لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> اخبار >> شهر های هوشمند یک قدم نزدیک تر به گردشگری آینده
شهر های هوشمند  یک قدم نزدیک تر به گردشگری آینده

شهر های هوشمند یک قدم نزدیک تر به گردشگری آینده

یکی از جدید ترین برنامه های توسعه ی شهری تبدیل خیابان ها و فضای اصلی شهر به محیطی ایمن تر، رو به رشد تر، مفرح تر و سودمند تر برای هر یک از شهروندان و گردشگران ساکن در آن می باشد. بزرگ ترین شهر های پیشرفته در جهان از همین حالا قدم در این راه نهاده اند و از چنین برنامه هایی استقبال می کنند. در ادامه ی مطلب می خواهیم با این پدیده ی نوین کمی بیشتر آشنا شویم، اما قبل از آن قصد داریم که فرصتی فوق العاده را به شما معرفی کنیم. شما همین حالا با بازدید از وبسایت ایران هتل آنلاین می توانید برای رزرو هتل در تهران و یا رزرو هتل در شیراز و یا هر شهر دیگری که می خواهید، از تخفیف های شگفت انگیز این وبسایت استفاده کنید!

شهر ها محل به وقوع پیوستن تغییرات فرهنگی و اجتماعی هستند. بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات سازمان ملل متحد، تا سال 2050 بیش از 70 درصد از جمعیت جهان در شهر ها زندگی خواهند کرد. طبق پیش بینی ها این جمعیت برابر با 6.3 میلیارد نفر خواهد بود که با جمعیت سال 2005 جهان برابری می کند. طبق گزارش انجمن طراحی و توسعه ی شهری OECD، مردم کشور اسپانیا هرروز نیم ساعت از وقت خود را در راه رفت و برگشت از کارهایشان سپری می کنند. در ژاپن و ایالات متحده این زمان به طور میانگین 50 دقیقه، در چین 55 دقیقه و در کره ی جنوبی 75 دقیقه می باشد.

بدون شک در هیچ کدام از شهر های بزرگ سراسر جهان، فعالیت های مردم تنها مربوط به کار و رفع نیاز های ابتدایی نمی باشد و در واقع مجموعه ی بزرگی از برنامه های مفرح و سرگرم کننده را هم شامل می شود. اکثر شهر های داخل قاره ی اروپا چنین خصوصیاتی را دارند. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که فعالیت های اقتصادی و کاری، دیگر جنبه های مهم شهر ها مانند برنامه های فرهنگی و اجتماعی را کم رنگ تر می کند.

به همین دلیل تبدیل کردن شهر به محیطی دوستانه تر، ایمن تر و پر جنب و جوش تر از برنامه های رو به رشد و پر طرفدار در مسائل توسعه ی شهری به حساب می آید. این دقیقاً همان هدفی است که شهر های هوشمند سال ها به دنبال دستیابی به آن هستند. جستجو برای پیدا کردن راه هایی که بتوانند به ما در بالا بردن کیفیت زندگی ساکنان و بازدید کنندگان شهر ها یاری رسانند برای رسیدن به این هدف بسیار ضروری است. به همین دلیل پیشرفت های تکنولوژی پایه های اصلی این تغییرات را تشکیل می دهند.

از آن جایی که گردشگری به یکی از بزرگ ترین هسته های اقتصاد تبدیل شده است، اتحادیه ی اروپا در سال 2018 از یکی از جدید ترین برنامه ی پرده برداشت که با هدف پیشرفت در زمینه ی توریسم هوشمند در قاره ی سبز طراحی شده است و بر پایه ی 4 ستون اصلی خود استوار است: پایداری، دسترسی آسان، میراث فرهنگی و دیجیتالی شدن. پس از گذشت یک سال از شروع این طرح، دو مورد از شهر های هوشمند اروپا برای پیشرفت چشم گیر خود در این زمینه معرفی شدند. لیون در فرانسه و هلسینکی در فنلاند. شهر های برتر 2020 نیز در ماه اکتبر معرفی خواهند شد.
این دو شهر برتر برنامه های خود را به شکلی تدوین و اجرایی کرده اند که هم حقوق و احترام ساکنان شهر پایمال نمی شود و هم با گردشگران به خوبی برخورد می شود. به طور مثال در شهر لیون خیابان هایی وجود دارند که نام آن ها “ترابوله، Traboules” می باشد و از میان حیاط های خانه های شخصی مردم می گذرند. در گذشته بازرگانان و تاجران از این خیابان ها به عنوان یک میانبر برای جا به جایی کالا های خود استفاده می کرده اند. مالکیت تمامی این مسیر ها به صاحبان ساختمان هایی که در کنار آن ها ساخته شده اند تعلق دارد، اما شورای شهر قصد دارد که با پیشنهاد به عهده گرفتن مسئولیت رسیدگی به این خیابان ها با مالکان برای تبدیل این سازه ها به یک جاذبه ی گردشگری به توافق برسد و عبور و مرور بازدید کنندگان از شهر را با شرط رعایت حریم شخصی ساکنان ساختمان های کناری، ممکن سازد. اعضای شورا باور دارند که ساختار شهری و فرهنگ غذایی لیون دو مورد از ویژگی های این شهر هستند که آن را منحصر به فرد می سازند.

هلسینکی با داشتن جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر یکی از شهر های پیشرو در زمینه ی سرویس های هوشمند حمل و نقل عمومی می باشد. در سال 2015 کار آفرین مشهور فنلاندی، سامپو هیتانن، شرکتی به نام Whim را راه اندازی کرده است که تنها بر پایه ی یک ایده ساخته شده است: چیز هایی که به آن ها نیاز دارید بسیار مهم تر از چیز هایی است که تحت مالکیت خود دارید. بر همین اساس، او و تیم مدیریتی شرکت Whim در تلاش هستند که تمامی سرویس ها حمل و نقل عمومی را در یک پلتفرم ادغام کنند. آن ها با این کار قصد دارند که باور های مردم نسبت به داشتن یک ماشین شخصی را به چالش بکشند که یکی از بزرگ ترین امتیاز های لوکس برای شهروندان به حساب می آید.

روند رو به رشد کاربرد تکنولوژی در هتل های آینده
ادامه مطلب

این شرکت تا الان با شش کمپانی اجاره ی خودرو قرارداد بسته است که سه مورد از آن ها اصلی ترین شرکت های تاکسیرانی در فنلاند می باشند. دولت این کشور هم استقبال خود از این برنامه ها را نشان داده است و در سال گذشته قانون نیاز به مجوز برای ورود به بازار تاکسیرانی را برداشت تا هرکسی که علاقه دارد در این زمینه کار کند مانعی را در سر راه خود نداشته باشد. از دیگر کمپانی هایی که با این شرکت همکاری می کنند می توان به شرکت اتوبوسرانی، متروی شهر، ماشین های خیابانی، لنژ های دریایی و کرایه ی دوچرخه اشاره کرد. در قدم های بعدی این تیم در نظر دارند که با شرکت های کرایه ی اسکوتر برقی نیز همکاری کنند.

با محقق شدن این برنامه ها، کاربران این پلتفرم می توانند بسته به نیاز های شخصی خود برای تمامی سرویس های بالا بلیط تهیه کنند، با پرداخت قیمت ثابت 10 یورو تا شعاع 5 کیلومتری در اطراف شهر هلسینکی تاکسی سوار شوند و یا با قیمت های بسیار پایین تر ماشین اجاره کنند.

یکی از تحسین برانگیز ترین نکات در رابطه با این همکاری بزرگ شهری، برخورد نکردن مدیران این شرکت ها با مشکلات پس از به اشتراک گذاشتن داده های خود می باشد. کار آفرینان در شرکت های خصوصی نیز از این اطلاعات به نحوی استفاده می کنند که بتوانند فرایند تصمیم گیری های خود را مسئولانه به اتمام برسانند.
با اینکه هنوز جنبه های فراوانی از این پلتفرم جای پیشرفت دارد، اما به گفته ی بنیان گذار و مدیر ارشد این شرکت، تجربه ی کاربران با اپلیکیشن این شرکت بسیار رضایت بخش بوده است. سرویس های این پلتفرم به غیر از هلسینکی در شهر هایی نظیر بیرمنگهام انگلستان و انتورپ بلژیک نیز در دسترس می باشد. مسئولان مربوطه وین در اتریش و یکی از شهر های ژاپن که هنوز نام آن منتشر نشده است هم در حال مکاتبه با مدیران این شرکت هستند تا بتوانند خدمات آن ها را به شهر های خود نیز بیاورند.
یکی از مهم ترین درس هایی که می توان از این دو شهر پیشرفته ی اروپایی آموخت این است که برای رشد در زمینه ی گردشگری هوشمند لازم است میان سازمان های دولتی و بخش خصوصی ارتباط نزدیکی ایجاد کنیم. رسیدن به این هدف زمانی مؤثر خواهد بود که هر دو طرف و حتی کار آفرینان مسئولیت پذیری و شفافیت در کار خود را حفظ کنند. درک این نکته برای جلوگیری از تخریب ساختار شهری و جلوگیری از وقوع دیگر بی نظمی های ممکن حیاتی می باشد.

سفر هوشمندانه با تکنولوژی گردشگری
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر