لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> مسجد وکیل شیراز – مسجدی بدون گنبد با معماری شگفت انگیز
مسجد وکیل شیراز - مسجدی بدون گنبد با معماری شگفت انگیز

مسجد وکیل شیراز – مسجدی بدون گنبد با معماری شگفت انگیز

مسجد وکیل از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی معروفی است که می‌توانید در طول مدت اقامت خود در شهر زیبای شیراز از آن بازدید کنید. مسجد جامع وکیل شیراز هم برای دوستداران مذهب و تاریخ و هم برای عکاسان یک مقصد ایده‌ال به شمار می‌آید. اگر هتل خود را از میان هتل‌ های شیراز انتخاب کرده‌اید، شاید حالا وقت آن رسیده باشد که با آشنایی با جاذبه‌های شیراز، برنامه گشت خود در شهر را بچینید.
یکی از بهترین این مقاصد می‌تواند مسجد وکیل شیراز باشد که ارزش بالایی از نظر مسافران و بازدیدکنندگان قبلی نیز داشته است چرا که در خاطرات سفر آن‌ها می‌توانید تصاویر مسجد وکیل شیراز و نظرات تحسین برانگیز آن‌ها را مشاهده کنید. خب آماده‌اید برای یک گشت کوتاه در مسجد وکیل شیراز؟ پس در سطرهای بعدی نیز همراه باشید.

درباره مسجد وکیل شیراز

با مشاهده عکس مسجد وکیل در شیراز متوجه می‌شوید که مسجد وکیل شبیه هیچ مسجدی نیست، بلکه یکی از بهترین‌هاست. مسجد وکیل با توجه به این که یکی از جاذبه‌های مذهبی و تاریخی است یکی از مقاصد تغییردهنده جهان‌بینی و دیدگاه‌ها است. البته برای کسانی که می‌خواهند تجربیات متفاوتی کسب کنند.
بازدید از مسجد باشکوه وکیل با معماری چشم‌نوازی که دارد شما را شگفت‌زده می‌کند. مسجد وکیل یکی از برجسته‌ترین بناهای سلسله زندیه است که به دلیل معماری خیره‌کننده‌اش مانند الماسی در قلب شیراز می‌درخشد. مسجد وکیل، بازار وکیل و حمام وکیل، سه اثر تاریخی از سلسله زندیه هستند که بخشی از هویت شهر شیراز را به وجود آورده‌اند.
مسجد وکیل در شیراز بین حمام وکیل و بازار وکیل به دستور کریم‌خان زند تأسیس شد. مسجد وکیل شیراز در ضلع غربی بازار وکیل و در فاصله 100 متری حمام وکیل قرار دارد. وسعت مسجد وکیل شیراز در کنار ویژگی‌های معماری بدیع، آن را به یکی از محبوب‌ترین آثار تاریخی شیراز تبدیل کرده است.

تاریخچه مسجد وکیل شیراز؛ مسجد وکیل شیراز در چه سالی بنا شد؟

بخشی از بناهای ارزشمند شهر تاریخی شیراز متعلق به دوره حکومت کریم‌خان زند است. اسناد باقی مانده مربوط به دوران ساخته شدن مسجد وکیل گویای این است که ساخت آن حدوداً در ۱۱۵۲ هجری شمسی آغاز شده است.

پلان مسجد وکیل شیراز

پلان مسجد وکیل شیراز اجزای مختلف آن را به طور واضحی نشان می‌دهد تا پیش از سفر تصور درستی از مسجد در ذهنتان شکل بگیرد و در ادامه با عکس مسجد وکیل شیراز و توضیحاتی که درباره معماری آن می‌دهیم، بیشتر با مسجد وکیل شیراز آشنا خواهید شد.

تحلیل معماری مسجد وکیل شیراز

معماری مسجد وکیل شیراز مسجد وکیل با مساحت بیش از 11000 متر مربع، معماری ستودنی، کنده‌کاری‌های فوق العاده، کتیبه‌های حجاری شده به خط نستعلیق، نسخ و ثلث و کاشی‌کاری‌های رنگارنگ آن مورد ستایش هر بیننده‌ای قرار خواهد گرفت.
با مراجعه به مسجد وکیل شهر شیراز و دیدن نمای بیرونی و داخل مسجد وکیل شیراز در نگاه اول متوجه هماهنگی ملموس بین قسمت‌های مختلف مسجد وکیل شیراز خواهید شد. جالب است بدانید که مسجد وکیل فاقد گنبد بوده و به سبک‌های رازی، آذری و اصفهانی (دسته‌های معماری ایرانی) طراحی شده است.
مسجد جامع وکیل شیراز دارای دو ایوان (ساختار ورودی مکان‌های سنتی)، دو شبستان جنوبی و شرقی (فضایی مانند حجره‌ای که معمولاً در مکان‌های سنتی یافت می‌شود)، دروازه ورودی، حیاط، محراب (طاقچه نیم‌دایره‌ای در دیوار یک مسجد) و مرمر منبر (منبری در مسجد) است. اگرچه کل مسجد دارای طراحی چشمگیر است، سه طاق با شکوه آن بسیار خاص و منحصر به فرد است و به ندرت نمونه آن در جهان دیده می‌شود.

دروازه ورودی

ورودی مسجد در مجاورت بازار حصار کشی شده است. این ورودی دارای دو در به ارتفاع 8 متر است. کافی است سر خود را بلند کنید تا از سقف زیبای رنگ آمیزی شده با کاشی های گل و خط زیبای کوفی شگفت زده شوید. پس از عبور از ورودی وارد سالنی می شوید که از هشت ضلع تشکیل شده است.

طاق ایوان شمالی یا مروارید (طاق مروارید)

در ضلع شمالی مسجد وکیل، ایوان طویل و دیدنی وجود دارد که از دو مناره کاشی‌کاری شده به ارتفاع 20 متر تشکیل شده است. سقف های طاق مروارید با کاشی های هفت رنگ پوشیده شده است که در آن با نقوش زینتی تزیین شده است. در قسمت داخلی طاق، سنگ هایی که در پای دیوار نصب شده اند از جنس سنگ مرمر سبک هستند.

ایوان جنوبی

ایوان جنوبی در قسمت جنوبی مسجد وکیل روبروی طاق مروارید قرار دارد. این ایوان با کنده کاری های سنگی تزئین شده و با کاشی های هفت رنگ و کاشی های معرق روی دیوارها پوشانده شده است. ارزش بالای هنر میناکاری توسط هیچکس نادیده گرفته نمی شود. این هنر در جای جای مسجد وکیل دیده می‌شود و هیچ قسمتی از دیوار را بدون میناکاری نخواهید دید.
به کارگیری رنگ‌های صورتی و قرمز و سبز بر شکوه مسجد وکیل شیراز افزوده است. اما یکی از قسمت های مسحورکننده مسجد وکیل شیراز، ستون های آن است. 48 ستون شگفت انگیز که به طرز ماهرانه ای تراشیده شده و شکوه مسجد وکیل شیراز را به ارمغان می آورد. این ستون ها علاوه بر زیبایی ها، وظیفه نگهداری سقف وسیع شبستان را نیز بر عهده دارند.

ستون های مسجد وکیل شیراز

ستون های مسجد وکیل شیراز یکی از زیباترین قسمت های مسجد وکیل شیراز، کلبه جنوبی آن است که دارای 48 ستون مارپیچ از سنگ یکپارچه است که با جلوه های دیدنی معماری ایرانی به این ستون ها متصل شده است. گفته می‌شود که منبر مرمر را به دستور کریم‌خان از مراغه به شیراز برده اند تا در مسجد مورد استفاده قرار گیرد.

طاق مروارید مسجد وکیل شیراز

«طاق مروارید» مشهورترین قسمت مسجد وکیل شیراز است که در ضلع شمالی آن قرار دارد و یکی از سوره های قرآن دور آن تا خط سوم کامل نوشته شده است. در داخل مسجد وکیل شیراز رنگ‌های جالب کاشی‌های طاق‌ها و دروازه‌های مسجد وکیل شیراز به‌صورت کاشی‌کاری، با طرح‌های ترنج و گل‌های زیبا داده شده است.

حیاط و حیاط خلوت مسجد

صحن مسجد با نگین های بزرگ ساخته شده و به صورت مربع مستطیل است. حیاط دارای ابعاد 60*65 متر هست. حوض های بزرگی به ابعاد 40 در 5 متر در وسط آن از قطعات سنگی بزرگ ساخته شده است. در قسمت شمالی صحن مسجد، حیاط کوچکی با حوض های سنگی به طول 7×12 متر ایجاد شده است. طول این صحن 35 متر و عرض آن به حدود 20 متر می‌رسد. دسترسی به این حیاط از طریق راهرو امکان پذیر است.

تزئینات مسجد وکیل

داخل مسجد وکیل شیراز زیبایی چشم‌نواز خود را مدیون کار هنرمندانی است که شب و روز بر روی بدنه بنا کار کرده‌اند. برخی از تزئینات به کار رفته در این بنا به شرح زیر است:

کاشی‌کاری مسجد وکیل

کاشی‌کاری‌های انجام شده در قسمت‌های مختلف مسجد در نوع خود بسیار زیبا و قابل توجه است. محراب ساخته شده نشان‌دهنده هنر معماری و طراحان عصر زندیه است. هنری که در بیشتر آثار تاریخی و اسلامی ایران به چشم می‌خورد، کاشی‌کاری است. در مسجد وکیل این کار با ته‌رنگ‌هایی در رنگ‌های چشم‌نواز و با استفاده از کاشی‌های هفت رنگ تحسین برانگیز انجام می‌شود. کاشی‌کاری ایوان جنوبی هفت رنگ و معرق است. بد نیست بدانید که بیشتر تزیینات کاشی‌کاری مسجد مربوط به دوران فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه است. شواهد تاریخی از وقوع دو زمین لرزه شدید پس از دوره کریم‌خان خبر می‌دهد و گفته می‌شود پس از تخریب توسط شاهان قاجار بازسازی می‌شود. به نظر می‌رسد مسجد در زمان کریم‌خان کاشی‌کاری نداشته و شاهان قاجار از این هنر در مسجد استفاده می‌کرده‌اند.

حجاری‌ های بی‌نظیر از مسجد

کاشی کاری های مسجد وکیل کنده‌کاری هنر سنگ‌تراشی، خط‌نویسی و برجستگی سنگ یا سنگ قبر است. در مسجد وکیل ستون‌ها با این هنر تزئین شده و به یکی از برجسته‌ترین قسمت‌های مسجد تبدیل شده‌اند.

خط نستعلیق، نسخ

در مسجد وکیل کتیبه‌های متعددی وجود دارد که با خطوط نستعلیق و نسخ نوشته شده و از زیبایی و ظرافت خاصی برخوردار است. هزار سطر طاق و کتیبه محراب با خط درشت از باشکوه‌ترین کتیبه‌های مسجد جامع وکیل شیراز است.

میناهای مسجد وکیل

ارزش بالای هنر مینا بر هیچ‌کس پوشیده نیست. این هنر در جای جای مسجد وکیل دیده می‌شود و هیچ قسمتی از دیوار را بدون مینا نخواهید دید. رنگ‌های صورتی و سبز و قرمز با زیبایی هرچه تمام بر شکوه مسجد وکیل افزوده است.

ساعات بازدید مسجد وکیل شیراز

به دلیل آب و هوای خشک شیراز، هوا در تابستان گرم و در زمستان سرد است؛ بنابراین بهترین زمان برای رفتن به آنجا پاییز و بهار است. هزینه ورودی مسجد وکیل برای بازدیدکنندگان خارجی 150000 ریال است. در زیر اطلاعات مربوط به ساعات کاری مسجد وکیل را مشاهده می‌کنید:
در بهار و تابستان – 8 صبح تا 8 بعدازظهر.
در پاییز و زمستان – 8:30 صبح تا 5:30 بعدازظهر.
مسجد وکیل در روزهای زیر تعطیل است:
تاسوعا، عاشورا، 21 رمضان شهادت امام علی، رحلت پیامبر، رحلت امام خمینی، شهادت امام جعفر صادق.

آدرس مسجد وکیل شیراز

آدرس مسجد وکیل شیراز نزدیک‌ترین هتل به مسجد وکیل شیراز برای اقامت، هتل بوتیک سنتی ایران مهر است؛ ولی حتی با اقامت در سایر هتل‌ها مانند هتل چمران شیراز نیز فاصله چندان طولانی با مسجد وکیل شیراز نخواهید داشت.
استان فارس، شیراز، خیابان آیت الله طالقانی، بازار وزیری غربی

فاصله مسجد وکیل شیراز تا نقاط مهم شهر

فاصله بین مسجد وکیل تا پاسارگاد: 114 کیلومتر – زمان: 1 ساعت و 29 دقیقه
فاصله بین مسجد وکیل تا تخت جمشید: 58 کیلومتر – زمان: 1 ساعت و 1 دقیقه
فاصله بین مسجد وکیل تا مسجد نصیرالملک: 4 کیلومتر – زمان: 14 دقیقه
فاصله بین مسجد وکیل تا شاهچراغ: 3 کیلومتر – زمان: 11 دقیقه
فاصله بین مسجد وکیل تا باغ دلگشا: 5 کیلومتر – زمان: 14 دقیقه
فاصله بین مسجد وکیل تا باغ ارم: 5 کیلومتر – زمان: 14 دقیقه
فاصله بین مسجد وکیل تا حمام وکیل: 1 کیلومتر – زمان: 1 دقیقه
فاصله بین مسجد وکیل تا بازار وکیل: 3 کیلومتر – زمان: 10 دقیقه
فاصله بین مسجد وکیل تا سعدیه (آرامگاه سعدی): 6 کیلومتر – زمان: 16 دقیقه
فاصله بین مسجد وکیل تا ارگ کریم‌خان زند: 2 کیلومتر – زمان: 6 دقیقه

سایر بخش‌های مجموعه زندیه کدام‌اند؟

میناکاری مسجد وکیل شیراز

مجموعه زندیه

یکی از زیباترین معماری‌های سلسله زندیه، مجموعه زندیه واقع در شیراز به عنوان پایتخت این سلسله است. مجموعه زندیه از ارگ کریم‌خان، حمام وکیل، مسجد وکیل، بازار وکیل تشکیل شده است. این بناها به نام کریم‌خان نام‌گذاری شدند.

ارگ کریم‌خان

این قلعه مستطیل شکل بزرگ و رفیع با برج‌های مدور به ارتفاع تقریبی 14 متر در اوایل دوره زندیه در زمینی به مساحت 4000 متر مربع ساخته شده است. ارگ متشکل از چهار دیوار بلند (حدود 12 متر) ترکیبی از معماری نظامی و مسکونی است؛ زیرا به عنوان مرکز نظامی و خانه کریم‌خان عمل می‌کند. این ارگ در مقاطعی به عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفت و اکنون به موزه تبدیل شده است. به خاطر طراحی، حیاط زیبا، کاشی‌کاری‌های جالب و… معروف است.

حمام وکیل

حمام وکیل شیراز به عنوان حمام عمومی قدیمی در غرب مسجد وکیل قرار دارد. همچنین مکانی برای فعالیت‌های اجتماعی بوده است. این حمام را به دلیل معماری متقارنش می‌توان حمامی منحصربفرد دانست. نقاشی‌های روی دیوار و سقف از بهترین نوع هستند. نور از طریق پنجره های کوچک تعبیه شده در سقف می‌آید.

بازار وکیل

بازار وکیل با ساختار صلیبی شکل خود در قرن یازدهم به عنوان بخشی از طرحی برای تبدیل شیراز به یک مرکز تجاری برجسته برای گردشگران و بازرگانان و همچنین مردم محلی ساخته شده است. از قالیچه و عتیقه تا شیرینی ایرانی در آنجا می‌توانید پیدا کنید. به دلیل داشتن سقف آجری طاق‌دار بسیار زیبا (که دمای آن را در فصول مختلف تنظیم می‌کند) یکی از زیباترین بازارهای ایران به شمار می‌رود.

رزرو هتل در شهر شیراز

اگر هنوز اتاق خود را از میان هتل‌های شهر شیراز انتخاب و رزرو نکرده‌اید فرصت را از دست ندهید چرا که رزرو اتاق از طریق وب‌سایت ایران هتل شامل تخفیف‌های عالی است و به سرعت و سهولت انجام می‌پذیرد. انتخاب شما می‌تواند بسته به هدف شما از سفر و مدت اقامت شما متفاوت باشد. برای مثال هتل بزرگ شیراز اولین پیشنهادی است که به افرادی که به دنبال هتل لوکس در شهر شیراز هستند ارائه می‌دهیم. هتل زندیه شیراز نیز از هتل‌های پنج ستاره‌ای است که اگر بخواهید به لحاظ موقیعت جغرافیایی به مرکز شهر نزدیک‌تر باشید، یک انتخاب عالی خواهد بود.
می‌تواند انتخاب شما شامل اتاق‌های مقرون به صرفه باشد که با فیلتر قیمت می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. برای مثال هتل آپارتمان‌هایی وجود دارند که شروع قیمت آن‌ها از شبی زیر 500 هزار تومان شروع می‌شود و اقامتی به صرفه را به ارمغان می‌آورد.
ضمناً فراموش نکنید در صورتی که اتاق خود را رزرو کردید، علاوه بر مسجد وکیل شیراز که در این صفحه توضیح داده شد، از مطالب مربوط به سایر جاذبه‌ها نیز استفاده کنید تا برنامه شیرازگردی خود را پیش از سفر تنظیم کنید و از آن لذت ببرید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
اتاق های هتل بزرگ شیراز را بیشتر بشناسید
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر