لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> مردم ماسایی، به دلیل منافع صنعت گردشگری از سرزمین های خود رانده شده اند
مردم ماسایی، به دلیل منافع صنعت گردشگری از سرزمین های خود رانده شده اند

مردم ماسایی، به دلیل منافع صنعت گردشگری از سرزمین های خود رانده شده اند

مردم ماسایی از سرزمین های خود رانده شده اند. این گزارش ناراحت کننده انستیتوی اوکلند است ” از دست دادن سرنگتی، زمین های ماسایی که قرار بود برای همیشه باقی بماند”. این مطالعه ترس و وحشت این دهقانان نیمه عشایر را که در کنیا و تانزانیا و بسیاری از مناطق سرنگتی زندگی می کنند را نشان می دهد.
مناطق سرنکتی در دنیا به علت حیات وحش غنی شناخته شده است و در سال های اخیر شاهد حضور گردشگران و شکارچیان و افزایش درآمد کشور تانزانیا از راه ورود ارز و رزرو هتل توسط آنها در این مناطق هستیم. تحت چنین فشاری، مردم ماسایی باید به تدریج راه را برای گردشگران و شکارچیان باز کنند و محل را ترک کنند.
با توجه گزارش افشا کننده انستیتوی اوکلند، برای سال ها، ده ها هزار نفر از مردم این منطقه به واسطه حفظ اکوسیستم خانه های خود را از دست داده اند. این گزارش فاش می کند که دولت تانزانیا با تعیین حد و مرز در مناطق ” محافظت شده” و یا دادن آنها به مالکان جدید، مردم ماسایی را مجبور به حرکت به سمت مناطق کوچک تر قابل کشت کرده و حق کشت در باغ های خصوصی را برای آنها غیر ممکن کرده است. در نتیجه، قحطی و بیماری در بین مردم بومی که از سوی نیرو های پلیس به عنوان ” ارعاب و آشوب” متهم شده اند، گسترش پیدا کرده است.

این فشار تنها از سوی دولت نیست، بلکه ناشی از وجود شرکت های سیاحتی نیز هست که به دلیل منافع گردشگری در کشور کار می کنند. این گزارش از تاثیر ویرانگر دو عامل مهم بر روی جان و سبک زندگی ماسایی ها خبر می دهد. این گزارش اختصاصا به دو شرکت حفاظت محدود تانزانیا (TCL) و شرکت تجاری اورتلو اشاره دارد. اولین شرکت که مالک آن تامسن سافاری یک آمریکایی برگزار کننده تور است، به طور اختصاصی درباره اکوسیستم فعالیت می کند. بر اساس صحبت های ماسایی ها، این شرکت با پلیس محلی همکاری می کند تا از دسترسی روستاییان به آب و زمین جلوگیری کنند. این گزارش همچنین تاکید می کند که افراد بومی توسط پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شده اند.

دومین شرکت از سوی کشور امارات کنترل می شود. بر اساس این گزارش، شرکت تجاری اوتلو سفرهای شکاری برای خانواده سلطنتی امارات و مهمان شان فراهم می کند. این شرکت 25 سال پیس تاسیس شد و از آن زمان به بعد، در حین این سفرهای شکاری رزرو شده، شرکت CBO با خشونت ماسایی ها را از زمین های شان بیرون کرده است. انستیتوی اوکلند همچنین گزارش کرد که بسیاری از خانه های ماسایی ها سوزانده و هزاران حیوان نادر کشته شده اند. اگرچه سال گذشته، وزیر منابع طبیعی تانزانیا اعتبار شرکت CBOرا باطل کرده اما این شرکت همچنان به فعالیت خود در این منطقه ادامه می دهد و روستاییان را در وحشت ممتد قرار می دهد.
بیشتر بخوانید:
گردشگری آفریقا

آنورادها میتال، مدیر انستیتوی اوکلند اظهار کرد” از آنجایی که گردشگری به یکی از بخش های پویای اقتصاد تانزانیا تبدیل شده، بازی های سافاری و پارک های بازی در حال ویران کردن زندگی و معیشت ماسایی ها هستند. اما این تنها اختصاص به یک منطقه ندارد، این واقعیتی است که برای جوامع بومی سراسر دنیا بسیار آشنا است. در بسیاری از مکان ها، دولت ها، جوامع و حتی گروه های محافظت کننده بزرگ نیز با این قضیه موافق هستند که به نام حفظ محیط زیست نه تنها می توان افراد بومی را از سرزمین های شان بیرون کرد بلکه آنها مجبور کنند که برای همیشه ناپدید شوند.”
در سال 1950 بود که به لطف مجموعه ای از قوانین ” حفظ” زمین ها و حیات وحش شمال تانزانیا، ماسایی ها به تدریج شروع به رانده شدن از سرزمین ها اجدادی شان شدند. و پس از آن، قوانین جدید حق چریدن گله ها و کشت در زمین ها را کاهش داد و منجر به گسترش گرسنگی در این منطقه شد. الیزابت فراسر، تحلیل گر قوانین در انستیتوی اوکلند گفت” دولت تانزانیا اعلام کرده که این قوانین برای حفظ و محافظت از اکوسیستم تعیین شده اند اما این قوانین به شرکت هایی مانند OBC این اجازه را می دهد تا باند فرودگاه خصوصی در همین زمین ها تاسیس کند. اسم این کار محافظت کردن نیست، ویران کردن محض است.”

آمستردام| آیا ازدواج های قلابی می تواند راه حلی برای کاهش صنعت پر ازدحام گردشگری این کشور باشد؟
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر