لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> بیرجند
بیرجند

بیرجند

بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی و شهری زیبا همراه با جاذبه های گردشگری فراوان در شرق کشور می باشد. آب و هوای مطلوب، همجواری با رشته کوه ها، وجود بازار های سنتی و تنوع جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهر را به یکی از پر مخاطب ترین شهر های گردشگری ایران تبدیل نموده است. ارگ بهارستان، ارگ کلاه فرنگی، بند عمرشاه، باغ دولت آباد، باغ اکبریه،قلعه فورک، بنای خواجه خضر و …. از جمله مهمترین جاذبه های گردشگری بیرجند می باشند.

درباره ی بیرجند

شهر زیبای بیرجند

بیرجند شهری در شرق ایران است که برای نخستین بار دارای سازمان آب رسانی بوده و بنگاه آبلوله ی بیرجند به عنوان اولین سازمان آب رسانی کشور شناخته می شود. این شهر همچنین دومین شهر در ایران است که قبل از تهران و در سال 1302 از لوله کشی آب شهری برخوردار گردید. همچنین گفتنی است که سومین مدرسه با سبک آموزش جدید و نیز
سومین فرودگاه در شهر بیرجند احداث شد.

تاریخچه بیرجند

 آثار تاریخی بیرجند
آثار تاریخی بیرجند

نام اصلی بیرجند در متون تاریخی به صورت برجن، برجند، برکن و بیرگند نیز آورده شده است. این شهر همچنین دارای پیشینه ی تاریخی قابل توجهی می باشد. برخی صاحب نظران احداث شهر بیرجند را به زرتشتیان در اواخر عصر ساسانی نسبت می دهند. یاقوت حموی و حمد الله مستوفی در یاد داشت های خود درباره ی بیرجند سخن گفته اند. این منطقه از قبل از اسلام و بعد از آن دارای سکونت بوده است.

جاهای دیدنی بیرجند

عمارت کلاه فرنگی یا قصر بی بی عروس بیرجند

عمارت کلاه فرنگی در بیرجند

عمارت کلاه فرنگی در بیرجند

عمارت کلاه فرنگی یکی از باشکوه ترین اماکن دیدنی بیرجند به شمار می آید. بنای مذکور دارای سه طبقه بوده که تزئینات مقرنس کاری و گچبری بی نظیری را به نمایش نهاده است. فضای دلپذیر اطراف این عمارت، محیطی آرام را جهت پیاده روی عرضه می دارد.
آدرس عمارت کلاه فرنگی: بیرجند- خیابان مطهری.

قلعه ی بیرجند

قلعه ی بسیار زیبای بیرجند

قلعه ی بسیار زیبای بیرجند

قلعه ی بیرجند با نام های قلعه ته ده و نیز قلعه ی پایین شهر نیز خوانده می شود. این بنا بزرگ ترین و نیز قدیمی ترین بنای تاریخی شهر و یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی بیرجند محسوب می شود. وسعت این قلعه حدود 3000 متر مربع بوده و ساخت آن را به دوران صفویه نسبت می دهند.
آدرس قلعه ی بیرجند: بیرجند- میدان امام حسین (ع).

مدرسه ی شوکتیه ی بیرجند

مدرسه ی شوکتیه ی بیرجند
مدرسه ی شوکتیه ی بیرجند

بنای مدرسه ی شوکتیه که یکی از مهمترین جاهای دیدنی بیرجند به شمار می آید، در آغاز توسط محمد ابراهیم خان علم یا شوکت الملک دوم در سال 1269 به عنوان حسینیه ساخته شد. این بنا در سال 1282 تبدیل به مدرسه شد و بعد از دارالفنون و رشدیه ی تبریز، به عنوان سومین مدرسه آموزش به سبک جدید را آغاز نمود.
آدرس مدرسه ی شوکتیه: بیرجند- میدان شهدا- خیابان شهید منتظری.

بنای تاریخی خواجه خضر

خواجه خضر در بیرجند

خواجه خضر در بیرجند

بنای تاریخی خواجه خضر که دارای جایگاه اجتماعی و سیاسی نسبتا بالایی است، یکی از بهترین جاذبه های گردشگری بیرجند به شمار می آید. رعایت اصل قرینه در معماری این بنا مشاهده می شود. و از نوع ساختمان های یک ایوانی می باشد. همچنین گفتنی است که بنای مذکور به جزء تزئینات آجر کاری فاقد تزئینات دیگر می باشد.
آدرس بنای خواجه خصر: بیرجند- خیابان منتظری- کوچه ی پست قدیم – مقابل حسینیه و مدرسه ی شوکتیه.

ارگ بهارستان

ارگ بهارستان در بیرجند

ارگ بهارستان در بیرجند

ارگ بهارستان که به باغ زرشکی نیز معروف است، از جمله باشکوه ترین جاذبه های تاریخی بیرجند به شمار می آید. این بنا متعلق به دوران افشاریه است و در سال 1379 به ثبت آثار ملی ایران در آمده است.
آدرس ارگ بهارستان: بیرجند- خیابان منتظری- کوچه ی پست قدیم.

آثار باستانی بیرجند

تپه ی باستانی تخچر آباد بیرجند

 بقایای مکشوفه از تپه تخچر آباد بیرجند

بقایای مکشوفه از تپه تخچر آباد بیرجند

در تپه ی باستانی تخچر آباد که یکی از محوطه های باستانی بیرجند به شمار می آید، شواهدی از عصر آهن و اوایل دوران هخامنشی کشف گردیده است. بقایای معماری ِ بنایی خشتی مهمترین آثار این محوطه به شمار می آید. قدمت تپه تخچر آباد را دو هزار و ششصد سال پیش برآورد نموده اند.
آدرس تپه باستانی تخچر آباد: 25 کیلومتری شمال شرق بیرجند- روستای تخچر آباد.

مراکز تفریحی بیرجند

تفرجگاه بند دره

تفرجگاه بند دره در بیرجند

تفرجگاه بند دره در بیرجند

بند دره را می توان بزرگترین بند کوهستانی و نیز زیباترین تفرجگاه بیرجند معرفی نمود. همچنین بند دره، مهمترین بند تاریخی بیرجند نیز به شمار می آید، به طوری که قدمت آن را به اواخر دوران زندیه و اوایل عصر قاجار نسبت می دهند.
آدرس بند دره: بیرجند- پنج کیلومتری انتهای خیابان مدرس- میان رشته کوه باقران.

باغ امیر آباد

تصویری از باغ و کوشک امیر آباد بیرجند

تصویری از باغ و کوشک امیر آباد بیرجند

باغ و کوشک بسیار زیبای امیر آباد یکی از جذاب ترین مکان های تفریحی بیرجند به شمار می آید. این مکان که قدمت آن را به اوایل عصر قاجار نسبت می دهند، در گذشته به امیر معصوم خان شیبانی تعلق داشته است. درخت های بسیار زیبای انار و میوه های متنوع باغ، کاج ها و نیز گل های زینتی فراوان، فضایی رویایی و کم نظیر به این باغ بخشیده است.
آدرس باغ امیر آباد: غرب بیرجند- پنج کیلومتری جاده ی خوسف به بیرجند- واقع در روستای امیر آباد.

باغ بهلگرد

باغ بهلگرد بیرجند

باغ بهلگرد بیرجند

مجموعه باغ و عمارت بهلگرد بیرجند که یکی از مهمترین اماکن تفریحی بیرجند به شمار می روند، دارای بخش های مختلفی نظیر ورودی، حیاط اندرونی و حیاط بیرونی، اصطبل و محل سکونت خدمه بوده است. باغ مذکور به عنوان تفرجگاه ییلاقی خاندان خزیمه و در دوران شوکت الملک که از حاکمان بیرجند در عصر قاجار بوده است، بنا گردید.
آدرس باغ بهلگرد: 30 کیلومتری جنوب شرقی بیرجند- امتداد جاده ی بیرجند به زاهدان- روستای بهلگرد.

طبیعت بیرجند (جاهای دیدنی اطراف بیرجند)

آبشار گیوک

 آبشار گیوک در بیرجند

آبشار گیوک در بیرجند

این آبشار که در انتهای دره ای سر سبز قرار گرفته است، یکی از بهترین مکان های تفریحی اطراف بیرجند به شمار می آید. این محل دارای آبشار و نیز سدی بسیار زیبا می باشد. همچنین تابلوهای راهنمای مشخصی برای رسیدن به آن در طی مسیر وجود دارد. در طول مسیر مناظری رویاییس از باغات زرشک، توت، انگور و زرد آلو به نمایش در آمده اند، که لحظاتی بی نظیر را عرضه می دارند.
آدرس آبشار گیوک: بیرجند- پنج کیلومتری جاده ی بیرجند به کرمان- نزدیک روستای گیوک.

مراکز خرید بیرجند

بازار سنتی بیرجند

بازار بیرجند در بافت تاریخی شهر

بازار بیرجند در بافت تاریخی شهر

این بازار قدیمی که در بافت تاریخی شهر قرار دارد، نقش بسیار تعیین کننده ای در تاریخ فعالیت های اقتصادی بیرجند داشته است. بازار مذکور همچنین از مهم ترین بازارهای بیرجند به شمار می آید، که اکثر کالاهای مورد نیاز را عرضه می دارد.
آدرس بازار سنتی: بیرجند- سه راه اسدی- خیابان جمهوری.

آداب و رسوم بیرجند

مراسم گلریزان بیرجند

مراسم گلریزان بیرجند

در بیرجند نیز به مانند سایر نقاط کشور، برخی فرهنگ و آداب و رسوم های اصیل ایرانی رایج می باشد. رسوم مختص عید نوروز نظیر کوزه شکنی، مراسم گلریزان، آیین کف زنی شب یلدا، عزاداری در ایام محرم و صفر، رمضان خوانی و چاووشی خوانی از جمله رسوم رایج بیرجند به شمار می آیند.

باغ گلشن طبس، تکه ای از بهشت در دل کویر
ادامه مطلب

غذاهای سنتی بیرجند

غذای سنتی بیرجند

قروت بادمجان، غذای سنتی بیرجند

غذاهای محلی بیرجند در واقع انعکاسی از باور ها و آداب و رسوم منطقه را به همراه دارد. همچنین می توان عنوان نمود که تنوع غذاهای سنتی بیرجند یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه به شمار می آید. کَما، گُرماس،چکمال، بلغور پلو، کشک سالاری، آش اُماج، آش پولانی، آش بلغور، قروت بادمجان و …. مهمترین غذاهای سنتی بیرجند را تشکیل میس دهند.

رستوران های بیرجند

 رستوران سنتی طوبا در بیرجند
رستوران سنتی طوبا در بیرجند

تنوع غذاهای سنتی بیرجند و نیز حضور گردشگران داخلی و خارجی در این منطقه، از دلایل شکل گیری قابل توجهی از رستوران های سنتی و مدرن می باشد. آش کده و رستوران سنتی طوبا، رستوران هتل جهانگردی بیرجند، باغ رستوران شاندیز و رستوران ایتالیایی پای از مهمترین رستوران های بیرجند محسوب می شوند.
آدرس رستوران شاندیز: بیرجند- خیابان معلم- چهار راه بهداری.
آدرس آشکده و رستوران سنتی طوبا: بیرجند- خیابان پانزده خرداد- بین پاسداران و مدرس- باغ و عمارت تاریخی رحیم آباد.
آدرس رستوران ایتالیایی پای: بیرجند- بلوار مدرس.
آدرس رستوران هتل جهانگردی: بیرجند- انتهای خیابان ارتش.

هتل های بیرجند (هتل های خوب بیرجند)

هتل کوهستان بیرجند

هتل کوهستان بیرجند

شهر بیرجند دارای هتل های متعددی است که بیشتر هتل های بیرجند امکانات قابل توجهی را در اختیار گردشگران و مراجعه کنندگان قرار می دهند. هتل کوهستان بیرجند، هتل جهانگردی بیرجند و هتل سپهر بیرجند از جمله مهمترین هتل های بیرجند به شمار می آیند.

موزه های بیرجند

موزه ی باستان شناسی بیرجند

نمای داخلی موزه ی باستان شناسی بیرجند

نمای داخلی موزه ی باستان شناسی بیرجند

موزه ی باستان شناسی بیرجند که دارای زیر بنایی حدود 600 متر مربع می باشد، از مهم ترین موزه های بیرجند به شمار می آید. این موزه که دارای قسمت های مختلفی نظیر سفالینه، ابزار آلات جنگ و اسلحه، فلز، قرآن و …. است، آثار ارزشمندی از ادوار مختلف تاریخی را به نمایش نهاده است.
آدرس موزه ی باستان شناسی: بیرجند- خیابان معلم- باغ اکبریه.

موزه ی مردم شناسی بیرجند (موزه ی باغ اکبریه)

موزه ی مردم شناسی بیرجند

نمای بیرونی موزه ی مردم شناسی بیرجند

موزه ی مردم شناسی یکی از موزه های بزرگ بیرجند و نیز استان خراسان جنوبی به شمار می آید. آثار این موزه نشانگر پیوند نسل جوان با سنتها و آداب گذشته و نیز معرف فرهنگ غنی منطقه ای می باشد. مراسم عروسی، سفالگری، قالی بافی، آهنگری، دستاسی و پارچه بافی از جمله مهمترین بخش های این موزه می باشد.
آدرس موزه مردم شناسی: بیرجند- خیابان معلم- طبقه ی همکف عمارت اکبریه در باغ اکبریه.

موزه ی مشاهیر و مفاخر ملی بیرجند

موزه ی مشاهیر بیرجند

نمایی زیبا از سر در موزه ی مشاهیر بیرجند

این موزه که یکی از موزه های مهم بیرجند به شمار می آید، در سال 1382 در خانه ی تاریخی پردلی مورد بهره برداری قرار گرفت. این موزه مجموعه ای از اسناد، زندگی نامه ها، تالیفات، نشان های ملی، علمی و ادبی، عکس ها، لوح ها، لوازم شخصی شخصیت های بزرگ علمی و فرهنگی و … را به نمایش نهاده است.
آدرس موزه ی مشاهیر و مفاخر ملی: بیرجند- خیابان شهید منتظری- جنب مسجد خضر.

پارک های بیرجند

پارک جنگلی بیرجند

 پارک جنگلی بیرجند

پارک جنگلی بیرجند

پارک جنگلی یکی از مهمترین پارک های بیرجند به شمار می آید. زیبا سازی این پارک که مناظر چشمگیر جنگلی را به نمایش نهاده است، با رویکرد سلامت خانواده و به منظور توسعه ی اراضی تفریحی در دستور کار شهرداری بیرجند قرار گرفته است.
آدرس پارک جنگلی: بیرجند- بلوار صنعت و معدن- مجاور مصلای المهدی (عج).

پارک توحید بیرجند

پارک توحید بیرجند

پارک توحید بیرجند

پارک توحید را می توان یکی از بهترین پارک های بیرجند معرفی نمود. وجود فضا و امکانات رفاهی مناسب منجر شده تا این پارک محلی برای تفریح و انجام ورزش هایی نظیر والیبال، اسکیت، فوتبال و بسکتبال به شمار آید. این پارک که یکی از جاذبه های تفریحی بیرجند به شمار می آید، دارای باغ وحش و یک آب نمای بسیار زیبا نیز می باشد.

آدرس پارک توحید: بیرجند- خیابان مدرس.

بیرجند به عنوان مرکز استان خراسان جنوبی و نیز به جهت وسعت شهری و همچنین به دلیل پیشینه ی تاریخی خود، شهری نسبتا بزرگ و پر اهمیت است،که همواره در کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است. وجود امکانات رفاهی و گردشگری و نیز تنوع جاذبه های تاریخی و طبیعی و همچنین بازار ها و مراکز خرید، از اصلی ترین دلایل این توجه بوده است. مناظر رویایی اطراف شهر و نیز تفرجگاه های کم نظیر بیرجند، در کنار تنوع غذاهای سنتی، آن را به یکی از شهر های گردشگری کشور تبدیل نموده است.

اقامتگاه های بوم گردی خراسان رضوی،شمالی، جنوبی
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر