لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> بهترین موزه های شیراز به همراه عکس و آدرس دقیق
بهترین موزه های شیراز به همراه عکس و آدرس دقیق

بهترین موزه های شیراز به همراه عکس و آدرس دقیق

پس از این که برای سفر به شیراز رزرواسیون خود را از میان هتل‌ های شیراز مانند هتل زندیه شیراز، هتل چمران شیراز و هتل بزرگ شیراز و سایر هتل‌ها انجام دادید، بهتر است به بررسی مطالب مربوط به جاذبه‌ها و همچنین موزه های شیراز نیز بپردازید تا بتوانید بر اساس علاقه‌مندی‌های خود برنامه بازدید از این جاذبه‌ها را بچینید.
شیراز شهر فرهنگ و تاریخ و تمدن است و جای تعجب نیست که هر گوشه از آن یادگاری از تاریخ در دل خود داشته باشد. بی‌دلیل نیست که در طول زمان کاوشگرانی از سراسر جهان و همین‌طور گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری این شهر را مورد توجه قرار داده‌اند. بسیاری از آثاری که از تمدن‌های قدیمی در ایران در موزه‌های خارج از کشور نگهداری می‌شود نیز از اطراف شیراز به دست آمده است که ممکن است برخی از آن‌ها را در سفرهای خارجی خود و بازدید از برخی موزه‌ها دیده باشید.
بازدید از موزه‌ها و شنیدن روایت تمدن‌های کهن یک سرزمین از زبان یک راهنمای مجرب، شناخت بیشتری از مقصدی که به آن سفر کرده‌اید در اختیار شما خواهد گذاشت و در عین حال که از دیدن پیشرفت تمدن‌های گذشته لذت خواهید برد؛ مانند یک کلاس درس نیز به معلومات شما اضافه خواهد کرد.
بنا به اهمیت موزه‌ها در سفر به شیراز این صفحه را به اسم موزه های شیراز، آدرس موزه های شیراز و معرفی موزه‌های معروف شیراز اختصاص داده‌ایم. تعداد موزه‌های اصلی شیراز 17 تا است که ما در این صفحه قصد داریم به شرح و معرفی مهم‌ترین موزه‌های شهر شیراز بپردازیم.

معرفی موزه های شیراز

موزه تخت‌ جمشید شیراز

یکی از موزه‌های تاریخی شیراز موزه تخت جمشید شیراز است که از مشهورترین موزه های شیراز و ایران است. بنای ساختمان موزه تخت جمشید در منطقه باستانی مرودشت و در داخل مجموعه ۲۵۰۰ساله تخت‌ جمشید واقع شده است. یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف شیراز منطقه مرودشت است که هرساله گردشگران بسیاری از این منطقه تاریخی بازدید می‌کنند.
در گذشته این بنا به عنوان کاخ ملکه شناخته می‌شده است. ساخت بنای موزه تخت جمشید به دستور خشایارشاه انجام گرفته و در زمان اردشیر یکم به اتمام رسیده است. جالب است بدانید که ساختمان موزه تخت‌ جمشید قدیمی‌ترین بنای بازسازی شده در ایران است.
در این موزه که از مهم‌ترین موزه های شیراز است آثار و اشیای کشف شده ایران باستان نگه‌داری می‌شود که شامل یک تالار بزرگ، دو گالری و یک ایوان است. بقایای ارزشمندی مثل گل‌نبشته‌هایی با خط ایلامی، زیورآلاتی از جنس طلا و نقره، سازهای قدیمی، کتیبه حرم خشایارشاه، مجسمه‌های سنگی و فلزی، سرستون‌ها، سرنیزه و پیکان، خمره‌ها و ظروف سفالی در داخل موزه تخت‌جمشید نگهداری می‌شود.
ساعت بازدید از موزه تخت‌جمشید بهار و تابستان: ۱۹:۳۰_ ۷:۳۰ – پاییز و زمستان: ۱۸:۰۰_۸:۰۰
آدرس موزه تخت جمشید در شیراز : شیراز، ۱۰ کیلومتری شمال شهر مرودشت

موزه پارس شیراز

موزه پارس شیراز یکی از جذاب‌ترین موزه‌ها در شیراز، موزه پارس است. موزه پارس در خیابان زند و منطقه باغ نظر شیراز در داخل عمارت کلاه فرنگی واقع شده است و بنای عمارت آن متعلق به دوره زندیه است. از سال ۱۳۱۵ این بنا به عنوان موزه استفاده شده و در سال ۱۳۱۴ به ثبت ملی رسیده است. قرار گرفتن آرامگاه کریم‌خان زند در بخش شاه‌نشین شرقی این عمارت ویژگی اصلی موزه پارس است. در این موزه آثاری همچون شمشیر کریم‌خان زند، نقاشی‌های لطفعلی‌خان صورتگر، کتیبه‌ها و مفرغ‌های لرستان، مجموعه قرآن خطی نفیس، اشیای تزئینی میناکاری شده و… به نمایش گذاشته شده است.
ساعت بازدید از موزه پارس همه‌روزه از ساعت ۷:۳۰ تا ۲۰
آدرس موزه پارس شیراز: شیراز، میدان شهرداری، مقابل ارگ کریم‌خان

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی بی‌تردید یکی از موزه‌های تاریخ طبیعی شیراز است. در سال ۱۳۵۳ موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز به منظور ارتقا سطح دانش عمومی و شناخت ارزش جانوران، گیاهان، کانی‌ها و فسیل‌ها در زندگی انسان و محیط زیست ایجاد شده است.
بخش‌های ویژه‌ در موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز شامل بخش جانورشناسی، گیاه شناسی، زمین شناسی، مردم شناسی، آناتومی، تکنولوژی، تاکسیدرمی و… است. بیش از ۲۵۰۰ نمونه از جانوران بی‌مهره و مهره‌دار، ۶۰ گونه گیاهان دارویی، فسیل ماهی با قدمت ۷۰ میلیون سال و انواع کانی معدنی در این موزه به نمایش گذاشته شده است.
ساعت بازدید از موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۱۶
آدرس موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز: شیراز، بلوار مدرس، خیابان آزادگان

موزه هنرهای تجسمی شیراز (مشکین فام)

موزه هنرهای تجسمی شیراز  (مشکین فام) یکی از بناهای باارزشی که یادگاری از دوره قاجار و امروزه از موزه های شیراز است، خانه فروغ‌الملک نام دارد. این ساختمان که در ابتدا یک ملک شخصی بوده در اصل متعلق به یکی از زنان سرشناس و ثروتمند شهر شیراز به نام فروغ‌الملک بوده است.
این بانو از افرادی بود که در شیراز به هنر، عرفان و مشروطه‌خواهی شهرت داشت. عمارت خانه فروغ الملک در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی در زمینی به مساحت ۱۰۲۰ مترمربع ایجاد شده و در سال ۷۷ نیز به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.
آثار ارزشمندی در قالب نقاشی، عکاسی، خوشنویسی و نقش برجسته در خانه فروغ الملک نگه‌داری می‌شود. این بنای ۳ طبقه در سال در سال ۸۱ مرمت و بازسازی شد. به منظور ایجاد مرکزی برای نمایش آثار هنرمندان بزرگ شیرازی از جمله آثار خانواده هنردوست و هنرمند مشکین فام، عمارت فروغ الملک به حسین مشکین فام واگذار شد.
آشپزخانه، اسطبل، حمام و دو باب منزل مسکونی بخش‌های مختلف این ساختمان را شکل می‌دهند. کاشی‌کاری‌ها، نقاشی‌های روی سنگ، دیوارهای آجری، سقف‌های تیر چوبی و… از اجزای دیدنی این خانه هستند. کتابخانه‌ای با بیش از ۱۰۰ جلد کتاب و مجله تخصصی نیز یکی از بخش‌های اصلی موزه فروغ‌الملک، است که علاقه‌مندان به کتاب را نیز به بازدید دعوت می‌کند. این موزه در داخل بافت قدیمی شهر شیراز و در محله سنگ سیاه در حوالی امامزاده بی‌بی دختران واقع شده است.
ساعت بازدید از موزه هنرهای تجسمی شیراز همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۱۹
آدرس موزه هنرهای تجسمی در خانه فروغ الملک: شیراز، بافت قدیمی شیراز، بلوار آیت‌الله دستغیب، محله سنگ سیاه، پشت امامزاده بی‌‌بی دختران

موزه شاه‌چراغ شیراز

موزه شاه‌چراغ شیراز آرامگاه شاه‌چراغ یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی در شیراز است که موزه شاه‌چراغ در سال ۱۳۴۴ برای بازدید گردشگران و زائران تأسیس شد. این موزه در بخشی از صحن بارگاه حضرت شاه‌چراغ تأسیس شده و در آن آثاری از دوران قبل و بعد از اسلام به نمایش درآمده است.
در داخل موزه شاه‌چراغ آثار ارزشمندی از قبیل قرآن‌های نفیس، نسخ خطی، سکه‌های باستانی، انواع ظروف قدیمی از جنس فلز، سفال و شیشه، اسلحه‌های به جا مانده از دوره‌های مختلف، اشیای ارزشمندی مثل فانوس، شمعدان و همچنین نقاشی‌های افراد مشهور در یک سالن بزرگ برای بازدید عموم نگهداری می‌شود.
ساعت بازدید از موزه شاه‌چراغ شیراز همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۲۱
آدرس موزه شاه‌چراغ شیراز: شیراز، میدان احمدی، آستان حضرت شاه‌چراغ

موزه گرمابه شیراز (حمام وکیل)

موزه گرمابه شیراز (حمام وکیل) حمام وکیل شیراز از آثار دوره زندیه است و به دستور کریم‌خان زند ساخته شده است. بی‌تردید یکی از شاهکارهای معماری ایرانی حمام وکیل است که هرساله گردشگران و توریست‌های بسیاری را به سوی خود دعوت می‌کند. موزه گرمابه شیراز امروزه به یکی از بی‌نظیرترین موزه‌های مردم‌شناسی تبدیل شده است.
بعد از یک دوره مرمت و بازسازی مجموعه حمام وکیل به رستوران و سپس به موزه فرش تبدیل شده است. پس از گذر مدتی با توجه به کاربری اصلی ساختمان، این بنا به عنوان موزه گرمابه شیراز در فهرست آثار ملی ایران با شمارة ۹۱۷ به ثبت رسیده است.
در قسمت سر بینه حمام وکیل ۳۰ مجسمه مومی در حالت‌های مختلف طراحی و ساخته شده است که نمایشی از نحوه و آداب استحمام است؛ بنابراین بازدید از موزه گرمابه شیراز شما را با آداب و رسوم، نحوه پوشش و فرهنگ مردم شیراز آماده می‌کند.
ساعت بازدید از موزه گرمابه شیراز (حمام وکیل) همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۲۰
آدرس حمام وکیل: شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، خیابان طالقانی، موزه حمام وکیل

موزه مشاهیر شیراز (خانه زینت‌ الملک)

موزه مشاهیر شیراز (خانه زینت‌ الملک) موزه مشاهیر شیراز یکی از اصلی‌ترین جذابیت‌های گردشگری و موزه های شیراز است. جالب است بدانید در شهر لندن نیز موزه‌ای به نام موزه توسو وجود دارد که موزه مشاهیر نیز مشابه آن است.
ساختمان خانه زینت‌الملک (موزه مشاهیر امروزی) متعلق به خاندان قوام‌الملک بوده است که ساخت آن در سال ۱۲۹۰ هجری قمری و توسط علی‌محمد خان قوام‌الملک دوم به انجام رسیده است. ساخت این بنا در سال ۱۳۰۲ هجری قمری توسط محمدرضا خان قوام‌الملک سوم به اتمام رسیده است.
ساعت بازدید خانه زینت‌ الملک همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۲۰
آدرس موزه مشاهیر شیراز: شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند

موزه نظامی شیراز (عفیف‌آباد)

موزه نظامی شیراز (عفیف‌آباد) موزه نظامی شیراز در داخل باغ عفیف‌آباد ایجاد شده است. در این موزه به صورت تخصصی ابزارآلات و سلاح‌های جنگی و نظامی نگهداری می‌شود. آثار به نمایش در آمده در این موزه شامل مجموعه‌ای ارزشمند از انواع سلاح‌های سرد و گرم، خودکار و نیمه خودکار، انواع شمشیر، زره، نیزه، کلاه خود، سپر، انواع تفنگ‌های سرپر، سنگ چخماق، تفنگ‌های شکاری، تپانچه و انواع مسلسل متعلق به دوره‌های متفاوت از دوره صفویه تا عصر حاضر است.
موزه عفیف‌آباد در دوطبقه پذیرای عموم است. طبقه اول موزه عفیف‌آباد شامل موزه اسلحه و طبقه دوم آن نیز شامل موزه عبرت می‌شود. کاربری این ساختمان در گذشته استفاده از آن به عنوان محلی برای اقامت خاندان پهلوی در شیراز بوده است.
تفنگ‌های شخصی فتحعلی‌شاه، ناصرالدین‌شاه، مظفرالدین شاه، رضاشاه، محمدرضا شاه و همچنین تفنگ‌های دلاوران نهضت جنگل، تپانچه دکتر حشمت و مسلسل آب‌انباری رئیس علی دلواری از سلاح‌های ارزشمند این موزه هستند.
ساعت بازدید از موزه نظامی شیراز (عفیف‌آباد) همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۱۳ و از ۱۵ تا ۱۹
آدرس موزه نظامی شیراز: جنوب خیابان قصرالدشت، انتهای عفیف‌آباد

باغ‌موزه نارنجستان قوام

باغ‌موزه نارنجستان قوام باغ‌موزه نارنجستان قوام یکی از زیباترین موزه های شیراز است. عمارت نارنجستان قوام عمارتی بزرگ، زیبا و باشکوه است که متعلق به دوره قاجار است. این بنا به دلیل این که معماری زیبا و بی‌نظیری دارد، یکی از جاذبه‌های دلنشین و محبوب شیراز برای شهروندان شیرازی و گردشگران داخلی و خارجی است.
بنای عمارت نارنجستان قوام در سال ۱۲۵۷ به سفارش خاندان قوام و به دست محمدعلی‌خان و پسرش محمدرضا خان ایجاد شده است. آینه‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های این بنا منحصربه‌فرد است و باعث شده است که این بنا یکی از شاهکارهای معماری ایرانی باشد.
در گوشه‌های مختلف این ساحتمان آجرکاری، منبت‌کاری و نقاشی‌های سنتی دوره قاجار دیده می‌شود. در بخشی از بنای این ساختمان تاریخی، آثار باستانی کشف شده نگهداری و به نمایش گذاشته شده است.
ساعت بازدید باغ‌موزه نارنجستان قوام همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۱۳ و از ۱۵ تا ۱۹
آدرس باغ‌موزه نارنجستان قوام: شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، نارنجستان قوام

موزه لباس‌های سنتی و آیینی شیراز

موزه لباس‌های سنتی و آیینی شیراز یکی از بناهای به‌جا مانده دوره قاجار خانه صالحی است. خانه صالحی در سال ۱۳۸۴ توسط سازمان میراث فرهنگی کشور به شکل موزه لباس‌های سنتی و آیینی شیراز درآمده است. در هر گوشه از خانه صالحی زیبایی‌های معماری ایرانی و اسلامی به چشم می‌خورد. اجزای مختلف این ساختمان مانند تزئینات گره چینی، گچ‌کاری، سقف‌های چوبی، همه از ویژگی‌های شاخص معماری دوره قاجار است.
موزه لباس‌های سنتی خانه صالحی از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده است. در داخل بنا اتاق‌های سه‌دری و پنج‌دری به چشم می‌خورد. دیوارهای حیاط دارای کاشی‌کاری هستند و بر روی این کاشی‌ها نقوش بسیار زیبایی همانند طرح‌های اسلیمی، گل و مرغ و نقوشی از پادشاهان و سربازان قاجار ایجاد شده است.
آدرس موزه لباس‌های سنتی و آیینی شیراز: شیراز، بافت تاریخی، روبه‌روی شاه‌چراغ، کوچه هفت پیچ، خانه صالحی

موزه سنگ شیراز (هفت‌تنان)

موزه سنگ شیراز (هفت‌تنان) موزه سنگ هفت‌تنان یکی از باشکوه‌ترین موزه های شیراز است. در دوره زندیه کریم‌خان زند تصمیم گرفت سنگ بنایی برای هفت‌تن از عارفان شیرازی که سال‌ها پیش در دامنه کوه چهل مقام دفن شده بودند بسازد.
اما به دلیل گمنام بودن این عارفان سنگ قبرها بدون کتیبه باقی ماندند. امروزه این محل به عنوان موزه سنگ شیراز شناخته می‌شود. در داخل این موزه نمونه‌هایی از سنگ‌های تاریخی و کتیبه‌های کهن نگه‌داری می‌شوند.
روی این سنگ‌ها خطوط کوفی، نستعلیق، نسخ و توقیع هستند. این گنجینه مربوط به قرن سوم تا یازدهم هجری قمری است. در حال حاضر این موزه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور اداره می‌شود و یکی از بناهای ثبت شده در فهرست انجمن آثار ملی ایران است.
ساعت بازدید موزه سنگ شیراز (هفت‌تنان) از ۳۰ :۸ تا ۱۷:۳۰
آدرس موزه سنگ شیراز: شیراز، انتهای بلوار هفت‌تنان

موزه موسیقی شیراز (خانه منطقی نژاد)

موزه موسیقی شیراز (خانه منطقی نژاد) موزه موسیقی (آواها و نواها) یکی از موزه‌های تخصصی در شهر شیراز است. در موزه موسیقی به شکل ویژه و خاص به موسیقی و سازهای ایرانی پرداخته شده است. محل این موزه ارزشمند یکی از خانه‌های به جا مانده از دوره قاجار به نام خانه منطقی نژاد است. خانه منطقی نژاد در سال ۱۳۸۴ توسط سازمان میراث فرهنگی به موزه تبدیل شد.
اتاق شنیداری، اتاق دیداری، آرشیو صوتی – تصویری، اسناد و دست‌نوشته‌های استادان موسیقی و گالری ساز شامل انواع سازهای ایرانی و نواحی مختلف ایران از بخش‌های ویژه موزه موسیقی شیراز هستند.
آدرس موزه موسیقی شیراز: شیراز، میدان احمدی، پشت مسجد نو

موزه آب شیراز

موزه آب شیراز موزه آب در شهر شیراز و در ضلع شرقی ارگ کریم‌خان قرار گرفته و از دوره زندیه به جای مانده است. انواع ماکت‌های سازه‌های آبی در داخل این موزه به نمایش گذاشته شده است. هر یک از این سازه‌ها به دوره‌های مختلف تاریخی ایران تعلق دارند. این بنا با شماره ۹۳۵ و به عنوان یکی از آب‌انبارهای کریم‌خانی، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ساعت بازدید از موزه آب شیراز همه‌روزه از ۹:۳۰ تا ۱۴
آدرس موزه آب شیراز: شیراز، میدان توپخانه، ضلع شرقی ارگ کریم‌خان

موزه سنگ و گوهر دریای نور

موزه سنگ و گوهر دریای نور در میان موزه های شیراز و دومین موزه سنگ و گوهر در ایران بعد از موزه سنگ تهران، موزه سنگ و گوهر دریای نور است. این موزه که یکی از موزه‌های جدید شیراز است، ‌کاملاً ویژه و منحصر به فرد در سال ۱۳۹۰ افتتاح شده و از آن زمان تا به حال گردشگران و توریست‌های بسیاری را به سمت خود کشیده است.
در داخل این موزه فوق‌العاده ۱۴۰ نوع سنگ قیمتی، نیمه قیمتی و گوهر نگه‌داری می‌شود. بسیاری از این سنگ‌ها به عنوان سنگ‌های نایاب شناخته می‌شود. موزه سنگ و گوهر دریای نور بخشی از باغ ارم شیراز است و در طبقه همکف ساختمان اصلی باغ واقع شده است.
ساعت بازدید موزه دریای نور همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۲۱
آدرس موزه سنگ و گوهر دریای نور: استان فارس، شهرستان شیراز، بلوار ارم، باغ ارم

سخن آخر در مورد موزه های شیراز

در طول سفر به شهرهای تاریخی که اهمیت بسیار ویژه‌ای در طول زمان داشته‌اند، هر فعالیتی که مربوط به آشنایی بیشتر با تاریخ باشد، می‌تواند بسیار لذت‌بخش و شیرین باشد. از صرف غذای محلی در سفره‌خانه‌ها گرفته تا انواع موزه‌های مردم‌شناسی و همچنین موزه‌های قدیمی‌تر مانند موزه تخت جمشید هریک در جای خود و به اندازه خود سهمی در انتقال مفاهیم تاریخی به انسان‌های امروزی دارند.
به همین جهت ما نیز در این صفحه به موزه‌های دیدنی شیراز شامل موزه لباس‌ های سنتی در شیراز، ساعت کار موزه های شیراز و لیست موزه های شیراز پرداختیم. فرقی نمی‌کند که هدف شما از سفر به شیراز چه چیزی باشد، حتی اگر با اهداف کاری و در مدت کوتاهی به شیراز سفر خواهید کرد، و اگر فقط چند ساعت فرصت گشت و گذار در سطح شهر را دارید، شاید بهترین کاری که بتوانید انجام دهید بازدید از یک یا چند مورد از موزه‌های معرفی شده در این لیست باشد.
ضمناً اگر علاوه بر نام موزه های شیراز که در این لیست به معرفی آن‌ها پرداختیم شما به موزه‌های دیگری در شیراز مراجعه کرده‌اید و تجربه لذت بخشی در آن داشته‌اید، آن را به ما نیز معرفی کنید تا در ادامه لیست موزه های شیراز جای بگیرد.
ممکن در لیست موزه های شیراز برای مثال جای خالی موزه هنرهای معاصر شیراز را ببینید که این به این دلیل است که علی‌رغم اینکه این موزه در سال 1348 طراحی شده؛ ولی هرگز ساخته نشده است. ضمناً اگر به دنبال موزه‌های رایگان شیراز هستید باید بگوییم که در روز جهانی موزه که مصادف با 18 ماه می است، می‌توانید به رایگان از موزه‌ها بازدید کنید.

اقامت در بهترین هتل های شیراز برای بازدید از موزه ها

برای اینکه بتوانید از موزه های شیراز بازدید نمایید، بایستی چند روزی را در شهر شیراز اقامت داشته باشید. اگر به دنبال هتل های 5 ستاره هستید، هتل بزرگ شیراز و هتل زندیه شیراز می‌تواند گزینه‌های فوق‌العاده ای‌ برای شما باشند. ایران هتل آنلاین امکان رزرو بهترین هتل های 5 ستاره و 4 ستاره شیراز را با بهترین قیمت و بالاترین تخفیف برای شما فراهم کرده است. شما می‌توانید درخواست خود را برای هر یک از هتل‌های شیراز که تمایل دارید در آنها اقامت داشته باشید، ثبت کرده و مابقی پیگیری‌ها را به ما بسپارید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
موزه عبرت تهران، تاریخ سخن می گوید
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر