لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> معرفی شله های شمشک و دیزین (کلبه های کوچک)
معرفی شله های شمشک و دیزین (کلبه های کوچک)

معرفی شله های شمشک و دیزین (کلبه های کوچک)

اگر اهل سیر و سفر هستید حتما اقامت در بناهای مختلفی را تجربه کرده اید و احتمالا نام شله را شنیده اید. شاید هم تجربه اقامت در یک شله زیبا را داشته باشید. ما در این مطلب قصد داریم به معرفی شله های شمشک و دیزین بپردازیم. پس با ایران هتل آنلاین همراه باشید تا شما را با این نوع از اقامتگاه ها آشنا کنیم و شله های شمشک و دیزین تهران را به شما معرفی نماییم.

معمولا زمانی که افراد تصمیم به سفر می گیرند هتل را به عنوان محل اقامت خود انتخاب می کنند. در این میان کسانی هم هستند که بناهای دیگری را ترجیح می دهند. در واقع لازم است بدانید تنها هتل ها نیستند که می توانند پذیرای حضور شما در سفر باشند بلکه شله ها نیز گزینه های جذابی برای اقامت در سفر به شمار می روند.

شله ها کلبه های چوبی کوچکی هستند که اغلب به شکل مثلث ساخته می شوند. در واقع شله یک سازه با ویژگی های خاصی است که ممکن است در ساخت آن از مصالح متفاوتی استفاده شود. برخی از شرکت های سازنده، شله را تماما از چوب می سازند و برخی دیگر از مصالح دیگری نیز در ساخت آن استفاده می کنند.

در اینکه هتل ها جزء بهترین گزینه ها برای اقامت در سفر به شمار می روند هیچ شکی نیست. مخصوصا اگر هتل های تهران مد نظر باشد. اما گاهی اوقات تنوع حرف اول را می زند و انسان را به سمت گزینه های دیگری می کشاند. اگر شما نیز طرفدار تنوع هستید می توانید اقامت در شله ها را تجربه کنید و خاطرات خوبی را در ذهن خود و همراهانتان بسازید.
اگر به دنبال اقامت در شله هستید می توانید راهی شهر شمشک از استان تهران شوید. شمشک شهری زیبا و خوش آب و هواست که علاوه بر کلبه های کوچک چوبی (شله) هتل های لوکس و مجللی دارد. از جمله ی اینها هتل جهانگردی شمشک تهران است که در میان کوه های سر به فلک کشیده ی البرز مرکزی قرار گرفته و خود جزء جاذبه های گردشگری منطقه محسوب می شود چون از قدمت بالایی برخوردار می باشد.
گزینه دیگری که برای اقامت در شله در ایران پیش روی دارید شله های مجموعه ی پیست اسکی دیزین است. این شله ها در نزدیکی هتل جهانگردی دیزین کرج واقع شده و طرفداران زیادی دارد. هتل دیزین که در دل طبیعتی کوهستانی قرار گرفته میزبان اسکی بازان حرفه ای و مبتدی است و امکانات خوبی را برای اقامت آنها فراهم می کند.

معرفی شله یا کلبه کوچک

نمونه ای از شله های دیزین تهران

شله نامی است که به کلبه های چوبی کوچکی اتلاق می شود. ساخت این نوع از کلبه ها معمولا در مناطق کوهستانی و به شکل مثلث متساوی الساقین صورت می گیرد. شله ها جزء پرطرفدارترین کلبه های چوبی برای اقامت در سفر به شمار می روند. اقامت در یک همچین بنایی می تواند بسیار جذاب و متفاوت باشد. شله ها می توانند یک طبقه یا حتی دو طبقه همراه با یک بالکن ساخته شوند.

در حالت کلی دو دسته شله داریم. دسته ی اول شله ی رُستیک است که از مصالح کاملا طبیعی ساخته می شود. دسته ی دوم شله ی مدرنیته است که در ساخت آن ترکیبی از مصالح طبیعی و مدرن به کار گرفته خواهد شد.

پس آنچه شله ها را در دو دسته ی مختلف قرار می دهد نوع مصالح سازنده ی آن ها می باشد. در شله های رستیک تمام مواد سازنده کاملا طبیعی و ارگانیک است. در واقع همه ی فریم ها، پوشش سقف و حتی کف همگی چوبی می باشد.

در شله های رستیک فریم ها به وسیله ی گیره های متحرک به هم وصل شده و یک کلبه ی چوبی بسیار زیبا را شکل می دهند. این در حالی است که در شله های مدرنیته علاوه بر چوب طبیعی از مواد فلزی یا حتی شیشه ای نیز استفاده می شود. البته برخی از افراد دسته بندی دیگری برای انواع شله ها در نظر می گیرند. آنها شله های طرح دوبلکس را نیز جزء دسته بندی این نوع از بناها قرار می دهند.

از آنجا که ساخت یک شله هزینه ی پایینی دارد، قابل حمل می باشد و از زیبایی ظاهری بالایی برخوردار است جزء پرطرفدارترین بناهای اقامتی به شمار می رود. در کنار تمام اینها شله ها انرژی را به طرز مناسبی در درون خود نگه می دارند و مانع از هدر رفتن آن می شوند. این مساله در ساخت شله اهمیت بالایی دارد چون شله ها معمولا در مناطق کوهستانی ساخته می شوند.

ساخت یک شله مراحل مختلفی دارد و در هر مرحله مواد و مصالح خاصی به کار گرفته خواهد شد. پوشش سقف داخلی از لمبه چوب روسی یا لمبه ترمو و یا تخته های OSB است. عایق لایه میانی از جنس عایق پوششی پلی ارتان یا پانل پشم سنگ و یا رول پشم سنگ است. پوشش دیواره ها از لمبه چوب روسی یا لمبه ترمو، سمنت برد، چهار تراش روسی یا آجر نسوز است.
پوشش سقف شیبدار شله از نوع سقف شینگل یا تایل سنگریزه یا تایل رنگی یا ورق طرحدار است. پوشش کف نیز از کفپوش چوب روسی یا لمینت یا پارکت چوبی یا پلاستیکی و یا سرامیک است. قرارگیری این مصالح در کنار هم می تواند بنای زیبایی نظیر شله های شمشک و دیزین بسازد و نظر مسافران بسیاری را به سمت خود جلب نماید.

شله که با نام شاله یا شالت هم شناخته می شود لفظی است که در اصل به کلبه هایی در مناطق کوهستانی اروپا نسبت داده شده است. شله ها در شکل های مختلفی ساخته می شوند اما معروف ترین آنها شله های سوئیسی هستند. قرن ها پیش شله را در اروپا به عنوان اقامتگاه های روستایی می شناختند اما امروزه از آنها به عنوان یک سبک جدید از معماری یاد می کنند که البته بسیار پرطرفدار است.
شله ها شیوه ی ساخت ساده ای دارند و بیشتر مصالحی که در آنها به کار می رود از نوع چوب است. جالب اینکه از همان سال ها پیش ثروتمندان اروپایی علاقه ی زیادی به اقامت در شله ها نشان می دادند و از همین زمان بود که این دسته از بناها مورد توجه همگان قرار گرفتند و جالب تر اینکه قیمت برخی از شله ها در رشته کوه های آلپ بسیار بیشتر از قیمت هتل های کوهستانی است.
با اینکه امروزه فناوری ساخت و ساز بسیار توسعه یافته اما عده ی زیادی هستند که همواره طرفدار سادگی و شکل قدیمی بناهایی مانند شله ها هستند. به همین خاطر همواره تلاش می شود شله ها با ظاهری ساده و نهایتا در دو طبقه ساخته شوند. با این حال شله های بزرگ و چند طبقه ای در اروپا دیده می شود که شاید دیگر نتوان نام آنها را شله گذاشت.

آشنایی با رستوران های هتل عباسی اصفهان
ادامه مطلب

امکانات شله

امکانات شله

امکانات شله

شله ها یک اقامتگاه بسیار مناسب برای افرادی هستند که به دنبال رفاه و آسایش در سفر می باشند. معمولا شله ها در دل طبیعت ساخته می شوند، به همین دلیل چشم اندازهای زیبایی را پیش روی مسافران قرار می دهند. از جمله امکاناتی که در اکثر شله ها یافت می شود سیستم گرمایشی و سرمایشی، باربیکیو، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، تجهیزات آشپزخانه، حمام و تلویزیون و پارکینگ و دیگر وسایل رفاهی می باشد.
در برخی از شله ها از جمله شله های شمشک و دیزی تهران می توانید از دیگر امکانات رفاهی مانند استخر و آلاچیق و سیستم صوتی و جکوزی و بیلیارد و فوتبال دستی و پینگ پنگ و وای فای و … استفاده کنید و بدین ترتیب اقامتی بی نظیر را در دل طبیعت تجربه نمایید. احتمالا با معرفی شله های شمشک و دیزین مایلید برای یکبار هم که شده تجربه ی اقامت در شله را به دست آورید.

فاصله شله ها با مرکز تهران

اگر مایلید تجربه اقامت در یکی از بهترین شله های ایران را داشته باشید باید راهی پیست اسکی دیزین شوید. برای رسیدن به دیزین، از تهران دو مسیر پیش روی دارید، مسیر اول از طریق جاده ی چالوس است که تهرانی ها معمولا آن را انتخاب می کنند. از ابتدای جاده چالوس تا پیست دیزین حدود 78 کیلومتر راه است. قبل از ورود به مجموعه ی بین المللی پیست دیزین می توانید هتل گاجره را ببینید.

مسیر دوم از طریق پیست اسکی شمشک است. این مسیر به دلیل بارش زیاد برف در ماه های سرد سال کاملا مسدود و غیرقابل تردد است و فقط در ماه های گرم سال یعنی اردیبهشت تا شهریور باز است. هتل دیزین با دو ساختمان مجزا که در فاصله ی نسبتا زیادی از هم قرار دارند در انتهای این مسیر واقع شده است. شله های دیزین در کنار ساختمان دوم هتل دیزین و در کنار پیست اسکی آن واقع شده اند.
برای اقامت در شله های شمشک نیز باید به طرف شهر شمشک حرکت کنید. این شهر در 50 کیلومتری تهران واقع شده و شله های فراوانی دارد که برخی از آنها در فاصله ی کوتاهی از پیست اسکی شمشک واقع شده اند و در دل طبیعت با آغوش باز منتظر مسافرانی هستند که شیفته ی اقامت در شله می باشند.

مقایسه هتل پلاس و هتل جهانگردی دلوار بوشهر
ادامه مطلب

شله های شمشک تهران

شله های شمشک تهران

شله های شمشک تهران

شله های شمشک تهران در میان ییلاق‌ های گردشگری رودبار قصران واقع شده و جالب اینکه تقریبا در تمام طول سال میزبان گردشگران می باشند. شله های مختلفی در شهر شمشک ساخته شده اند که از جمله ی آنها می توان به شله های نزدیک پیست اسکی شمشک اشاره کرد. این پیست دومین پیست بین المللی ایران بعد از پیست دیزین است که بسیار محبوب می باشد.

شله های دیزین تهران

نمونه ای از شله های دیزین تهران

نمونه ای از شله های دیزین تهران

پیست های اسکی دیزین تهران واقع در دل کوهستان مکانی جذاب برای کوهنوردان و اسکی بازان از مبتدی تا حرفه ای محسوب می شود. در حاشیه این پیست ها شله هایی ساخته شده که می تواند محل بسیار مناسبی برای اقامت گردشگران باشد. این شله ها یکی از بهترین و استانداردترین شله های ایران هستند که می توان از آنها به عنوان شله به معنای واقعی نام برد.
شله های دیزین تهران در حاشیه ی ساختمان شماره 2 هتل دیزین واقع شده اند. در واقع از همان زمان که هتل دیزین مورد توجه قرار گرفت شله هایی نیز در اطراف آن ساخته شد تا گردشگران فرصت اقامت در یک همچین بناهای زیبا و جالبی را داشته باشند. امروزه در دیگر نقاط ایران نیز شله هایی دیده می شود اما این نوع از کلبه های کوهستانی برای اولین بار در دیزین تهران ساخته شدند.
شله های دیزین بهترین گزینه های اقامتی مخصوصا برای سفرهای گروهی می باشند. به همین دلیل بیشتر افراد مخصوصا اسکی بازان حرفه ای شله ها را به اقامت در هتل ترجیح می دهند و برای اجاره آنها اقدام می کنند.

معرفی اتاق های هتل ونوس پلاس چالوس
ادامه مطلب

بخش مهمی از هر سفر تعیین محل اقامت می باشد. برخی از افراد به محض اینکه مسئله اقامت مطرح می شود به فکر هتل می افتند و در صدد رزرو هتل برمی آیند؛ غافل از اینکه اقامتگاه های متنوعی وجود دارد که شاید ماندن در هر از آنها بتواند لحظات بسیار خاطره انگیزی را در ذهن ها ایجاد کند. یکی از این اقامتگاه ها شله ها هستند.

شله در حقیقت کلبه ی چوبی کوچکی است که معمولا شکل ظاهری آن مانند یک مثلث است و در قالب یک یا دو طبقه ساخته می شود. امروزه شله های متنوعی به چشم می خورد که الزاما به شکل مثلث نیستند اما همگی با سقف مثلثی ساخته می شوند و مصالح به کار رفته در آنها و نیز وسایل داخل شله تا جای ممکن از چوب ساخته شده است.

نمونه هایی از شله ها در ایران شله های شمشک و دیزین می باشد که به ترتیب در نزدیکی پیست اسکی شمشک و پیست اسکی دیزین واقع شده است. لازم به ذکر است همه ی این شله ها دارای امکانات کامل رفاهی هستند و برای جمع های دوستانه و خانوادگی گزینه های بسیار مناسبی می باشند.
ما در این مطلب به معرفی شله های شمشک و دیزین پرداختیم و تا جایی که امکان داشت تلاش کردیم این نوع از اقامتگاه ها را به شما بشناسانیم. آیا تاکنون به شمشک یا دیزین تهران رفته اید؟ آیا در این پیست ها اسکی بازی کرده اید؟ آیا تجربه ی اقامت در هیچ یک از شله های شمشک و دیزین را دارید؟

3/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر