لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دریاچه ها و سدهای خراسان رضوی
دریاچه ها و سدهای خراسان رضوی

دریاچه ها و سدهای خراسان رضوی

سدها و دریاچه ها یکی از مهمترین جاذبه های استان خراسان رضوی محسوب می شوند. این مکان ها به جهت دارا بودن قابلیت ها و ظرفیت های گردشگری و نیز ارائه امکانات و خدمات رفاهی و تفریحی ازجمله بهترین مناطق برای گذراندن اوقات فراغت به حساب می آیند و مورد استقبال مردم و گردشگران واقع می شوند. اگر قصد سفر به استان خراسان رضوی و بازدید از سدها و دریاچه های آن را دارید بهتر است ابتدا یکی از بهترین هتل های مشهد رزرو کرده و از محل اقامت خود اطمینان حاصل فرمایید. همانطور که انتظار می رود یکی از تفریحات قابل توجه در اماکن یاد شده ماهیگیری می باشد، که بسیار مورد توجه عموم و نیز طبیعت گردان است. دریاچه بزنگان، سد فریمان، سد کارده و سد تبارک از جمله مهمترین دریاچه ها و سدهای استان خراسان رضوی محسوب می شوند.

سد فریمان

سد تاریخی فریمان در خراسان رضوی
سد تاریخی فریمان که یکی از بهترین سد های گردشگری خراسان رضوی محسوب می شود، دارای ارتفاعی حدود ۲۰ متر و تاجی به طول ۱۰۰ متر است. متخصصان سازه اولیه این سد را به دوران مغول و نیز دوران صفویه نسبت می دهند و حتی گفته شده که سد فریمان دارای قدمتی بیش از 1000 سال است. لازم به ذکر است سد مذکور در دوره قاجار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. پیشینه تاریخی و پوشش گیاهی اطراف فریمان منجر شده تا این منطقه یکی از بهترین جاذبه های گردشگری خراسان رضوی محسوب شود. امکان ماهیگیری یکی از جاذبه های حائز اهمیت این منطقه است، که نظر بسیاری از گردشگران به خود جلب کرده است
آدرس سد فریمان: خراسان رضوی- شهرستان فریمان – روستای تقی آباد

سد کارده

1683356265 57 دریاچه ها و سدهای خراسان رضوی

سد بتنی کارده در مشهد
سد کارده یکی دیگر از دریاچه ها و سدهای خراسان رضوی است که ظرفیتی معادل با ۳۶ میلیون متر مکعب آب را در خود جای داده است. این مکان دیدنی که بر روی رودخانه کارده واقع شده، از خدمات رفاهی گوناگونی همچون فروشگاه، استراحتگاه های موقت گردشگران و غیره برخوردار است. مناظر زیبای کوهستانی اطراف، آب دائمی رودخانه کارده و وجود مجموعه تفریحی دنیای آبی در ساحل سد منجر شده تا امروزه این منطقه نظر بسیاری از گردشگران را به خود معطوف دارد.
آدرس سد کارده : خراسان رضوی – 42 کیلومتری شمال مشهد – 20 کیلومتری جاده مشهد به کلات – انتهای خیابان خواجه ربیع – روستای کارده

سد و دریاچه تبارک

1683356266 573 دریاچه ها و سدهای خراسان رضوی

منطقه بسیار زیبای گردشگری سد تبارک
سد تبارک یکی از دریاچه ها و سدهای خراسان رضوی است که در شهرستان قوچان واقع شده است. در این سد سنگ ریزه‌ای که ارتفاعی حدود ۷۴ متر دارد، ماهی های مختلف همچون کپور به وفور دیده می شود؛ از این رو ماهی گیری یکی از تفریحات مفرح در این منطقه به شمار می آید. دریاچه تبارک و عبور رودخانه اترک، وجود چشمه های آب، درختان جنگلی و صخره های بسیار بلند و زیبا که گروه‌های صخره نوردی را به سمت خود می خواند، در کنار انبوه گیاهان دارویی و پرندگان، زیبایی چشمگیری به منطقه بخشیده است، به طوری که امروزه بسیار مورد توجه گردشگران قرار دارد.
آدرس سد تبارک: خراسان رضوی – ۲۰ کیلومتری شمال شرقی قوچان

سد چالیدره

1683356266 360 دریاچه ها و سدهای خراسان رضوی

سد چالیدره در روستای طرقبه مشهد
سد چالیدره که در روستای گردشگری طرقبه قرار دارد، یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان خراسان رضوی محسوب می شود. این سد زیبا در واقع یکی از دره های فرعی طرقبه است که امکان قایق سواری و ماهیگیری را برای بومیان و گردشگران محیا می نماید. وجود رستوران ها و خدمات مناسب در اطراف چالیدره، آلاچیق های زیبا آن و نیز وجود تله کابین در این منطقه، چالیدره را به یکی از مناطق گردشگری پر اهمیت منطقه تبدیل نموده است.
آدرس سد چالیدره: کیلومتر جنوب غرب مشهد مسیر جاغرق

سد بند گلستان

1683356266 43 دریاچه ها و سدهای خراسان رضوی

سد بند زیبای گلستان در استان خراسان رضوی
سد گلستان که به بند گلستان نیز معروف است، از دیرباز یکی از بهترین محل های تفریحی و گردشگری اطراف مشهد به شمار می رفته است. سد آجری گلستان پنج قرن قبل و در دوره تیموریان بر روی رودخانه گلستان احداث شد. لازم به یادآوری است که در فصول زمستان و بهار میزان آب جمع شده در این سد افزایش می یابد. وجود رستوران، قهوه خانه، کافه های متعدد در اطراف سد که نمای ساحلی را به آن عرضه می‌دارد، وجود قایق های پدالی جهت استفاده گردشگران در داخل سد و همچنین نزدیکی آرامگاه امامزادگان یاسر و ناصر به این منطقه منجر شده تا بسیاری از مسافران برای بازدید از آن علاقه مند باشند.
آدرس بند گلستان: استان خراسان رضوی – هشت کیلومتری غرب مشهد – بعد از پارک جنگلی وکیل آباد

دریاچه بزنگان

1683356266 399 دریاچه ها و سدهای خراسان رضوی

دریاچه زیبای بزنگان در استان خراسان رضوی

دریاچه بزنگان که به کل بی بی نیز معروف است، یک اثر ملی و طبیعی بوده و یکی از زیباترین دریاچه ها و سدهای خراسان رضوی محسوب می شود، به گونه ای که مناظر بی نظیری را عرضه می دارد. این دریاچه که به اعتقاد بسیاری از پژوهشگران زمین‌ شناسی متعلق به دوران دوم و سوم زمین شناسی است، گردشگران و طبیعت گران زیادی را به سمت خود فرا می خواند. قرارگیری در بلندی های کوپه داغ، در کنار مناظر رویایی دریاچه و میزبانی آن از پرندگان مهاجر، زیبایی چشم گیری را به منطقه بخشیده است.

آدرس دریاچه بزنگان: استان خراسان رضوی – سرخس – ۱۲۸ کیلومتری شرق مشهد – روستای بزنگان

دریاچه پارک وکیل آباد

1683356266 46 دریاچه ها و سدهای خراسان رضوی

دریاچه زیبای پارک وکیل آباد در استان خراسان رضوی
دریاچه پارک وکیل آباد یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی به شمار می آید. این دریاچه به صورت فصلی در پارک جنگلی وکیل آباد قرار دارد و در واقع نزدیکترین ییلاق عمومی مشهد محسوب می شود. آب دریاچه پارک وکیل آباد از قنات وکیل آباد سرچشمه می‌گیرد. امروزه دریاچه پارک وکیل آباد مشهد به جهت دارای بودن فضایی زیبا و آرام بسیار مورد نظر بومیان منطقه و گردشگران قرار دارد.
آدرس دریاچه پارک وکیل آباد: ۸ کیلومتری شمال غرب مشهد – انتهای بلوار وکیل آباد

سد طرق

سد طرق
اگر در کلانشهر مشهد اقامت دارید و می خواهید در یکی از دریاچه ها و سدهای خراسان رضوی که نزدیکی این کلانشهر قرار دارد به تفریح و گشت و گذار بپردازید سد طرق بهترین گزینه است. این سد زیبا در 25 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع شده و بر روی رودخانه طرق احداث گردیده است. علاوه بر فاصله نزدیک سد طرق تا مشهد، ماهیگیری را نیز می توان ازجمله مزایای بازدید از این سد نام برد.

سخن آخر

وجود کوه های بسیار بلند و زیبا، دشت های وسیع و سرسبز، آبشار های خروشان و روستاهایی دیدنی منجر شده تا استان خراسان رضوی جاذبه های طبیعی بسیار بی نظیری را در خود جای دهد. بدین جهت می‌توان گفت که این استان علاوه بر دارا بودن جاذبه‌های مذهبی و نیز تاریخی، می‌تواند از منظر جاذبه های طبیعی نیز مورد توجه گردشگران واقع شود. در واقع جاهای طبیعی استان خراسان رضوی از جاذبه هایی محسوب می شود که هر ساله نظر بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود معطوف می دارد.

4/5 - (1 امتیاز)
دیدنی های شاندیز مشهد
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر