لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> هتل ها >> هتل سنتی چیست؟
هتل سنتی چیست؟

هتل سنتی چیست؟

هرگاه که تصمیم به سفر کردن می گیریم، اولین مسئله ای که به ذهنمان می رسد و دغدغه فکریمان خواهد شد، اقامت و محل اسکان چند روزه ما در آن شهر و یا کشوری که قرار است به آن سفر کنیم می شود و همین امر نشان از اهمیت این موضوع می باشد. به همین خاطر است که امروزه هتل ها و اقامت های گردشگری، بیش از هرچیز برایمان قبل از سفر خودنمایی می کند. امروزه با پیشرفت امکانات و ساخت و ساز هتل های لوکس، تا حدود بسیاری این دغدغه اقامت از بین رفته است و همگان با خیال آسوده کوله بار سفر خود را می بندند، اما هستند کسانی که پیوندی عجیب و علاقه پررنگی به معماری قدیمی و سنتی دارند و بسیار مشتاق هستند که در هتل های سنتی و قدیمی که نشان از فرهنگ و سنت یک منطقه می باشد، اقامت داشته باشند و به همین دلیل است که در این مقاله به سراغ معرفی «هتل های سنتی»، نوع معماری آنها و خدماتی که در این گونه هتل ها ارائه می شود رفته ایم.

هتل سنتی چیست
سرتاسر کشور زیبا و پهناور ایران را که بگردیم می توانیم رگه هایی از هنرمندی و معماری بسیار شگفت انگیز و البته زیبا را بیابیم، معماری که حفظ و صیانت از آنها به معنای حفظ اصالت ها و تمدن غنیِ این مرزو بوم می باشد. یکی از راه های حفظ این ارزش ها ساخت اقامتگاه و هتل هایی به شکل و نوع این معماری های قدیمی می باشد و همین امر موجب پیوند نا گسستنی بین مردمان آینده و گذشته پر افتخار سرزمین ایران است. هر شهر از سرزمین ایران دارای یک نوع بخصوص معماری می باشد که هتل های هرشهر نیز با توجه به نوع معماری منطقه خود ساخته می شود، مثلا هتل های سنتی شهر اصفهان خاصِ معماری این شهر زیبا می باشند، همان گونه که معماری هتل های سنتی شمال ایران منحصر به این منطقه و با اِلمان های خاص شمال سرسبز کشور که چوب، گل ها و گیاهان است، می باشد ویا هتل هایی که در شهر قنات ها یعنی یزد ساخته می شوند همگی برگرفته از بادگیرها و معماری های کاه گلی والبته تماشایی این شهر جذاب می باشد، به نحوی می توان خانه های قدیمی که امروزه در قالب « خانه های بومگردی» محل اقامت مسافران و توریست های خارجی شده است را هم جزء خانواده هتل های سنتی به شمار آورد. پس می توان این گونه گفت که هتل سنتی به هتل هایی گفته می شود که از دنیای هتل های مدرن و امروزی فاصله گرفته و به سبک و سیاق معماری سنتی گذشتگان منطقه خود ساخته شده و نوعی حس نوستالژی را به وجود می آورد. این گونه هتل ها کاملا با معماری گذشتگان ساخته و گوشه گوشه آن نشانی از تاریخ دارد. نقش و نگار ها، گچ بری های هنرمندانه و البته بی عیب و نقص، حوض های پر آب با فواره های تماشایی، پنجره های رنگارنگ، پله های متعدد کاه گلی، آینه کاری ها و ستون های پر شمار را می توان از ویژگی های اصلی این گونه هتل ها دانست، ویژگی هایی که خبر از اصالت و تمدنی کهن می دهند.

اسباب و وسایل در هتل های سنتی چگونه است:

از آنجایی که اینگونه هتل ها قرار است نمایی از گذشته داشته باشند، پس اسباب و وسایلی هم که در این هتل ها استفاده می شود کاملا با معماری و نوع زندگی در گذشته هم خوانی دارد‌. حتی نوع لباس کارکنان هتل های سنتی هم کاملا شبیه به مردمان گذشته می باشد به طوری که گاها وقتی قدم به هتل های سنتی می گذارید، درست مثل این می باشد که سوار بر ماشین زمان شده و به گذشته دور سفر کرده اید چرا در این هتل ها خبری از دنیای امروزی و تجملات هتل هایی که تا به حال دیده اید، نیست.
رستوران هتل سنتی
چه غذاهایی در هتل های سنتی سرو می شود:

با توجه به رسالت و هدف این گونه هتل ها که حفظ ارزش و تمدن و تاریخ گذشته خود می باشد، پس زمانی که وارد هتل ها ی سنتی می شوید باید انتظار سرو انواع غذاهای بومی و محلی آن منطقه را داشته باشید، غذاهایی که هرکدام خبر از فرهنگ خاص آن دیار می دهد و به نوعی می تواند تنوع و تازگی هم برایتان ایجاد کند و به خوبی شما را با فرهنگ بومی آن منطقه آشنا کند و اطلاعات مفیدی را در رابطه با نوع زندگی و اخلاقیات مردم آن ناحیه به شما بدهد.
حال به سراغ معرفی چند نمونه از هتل های سنتی در شهرهای بزرگ ایران می رویم.

هتل سنتی پنج دری شیراز

هتل سنتی پنج دری شیراز
یکی از شهرهایی که به وفور می توان در آن هتل سنتی پیدا کرد، پایتخت علم و فرهنگ ایران یعنی شیراز می باشد، یکی از زیباترینِ این هتل ها، «هتل پنج دری» است که به خوبی تمام المان های دوران قاجار در آن یافت می شود، چرا که این هتل یکی از خانه های بسیار زیبا با معماری دوره قاجار می باشد که در مساحتی به متراژ۷۲۰متر در ۱۲۰سال قبل ساخته شده است.

هتل سنتی عتیق اصفهان

هتل سنتی عتیق اصفهان

شهر با اصالت اصفهان نیز یکی از شهرهای ایران می باشد که به صنایع دستی و داشتن فضاهای سنتی بسیاری معروف می باشد، به همین دلیل هم استقبال از هتل های سنتی در این شهر بسیار زیاد است، «هتل عتیق» نصف جهان نیز یکی از خانه های سنتی این شهر است که با پنجره های چوبی و رنگارنگ و اتاق های تو در تو حسابی فضای کلاسیک و سنتی را به وجود آورده است.

هتل سنتی خانه عامری های کاشان

هتل سنتی خانه عامری های کاشان یکی از زیباترین و بی نظیر ترین اقامتگاه های سنتی سرزمین ایران بی شک خانه عامری های شهر گل و گلاب می باشد، این هتل سنتی با حیات وسیعش و پله های متعدد و پنجره های قدیمی به خوبی توانسته بار دیگر دوران زندیه را در مساحت ۹۰۰۰متری در قالب بلندترین بادگیرهای کاشان به زیباترین شکل به نمایش بگذارد.

هتل سنتی کپری قلعه گنج کرمان

هتل سنتی کپری قلعه گنج کرمان

بی شک خوابیدن در اتاق های کپری شکل به شیوه گذشتگان شهر با اصالت کرمان، می تواند تجربه جدید و البته لذت بخشی باشد. این هتل سنتی با کاه و گل و برگ درخت خرما ساخته و شکل و شمایل بسیار جذاب و البته متفاوتی را نیز دارا می باشد، باید اشاره کرد که این هتل پیشینه تاریخی ندارد اما به شیوه زندگی مردمان بومی و سنتی شهر کرمان ساخته شده است.

هتل صخره ای لاله کندوان تبریز

هتل صخره ای لاله کندوان تبریز
شهر تماشایی تبریز هم از وجود هتل هایی که در بردارنده سنت و فرهنگ این مرزو بوم می باشد، بی نصیب نمانده است. اگر بخواهیم تعریفی از این هتل به شما ارائه بدهیم باید بگوییم در این اقامتگاه سنتی که به شیوه مردمان گذشته تبریز در دل کوه ساخته شده است، لذت خوابیدن و یا صبحانه خوردن در دل صخره های چشم نواز را تجربه خواهید کرد لذتی که در تنها هتل جهان که دارای سالن کنفرانس صخره ای می باشد، کسب می کنید بی شک یکی از لذت بخش ترین تجربه های زندگیتان خواهد بود.

هتل سنتی
کلام پایانی
اگر بخوایم یک نتیجه گیری کلی از گفته هایمان داشته باشیم؛ می توانیم بگوییم هتل های سنتی در واقع آینه ای از زندگی و معماری سنتی گذشتگان می باشد که در میان هتل های انبوه امروزی در حفظ و پاسداری از فرهنگ های زیبا و دلنشین گذشتگان پاسداری می کند تا این فرهنگ و سنت غنی و ارزشمند به دست فراموشی سپرده نشود.

هتل پنج ستاره هشت باغ مشهد
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر