لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> قلعه فلک الافلاک، سپهر سپهران ایران
قلعه فلک الافلاک، سپهر سپهران ایران

قلعه فلک الافلاک، سپهر سپهران ایران

فلک الافلاک که به قلعه شاپورخواست نیز شهرت دارد بر فراز تپه ای با همین نام در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است. این بنای با ابهت با ساختمان عظیم خود یادگاری از دوران ساسانیان است و رودخانه خرم آباد که در جوار این قلعه و از شرق به سمت جنوب غربی تپه فلک افلاک جاری شده است باعث پدید آوردن طبیعت و ایجاد چشم اندازی دلفریب در این منطقه گشته است.
تاریخچه فلک افلاک
فلک افلاک از جمله پر اهمیت ترین سازه های دوران ساسانی به شمار رفته و قدمت آن به حدود 1800 سال پیش باز می گردد.
اسامی بسیاری از جمله دژ شاپورخواست، کاخ اتابکان دوازده برجی و… را به این قلعه نسبت می دهند که نام فلک افلاک از دوران قاجار به آن اطلاق شده است و در زمان پهلوی از این قلعه به عنوان پادگان نظامی و زندان سیاسی استفاده می کردند.
در سال 1349 این بنا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و اخیرا نیز قسمت های نمای خارجی و داخلی آن مورد بازسازی قرار گرفته است.
بنای فلک الافلاک از دیدگاه معماری
ارتفاع بلندترین دیوار ساختمان در حدود 23 متر و بلندای کل بنا به همراه تپه، نزدیک به 40 متر بالاتر از محیط اطراف تخمین زده شده است. فلک الافلاک، زمینی با وسعت تقریبی 5300 مترمربع را تحت پوشش خود قرار داده که این فضا به 4 سالن بزرگ مشتمل بر اتاق ها و راهرو ها تقسیم شده است.
اتاق های قلعه در پیرامون دو حیاط، که حیاط اول با مساحت 22.5 در 31 و حیاط دوم با مساحت 29 در 21 مترمی باشد جای گرفته اند همچنین ساختمان اصلی قلعه فلک الافلاک دارای 12 برج بوده که در حال حاضر تنها 8 برج آن باقی مانده است.
اقامت در نزدیکی فلک الافلاک
اگر قصد سفر به شهر زیبای خرم آباد را دارید بی شک به بازدید از این ساختمان تاریخی و مسحور کننده خواهید رفت. یکی از گزینه های مناسب جهت اقامت در این شهر، هتل چهار ستاره رنگین کمان خرم آباد بوده که به دلیل نزدیکی به قلعه فلک الافلاک موجب دسترسی آسان به این بنای شگفت انگیز خواهد بود.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
فاصله هتل پانوراما کیش تا دریا
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر