لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> مسجد شافعی کرمانشاه
مسجد شافعی کرمانشاه

مسجد شافعی کرمانشاه

در این دنیای بزرگ و باعظمت اکثر افراد از دیدن آثار هنری لذت می برد؛ برخی شعر و شاعری را می پسندند، برخی نقاشی را ترجیح می دهند، عده ای هم شیفته هنر معماری هستند. ایران پر از بناهایی است که با هنر معماری خلق شده اند و قدرت این هنر ناب را به تصویر کشیده اند که یکی از آن ها مسجد شافعی کرمانشاه است. مساجد جزء بناهایی هستند که علاوه بر زیبایی ظاهری، جذابیت معنوی نیز دارند. بهترین این مساجد آن هایی هستند که به سال ها پیش تعلق دارند؛ زمانی که با وجود عدم امکانات کافی شاهکارهایی ساخته می شد که حتی استادان امروزی قدرت خلق نظیر آن را ندارند. مسجد شافعی کرمانشاه نمونه ای زیبا از این شاهکارهای بی همتا است. کرمانشاه شهری واقع در غرب ایران است که جاذبه های دیدنی فراوانی دارد. مسجد شافعی ها که با عنوان مسجد جامع شافعی ها نیز شناخته می شود تنها یکی از جاذبه های بی نظیر این استان به شمار می رود. کرمانشاه در کنار جاذبه های دیدنی هتل های مجللی نیز دارد که اقامت در آن ها می تواند خاطره انگیز باشد. اگر قصد سفر به این خطه را دارید ابتدا با رزرو هتل های کرمانشاه سفری دل انگیز را شروع کرده و راهی این شهر زیبا شوید.

معرفی کلی مسجد شافعی کرمانشاه

مسجد شافعی کرمانشاه یا همان مسجد جامع شافعی ها یک شاهکار قدیمی از هنر معماری در منطقه غرب ایران است که مانند نگینی در قلب کرمانشاه می درخشد و هر بیننده ای را از دیدن خود غرق در آرامش می کند. معماری این بنا واقعا زیبا و منحصر به فرد است؛ به طوری که با دیدن آن متوجه گذر زمان نمی شوید و دلتان می خواهد ساعت ها در درون بنا بمانید و چشمان خود را از دیدن آن سیراب کنید. آنچه بر جذابیت مسجد شافعی ها می افزاید فضای معنوی و ملکوتی آن است که در کمال سکوت و آرامش روح را با خود به دنیای دیگری می برد تا آن را جلا دهد. مسجد شافعی کرمانشاه بنایی قدیمی و زیبا است که در مرکز شهر واقع شده و محلی برای برپایی نماز جمعه اهل سنت است. این مسجد جدای از اینکه یک مکان مذهبی است معماری جالبی نیز دارد که انسان از دیدن جزئیات آن سیر نمی شود. بخش های مختلف مسجد در کمال دقت و ظرافت در کنار هم بنا شده تا اثری خارق العاده پدید آید.

تاریخچه مسجد شافعی ها کرمانشاه

مراسم خطبه نماز جمعه در مسجد شافعی کرمانشاه
مسجد شافعی ها شاهکاری زیبا در غرب ایران است که در سال ۱۳۲۴ هجری شمسی یعنی 76 سال پیش در شهر کرمانشاه ساخته شده است. این مسجد در راسته بازار کرمانشاه قرار دارد و از یک سمت به میدان جوانشیر و از سمت دیگر به راسته بازار یا تاریکه بازار می رسد. محل ساخت مسجد در ابتدا زائرسرایی بود که بعدها توسط مرحوم حاج ملا سید حسین مسعودی و عده ای از نیکوکاران اهل سنت خریداری شد. این افراد بعد از خریداری زمین مسجد به کمک هم آن را احداث کردند و محلی برای عبادت همگان ساختند. مسجد یاد شده بعد از احداث بارها مورد مرمت و توسعه قرار گرفته تا به شکل امروزی خود درآمد. امروزه اکثر مراسمات‌ مذهبی اهل سنت کرمانشاه مانند مراسم مولودی خوانی در زمان تولد پیامبر اعظم (ص) یا مراسمات شب قدر در این مسجد برپا می ‌شود. شافعی ها که یکی از بزرگترین مذاهب اهل سنت به شمار می روند هر هفته نماز جمعه را در کرمانشاه در بنای جدید مسجد برپا می دارند. این بنا همان بنایی است که بعدها ساخته شده و ظاهری بسیار مشابه مساجد ترکیه دارد.

معماری مسجد شافعی کرمانشاه

فضای درونی مسجد شافعی کرمانشاه

فضای درونی مسجد شافعی کرمانشاه
زیربنای مسجد شافعی‌ کرمانشاه چیزی حدود 1060 مترمربع است. این مسجد نیز مانند هر مسجد دیگری در ایران یک حیاط مستطیل شکل بزرگ دارد و از این بابت بسیار شبیه سایر مساجد ایرانی است. در همان بدو ورود به مسجد محو تماشای کاشی های رنگی می شوید که با ظرافت تمام در کنار هم قرار گرفته و زیبایی چشم نوازی را به وجود آورده اند. تنها کافی است از چند پله عبور کنید تا به شبستان مسجد برسید. در همین جا تفاوت این بنا با دیگر مساجد ایرانی را متوجه می شوید. مسجد شافعی ها دارای یک شبستان اصلی است که در ضلع شمالی بنا واقع شده و در آن می توان شاهد یک نیم طبقه‌ با پنج ستون زیبا بود.
محراب مسجد که یکی از اصلی ترین بخش های هر مسجدی است در ضلع جنوبی این شبستان قرار گرفته و با سنگ مرمر سفیدی که اطرافش با سنگ مرمر سیاه تزئین شده جلب توجه می کند. بر روی تمام دیوارهای شبستان پنجره هایی که نور را به داخل هدایت می کنند ساخته شده تا روشنایی فضای داخلی را تا هر زمان که خورشید در آسمان حضور دارد تامین کنند. در این مسجد با دقت تمام به جزئیات پرداخته شده به طوری که به جرات می توان گفت جای جای این بنا واقعا زیبا و چشم نواز است. سقف مسجد طاق ضربی است و نمای خارجی آن از سنگ تراورتن سفید است. در این مسجد سه گنبد و دو مناره فلزی طلایی رنگ به بلندای 9 متر دیده می شود.

الگوی مسجد شافعی کرمانشاه

سقف مسجد شافعی کرمانشاه

سقف مسجد شافعی کرمانشاه
بنای مسجد شافعی کرمانشاه با به کارگیری هنر معماری اصیل اسلامی ساخته شده است لذا علاوه بر زیبایی ظاهری، جلوه معنوی و ملکوتی ویژه ای دارد. قدرت هنر معماری در به تصویر کشیدن شاهکارهایی بی نظیر در این مسجد به خوبی قابل رویت است. مسجد مذکور هم از لحاظ عناصر معماری و هم جو معنوی یکی از برترین مساجد ایران است که با گلدسته‌ های بلند و زیبایش در قلب کرمانشاه خودنمایی می کند. نکته مهمی که در مورد معماری مسجد جامع شافعی ها وجود دارد الگوی آن است که به وضوح روشن بوده و برگرفته از مساجد عثمانی ترکیه است؛ این نکته را از روی بلندی گنبدها، نوک تیزی مناره‌ ها، تزئینات و نقاشی ها، خط طغرای کتیبه‌ ها، قطر زیاد ستون ‌ها و ارتفاع فضای زیر گنبدها می توان دریافت. تمام مواردی که به آن اشاره شد از ویژگی های مشخص مساجد عثمانی کشور ترکیه است که از زیباترین مساجد در تمام دنیا می باشد. در کنار تمام این ها گچ ‌بری ‌های داخل بنا که مزین به آیات قرآن کریم هستند دلیل دیگری از شباهت این مسجد به مساجد ترکیه است.

بخش های مختلف مسجد شافعی کرمانشاه

بخشی از تزءینات مسجد شافعی کرمانشاه
بخشی از تزءینات مسجد شافعی کرمانشاه
مسجد شافعی کرمانشاه دارای بخش هایی مختلفی از جمله شبستان ‌های زنانه و مردانه، فضاهای خدماتی، بخش کفش ‌کن، کتابخانه، آبدارخانه و یک سری فضای جانبی است که هر یک کاربرد خاص خود را دارند و در صورت لزوم مورد استفاده قرار می گیرند. این بخش ها به شیوه مناسبی در کنار هم قرار گرفته اند تا مجموعه کاملی از معماری اصیل ایرانی را به نمایش بگذارند.

جاذبه های اطراف مسجد شافعی کرمانشاه

مسجد عمادالدوله کرمانشاه

مسجد عمادالدوله کرمانشاه
یکی از جالب ترین جاذبه های هر شهری بازار قدیمی آن شهر است که در اکثر شهرهای ایران به چشم می خورد. کرمانشاه نیز یک بازار قدیمی دارد که در نزدیکی مسجد شافعی آن واقع شده است. پس در کنار بازدید از این مسجد می توانید از بازار قدیمی کرمانشاه (بازار اسلامی) که با عنوان راسته بازار نیز شناخته می شود دیدن کنید. از طرفی می توانید مسجد عمادالدوله و تکیه بیگلر بیگی را نیز از نزدیک ببینید.

آدرس مسجد شافعی کرمانشاه

آدرس مسجد شافعی کرمانشاه بر نقشه

آدرس مسجد شافعی کرمانشاه بر نقشه
مسجد شافعی کرمانشاه تقریبا در مرکز شهر واقع شده لذا دسترسی به آن کار آسانی است. بدین منظور می‌ توان از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس های درون شهری و نیز تاکسی های خطی استفاده کرد. در واقع ابتدا باید خود را به خیابان جوانشیر برسانید سپس از این خیابان عبور کنید تا به میدان جوانشیر برسید. در یک ضلع از میدان جوانشیر وارد کوچه ای شوید که پر از خانه های قدیمی با حیاط های دیدنی است و شاخه های درخت انگور از بالای دیوار آن ها به بیرون آمده که نشان از فاصله اندک شما تا مسجد شافعی است. راه دیگری که می توان از طریق آن خود را به مسجد شافعی کرمانشاه رساند همان راسته بازار است. اگر وارد این بازار شوید و دالان‌ های پیچ در پیچ آن را پشت سر بگذارید، می‌ توانید از مسجد شافعی کرمانشاه دیدن کنید.
آدرس: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، میدان طالقانی (جوانشیر)، بلوار جوانشیر، راسته بازار

بهترین زمان برای بازدید از مسجد

ستون های بلند و زیبای مسجد شافعی کرمانشاه

ستون های بلند و زیبای مسجد شافعی کرمانشاه
کرمانشاه شهری است که در هر فصل از سال زیبایی های خاص خود را دارد. در بهار طراوت و شادابی را به شما هدیه می دهد، در تابستان میوه های خوشمزه ای دارد، در پاییز با دنیایی از رنگ ها به استقبالتان می آید و در زمستان رپوش سفید بر تن می کند. با توجه به اینکه مسجد شافعی ها بنایی سرپوشیده است در هر فصل از سال که بخواهید می توانید از آن دیدن کنید؛ با این حال فصل بهار را می توان بهترین زمان برای سفر به کرمانشاه و بازدید از جاذبه های دیدنی آن دانست.

نکات تکمیلی در مورد بازدید از مسجد شافعی کرمانشاه

فضای داخلی مسجد شافعی کرمانشاه

فضای داخلی مسجد شافعی کرمانشاه
اولین نکته ای که در زمان بازدید از مسجد شافعی کرمانشاه باید به آن توجه کنید این است که اجازه فیلم برداری از داخل مسجد را ندارید اما می توانید عکس های زیبایی در حافظه دوربین خود به ثبت برسانید و خاطرات بازدید از این بنای باشکوه را برای همیشه نزد خود نگه دارید.
نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که برای بازدید از این بنای زیبا لازم نیست هیچ هزینه ای پرداخت کنید و درِب این مسجد در تمام طول روز به روی شما باز است و هر لحظه که بخواهید می توانید پا بر پهنه آن بگذارید و محو فضای معنوی و زیبایی های ظاهری این بنا شوید.

سخن پایانی

کرمانشاه یکی از استان های زیبای کشورمان است که آثار باستانی متعددی را درون خود جای داده است؛ بناهای قدیمی از اهمیت گردشگری فراوانی برخوردارند و یکی از مهم ترین آن ها مساجد هستند. مساجد قدیمی ویژگی های بارزی دارند که آن ها را مورد توجه همگان قرار می دهد که یکی از آن ها معماری زیبا و تزئینات چشم نواز است. فضا‌ی معنوی به راحتی هر فردی را تحت تاثیر قرار می دهد و او را به حال و هوای دیگری می برد. گفته می شود بهترین و زیباترین مساجد دنیا در کشور ترکیه قرار گرفته اند اما جالب است بدانید نمونه هایی از آن ها در دیگر نقاط دنیا نیز وجود دارند. یک نمونه بسیار مشابه مساجد ترکیه مسجد شافعی کرمانشاه است که در غرب کشور ما جا خوش کرده و همواره عده زیادی را برای عبادت یا سیاحت به سمت خود می کشاند.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
گورستان سفیدچاه بهشهر
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر