لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی آمل
جاهای دیدنی آمل

جاهای دیدنی آمل

شهر آمل از استان مازندران واقع در شمال ایران در همسایگی کوه دماوند قرار دارد. آمل شهری تاریخی با طبیعتی بکر و زیبا است که بخش بزرگی از جاذبه های استان مازندران را به خود اختصاص می دهد. جاهای دیدنی آمل هر ساله عده ی زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود می کشاند. با ما همراه باشید تا شما را با دیدنی های آمل آشنا کنیم.
برای اقامت در شهر زیبای آمل پیشنهاد می شود وارد سایت ایران هتل آنلاین شوید و لیست هتل های این شهر شمالی را ببینید. برای کسب اطلاعات بیشتر تنها کافی است بر نام هر یک از هتل های آمل کلیک کنید تا هر آنچه را که لازم است دریابید و هوشمندانه محل اقامت خود در آمل را انتخاب کنید. با رزرو هتل در آمل می توانید آسوده خاطر راهی این شهر زیبا شوید.

آمل شهری مملوء از شالیرازهای برنج است؛ شهری که برای رسیدن به آن بایستی از جاده ی پر پیچ و خم هراز بگذرید و زیبایی های کوه دماوند و چشم اندازهای فوق العاده اش را پشت سر بگذارید؛ شهری که با قرارگیری در میان کوه و جنگل به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران شناخته می شود. ییلاقات آمل به قدری زیباس هستند که هوش از سر آدمی می برند و او را غرق در رویا می کنند.

مقبره میربزرگ

مقبره میربزرگ

مقبره میربزرگ یکی از مهمترین بناهای تاریخی آمل و البته استان مازندران است که قدمت آن به دوران سلطنت شاه عباس صفوی بر می گردد. این بنا در سبزه میدان آمل، در کنار مصلای بزرگ این شهر واقع شده است مقبره میربزرگ از ویژگی ‌های معماری کم نظیری برخوردار می باشد.

برج هشتل

برج هشتل

برج هشتل

برج هشتل در واقع یک مجموعه شامل پنج برج زیباست که در ۵ کیلومتری آمل، در روستای هشتل واقع شده است. این مجموعه یکی از خاص ترین اماکن تاریخی ایران است که می تواند توجه هر فردی را به سمت خود جلب نماید. بزرگترین برج مجموعه یک بنای چهار ضلعی با یک مسجد ایوان دار در جوار آن است.

موزه تاریخ آمل

موزه تاریخ آمل

موزه تاریخ آمل

موزه تاریخ آمل یک ساختمان سه طبقه است که آثاری از دوران قاجار و پهلوی در آن به نمایش گذاشته شده است. البته سکه ‌هایی متعلق به دوران‌ ساسانی و سلوکی نیز در این موزه به چشم می خورد. از دیگر اشیاء باارزش این موزه گلیم و جاجیم‌، سلاح ‌های قدیمی و ظروف سفالین است.

حمام شاه عباسی

حمام شاه عباسی

حمام شاه عباسی

حمام شاه عباسی بنایی متعلق به دوران قاجار است. این حمام در بخش لاریجان، در روستای آب گرم واقع شده و یکی از آثار ملی ایران می باشد. جالب اینکه حمام شاه عباسی با وجود دو ورودی برای زنان و مردان همواره محلی برای درمان انواع بیماریهای پوستی، رماتیسم مفصلی، بیماری های اعصاب و خشکی مفاصل است.

پل دوازده چشمه

پل دوازده چشمه

پل دوازده چشمه

پل دوازده چشمه که در دوران سلطنت شاه عباس صفوی در مرکز شهر آمل بر رود هراز احداث شده رابطی بین بخش شرقی و غربی شهر است. این پل به نیابت از دوازده امام دارای 12 طاق و دهنه می باشد.

معرفی هتل نارنجستان نور - هتلی 4 ستاره در دل جنگل های محمود آباد
ادامه مطلب

پارک میرزا کوچک خان جنگلی

پارک میرزا کوچک خان جنگلی

پارک میرزا کوچک خان جنگلی

پارک میرزا کوچک خان جنگلی یکی از معروف ترین جاهای دیدنی آمل است. این پارک با وسعتی در حدود ۴۴۰ هکتار در کیلومتر 18 جاده آمل-تهران واقع شده است. پارک میرزا کوچک خان یکی از بزرگترین پارک ‌های جنگلی خاورمیانه و دومین پارک بزرگ استان مازندران می باشد.
در این پارک می توانید از امکاناتی مانند آلاچیق، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، اجاق، میز و نیمکت، سکوی چادر، وسایل بازی کودکان و جایگاه سوارکاری بهره مند شوید. از طرفی در یکی از رستوران های پارک غذاهای خوشمزه ای را میل کنید. از طرفی می توانید از وجود آبشار ماهان، هزار پله، چشمه آب سرد، درختان کهن‌ سال، مراتع جنگلی و درختان میوه‌ لذت ببرید.

پارک جنگلی هلومسر

پارک جنگلی هلومسر

پارک جنگلی هلومسر

پارک هلومسر از دیگر دیدنی های آمل است که در ابتدای جاده آمل به طرف امام‌ زاده عبدالله واقع شده است. این پارک با وسعتی حدود ۶۷ هکتار یکی از بزرگ ‌ترین پارک ‌های استان مازندران به شمار می رود. از جمله امکانات موجود در پارک هلومسر آلاچیق‌، سرویس بهداشتی، سطل زباله، کافی ‌شاپ، نمازخانه و وسایل بازی کودکان است.

پارک دهکده طلایی

پارک دهکده طلایی

پارک دهکده طلایی

اگر در شهر آمل اقامت دارید و می خواهید بدون اینکه از شهر خارج شوید به تفریح و گردش در یک پارک بزرگ و زیبا بپردازید می توانید پارک دهکده طلایی آمل را برگزینید. این پارک به عنوان یکی از بزرگ ‌ترین پارک های استان مازندران جزء زیباترین پارک های ایران نیز می باشد.

روستای بلیران

روستای بلیران که در 15 کیلومتری آمل واقع شده یکی از زیباترین روستاهای شهر آمل و البته شمال کشور ایران است. اگر به سمت آمل حرکت کنید و راه روستای بلیران را در پیش بگیرید خود را در جاده ای میابید که در یک طرف آن شالیزارهای برنج و در طرف دیگر کوه های سربه فلک کشیده نظر شما را جلب می کند.
با قرارگیری در جاده قدیم بابل-آمل در یک مارپیچ زیبا به سمت کوه و جنگل حرکت می کنید تا اینکه به روستای بلیران می رسید. روستای بلیران شما را از سمت غرب به جنگل های سرسبز و کوه های سر به فلک کشیده، از سمت شمال به روستای کم دره، از سمت شرق به رودخانه و از سمت جنوب به کوه چلاواز و جنگل های شمال هدایت می کند.

آبگرم استراباکو

آبگرم استراباکو

آبگرم استراباکو

آبگرم استراباکو در جاده هراز، ۵۵ کیلومتری آمل، منطقه ی لاریجان و در محلی به نام قلابن قرار دارد. این آبگرم معدنی از وجود چهار چشمه که همگی از دل کوه می ‌جوشد و به رودخانه هراز می ‌ریزد بهره می برد. دمای این آبگرم حدود ۳۴ درجه ی سانتی‌گراد و مقدار آن حدودا 4 اینچ در ثانیه است. مسیر دسترسی به این جاذبه 5 دقیقه پیاده روی دارد و فوق العاده دلنشین است.‌

غارهای دستکند آمل

غارهای دستکند آمل

غارهای دستکند آمل

یکی از جاذبه های دیدنی آمل مجموعه ای شاملحدودا ۲۵۰ غار کوچک دستکند است. این مجموعه غارها از این لحاظ که همگی در یک منطقه قرار دارند در نوع خود منحصربه ‌فرد هستند. این غارها در روزگار بسیار دور به عنوان محل زندگی یا محلی برای دیده بانی و اطلاع از وجود خطر استفاده شده اند.
این مجموعه غارها را می توانید در روستاهای آب اسک، نیاک، گیلاس، پلمون، کنار انجام، آبگرم، گزانه و ملار، بایجان، کهرود و کیان و نیز روستای پنجاب ببینید.

بهترین پلاژهای رامسر
ادامه مطلب

روستای الیمستان

روستای الیمستان

روستای الیمستان

روستای الیمستان یک روستای گردشگری واقع در ۲۰ کیلومتری شهر آمل است که هر ساله عده ی زیادی برای تفریح و گردش به سمت آن حرکت می کنند. در اطراف این روستا جنگلی با همین نام وجود دارد که بسیار زیبا و دیدنی است. قله ی کوه الیمستان که حتی در زمستان هم میزبان کوهنوردان است از دیگر جاذبه های اطراف این روستا می باشد.
برای رسیدن به الیمستان وارد جاده هراز شوید و در 20 کیلومتری آمل به سمت تابلوی امام‌ زاده قاسم یا امام‌ زاده لهاش بروید. در همان ابتدای مسیر به یک دوراهی می ‌رسید، سمت چپ را انتخاب کنید، ابتدا به روستای لهاش و سپس به روستای الیمستان خواهید رسید.

دریاچه ساهون

دریاچه ساهون
دریاچه ساهون

دریاچه ساهون یکی دیگر از دیدنی های آمل است که در نزدیکی روستای نوا، در دامنه ی قله ی دماوند واقع شده است. بهترین زمان برای رفتن به این دریاچه خرداد ماه است و برای رسیدن به آن که البته امروزه تنها به شکل یک مرداب است باید از کنار یک رودخانه ی خروشان عبور کنید و دشت زیبای دریوک را پشت سر بگذارید.

آتشکده آمل

آتشکده آمل

از دیگر آثار تاریخی آمل، آتشکده ای واقع در محله ی پایین بازار است. این آتشکده معماری بی نظیری دارد و قدمت آن به قرن نهم هجری قمری یعنی دوره ی ساسانیان می رسد. آتشکده آمل بنایی چهارگوش با یک برج مخروطی شکل است که جزءآثار ملی ایران می باشد. این بنا با آجرهایی در ابعاد مختلف محل دفن دانشمند و پزشک بزرگ ایرانی جناب شمس الدین محمد بن محمود آملی است.

قلعه ملک بهمن

قلعه ملک بهمن

قلعه ملک بهمن

از دیگر بناهای تاریخی آمل می توان به قلعه ملک بهمن اشاره کرد. این قلعه در 75 کیلومتری جنوب آمل، در بخش لاریجان، در روستای شاهاندشت واقع شده و جزء آثار ملی ایران محسوب می شود. این بنای تاریخی که متعلق به حاکمان پادوسبانیان است در سال 1005 توسط شاه عباس فتح شده است.
قلعه ملک بهمن بنایی دارای چند طبقه، چند بخش و تعدادی اتاق است. این بنا از مصالحی مانند سنگ و ترکیبی از ملات ساروج و گچ ساخته شده و به عنوان یکی از جالب ترین بناهای تاریخی استان مازندران شناخته می شود.

قلعه کهرود

قلعه کهرود

قلعه کهرود

قلعه کهرود در روستای کهرود از توابع بخش لاریجان یکی از جاهای دیدنی آمل است. در زمان های گذشته پادشاهان ایران از این قلعه به عنوان پایتخت خود در تابستان استفاده می کردند. نام قدیم این قلعه کارو می باشد. قلعه کارو زمانی محل اقامت تجار هندی، مصری و سوریه ای بوده است. این قلعه که امروزه آثار کمی از آن باقی مانده تا زمان صفویان بنایی زیبا و پابرجا بود.

دریاچه سد لار

دریاچه سد لار

دریاچه سد لار

بزرگترین سد خاکی خاورمیانه سد لار است که در ۱۰۰ کیلومتری شهر آمل، در بخش لاریجان، بر رود هراز واقع شده است. این سد در نزدیکی دشت لار به عنوان یکی از زیباترین دشت ‌های ایران بنا شده و اطراف آن محل مناسبی برای گردش و تفریح می باشد. دریاچه سد لار یکی از زیباترین دریاچه ها برای خوش گذرانی است.

آبشار گزو سوادکوه، شکوهی در دل لفور
ادامه مطلب

دشت لار

دشت لار

دشت لار

دشت لار علاوه بر اینکه چهره ی زیبایی دارد محل تجمع انواع گیاهان و جانوران نیز می باشد. از جمله گیاهان موجود در این منطقه می توان به گون، آویشن، کاسنی و شیرین بیان اشاره کرد. از طرفی جانورانی مانند پلنگ، گرگ، روباه، عقاب طلایی، افعی البرزی، بزمجه، مارمولک، خرس قهوه ‌ای، گراز، بز کوهی، قوچ و میش، آهو و … در این دشت به چشم می خورد.
اگر در فصل بهار راهی این دشت شوید می توانید شاهد گل‌ های زرد و شقایق ‌های بسیار زیبای آن باشید. از طرفی چشمه ای به نام دوبرار در این دشت وجود دارد که اطراف آن واقعا تماشایی است. تنها نکته ای که باید به آن توجه کنید اینکه محیط بانی تا قبل از ۱۵ خرداد اجازه ی عبور با ماشین را نمی دهد چون تا این زمان فصل زاد و ولد حیوانات می باشد.

منطقه لاریجان

منطقه لاریجان

منطقه لاریجان

منطقه لاریجان به عنوان یکی از جاهای دیدنی آمل در ۷۰ کیلومتری این شهر قرار دارد. این منطقه با آب و هوای خوب و طبیعت سرسبز و آب ‌های معدنی شفابخشی که دارد نزد گردشگران از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. آب گرم های این منطقه با دمایی حدود ۶۲ درجه برای درمان بیماری ‌های پوستی، دردهای استخوان، مفاصل و روماتیسم مفید هستند.
بهترین زمان برای رفتن به منطقه لاریجان ماه‌ های سرد سال است شاید یکی از دلایل آن داغی آبگرم های لاریجان باشد. برای رسیدن به منطقه لاریجان بعد از ورود به جاده هراز باید از روستاهای بایجان، امیری و شنگلده بگذرید و بعد از ورود به شهر گزنک از آن خارج شوید و به سمت راست بپیچید و بعد از عبور از گزانه و امیرآباد به لاریجان برسید.

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت در ۶۵ کیلومتری آمل در نزدیکی روستای شاهاندشت، در کنار قلعه ی ملک بهمن، در دهکده‌ ی شاهاندشت، در منطقه امیری لاریجان، در جاده هراز واقع شده است. این آبشار زیبا ارتفاعی در حدود 50 متر دارد. منطقه شاهاندشت جزء زیباترین ییلاقات آمل می باشد.

شهر آمل یکی از شهرهای زیبا و سرسبز شمال ایران است که جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد. اکثر این جاذبه ها در اطراف آمل واقع شده و تا حد زیادی بکر و دست نخورده می باشد. آمل شهری ویژه ی طبیعت دوستان است و با مناظر زیبایی که در پیش رویشان قرار می دهد روح تازه ای در جسم آنها می دمد و سفر متفاوتی به شمال ایران را برایشان رقم می زند.

ما در این مطلب برخی از جاهای دیدنی آمل را به شما معرفی کردیم تا در سفر به این شهر شمالی راهنمایتان باشیم. قطعا تعداد دیدنی های آمل بسیار بیشتر از اینهاست. آمل روستاهای دیگری نیز دارد که هر یک در جایگاه خود تماشایی است. از طرفی ییلاقات آمل یکی از زیباترین ییلاقات ایران است. آیا تا کنون به شهر آمل و اطراف آن سفر کرده اید؟ آیا جاذبه های طبیعی و تاریخی آمل را از نزدیک دیده اید؟

3.5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر