبیت این میوه عطر بسیار خوب آن است. گواوا در بین محلی ها با نام زیتون محلی شناخته می شود. اما از مزایای این میوه خوشمزه می توان به مبارزه با رادیکال های آزاد و در نتیجه حفظ جوانی و مبازه با سرطان اشاره کرد. گواوا یکی از راه های درمان هر چه سریع تر زخم ها نیز است و اغلب برای بندآوردن خونریزی نیز استفاده می شود. گواوا در ابتدا تنها در مکزیک کشت می شده است اما به مرور زمان پای خود را به سایر کشورهای گرمسیری جهان باز می کند. در این بین چابهار بیشترین سازگاری را با این میوه داشته و یکی از اصلی ترین نقاط کشت این میوه در ایران است. این میوه که دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است علاوه بر صنایع غذایی در صنایع آرایشی نیز بسیار پرطرفدار است. درخت گواوا نیز به سبب زیبایی اغلب به عنوان یک گیاه زینتی به کار کی رود. مقادیر بالای ویتامین ث، کلسیم، فسفر، آهن و پکتین هم این میوه را به یک ماه غذایی ارزشمند تبدیل کرده است. شما می توانید در تهیه شربت، سالاد، انواع دسرها و آب میوه از این میوه خوشمزه استفاده کنید. برگ گواوا نیز بسیار پرخاصیت است و از صنایع درمانی گرفته تا صنایع رنگ سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

کنار
کنار

بیش از چهل گونه درخت سدر در سراسر جهان وجود دارند. کنار میوه درخت سدر است اما کنار تولید شده در سیستان و بلوچستان مزه و عطر و طعمی متفاوت دارد. این میوه ارزشمند که در بیشتر در شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان کشت می شود از نوع پیوندی است و به نسبت سایر میوه های کنار درشت تر، آبدارتر، شیرین تر و خوش عطرتر است. مزه کنار چابهار، باهوکلات و زرآباد هم به نوبه خود بسیار خوشمزه و دلنشین است. کشت کنار در سیستان به پنجاه سال گذشته باز می گردد و درخت این میوه خوشمزه هم از پاکستان و هند به این نقطه آورده شده است. درختی کوتاه، خاردار و بسیار مقاوم که محصول آن میوه ای خوش طعم شیرین است. این میوه گرمسیری هم به دو صورت گرد و بیضوی دیده می شود و میوه ای گوشتی و آبدار است. برداشت این میوه از ماه دی آغاز می شود و شما می توانید تا اوایل فصل بهار این میوه را در بازارهای سیستان پیدا کنید. کنار مملو از ویتامین ث، ب، ای، آهن، فسفر و کلسیم است که میزان ویتامین سی موجود در آن چندین برابر پرتقال است. درخت کنار هم اکنون به صورت خودرو در اغلب نقاط جنوبی استان سیستان و بلوچستان می روید. این میوه یکی از ارزان ترین میوه های گرمسیری است که می توانید در سیستان و بلوچستان تهیه کنید.

پاپایا
پاپایا

پاپایا در بین اهالی سیستان با نام خربزه درختی شناخته می شود. میوه ای گوشتی که رنگ گوشت آن نارنجی است و دانه های سیاه رنگی نیز در هسته میوه به چشم می خورد که به راحتی جدا می شوند. دانه های پاپایا را لایه ای ژلاتینی در بر گرفته اند. اگر نگران ابتلا به انواع سرطان ها هستید باید حتما مصرف این میوه خوشمزه را در برنامه های خود قرار دهید چرا که پاپایا منبع غنی از آنتی اکسیدان است و احتمال ابتلا به انواع بیماری ها را کاهش می دهد. پاپایا یکی از روش های درمان مشکلات پوستی نیز است و برای درمان انواع عفونت های قارچی و یا مشکلات پوستی همچون زگیل بسیار مفید است. مصرف این میوه به سبب جلوگیری از رسوب کلسترول از سکته های قلبی نیز پیشگیری می کند. پاپایا در ابتدا به رنگ سبز است اما با قرارگرفتن در معرض نور و رسیدن به رنگ زرد زیبایی در می آید. پاپایا به سبب داشتن ترکیبات موثر در هضم غذا نیز بسیار کمک کننده است. این میوه شیرین و خوش طعم یکی از گزینه های اصلی تهیه سالاد میوه در جهان است. در کنار تهیه سالاد شما می توانید برای تهیه پوره نیز از این میوه خوشمزه استفاده کنید. استفاده از هر دو صورت نارس و رسیده این میوه بسیار معمول است. پاپایا یکی از معمول ترین و متداول ترین میوه های گرمسیری در جهان نیز است. علاوه بر آنتی اکسیدان ها شما می توانید ویتامین ث، آ، فیبر و بسیاری از مواد معدنی مورد نیاز خود را در این میوه ارزشمند پیدا کنید.

فالسا
فالسا

درختچه های نسبتا کوتاه فالسا در کنار گل های زرد و نارنجی خوش رنگ خود میوه های ریز و خوش مزه ای دارند که با طعم ترش خود شما را شگفت زده خواهند کرد. میوه هایی کوچک و ریز درست به اندازه گیلاس که بیشتر به رنگ بنفش و قرمز دیده می شوند. فالسا یکی از میوه های گرمسیری کم یاب و منحصربفرد استان است که برداشت آن در کمتر از چهارهفته پایان می پذیرد بنابراین شما تنها در فاصله نیمه دوم اردیبشهت تا نیمه نخست خرداد این میوه را در بازار خواهید یافت. هرچه از زمان رسیدن میوه بگذرد ظاهر میوه چروک تر می شود. از فالسا در تهیه سالاد استفاده می شود.

سیتاپل
سیتاپل
سیتاپل را بسیاری با نام بستنی درختی می شناسند. میوه ای با پوستی نسبتا ضخیم و مغزی گوشتی، شیرین و نرم به رنگ کرم که در کنار رنگ سبز پوست آن شکل ظاهری این میوه شما را به یاد میوه درخت کاج خواهد انداخت. میوه سیتاپل بومی هند و قاره آمریکا است و اغلب به شکل گرد و مخروطی دیده می شود.
جمبو
جمبو

جمبو نام درختی است که به همیشه سبز بودن شهره است. این درخت زیبا دارای میوه ای به همین نام است که در ابتدا سبز رنگ است اما به محضر رسیدن به رنگ سیاه درمی آید. جمبو که به صورت خوشه ای می روید در هند از محبوبیت زیادی برخوردار است و سرکه آن شهرتی جهانی دارد.

هتل سدس چابهار، پروژه گردشگری جذاب در جنوب شرق کشور
ادامه مطلب

3.6/5 - (8 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر