لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> ساری
ساری

ساری

ساری یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای شمالی ایران است. این شهر زیبا و سرسبز در نزدیکی ارتفاعات البرز، جنگل های هیرکانی و ساحل دریای خزر قرار دارد. ساری دارای طبیعتی استثنایی و آب و هوایی معتدل است. باداب سورت، دریاچه الندان و دشت ناز تنها گوشه ای از طبیعت حیرت انگیز ساری است.

دریاچه الندان در نزدیکی ساری

ساری یکی از مدرن ترین و پیشرفته ترین شهرهای ایران نیز است. در این شهر کافه ها و رستوران های متنوعی قرار دارند. تنوع بالای غذاهای سنتی و دریایی ساری نیز از دلایل محبوبیت این شهر است. مراکز خرید لوکس و متنوع در کنار بازارهای سنتی و روز از دیگر جاهای دیدنی ساری است.
خانه تاریخی فاضلی

خانه تاریخی فاضلی
قدمت بالای این شهر و تنوع آثار تاریخی آن نیز از ساری یک مقصد جذاب ساخته است. عمارت فاضلی و خانه کلبادی تنها گوشه ای از جاهای دیدنی ساری است. این شهر یکی از قطب های تولید مرکبات بوده و در بین گردشگران به شهر نارنج های خوشبو شهره است. ساری تنها چهل متر بالاتر از سطح دریا قرار داشته و در مقایسه با سایر شهرهای شمالی ایران دارای آب و هوای معتدل تری است.

منطقه تفریحی فرح آباد نیز یکی از جاهای دیدنی ساری است که انواع تفریحات آبی هیجان انگیر را ارائه می دهد. ساری در فاصله بسیار کوتاهی از ساحل دریای خزر قرار دارد. عبور رودخانه از میان ساری سبب شده تا این شهر پارک های ساحلی متعددی داشته باشد. ساری گزینه های بسیاری برای لذت بردن دارد بنابراین از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

درباره ی ساری

ساری

ساری یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین شهرهای ایران است. شهر ساری مرکز استان مازندران و شهرستان ساری است. این شهر سرسبز، که در فاصله 250 کیلومتری از تهران قرار دارد، یکی از پرجمعیت ترین شهرهای شمالی است. ساری در دامنه ارتفاعات البرز و در فاصله کوتاهی از سواحل خزر قرار دارد. فاصله شهر ساری تا دریا تنها 27 کیلومتر است.
این شهر پررونق دارای آب و هوای معتدل خزری است که به تابستان های معتدل و زمستان های سرد و خشک شهره است. زبان رایج مردم ساری زبان مازندرانی است و به اهالی این شهر ساروی گفته می شود. ساری نخستین شهر ایرانی است که میزبان راه آهن ایران بوده است و در مسیر راهبردی شرق به مرکز ایران قرار دارد.

رود تجن نیز از میان شهر ساری عبور می کند. نزدیکی ساری به جنگل، کوه، جلگه و دریا سبب پدیدآمدن پوشش زیستی بسیار مناسب و متنوعی شده است. این شهر در مقایسه با سایر شهرهای شمالی ایران دارای آب و هوای ملایم تر و مطبوع تری است.

در نزدیکی این شهر پارک های جنگلی و پناهگاه های حیات وحش بسیار زیبایی قرار دارند. ظرفیت های طبیعی و تاریخی ساری این شهر را به یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای ایران تبدیل کرده است. در تقویم ایران روز 13 تیر، روز پرتاب تیر آرش کمانگیر، با نام روز ساری نامگذاری شده است.

تاریخچه ساری

ساری

تاریخ دقیق بنیان گذاری شهر ساری مشخص نیست اما مسلما این شهر یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است. براساس قدمت آثار بدست آمده از دوره مس سنگی در ساریريال قدمت ساری به بیش از 6000 سال می رسد. برخی تاسیس ساری را به طهمورث و برخی به توس پسر نیز نسبت می دهند.
یونانیان باستان در منابع خود از ساری با نام زادراکارتا یاد می کنند. برخی کارشناسان معتقدند نام ساری از نام قومی مهاجر و آریایی نشات گرفته است که در این منطقه زندگی می کرده اند. ساری پایتخت مازندران، یکی از ساتراپ های ایرانی در دوره هخامنشیان، بوده است. در دوره ساسانیان نیز این منطقه دارای حکومتی مستقل بوده است. دو سلسله باوندیان و قارنوندیان نیز سال ها بر این منطقه حکومت کرده اند.
با روی کارآمدن صفویه، این شهر به پایتخت تابستانی پادشاهان صفوی تبدیل می شود. به هنگام شکل گیری سلسله قاجار نیز ساری در ابتدا به عنوان پایتخت حکومت قاجار معرفی می شود. پیشرفت ساری به عنوان یک شهر پیشرو به دوران پهلوی اول بازمی گردد. در این دوره نخستین بخش راه آهن ایران در این شهر ساخته می شود.

با آغاز جنگ جهانی دوم ساری به اشغال نیروهای روس درمی آید. پس از انقلاب نیز توسعه ساری ادامه پیدا می کند تا جایی که به یکی از مهاجرپذیرترین شهرهای شمالی کشور تبدیل می شود.

معرفی هتل نارین چالوس - اقامتگاهی دنج و زیبا
ادامه مطلب

جاهای دیدنی ساری

میدان ساعت یکی از جاهای دیدنی شهر ساری در مرکز این شهر است. شهرت این میدان به سبب حضور یک برج است که بیش از نود سال قدمت دارد. بازار ساری نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی ساری است که طرفداران بسیاری دارد. عمارت کلبادی، موزه ساری، آب انبار نو و مسجد جامع ساری از جمله جاهای دیدنی تاریخی ساری است.
از جاهای دیدنی ساری در بهار و جاهای دیدنی ساری در تابستان می توان به دریاچه الندان و دریاچه میانشه اشاره کرد. پناهگاه حیات وحش سمسکنده، باداب سورت، ساحل خزرآباد و پارک جنگلی شهید زارع تنها برخی از جاهای دیدنی طبیعت ساری است.

آثار باستانی ساری

مسجد جامع ساری یادگاری از دوران قاجار

مسجد جامع ساری یادگاری از دوران قاجار

از جمله مکان های تاریخی ساری می توان به مسجد جامع ساری اشاره کرد که از دوران قاجار به یادگار مانده است. خانه کلبادی، که با نام موزه تاریخ ساری شناخته می شود، نیز یکی از عمارت های تاریخی شهر ساری است. از دیگر خانه های تاریخی ساری می توان به عمارت فاضلی، خانه رمدانی و خانه سردار جلیل اشاره کرد.
حمام وزیری نیز تنها یکی از حمام های تاریخی شهر ساری است. پل تجن نیز یکی از پل های تاریخی این شهر است که از دوران پهلوی به یادگار مانده است. امامزاده یحیی، کاروانسرای حضرت و مجموعه تاریخی فرح آباد در نزدیکی ساری از دیگر جاهای تاریخی ساری است.

مراکز تفریحی ساری

بوستان نیلوفر آبی ساری

بوستان نیلوفر آبی ساری

بوستان نیلوفر آبی یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی ساری است. در این بوستان در کنار گل های نیلوفر و حوضچه های زیبا امکاناتی همچون رستوران، آلاچیق و .. وجود دارد. یکی از مشهورترین مراکز تفریحی ساری، مجتمع توریستی تفریحی فرح‌آباد است. در این مجتمع وسیع شما می توانید با انواع تفریحات آبی همچون اسکی روی آب و موج سواری را تجربه کنید.
باغ وحش ساری نیز یکی دیگر از دیدنی های ساری است. این باغ وحش در چهارفصل سال دارای جاذبه های متنوعی است. پارک ملل که با نام شهربازی ساری نیز شناخته می شود یکی دیگر از مراکز تفریحی ساری است.

جاهای دیدنی استان گلستان
ادامه مطلب

طبیعت ساری (جاهای دیدنی اطراف ساری)

پناهگاه حیات وحش دشت ناز

پناهگاه حیات وحش دشت ناز

باداب سورت یکی از مشهورترین جاهای دیدنی ساری است. یکی دیگر از پرطرفدارترین جاهای دیدنی ساری در تابستان پارک جنگلی شهید زارع است. پناهگاه حیات وحش میانکاله نیز با پوشش جانوری و گیاهی خارق العاده یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف ساری است. از دیگر زیبایی های طبیعت ساری می توان به سد شهید رجایی یا سد سلیمان تنگه اشاره کرد.
اگر به طبیعت گردی علاقمندیدی باید حتما بازدید از پناهگاه‌ حیات وحش دشت ناز را نیز در برنامه سفر به ساری قرار دهید. ساحل خزرآباد نیز یکی از زیباترین سواحل نزدیک به ساری و از جاهای دیدنی خزرآباد ساری است.

مراکز خرید ساری

بازار ترکمن های ساری

بازار ترکمن های ساری
پاساژ الهیه مشهورترین و معروف ترین مرکز خررید شهر ساری است. اگر به دنبال یک مرکز خرید مدرن می گردید این مرکز خرید متنوع و بزرگ نظر شما را جلب خواهد کرد. مرکز تجاری مفید، مرکز خرید پردیس، چهل ستون و پاساژ پرشیا از دیگر گزینه های خرید در شهر ساری است.
پاساژ سعدی، مجتمع تجاری انقلاب و مجتمع تجاری خوان خان نیز گزینه های مناسبی برای خرید در این شهر است. خیابان قارن ساری نیز یکی از مشهورترین خیابان های ساری برای خرید است. بازار بزرگ ماهی فروشان نیز یکی از جذاب ترین بازارهای سنتی شهر ساری است. اگرهم به خرید میوه و سبزی تازه و روز علاقه مندید بازار روز راه آهن یکی از بهترین گزینه ها است.

اما اگر به تماشای بازارهای سنتی علاقمندید باید بازدید از بازار ترکمن های ساری را نیز در برنامه خود قرار دهید. بازار نرگسیه که از دوران قاجار به یاد مانده یکی دیگر از مراکز خرید سنتی ساری است. این بازار به شهر کاموا نیز شهره است.

آداب و رسوم ساری

13 تیر روز ساری

13 تیر روز ساری
ردپای سنت های چند هزار ساله استان در شهر ساری به سبب قدمت بالای این شهر به خوبی پیداست. تیرگان یکی از قدیمی ترین جشن های باستانی ایرانی در خطه شمالی است که امروزه با نام 26 عید ماه نیز شناخته می شود. روز ساری که با نام روز آرش نیز شناخته می شود یکی دیگر از جشن های کهن ساری است.

مراسم نوروزخانی، چهارشنبه سوری و چله شو نیز از دیگر مراسمات کهن و آئینی اهالی ساری است. دندون سری هم از جمله جشن های کهن مردم ساری است که هنوز هم در برخی بخش ها برگزار می شود. نذر حلوا در شب نیمه ماه مبارک رمضان و برپایی تکایای عزاداری در ماه محرم و صفر نیز گوشه ای از سنت های کهن ساری در دوران پس از اسلام است.

صنایع دستی و سوغات ساری

حصیربافی، گلیم بافی، قالی بافی، جاجیم بافی و لاک تراشی از جمله سوغات محلی ساری و صنایع دستی این شهر است. از دیگر سوغات معروف ساری می توان به ترشی انار، سیر ترشی، مرکبات، برنج، کلوچه، آغوزنون و پشت زیک اشاره کرد. عسل کوهی، رب انار، شکر سرخ و انواع لواشک نیز از دیگر سوغات خوراکی ساری است.

غذاهای سنتی ساری

خورشت سیر انار

خورشت سیر انار از غذاهای محلی ساری

غذاهای سنتی ساری قرن ها است که نسل به نسل منتقل شده است. یکی از مشهورترین غذاهای ساری ترش سماق است. بشته واش، اسپناساک، شیشه ناز و کئی انار هم از دیگر غذاهای سنتی شهر ساری است. یکی از محبوب ترین غذاهای شمال کشور که در شهر ساری نیز طبخ می شود بدون شک خورشت سیر انار است.
کدومسما هم یکی از غذاهای خوش آب و رنگ ساری است. از دیگر غذاهای سنتی ساری می توان به کدو بره، خورشت آلو و ته چین گوشت اشاره کرد. اغلب این غذاها در شهرها و روستاهای نزدیک ساری نیز طبخ می شود.

جنگل های سنگده یاقوتی درخشان در نقشه ایران
ادامه مطلب

رستوران های ساری

ساری یکی از شهرهایی است که به داشتن غذاهای خوشمزه و رستوران های خوب شهره است. رستوران حاج حسن یکی از مشهورترین رستوران های ساری است. چشم انداز سرسبز و دلنشین و سرو غذاهای خوشمزه شمالی همچون چلوگردن این رستوران را بسیار محبوب کرده است. اکبر جوجه نیز یکی از پرطرفدارترین رستوران های شهر ساری و شمال کشور است.

رستوران سالارده نیز در فاصله 12 کیلومتری شهر ساری یکی دیگر از گزینه های برای صرف غذا در ساری است. کبابی عینی نیز با سرو انواع کباب ها از دیگر رستوران های جذاب ساری است. رستوران محسن، رستوران شالی و رستوران میلان هم دیگر گزینه های پیش رو شما برای صرف غذا در ساری است. خیابان قارن ساری نیز مملو از کافی شاپ های متنوع است.

هتل های ساری

هتل چهارستاره سالار دره ساری

هتل چهارستاره سالار دره ساری

هتل چهارستاره سالار دره ساری، محبوب ترین هتل این شهر از منظر مهمانان ایران هتل آنلاین است. هتل بادله ساری و هتل نوید ساری نیز از دیگر گزینه ها برای اقامت در این شهر است. هتل سه ستاره نارنج ساری نیز یکی از دیگر از هتل های محبوب شهر ساری است.
هتل های این شهر در دو دسته هتل های سه ستاره و هتل های چهار ستاره قرار دارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و رزرو هتل های ساری می توانید سری به ایران هتل آنلاین بزنید.

موزه های ساری

موزه تاریخ ساری واقع در عمارت کلبادی

موزه تاریخ ساری واقع در عمارت کلبادی

موزه تاریخ ساری واقع در عمارت منوچهر خان کلبادی، مشهورترین موزه ساری و استان مازندران است. این موزه با نام خانه موزه کلبادی یا موزه کلبادی ساری نیز شناخته می شود. موزه تاریخ ساری تنها موزه شهر ساری است.

پارک های ساری

پارک ساحلی ملل در حاشیه رودخانه تجن

پارک ساحلی ملل در حاشیه رودخانه تجن
ساری یکی از سرسبزترین و زیباترین شهرهای ایران است. در این شهر پارک های سرسبز و متعددی قرار دارند. پارک ملل ساری یکی از پارک های مشهور این شهر و یکی از بزرگترین مجموعه های تفریحی شمال کشور است. پارک قائم در حاشیه رود تجن نیز یکی دیگر از پارک های زیبا و ساحلی شهر ساری است.

پارک کوشا سنگ، پارک شمس، پارک نیلوفرآبی، پارک آفتاب و بوستان ولایت از دیگر پارک های شناخته شده شهر ساری است.

ساری مملو از گزینه های متنوع برای تجربه یک سفر دلنشین است. شهری با باران های نقره ای و چشم اندازهای طبیعی بی بدیل که تنها در این شهر شاهد آن خواهید بود. مراکز خرید متنوع و کافه ها و رستوران های دلباز ساری نیز شما را از این انتخاب راضی خواهد کرد. قدم زدن در خیابان قاری و یا پارک ملل ساری نیز شما را شیفته این شهر خواهد کرد.

اما شما چه خاطره ای از سفر به ساری دارید؟ کدام جاذبه تاریخی و یا طبیعی ساری نظر شما را جلب کرده است؟ از میان بازارهای سنتی و مراکزخرید مدرن ساری شما کدام یک را انتخاب می کنید؟ و در آخر از نظر شما خوشمزه ترین غذای سنتی ساری کدام است؟

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر