لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> سوغات شیراز
سوغات شیراز

سوغات شیراز

شیراز یكی از زیباترین شهرهای ایران است كه همواره میزبان عده ی زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است. این شهر به قدری جاذبه ی دیدنی و سوغات خوشمزه دارد كه در شمار نمی آید. قبلا شما را با جاذبه های دیدنی شیراز آشنا كرده ایم. امروز قصد داریم از سوغات شیراز بگوییم. با ما همراه باشید تا شما را با بهترین سوغاتی های شیراز آشنا كنیم.
وقتی نام سوغات شیراز به میان می آید ذهن ها به سمت عرقیجات خوش عطری پرواز می كند كه گل سرسبدشان بهارنارنج است اما لازم است بدانید كه سوغات شیراز تنها به عرقیجات ختم نمی شود بلكه انواع شیرینی و صنایع دستی نیز در شهر شیراز به وفور یافت می شود. بدین ترتیب سوغات شیراز شامل دو بخش خوراكی و صنایع دستی می باشد.
شهر شیراز علاوه بر جاذبه های دیدنی و سوغات خوشمزه هتل های بسیاری نیز دارد. از جمله هتل های شیراز می توان به هتل بزرگ شیراز، هتل هما شیراز، هتل پارس شیراز، هتل چمران شیراز، هتل پرسپولیس شیراز و هتل زندیه شیراز اشاره كرد. از طریق سایت ایران هتل آنلاین می توانید رزرو هتل شیراز را با بهترین شرایط ممكن انجام دهید و از سفر خود بیشترین لذت ممكن را ببرید.

سوغات خوراكی شیراز

1. مسقطی

مسقطی شیراز

مسقطی نوعی شیرینی بسیار خوشمزه‌ است که با نشاسته و شکر و زعفران در شهرهای مختلف کشور تهیه می ‌شود. تفاوت مسقطی شیراز با دیگر شهرهای ایران استفاده از آجیل است. البته برخی به جای آجیل از گلپر برای خوش طعم كردن مسقطی استفاده می كنند. در كل اینكه این شیرینی یكی از مشهورترین سوغات خوراكی شیراز است.

2. یوخه

شیرینی یوخه

شیرینی یوخه یا كاك

یوخه كه در شهرهایی مانند كرمانشاه به آن كاك می گویند، نوعی شیرینی سنتی است که از یك خمیر مخصوص تهیه می شود. طرز تهیه نیز به این صورت است كه خمیر را تا جای ممكن نازك كرده و روی آن پودر شکر و دارچین می‌ ریزند و بعد از رول كردن آن را به صورت مورب برش می دهند و می پزند.

3. كلوچه شیرازی

كلوچه شیرازی

كلوچه شیرازی در كنار مسقطی

منظور از كلوچه در شیراز كلوچه ای نیست كه در شمال یافت می شود بلكه نوعی شیرینی مانند نان برنجی كرمانشاه است كه البته از لحاظ طعم و ظاهر تفاوت هایی با نان برنجی كرمانشاه دارد. معمولا كلوچه شیرازی در كنار مسقطی به فروش می رسد.

4. بادام سوخته

بادام سوخته

بادام سوخته

بادام سوخته نوع دیگری از سوغات خوراكی شیراز است كه برای تهیه آن آب و شکر و بادام را با هم مخلوط كرده و روی حرارت قرار می دهند تا آب آن كاملا تبخیر شود. این مواد بعد از برداشتن از روی حرارت خیلی زود سرد می شود. گاهی اوقات روی بادام سوخته ها كنجد هم می پاشند.

5. فالوده شیرازی

فالوده شیرازی

فالوده شیرازی

فالوده شیرازی یكی از خوشمزه ترین و معروف ترین خوراكی های شیراز است كه به ‌صورت تنها و یا با بستنی سنتی سرو می ‌شود. بخشی از طعم خوب این خوراكی مربوط به چاشنی‌ هایی مانند آب‌ لیمو‌، شربت آلبالو و … می باشد.

6. حلوا شیرازی

حلوا شیرازی

حلوای كاسه ای شیرازی

حلوا شیرازی كه برخی آن را حلوا كاسه ای هم می خوانند از آرد برنج، شکر، آب، گلاب، روغن و زعفران تهیه می ‌شود. این شیرینی فوق العاده خوشمزه در قدیم برای پذیرایی در مراسمات مختلف استفاده ‌می شده است. پیشنهاد می شود حلوا شیرازی را بعد از خوردن كلم ‌پلو شیرازی میل كنید.

مشاهده هتل های پر فروش شهر شیراز روی سایت ایران هتل
ادامه مطلب

7. رنگینك

رنگینگ

رنگینگ

رنگینك دسر خوشمزه ای است كه طرفداران زیادی دارد. برای تهیه‌ی رنگینك از آرد و روغن و خرما و گردو و برای تزئین آن از پودر نارگیل و مغز پسته استفاده می شود. این دسر مقوی مخصوصا در ماه رمضان برای وعده‌ ی افطار مناسب می باشد.

8. عرق بهار نارنج

شكوفه بهارنارنج

شكوفه بهارنارنج

شیراز شهر گل هاست؛ به همین خاطر تهیه انواع عرقیجات گیاهی در این شهر بسیار رواج دارد. بوی بهارنارنج باغ های شیراز در اوایل اردیبهشت هوش از سر هر فردی می برد. عرق بهارنارنج سوغاتی بسیار مناسبی برای دوستان و آشنایان می باشد و تا مدت ها هم ماندگاری دارد.

9. عرق نسترن

گل های نسترن

گل های نسترن
از دیگر عرقیجات معروف شیراز، عرق نسترن است كه از تقطیر گل زیبای نسترین در شیراز به دست می آید.

10. عرق بیدمشک

بیدمشک گیاهی خوش عطر است که خاصیت های فراوانی دارد. از جمله اینكه برای قلب بسیار مناسب می باشد.

11. گلاب

گلاب كه معرف حضورتان است. گلاب هم سوغات كاشان و هم سوغات شیراز است. همان طور كه می دانید گلاب نقش مهمی در دسرهای ایرانی دارد. مثلا یكی از مواد اصلی شله زرد، شیربرنج و حلوا می باشد كه طعم و عطر فوق العاده ای به آنها می دهد.

12. آبلیمو و آبغوره

شیراز محل مناسبی برای رشد لیموترش است به همین دلیل بهترین انواع آبلیمو را می توانید در شیراز بیابید. از طرفی شهر شیراز باغات انگور فراوانی دارد پس می توانید آبغوره های ترش و خوشمزه ای را از این شهر تهیه كنید.

صنایع دستی شیراز

13. قلم زنی

قلم زنی

قلم زنی
قلم زنی یکی از زیباترین صنایع دستی شیراز و البته كل كشور ایران است. این صنعت روی فلزات مختلفی مانند طلا، نقره و مس انجام می شود و اشیاء بسیار زیبا و چشم نوازی را به وجود می آورد.
قلم زنی یکی از جذاب‌ترین هنرها و صنایع دستی ایران است. در این هنر، طرح هایی را بر روی محصولات از جنس فلزاتی مانند طلا، نقره و مس حکاکی می‌کنند. وقتی در بازار شیراز قدم می زنید، ظروف نقره بیش از هر چیز دیگری توجه شما را به خود جلب می کند. نقره‌کاری یکی از شاخه‌های قلم زنی است ‌و هنرمندان مجرب با ذوق و دقت فراوان به خلق هنر می‌پردازند. می توانید انواع گلدان، فنجان و سایر ظروف دارای قلم زنی را به عنوان سوغات شیراز خریداری کنید.

14. منبت کاری

منبت كاری

منبت كاری
منبت کاری، انجام کارهای دستی بر روی چوب می باشد. تابلوهای منبت کاری شده ی شیراز واقعا زیبا هستند و به عنوان یادگاری گزینه ی مناسبی می باشند.
حکاکی روی چوب بر اساس نقشه های دقیق را منت می گویند. نقوش کنده کاری شده روی چوب در هنر منبت شبیه به پرورش گل است، به همین دلیل نام این هنر از پوشش گیاهی گرفته شده است. از زمان ثبت میراث جهانی یونسکو، آباده واقع در شمال شیراز، به عنوان شهر منبت با شهرت جهانی به ثبت رسیده است. گردشگران می توانند بسیاری از محصولات منبت را به عنوان سوغات شیراز از اینجا خریداری کنند.

15. خاتم کاری

خاتم كاری

خاتم كاری
خاتم كاری قرارد دادن تکه ‌های کوچک و رنگی چوب در کنار هم است. نمونه كارهای خاتم كاری شده ی شیراز واقعا باارزش و نفیس اند. از دیگر صنایع دستی شیراز می توان به سفال گری، معرق كاری، ظروف نقره، میناكاری، شیشه گری، نمد و گلیم و جاجیم و قالی، گیوه و ظروف سرامیكی اشاره كرد.

16. میناکاری

مینا کاری مینا کاری هنر تزئین فلز با مواد رنگی است. امروزه بیشتر ظروف مسی با این هنر تزئین می شوند. میناکاری در واقع هنر تزیین ظروف و اجسام فلزی با اکسیدهای فلزی است که با حرارت دادن رنگ خاصی به خود می گیرند. میناکاری یک هنر آزمایشگاهی است که با کمک آتش، طراحی و حکاکی ایجاد می‌شود. هر فلز رنگ مخصوص به خود را ایجاد می کند. قدمت این هنر به پنج هزار سال پیش برمی گردد و اوج شکوفایی آن در ایران در دوره صفویه بوده است و به همین دلیل یکی از سوغات شیراز محسوب می‌شود.

17. شیشه گری

شیشه گری سنتی (دمیدن در شیشه) هنوز در بسیاری از نقاط جهان رایج است و استادان با ترکیب سیلیکات قلیایی و ذوب آن در کوره شیشه می سازند. مواد مذاب با دست یا قالب یا با دمیدن روی آن به وجود می آید. این روش تولید ظروف شیشه‌ای در ایران سابقه طولانی دارد. در موزه‌ها می توان رد شیشه‌های ساخته شده از دوران باستان را مشاهده کرد و همچنین می‌توان در بازارهای سنتی شیراز آن را به عنوان یادگار یا سوغات شیراز تهیه کرد.

18. ظروف سرامیکی

در شهرستان استهبان استان فارس ظروف سرامیکی با کیفیت و تنوع بالایی تولید می شود. در چند سال گذشته استهبان به عنوان منطقه ویژه تولید سفال‌های سرامیکی انتخاب شده است. سفال سرامیک استهبان به عنوان بخشی از میراث معنوی استان فارس به ثبت رسیده است. در شیراز می توانید این محصولات سرامیکی را از فروشگاه های سوغاتی و به عنوان سوغات شیراز خریداری کنید.

19. گلیم، جاجیم، فرش ایرانی و گبه

گلیم گلیم، جاجیم و فرش ایرانی از قالی‌های سنتی ایرانی با طرح‌ها و نقش‌های خاص هستند. قالیچه های کوچکی که از الیاف پنبه یا پشم ساخته می شود را گبه می گویند. گبه، قالیچه ای سنتی که در گذشته تنها دستباف عشایر قشقایی بود، امروزه به سوغات شیراز تبدیل شده است. شیراز در سال های اخیر به عنوان شهر جهانی گبه معرفی شده است.
تنوع رنگ و طرح، گبه را با دکوراسیون منزل مدرن و سنتی سازگار کرده است. یکی از تفاوت های گبه و گلیم این است که گبه نرم تر است. رایج‌ترین نقش‌های گبه‌ها عبارتند از: نقش‌های درخت، شیر، خشتی، ترنگ، رز، آروسک و هندسی، خطوط زیگزاگ یا موازی و لوزی های ساده و بزرگ.

20. گیوه

گیوه یا کلاش که به آن کفش دست‌باف ایرانی نیز می‌گویند، یک کفش سنتی است که در گذشته در سراسر ایران بسیار محبوب بوده است. قدمت این بافت به هزار سال پیش در میان مردم مریوان می رسد. مردان و زنان این شهر با علاقه فراوان از این کفش‌ها استفاده می‌کنند. این کفش سبک وزن با قابلیت گردش هوا، در ابتدا برای مردان در نظر گرفته شده بود. کفش های گیوه یا کلاش کاملا دست ساز هستند.
این کفش‌های ایرانی معمولاً دستبافت و از پنبه ساخته می‌شوند. به دلیل مواد و بافت خاص این کفش ها ضد تعریق بوده و رشد باکتری ها را کاهش می دهند. این کفش ایرانی همچنین به بهبود یا جلوگیری از ایجاد میخچه و قارچ های پوستی در کف پا کمک می کند. می توانید برای خود و عزیزانتان از این گیوه ها به عنوان سوغات شیراز تهیه کنید و در فصول گرم از استفاده آن لذت ببرید.

21. نان فسا

تنوع شیرینی های بومی و سنتی در استان فارس بسیار جذاب است. از میان این غذاهای بومی و محلی، نان فسا به خوشمزه بودن شهرت دارد. این شیرینی در شهرستان فسا تولید می شود و به عنوان یکی از پرطرفدارترین و پرمصرف ترین غذاها در این منطقه و سایر مناطق استان فارس شناخته می شود.
مردم شهرستان فسا این شیرینی های خوشمزه را با استفاده از آرد گندم (آرد سنگک)، روغن جامد، جوش شیرین، پودر زنجبیل، زعفران، کنجد و پودر قند درست می کنند. اضافه کردن مقداری تخم مرغ برای تزیین، علاوه بر زیبایی، طعم لذیذی به نان می دهد. می توانید نان فسا را در شیراز میل کرده و در صورتی که طعم آن را پسندیدید برای عزیزانتان نیز تهیه کنید و با خود ببرید.

22. معرق

 معرق یکی دیگر از هنرهای زیبای ایرانی که به عنوان یادگاری از سفر شیراز و یا سوغاتی می توانید در شیراز تهیه کنید، معرق است که از صنایع دستی حرفه ای است. ظاهرا این هنر از هند به ایران آمده و هنرمندان ایرانی با افزودن ذوق خود این هنر را در سراسر منطقه گسترش داده‌اند.
این هنر در ابتدا ترکیبی از چوب و فلز بود و به روش مدرن انجام نمی‌شد. برخلاف هنرمندان هندی که تنها از یک نوع چوب استفاده می کنند، ایرانیان برای ساخت معرق از چوب‌های مختلف با رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنند. در بازار شیراز می‌توانید بهترین نمونه‌های این آثار هنری را خریداری کنید.
خرید سوغاتی مخصوصا در شهری مانند شیراز كه شهر طعم های خوشمزه و صنایع دستی زیباست جزء جدایی ناپذیر سفر است. ما در این مقاله شما را با سوغات شیراز آشنا كردیم تا در سفر به این شهر برای تهیه سوغاتی دچار سردرگمی نشوید. آیا سوغاتی های شیراز در كنار جاذبه های دیدنی آن شما را بر آن نمی دارد كه به سمت این شهر بار سفر ببندید و چند صباحی را خوش بگذرانید؟

اقامت در هتل های شیراز

علاوه بر ان چه که در لیست بالا و به عنوان خوراکی های سوغاتی شیراز ذکر شد، شیراز غذاهای سنتی بسیار اصیل و خوشمزه ای دارد که حیف است با وجود این غذاهای خوشمزه، بخواهید در مدت اقامت خود در شیراز به جای این غذاها، غذاهای تکراری و همیشگی را میل کنید. دوپیازه آلو، کلم پلو شیرازی، قنبرپلو، شیرازی پلو، قورمه به، شکرپلو، هویچ پلو، یخنی نخود، رب پلو، اشکنه، کوفته هلو، لوبیا پلو شیرازی، دم پختک، آش سبزی، آش ماست و کوفته سبزی شیرازی تنها تعدادی از غذاهای سنتی و خوشمزه شیراز هستند که توصیه می کنیم حتما امتحان کنید. در رستوران هایی مثل رستوران صوفی، خانه سنتی پرهامی، رستوران باغ عمارت شاپوری، رستوران سنتی قوام، رستوران هفت خوان (خوان اول) و رستوران سنتی درویش می‌توانید این غذاها را با بهترین کیفیت میل کنید. در میان هتل‌های شیراز نیز هتل زندیه شیراز، هتل چمران شیراز و هتل بزرگ شیراز این غذاها و غذاهای بین المللی برای مهمانان مقیم هتل سرو می شوند.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر