لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> معرفی 8 آرامگاه در اصفهان
معرفی 8 آرامگاه در اصفهان

معرفی 8 آرامگاه در اصفهان

الحق که باید به نام گذار اصفهان که آن را «نصف جهان» خطاب کرده است آفرین گفت؛ چراکه این شهر تمام زیبایی و جاذبه‌های جهان را در گوشه گوشه خود جای داده است. جاهای دیدنی اصفهان تنها منوط به اماکن تاریخی و ادبی نمی‌شود و یکی از جاذبه‌های بسیار مهم و تماشایی آن، آرامگاه در اصفهان هستند. تا به حالا چند بار به اصفهان سفر کرده‌اید؟

اکثریت گردشگران بیشتر بازدید خود را در این شهر معطوف به گشت‌وگذار در جاذبه‌های شامخ این شهر کرده و از جاذبه‌های دیگر آن غافل می‌شوند. آرامگاه ها در اصفهان ازجمله جاذبه‌های کم‌نظیری محسوب می‌شوند که باید در سفر بعدی حتماً، بازدید از آن‌ها را در اولویت قرار دهید. به دلیل محبوبیت شهر یاد شده بهتر است، گردشگران قبل از سفر خود برای رزرو هتل های اصفهان اقدام نمایند تا با مشکلی مانند پر شدن ناگهانی هتل‌ها مواجه نشوند.

آرامگاه صائب تبریزی

آرامگاه صائب تبریزی را باید یکی از مهم‌ترین آرامگاه های اصفهان دانست که عاشقان غزل‌سرا راهی آن می‌شوند تا با صائب دیداری تازه کنند. صائب تبریزی از شعرای قرن یازدهم هجری است که در دربار صفویه، لقب ملک‌الشعرایی را دریافت کرده بود. آرامگاه این شاعر نامی به سبک و سیاق معماری صفویه ساخته شده و در زمره بهترین جاذبه‌های دیدنی شهر اصفهان قرار دارد. آرامگاه یاد شده، در یک باغ بزرگ قرار دارد که مقبره آن در بالاترین قسمت باغ واقع شده است؛ حوضچه وسط باغ، درختان سرسبز قد برافراشته و دیوارهای روزنه دار ازجمله زیبایی‌های این مکان محسوب می‌شوند.
آدرس آرامگاه صائب تبریزی: اصفهان، محله لنبان، خیابان صائب

آرامگاه بابا رکن‌الدین

آرامگاه بابا رکن‌الدین یکی از شاهکارهای معماری در نوع خود است که نوع معماری آن بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. گچ‌بری‌ها، کاشی‌های به کار رفته در بنا و پنجره‌های تمام قد توری نظر گردشگران را به شدت به خود جلب می‌کند تا هنگام بازدید از اصفهان، حتماً از این آرامگاه بازدید کنند. آرامگاه بابا رکن‌الدین مربوط به شخص بابا رکن‌الدین از عرفای دوره ایلخانیان است.
آدرس آرامگاه بابا رکن‌الدین: اصفهان، خیابان تخت فولاد، قبرستان تخت فولاد

آرامگاه بابا قاسم

آرامگاه بابا قاسمبابا قاسم یکی از عرفای نامی در قرن هشتم هجری است که در آن سال‌ها، مریدان و شاگردان بسیاری داشت. این عارف پس از مرگ در کنار مکتبخانه خود دفن شد و در زمان حاضر نیز مقبره آن از احترام زیادی برخوردار است و افراد زیادی بر سر مقبره او فاتحه می‌خوانند. آرامگاه بابا قاسم یکی دیگر از 8 آرامگاه در اصفهان است که دیدن آن خالی از لطف نیست. گنبد هشت‌ضلعی و مخروطی شکل آن به رنگ لاجوردی در نور خورشید به زیبایی می‌درخشد؛ همچنین بدنه بنا از جنس آجر ساخته شده که روی آن اسامی الله و الهی دیده می‌شود.
آدرس آرامگاه بابا قاسم: اصفهان، چهارراه ابن‌سینا

آرامگاه راشد بن الله

هنگامی که برای گشت‌وگذار به سمت زاینده‌رود می‌روید؛ یک بازدید هم از آرامگاه راشد بن الله داشته باشید. راشد بن الله یکی از خلفای عباسی بود که به علت نپرداختن خراج به مسعود بن محمد بن ملکشاه سلجوقی، کشته شد. این آرامگاه می‌تواند به عنوان برگه‌‌ای از تاریخ، سرگذشت ایرانیان را برای بازدیدکنندگان نمایان کند. بنای این آرامگاه برگرفته از معماری سلجوقیان، ساده و تنها با آجر ساخته شده است و هیچ زرق‌وبرق دیگری در آن دیده نمی‌شود. این آرامگاه بسیار ساده و معمولی است؛ اما دیدن آن خالی از لطف نیست.
آدرس آرامگاه راشد بن الله: اصفهان، خیابان مشتاق دوم، پل شهرستان، خیابان بازارچه

آرامگاه علاءالدین شهشهان

آرامگاه علاءالدین شهشهان
یکی از معروف‌ترین چند آرامگاه در اصفهان، مربوط به آرامگاه علاءالدین شهشهان، عارف نامی در قرن نهم هجری است. یکی از زیبایی‌های این آرامگاه که گردشگران بسیاری را به سمت خود جلب می‌کند معماری بی‌نظیر آن است. گچ‌بری‌ها و خطاطی‌های این بنا بسیار چشم‌نواز است و در قسمت‌هایی از مقبره منبت‌کاری‌هایی دیده می‌شود که به سبک خاصی طراحی شده و کاشی‌کاری‌های بکار رفته در آن بسیار نفیس هستند.
آدرس: اصفهان، خیابان ابن‌سینا، کوچه مسجد صفا، فلکه شهشهان

آرامگاه ساروتقی

آرامگاه ساروتقی یکی دیگر از آرامگاه های اصفهان است که پیشینه آن به دوران صفویه بازمی‌گردد. این آرامگاه محل تدفین اعتمادالدوله وزیر شاه صفی و شاه‌عباس است که خدمات بسیاری در دوران خود انجام داده اند. آرامگاه ساروتقی شاید آن‌طور که بایدوشاید شما را به خود جلب نکند؛ اما وقتی وارد مقبره می‌شوید از زیبایی و معماری منحصربه‌فرد داخل این بنا بسیار شگفت‌زده خواهید شد. معماری داخلی این آرامگاه در نوع خود بی‌نظیر است و گچ‌بری‌ها و تزئینات منقش شده روی سقف در اینجا حرف‌ها برای گفتن دارند و گردشگران را یک‌بار دیگر با اوج معماری برجسته در دوره صفویه آشنا می‌کنند.
آدرس آرامگاه ساروتقی: اصفهان، خیابان کمال، نبش کوچه لت

آرامگاه دارالبطیخ

آرامگاه دارالبطیخآرامگاه دارالبطیخ یک بنای تاریخی و قدیمی به‌جای مانده از دوران سلجوقیان است که در حال حاضر دو فرد نامی یعنی خواجه نظام الملک و سلطان سنجر ملکشاه در آن دفن شده‌اند. نمای بیرونی مقبره از آجرهای خاکی‌رنگی ساخته شده و از روی آن پیدا است که قدمت دیرینه‌ای دارد. داخل بنا نیز یک حیاط ساده به همراه تالاری وجود دارد که هشت سنگ مزار در آن دیده می‌شود و جنس آن‌ها از مرمر همراه با تزئینات است.
آدرس آرامگاه دارالبطیخ: اصفهان، متروی قیام، خیابان ولیعصر، کوچه سلطان سنجر

آرامگاه شیخ ابومسعود رازی

این آرامگاه محل دفن دانشمند بزرگ شیخ ابو مسعود است و یادگاری از دوران تیموریان می‌باشد. معماری بنا در عین آنکه ساده و بی‌آلایش است؛ اما از جذابیت و گیرایی خاصی برخوردار است که باعث می‌شود بازدید کنندگان از حضور در این مکان لذت ببرند. داخل آرامگاه شیخ ابومسعود رازی پیش از این دارای کاشی‌های نفیس و تزئینی بوده که متأسفانه در طول سالیان دراز به تاراج رفته است.
آدرس آرامگاه شیخ ابومسعود رازی: اصفهان، خیابان کاشانی، محله چهارسوی کوچک، روبه روی بیمارستان کاشانی

آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی

از دیگر آرامگاه های استان اصفهان می‌توان به آرامگاه شیخ عبدالصمد نظنزی اشاره نمود که معماری فوق العاده آن چشم هر بیننده‌ای را میخکوب خود خواهد کرد. این آرامگاه همانطور که از نامش پیدا است در شهر نطنز اصفهان واقع شده است. داخل آرامگاه گنبدی به چشم می‌خورد که اگر وارد آن شوید با یک ضریح چوبی مواجه خواهید شد؛ بر روی این ضریح سال ساخت آن یعنی سال 1064 هجری قمری حک شده است.

کلام آخر

به علت حضور اندیشمندان و افراد برجسته در اصفهان و همچنین دوران تاریخی متعدد در این شهر، تعداد آرامگاه در اصفهان بسیار متعدد و زیاد است و گردشگران برای بازدید از هر یک از آن‌ها باید وقت زیادی را قائل شوند. از دیگر آرامگاه های اصفهان که می‌توانید در سفر به این شهر از آن‌ها بازدید کنید، می‌توان به آرامگاه مجلسی، آرامگاه میرفندرسکی، آرامگاه میرعماد، آرامگاه شاهزادگان، آرامگاه همای شیراز، آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی، آرامگاه سلطان بخت آقا، آرامگاه بیگ آبادی، آرامگاه صاحب بن عباد و غیره اشاره کرد.

 

4/5 - (3 امتیاز)
پل چوبی اصفهان
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر