لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> اهواز
اهواز

اهواز

اهواز

اهواز مرکز استان خوزستان، به جهت دارا بودن شرایط محیطی مناسب، موقعیت خاص جهت دسترسی و نیز برخورداری از جاذبه های پر طرفدار گردشگری، طبیعی و تاریخی، یکی از شهر های پر رفت و آمد گردشگران داخلی و خارجی می باشد.
همجواری اهواز با بنادر دیگر نظیر خرمشهر، آبادان و ماهشهر هم از دیگر امتیازاتی است که نظر گردشگران را به خود معطوف داشته است. همچنین قرار داشتن رودخانه ی کارون به عنوان بلند ترین و پر آب ترین رود ایران در شهر اهواز، و غروب وصف ناپذیر خورشید بر آسمان آن، زیبایی چشمگیر و خیره کننده ای به این شهر بخشیده است.
پل های زیبای اهواز بر فراز رود کارون، مراکز خرید اهواز، تالاب بامدژ اهواز، کاروانسرای معین التجار اهواز، گورستان سنگی اهواز و سرای عجم در اهواز، از جاذبه های پر اهمیت گردشگری اهواز محسوب می شوند، که منجر شدند تا اهواز به یکی از پر مخاطب ترین شهر های گردشگری ایران تبدیل شود.

لذا در اینجا تلاش داریم با معرفی نسبتا کاملی از جاهای دیدنی اهواز، مقدمات سفری هوشمندانه را برای علاقه مندانِ به گردشگری فراهم نماییم. با بازدید از مکان های تفریحی و تاریخی اهواز سفری به یاد ماندنی را تجربه نمایید.

درباره ی اهواز

نمایی از پل کارون در شهر اهواز

شهر اهواز به عنوان مرکز استان خوزستان، دارای مساحت تقریبی 18650 هکتار می باشد. این شهراز نظر وسعت پنجمین شهر بزرگ ایران محسوب می شود. جمعیت اهواز حدود 2000000 نفر است، و تقریبا 5 درصد جمعیت کل استان خوزستان را به خود اختصاص می دهد.
ریشه ی نام اهواز از قوم خوزی یا هوزی اقتباس شده است. هوزی ها از ساکنین بومی استان خوزستان بوده اند. اهواز کنونی از نظر مردم شناسی قومیت های مختلفی نظیر عرب، بختیاری، لر و ترک را در خود جای داده است. تنوع قومی منجر شده تا این شهر از غذاهای سنتی و صنایع دستی نسبتا متنوعی برخوردار باشد.
وجود آثار تاریخی و محوطه های باستانی در اهواز نشانگر آن است که این شهر در ادوار پیش از تاریخ، تاریخی، اسلامی و معاصر مورد توجه اقوام مختلف بوده است. از مهمترین اماکن دیدنی اهواز می توان به کلیسای سورت مسروپ، پل طبیعت کیانپارس، رودخانه ی کارون، کاروانسرای معین التجار، آرامگاه علی بن مهزیار اهوازی و نیز موزه ی معاصر اهواز اشاره نمود.

تاریخچه ی اهواز

پل کارون اهواز در گذشته

پل کارون اهواز در گذشته

پژوهش های باستان شناسی و نیز متون تاریخی نشانگر آن است که شهر اهواز در دوره های پیش از تاریخ، تاریخی، اسلامی و معاصر محل سکونت اقوام مختلف بوده است. این شهر در گذشته به جهت همجواری با رود کارون، دارای قابلیت کشتیرانی و محل مناسبی جهت امور داد و ستد بوده است.
طبق نظر برخی مورخین اوکسین از نام های اهواز قدیم محسوب می شود. اهواز در زمان هخامنشیان هوج یا خوجستان (هوجستان) خوانده می شده است. در کتیبه بیستون به این نام اشاره شده است. همچنین اهواز در دوران ساسانیان نیز از مراکز عمده بازرگانی و صنعت نساجی به شمار می رفته است.
این شهر در صدر اسلام به جهت ایجاد سدی که بر روی کارون بسته شد، به یکی از بزرگترین و آباد ترین شهر های خوزستان تبدیل گردید. به طوری که تا میانه ی قرن سوم هجری قمری شهری پر رونق و آباد بوده است. اهواز در زمان عضد الدوله دیلمی نیز دارای مرکزیت تجاری بوده است.
همچنین اهواز در زمان ناصر الدی شاه قاجار از نظر تجارت و کشتیرانی به گسترش چشمگیری را دست یافت. به طوری که والی خوزستان بندری به نام بندر ناصری را در همجواری اهواز قدیم بنا نهاد.

غذاهای مخصوص شب عید نوروز در شهرهای مختلف ایران
ادامه مطلب

جاهای دیدنی اهواز

غروب زیبای کارون در اهواز

غروب زیبای کارون در اهواز

اهواز یک شهر چهار فصل است که به جهت دارا بودن جاذبه های متنوع گردشگری، یکی از قطب های مهم توریستی محسوب می شود. مراکز خرید، بازار های مرزی، اماکن مذهبی و تاریخی، مناطق دیدنی اهواز را تشکیل می دهند.
بازار عبدالمجید، پل سفید، دانشگاه سه گوش، لشکر آباد، آرامگاه علی بن مهزیار و …. از اماکن دیدنی اهواز به شمار می آیند. در واقع می توان اذعان داشت که مناطق گردشگری اهواز در صنعت توریسم استان خوزستان نقش موثر داشته است. ( نقش موثر)
در این قسمت با معرفی مهمترین مکان های دیدنی اهواز و ارائه تصاویر شهر اهواز به توصیف این شهر تاریخی می پردازیم:

آثار باستانی اهواز

اهواز به جهت دارا بودن پیشینه ی تاریخی از آثار باستانی بیشماری برخوردار است. محوطه های تاریخی آسیه آباد و تپه گلستان (چنیبیه) اهواز و محوطه ی باستانی کوهساران نمونه ای از این مناطق هستند. بسیاری از اشیاء تاریخی که امروزه در موزه های اهواز موجود است، از محوطه ها و تپه های باستانی کشف شده اند.
ابنیه ی تاریخی از جاذبه های پر طرفدار گردشگری اهواز به شمار می آیند. بنای معین التجار، کلیسای سورپ مسروپ، آرامگاه علی بن مهزیار اهوازی، دانشگاه سه گوش و …. از جمله جاذبه های تاریخی اهواز محسوب می شوند. در اینجا به ذکر مهمترین آنها می پردازیم :

گورستان سنگی اهواز

نمایی از گورستان سنگی اهواز

نمایی از گورستان سنگی اهواز

گورستان سنگی تپه کوهساران اهواز که بخشی از هویت شهر باستانی اهواز را که در گذشته هرمز اردشیر خوانده می شده است، آشکار می نماید. این گورستان سنگی یکی از ظرفیت هایی است که توانسته اهواز را به یک محور فرهنگی تبدیل نماید.
این گورستان که احتمالا متعلق به دوران اشکانیان است، دارای استودان های تاریخی می باشد. استودان در اصل به منزله ی قبوری است که در ادیان گذشته مرده ها را در آن دفن نموده و پس از خاکستر شدن به طبیعت باز می گرداندند.

کاروانسرای معین التجار

کاروانسرای معین التجار اهواز
کاروانسرای معین التجار اهواز

معین التجار از شخصیت های با نفوذ و تاثیر گذار اقتصاد شهر های جنوبی کشور در عصر قاجار به شمار می رفت. وی بنای معین التجار را با کاربری کاروانسرا و دفتر کار خود تاسیس نمود. این بنا در ساحل رود کارون و در بافت کهن شهر اهواز قرار گرفته است.
گفتنی است که بخشی از این بنا در سال1374 بر اثر آتش سوزی مورد تخریب قرار گرفته است. اما پس از مرمت امروزه درهای آن به روی گردشگران باز است. لذا با رفتن به خیابان 24 متری اهواز و سپس خیابان کاوه غربی از این بنای تاریخی بازدید نمایید.

آرامگاه علی بن مهزیار اهوازی

آرامگاه علی بن مهزیار اهوازی

آرامگاه علی بن مهزیار اهوازی

این آرامگاه در خیابان نهج البلاغه ی اهواز واقع شده است. بنای مذکور در بسیاری از مراسم های مذهبی شهر، محل تجمع مردم می باشد. وی از یاران امام رضا (ع) بوده است. گفته شده که شخصی به نام علی بن مهزیار در شهر اهواز مسجدی بنا نهاد، که پس از مرگش به بقعه ی خود او تبدیل شد.

سیل در ایران؛ نکات ایمنی در هنگام وقوع سیل در سفر
ادامه مطلب

سرای عجم، کاروانسرای کهن اهواز

سرای عجم یا کاروانسرای کهن اهواز

سرای عجم یا کاروانسرای کهن اهواز

کاروانسرای کهن از جاهای دیدنی شهر اهواز است ، که به دوره ی قاجاریه منسوب می باشد. گفته شده که محتملا این بنا در دوره ی ناصر الدین شاه قاجار ساخته شده است. بنای مذکور دارای یک طبقه بوده و دارای معماری منحصر به فرد و زیبایی می باشد.
ستون های حجاری، درب و پنجره ی چوبی، حجره های متعدد و آجر چینی های زیبای بنا، چشم انداز زیبایی به کاروانسرای کهن اهواز بخشیده است. بازدید از کاروانسرای کهن اهواز همه روزه امکان پذیر می باشد. بنای مذکور در خیابان آزادگان شهر اهواز واقع شده است.

موزه های اهواز

موزه ی هنر های معاصر اهواز

موزه ی هنر های معاصر اهواز

موزه ی هنر های معاصر اهواز

این موزه در جاده ی ساحلی شهر اهواز واقع شده است، و یکی از مکان های دیدنی شهر اهواز به شمار می آید. موزه ی معاصر اهواز دارای دو طبقه و پنج گالری از آثار هنرمندان معاصر ایران می باشد. این آثار در نهایت زیبایی و مهارت خودنمایی می نمایند، و بسیار مورد توجه گردشگران می باشند.
موزه ی معاصر هر روز از ساعت 9 صبح الی 8 شب جهت بازدید گردشگران باز می باشد.

موزه ی خراطی اهواز

موزه ی خراطی اهواز

موزه ی خراطی اهواز

موزه ی خراطی اهواز، اولین موزه ی خراطی کشور به شمار می آید. آثار این موزه در باز شناساندن صنایع دستی و هنر بومی مردم اهواز به گردشگران بسیار موثر هستند. در این موزه حدود 400 اثر از برترین اساتید این هنر به نمایش نهاده شده است.
آدرس موزه ی خراطی اهواز: اهواز – میدان پانزده خرداد- خیابان انقلاب- بعد از خیابان مصطفی خمینی شمالی.

اماکن تفریحی اهواز

رودخانه ی کارون و بلوار ساحلی

نمایی از رودخانه ی کارون در اهواز

نمایی از رودخانه ی کارون در اهواز

کارون رودی است که نخستین تمدن های بشری در کنار آن شکل یافته اند. طول این رود حدود 850 کیلومتر می باشد، و از دره های تنگ و عمیق در ارتفاعات زاگرس سرچشمه می گیرد. این رود پس از ورود به اهواز باتقسیم دو بخش شرقی و غربی شهر، زیبایی خاصی به آن بخشیده است.
بلوار ساحلی کارون امروزه یکی از مراکز تفریحی برای افراد بومی و گردشگران به شمار می آید. گفتنی است که رودخانه ی کارون در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است.

پارک کوهساران یا بام اهواز

پارک کوهساران یا بام اهواز

پارک کوهساران یا بام اهواز

پارک کوهساران یکی از مکان های تفریحی شهر اهواز به شمار می آید. بام اهواز منظره ای کم نظیر و خیره کننده ای از اهواز را در معرض دید قرار می دهد. پارک مذکور بر روی تپه ای باستانی قرار گرفته است. بر روی آن نیز منابع و مخازن آب قرار دارد. بازدید از این پارک منجر می شود تا هر گردشگری بتواند همزمان از سه مرکز دیدنی اهواز یعنی قبرستان ارامنه، کاتولیک ها و لهستانی ها نیز بازدید نماید.
آدرس پارک کوهساران اهواز (بام اهواز) : اهواز- بلوار نواب صفوی – خیابان شهید کریم باوی.

طبیعت اهواز (جاهای دیدنی اطراف اهواز)

تالاب بامدژ اهواز

بامدژ اهواز

بامدژ اهواز

این تالاب یکی از ارزشمند ترین تالاب های ایران و یکی از مهمترین جاهای دیدنی اهواز به شمار می آید. تالاب مذکور به دو زیستگاه خشکی و آبی تقسیم می شود. همچنین دارای پوشش گیاهی غنی نظیر خارشتر خزری و ایرانی، شیرین بیان و …. و نیز محل زندگی بسیاری از جانوران نظیر مرغابی سانان، اردک سر سبز، عروس غاز و …. می باشد.
آدرس تالاب بامدژ اهواز : جاده ی اهواز – اندیمشک. 40 کیلومتری اهواز.

مراکز خرید اهواز

بازار لشکر آباد اهواز

بازار لشکر آباد اهواز

بازار لشکر آباد اهواز

در این بازار فلافل عربی و باقلوا های عربی بسیار خوشمزه عرضه می گردد.
آدرس بازار لشکر آباد اهواز : اهواز- ساحل غربی رود کارون- خیابان انوشه- رو به روی دانشگاه شهید بهشتی.

بازار عبد الحمید اهواز

این بازار قدیمی ترین بازار اهواز می باشد. در بازار عبد الحمید که در مرکز شهر اهواز قرار دارد، بسیاری از لوازم کوچک و بزرگ مورد نیاز عرضه می گردد. بازار عبدالحمید اهواز با توجه به اینکه امروزه رونق و زیبایی گذشته را ندارد، اما همچنان از نقاط مهم شهر اهواز به شمار می آید.

آدرس بازار عبدالحمید اهواز : اهواز – خیابان نظامی- ما بین خیابان نادری و امام خمینی.

بازار کاوه اهواز

بازار کاوه اهواز

بازار کاوه اهواز

بازار کاوه اهواز دارای قدمتی دیرینه می باشد.این بازاراز بازار های محبوب اهالی به شمار می آید. قدمت بازار کاوه اهواز را به دوران پهلوی نسبت می دهند. در این بازار مجموعه ای از فروشندگان و دست فروشان حضور دارند، که انواع سبزی، میوه، خرما، حلوا شکری و …. را عرضه می دارند. البته ادویه های خوش عطر و بوی بازار کاوه نیز معروف می باشد.
آدرس بازار کاوه اهواز : اهواز- خیابان طالقانی- ضلع غربی خیابان کاوه (کیوان).

آداب و رسوم اهواز

آب در آیین های مذهبی اقوام مندایی اهواز اهمیت محوری دارد، و اکثر آنان در همجواری رودخانه های اهواز سکونت دارند. عید فطر ، گرگیعان، قهوه خوری و دله قهوه ، چهار شنبه سوری، نوروز و …. از رسوم مهم مردم اهواز به شمار می روند.

غذاهای سنتی اهواز

قلیه ماهی اهواز
قلیه ماهی اهواز

شهر اهواز دارای غذاهای سنتی و بومی متنوعی می باشد. اکثر غذا های این شهر دارای مزه ای تند هستند، و با روش های مختلفی طبخ می شوند. سمبوسه، میگو، قلیه ماهی، ماهی صبور، رنگینک، حمیص توله، نافله و … از غذاهای سنتی اهواز به شمار می روند.

معرفی زیبا ترین مکان های بوم گردی در ایران برای اسکان در نوروز 1400
ادامه مطلب

رستوران های اهواز

رستوران دریایی بابل، فلافلی و فست فود ابو علا، رستوران ریف و رستوران سنتی خوشه از جمله رستوران های شهر اهواز به شمار می آیند.

هتل های اهواز

هتل پارس اهواز
هتل پارس اهواز
شهر اهواز دارای تعداد زیادی هتل می باشد. هتل پارس اهواز، هتل اکسین اهواز و هتل آپارتمان ایرانیکا اهواز از هتل های مشهور شهر اهواز به شمار می آیند.

از آنجا که اهواز یکی از شهر های حائز اهمیت کشور از منظر گردشگری به شمار می آید، دارای جاذبه های تفریحی بسیاری می باشد. همچنین به جهت دارا بودن پیشینه تاریخی دارای اماکن تاریخی و باستانی بسیاری نیز هست. از طرفی حضور قومیت های مختلف در اهواز بر تنوع صنایع دستی، تنوع غذایی و شکل گیری آداب و رسو م های مختلف تاثیر گذار بوده است. همچنین اهواز به عنوان یکی از شهر های بزرگ ایران دارای هتل های بسیاری نیز می باشد. لذا از این جهت دارای تمامی امتیازات یک شهر گردشگری به منزله ی سفر را دارا بوده وانتخابی مناسب به شمار آید.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر