لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> حمل و نقل >> آيا فرودگاه بين المللی حَمَد قطر لوكس ترين فرودگاه جهان است؟
آيا فرودگاه بين المللی حَمَد قطر لوكس ترين فرودگاه جهان است؟

آيا فرودگاه بين المللی حَمَد قطر لوكس ترين فرودگاه جهان است؟

فرودگاه بین المللی حَمَد: این فرودگاه كه در سال 2014 در قطر افتتاح گردید، به سرعت خود را در جایگاه بهترین فرودگاه در خاورمیانه قرار داده و به این ترتیب قطب های فرودگاهی دیگر نقاط جهان را به چالش كشید.
دوحه،‌ قطر (CNN) – طبق گزارشات، تا رسیدن به فرودگاه دو ساعت زمان نیاز است. هر كسی كه یك بار در این فرودگاه حضور داشته است، حتماً دلش خواسته كه برای دومین بار و حتی سومین بار به آنجا برود.

نه به خاطر اینكه در این فرودگاه شیك و با تسهیلات فوق مدرن، هیچگونه زحمت اضافی برای عبور از سیستم امنیتی وجود ندارد. در حقیقت، در صورتی كه در سیستم گذرنامه الكترونیكی ثبت نام كرده باشید، ورود شما به داخل فرودگاه تنها چند دقیقه به طول خواهد انجامید.
این در حالی است که فرودگاه مهرآباد تهران در رتبه 9 و فرودگاه امام خمینی تهران در جایگاه 18 فرودگاه های پرترافیک خاورمیانه و قاره آفریقا قرار دارند.

همچنین این فرودگاه در نوع خود جالب ترین و جذاب ترین فرودگاه می باشد.
فرودگاه بین المللی حمد كه در سال 2014 با هدف ارائه خدمات توسط شركت هواپیمائی قطر ایروِیز و نیز تبدیل شهر دوحه به پایگاهی جهانی در صنعت هوانوردی افتتاح گردید، در حال حاضر سالیانه پذیرای بیش از 30 میلیون مسافر است.

اما مسافرینی كه در روزهای خلوت سال، قدم به راهروها و سالن های زیبای آن می گذارند، احتمالاً احساس خواهند كرد كه جزء اولین كسانی هستند كه وارد آن فرودگاه شده اند.
Qatar's-Hamad-International-airport

ساكت و تمیز
تمام سطوح درخشان بخش های ورودی و خروجی آن بی عیب و تمیز هستند.

مقصد نیز كاملاً ساكت و آرام است. غیر از پخش اذان برای مسلمانان، كه 5 مرتبه در روز اجرا می گردد،‌ فرودگاه بین المللی حمد، ‌فرودگاهی ساكت و آرام است.
Qatar's-Hamad-International-airport

هیچ گونه صدای آزار دهنده ای وجود ندارد كه آرامش محیط را بر هم بزند، و حتی در زمان هایی خاص،‌ صدای افتادن یك سنجاق را نیز می توانید بشنوید. البته شما در این مكان فوق العاده تمیز،‌ هیچ گونه اثری از یك سنجاق هم بر روی زمین نخواهید یافت.

تجربه كامل این فرودگاه از همان ابتدا و در زمان نزدیك شدن به آن آغاز می گردد – در حال حاضر تنها مسیر،‌ مسیر خیابان منتهی به آن است،‌ اما تا سال 2022 كه قطر میزبان جام جهانی فوتبال خواهد بود، یك مسیر ریلی هم به آن افزوده خواهد شد.
QatarsHamadInternationalairport

سازه آن واقعا سحرآمیز است
سازه این فرودگاه با قرارگیری بر روی سطحی از زمین كه قبلاً جزئی از دریا بوده، به نوعی منعكس كننده موقعیت ساحلی آن است، به طوریكه سقف آن از محل سالن اصلی حالتی موج دار دارد. مسجد كناری آن به رنگ آبی و شبیه به یك قطره آب عظیم الجثه است.
در داخل فرودگاه مسافرینی كه از آنجا به سمت مقاصد دیگر عزیمت خواهند نمود، وارد یك سالن پذیرش بزرگ می شوند كه در طول روز با نور خورشید تابان وارده از قسمت های لوستر مانند سقف شیشه ای، روشن می گردد.

اینجا ‌همان جایی است كه مسافرین با چیزهایی روبه رو می شوند كه تجربه حضور در این فرودگاه به شكلی غیرمنتظره برایشان جذاب می گردد.
اثرهای هنری

QatarsHamadInternationalairport
خُب، هنر فرودگاهی حقیقتاً یك ایده انقلابی نیست، اما چه كسی آخرین باری را كه با یكی از آنها روبه رو گشته، به خاطر می آورد؟
در فرودگاه بین المللی حمد، هیچ كسی به سرعت آن را از یاد نمی برد.

بعضی از آنها بی حركت هستند، مانند كبوترهای مصنوعی در حال بازی كه بر بالای تابلوهای اطلاعات در جلوی فرودگاه نصب شده اند.

بخش های دیگری هم وجود دارند كه‌ توجه همه را به هنگام عبور از كنارشان به خود جلب می نمایند.
مانند “خرس لامپی”، كاری از هنرمند سوئیسی اورس فیشر – كه یك خرس زرد رنگ سوورِئال عظیم الجثه است كه در زیر یك لامپ سیاه رنگ نشسته است. این مجسمه در نقطه ای از سالن اصلی ترانزیت مسافرین واقع گردیده كه نگاه ها به آن جلب شده و اكثر اوقات تعداد ثابتی از افراد در مقابل آن، در حال گرفتن عكس سلفی دیده می شوند.
كمی جلوتر، در كنار درب های خروجی،‌ مجسمه هنری و مدرن دیگری وجود دارد كه نگاه ها به آن خیره می شوند. “دروغ كوچك” كاری از هنرمند محبوب نیویوركی به نام كاس، بخش دیگری است كه در ماه مارس سال 2018 در عملیاتی با برداشتن یك دیوار كامل از فرودگاه، نصب گردید.
این ها كارهای هنری هستند كه شاید برخی از افراد به شدت احساساتی، برای دیدن آنها قدم در این فرودگاه می گذارند.

فرودگاهی درست در كنار مرزهای عربستان،‌ به مكان شگفت انگیزی شباهت دارد كه تكه هایی از هنرهای مدرن و پیشگام در آن یافت می شوند. مسئولین فرودگاه بین المللی حمد امیدوار هستند كه این جاذبه ها، منجر به تمایز این فرودگاه از سایر رقیبان خود در سراسر جهان گردند.
QatarsHamadInternationalairport

مدیر ارشد عملیاتی فرودگاه، بَدر محمد المیر در مصاحبه ای با شبكه سی. ان. ان. تراول می گوید كه: “چیزی كه فرودگاه حمد را تبدیل به فرودگاهی خاص و ویژه نموده است، فضای نمایشگاهی خلاقانه آن است. ما معتقدیم كه فرودگاه بین المللی حمد ‌دروازه ای به سوی هنر و فرهنگ است.”
در حال حاضر بیش از 20 اثر هنری دائمی در فرودگاه وجود دارند. هركسی كه تنها چند ساعت وقت اضافه در اختیار داشته باشد، می تواند تمام آنها را از نزدیك نظاره گر باشد.
به مجسمه های سوورِئالیستی (فراراستی گرایانه) علاقه ای ندارید؟

مشكلی نیست. این فرودگاه گزینه های بسیار دیگری هم برای شما دارد.
QatarsHamadInternationalairport

فضای منحصربفرد

برای مسافرین معمولی كه از فرودگاه عبور می كنند، نه تنها تعداد زیادی از رستوران های معمولی و فروشگاه های فرودگاهی وجود دارند،‌ بلكه بوتیك های اعیانی و لوكس هم در دسترس هستند. برندهایی مانند گوچی، بوربری، كواچ، رولكس و اسواروفسكی در این فرودگاه، غرفه دارند.

آیا می خواهید فقط بر روی یك صندلی نشسته و استراحت كنید؟
حتی بخش مشترك برای نشستن و استراحت كردن نیز تجملی و لوكس است – جنس همه صندلی ها از فلز كروم و چرم است.

آیا در موقع عبور از راهروها برای رسیدن به درب های خروجی، دیگران برایتان مزاحمت ایجاد می كنند؟ نوعی قطار داخلی مدرن وجود دارند كه شما را بسیار سریعتر به آنجا می رسانند.
QatarsHamadInternationalairportccc

یك باشگاه ورزشی فوق العاده نیز در این فرودگاه احداث گردیده است – درب آن به روی همه مسافرانی كه بخواهند برای یك جلسه در آن ثبت نام نمایند، باز است. این باشگاه دارای یك استخر 25 متری،‌ سالنی با تجهیزات كامل بدنسازی، دو سالن اسكواش (كه قابلیت تغییر به زمین گلف را نیز دارند)، و نیز استخرهای آب گرم و آب درمانی می باشد.
تجهیزات و بخش ورزشی به هتل اوریكس فرودگاه بین المللی حمد متصل است، هتلی با 100 اتاق برای مسافران كه از نظر كیفیت و تمیزی، نظیر دیگر نقاط فرودگاه است. میهمانان می توانند جهت استفاده از اتاق های معمولی یا سوئیت های خانوادگی بزرگتر با 5 یا 6 تختخواب، برای مدت زمان 8 ساعت یا بیشتر پذیرش گردند.

میهمانانی كه از پروازهای بیزینس یا فرست كلاس شركت هواپیمائی قطر ایرویز استفاده می كنند، این شانس را دارند كه از لذت های واقعی بهره مند گردند.
hamadairport

سالن استراحت المرجان در كلاس بیزینس،‌ مكانی است كه برخی از مسافرانی كه بسیار خسته هستند، قبل از پروازشان از آن استفاده خواهند كرد.
این مكان به همان اندازه كه لوكس و مجلل است، وسعت زیادی هم دارد. مساحت آن حدود 10000 مترمربع است و شامل آب نماهایی زیبا برای به اشتراك گذاری در صفحه اینستاگرام بوده و ظرفیت پذیرش 1000 مسافر را به طور همزمان دارد.

این مكان با جو و فضایی كه شبیه به یك باشگاه اختصاصی است، هنوز هم سرشار از آرامش و سكوت است. این امكان برای مسافران وجود دارد كه پشت میزهای انفرادی كه با تبلت تجهیز گشته اند، نشسته و از اطلاعات ورود و خروج با خبر گردند تا پرواز خود را از دست ندهند.
hamadairport

یك رستوران كامل و رسمی (با یك اتاق شخصی برای افراد برجسته ای كه عادت به حضور در فرودگاه های اختصاصی امیر قطر ندارند)، یك كافه با نوشیدنی های كلاس بالا (نوشیدنی های الكلی در فرودگاه و پروازهای شركت هواپیمائی قطر ایرویز ارائه می گردند) و دیگر گزینه ها برای صرف غذا در این فرودگاه وجود دارد.
حمام ها، اتاقك های استراحت، اتاق های خصوصی برای خانواده ها، یك بخش بازی تجهیز شده با دستگاه های ایكس باكس و یك میز فوتبال دستی، امكاناتی برای برگزاری جلسات كاری، اتاق های رو به قبله و بخش پرستاری با امكانات كامل گرم كردن شیر برای مادرانی كه به تازگی بچه دار شده اند، از دیگر تسهیلات و امكانات این فرودگاه می باشند.

مسافران بیزینس كلاس وارد شونده به فرودگاه هم می توانند از سالن های ترانزیت جداگانه با بخش های پذیرش و بررسی مدارك مهاجرتی مجزا استفاده نمایند.
فرودگاه نیروانا
hamadairport

آیا اینهایی كه تاكنون دیدید، زیاد به نظرتان شیك و جالب نبود؟ كسانی كه دارنده بلیط بیزینس كلاس شركت هواپیمائی قطر ایروِیز هستند، می توانند به قسمت دیگر سالن اصلی رفته و با پله برقی وارد فرودگاه نیروانا گردند – سالن الصفوا.
با حضور در این سالن خروجی كه طراحی آن به موزه هنرهای اسلامی شیك شهر دوحه (كاری از معمار مشهور آی. ام. پِی) شباهت دارد، نوعی احساسِ حضور در سرزمینی مقدس به مسافرین دست می دهد. در این سالن كه ظرفیتی معادل 530 نفر دارد – كه البته معمولاً می تواند پذیرای تعدادی بیشتر از این رقم باشد – فضای زیادی برای رهایی از ازدحام جمعیت یافت می شود.
مسافرینی كه چند ساعت بیشتر وقت دارند، این امكان برایشان فراهم شده كه در خوابگاه هایی مجهز به صندلی های چرخان بزرگ و مناسب برای افرادی با جثه های متفاوت، به استراحت بپردازند.

همچنین می توانند خیلی شیك در رستورانی با 4 كورس غذا به همراه نوشیدنی های دلپذیر تولید فرانسه، به صرف غذا بپردازند.
hamadairport

اگر بخواهند كه به تماشای یك فیلم سینمایی بنشینند، یك سینمای خصوصی برای آنها احداث شده است. اگر تنها هدفشان خوابیدن باشد، اتاق خواب های خصوصی تعبیه شده اند كه می توان به مدت 4 ساعت آنها را رزرو نمود.
بهتر از همه اینها، وجود یك استخر آب گرم زیباست كه دقیقاً در خروجی یك اقامتگاه 7 ستاره ساخته شده است. كسانی كه از آرامش آن بهره مند گردند، به زحمت به یاد خواهند آورد كه در یك فرودگاه هستند.
هیچ كدام از این خدمات لوكس و مجلل از نظر منتقدان صنعت هوانوردی در شایتركس دور نمانده اند.

شركت فرودگاه بین المللی حمد كه بِیس اصلی آن در بریتانیا واقع شده است، در سال 2018 جایزه بهترین فرودگاه در خاورمیانه را برای سومین سال پیاپی دریافت نمود. همچنین طبق نظرسنجی هایی كه از مسافرین انجام پذیرفت، جایگاه این فرودگاه یك رده ارتقاء یافته و از مكان ششم به پنجم جابجا گردید.
hamadairport

درحالیكه برخی از تحریم های منطقه ای علیه كشور قطر برخی از مسیرهای هوایی را مسدود نموده و باعث كند شدن روند جلب توجهات مسافرین به آن گردیده، ‌اما این فرودگاه همچنان به دنبال كسب موفقیت های بیشتر است.
انتظار می رود كه تا سال 2022،‌ سالانه به طور میانگین پذیرای تعداد 50 میلیون مسافر باشد.
المیر در ادامه افزود كه: “اگرچه فرودگاه بین المللی حمد یكی از تازه ساخت ترین فرودگاه های جهان است،‌ اما خود را به جایگاه های بالایی در بین فرودگاه های جهان رسانده و ششمین فرودگاه جهان است كه توانسته از سوی شایتركس عنوان 5 ستاره را به خود اختصاص دهد. در یك كلام، جاه طلبی مسئولین این فرودگاه كاملاً واضح و شفاف است: هدف ما،‌ كسب عنوان بهترین فرودگاه جهان از طریق فراهم آوردن سفری عالی برای مسافرین و تبدیل خود این فرودگاه به یك مقصد گردشگری می باشد.”

معرفی ده شهر چند فرهنگی در دنیا
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر