لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> طبیعت >> آژیر خطر در روز جهانی اقیانوس ها
آژیر خطر در روز جهانی اقیانوس ها

آژیر خطر در روز جهانی اقیانوس ها

سالانه دویست میلیون گردشگر در سراسر دنیا مسئول افزایش چهل درصدی ضایعات انسانی وارد شده به دریا می باشند که بر طبق گزارش بنیاد یا صندوق جهانی طبیعت ، نودو پنج درصد ضایعات پلاستیکی هستند .
دریای مدیترانه که تنها یک درصد آب جهان را دارد ، اکنون رکورد دار بیشترین سطح آلودگی پلاستیکی است که هفت درصد از این مشکل جهانی را در بر می گیرد .

ترکیه ، اسپانیا ، ایتالیا ، مصر و فرانسه که با هم سالانه میزبان حدود سی و چهار میلیون مسافر بریتانیایی هستند ، بیشترین سهم آلودگی پلاستیکی در دریای مدیترانه را دارند .
دریای خزر یکی از دریاهای مهمی است که توسط ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران احاطه شده است. 80% آلودگی دریای خزر مربوط به جریان آب از رودخانه ولگا و سایر رودخانه های غرب از جمهوری آذربایجان به دریای خزر می باشد.در این میان نقش ایران با گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت از یک طرف و گسترش کارخانه ها و صنایع از طرف دیگر، موجب شد تا دریای خزر به عنوان محلی برای رهاسازی فاضلاب و پسماندها انتخاب گردد.علاوه بر اینها، با افزایش گردشگر در طی سال ها و رزرو هتل توسط آنها و تبدیل ساحل ها به مکان های تفریحی بر حجم تخریب و آلودگی های ساحل و دریا افزوده شد. هتل هایی مانند هتل پارسیان خزر چالوس و یا پارسیان آزادی رامسر و … از دیگر دلایل تجمع مردم و آلودگی در این مناطق هستند.
صندوق جهانی طبیعت هشدار داد که میکروپلاست های سمی یعنی قطعات کوچک پلاستیکی توسط امواج فرابنفش فاسد می شوند و در چرخه غذایی دریا وارد شده و سپس به چرخه غذایی انسان و بشقاب غذای او وارد می شوند .

یافته های تکان دهنده در روز جهانی اقیانوس ها یعنی 8 ژوئن در سراسر جهان و بیشتر در محبوب ترین مکان یعنی در سراسر اروپا منتشر شد که در حال افزایش در فصل تابستان هستند .

در واکنش به این قضیه ، صندوق جهانی طبیعت امسال تابستان از مسافران تقاضای کاهش آلودگی های پلاستیکی از طریق اجتناب از استفاده اقلام یکبار مصرف مانند نی ، فنجان قهوه ، بطری ها و استفاده از کیسه هایی برای کاهش آلودگی و حفاظت از حیات را دارد .

پلاستیک ها در اقیانوس تا سال 2025 هم وزن ماهی ها خواهند شد . نسبت پلاستیک ها به ماهی ها در اقیانوس از لحاظ وزنی …
دریای مدیترانه یک مقصد زیبا برای تعطیلات است که هر تابستان میلیون ها بریتانیایی از آن لذت می برند اما به گفته ی تانیا استیل مدیر کل صندوق جهانی طبیعت ، ما با خاطرات خوب به خانه باز می گردیم در حالیکه میراثی سمی از ضایعات پلاستیکی از خود به جای گذاشته ایم .

پرندگان ، ماهی ها و لاک پشت های دریای مدیترانه با این پلاستیک ها خفه می شوند اما بر طبق گزارشات ما این پلاستیک ها به زندگی ماهی ها و غذاهای دریایی که ما در تعطیلات می خوریم ، پایان خواهند داد . او همچنین اضافه کرد : به همین خاطر ما از مردم تقاضا داریم در مورد چگونگی کاهش مقدار پلاستیک های یکبار مصرف مورد استفاده شان که در تعطیلات دور می اندازند ، تفکر کنند .
water pollution
زیست زدایی بطری ها و پوشک های پلاستیکی چهارصد و پنجاه سال طول می کشد . زمان لازم برای زیست زدایی : کیسه پلاستیکی بیست سال ، فنجان پلاستیکی ابری پنجاه سال ، قوطی نوشیدنی آلومینیومی دویست سال ، نی دویست سال ، پوشک چهارصد و پنجاه سال ، بطری های پلاستیکی چهارصد و پنجاه سال ، نگه دارنده ی شش تایی آبجو چهارصد و پنجاه سال و ریسمان ماهی گیری ششصد سال .

از زمان اعلام خبر سیاره ی آبی دو در پائیز 2017 ، آگاهی و اطلاع جهانی از مقیاس آلودگی پلاستیکی در اقیانوس های جهان بیشتر شد .

سازمان ها و دولت های سراسر جهان با افزایش فشار از سمت مصرف کنندگان و اعضای کمپین ها ، قدم هایی برای منع پلاستیک های یکبار مصرف برداشته است .
هند با آلودگی 1.3 بیلیونی ، اخیرا برنامه ای برای از بین بردن پلاستیک های یکبار مصرف از این کشور تا سال 2022 اعلام کرد.
صندوق جهانی طبیعت هم اکنون از دولت بریتانیا که برنامه ای برای پایان دادن به پلاستیک های یکبار مصرف در سراسر این کشور تا سال 2042 دارد ، خواستار اعلام تحریم این اقلام تا سال 2025 است .
water pollution

اکنون اروپا بعد از چین با پانصد هزار تن یعنی معادل شصت و شش هزار کامیون حمل آشغال ، دومین و بزرگترین تولید کننده پلاستیک است که بر طبق گزارشات سالانه در رودخانه ها و اقیانوس های سراسر این قاره ریخته می شوند .

دریای مدیترانه مرکز بیش از بیست و پنج هزار گیاه و گونه حیوانی است که شصت درصد آن ها بومی هستند .


نکات صندوق جهانی طبیعت در مورد تابستان بدون پلاستیک
یک کیسه مادام العمر با خود بیاورید
یک کیسه قابل استفاده مجدد به همراه داشته باشید تا از استفاده از کیسه های پلاستیکی در زمان خرید مواد غذایی یا خرید سوغات اجتناب کنید .
در زمان خرید پلاستیک های قابل باد کردن دوبار فکر کنید
اسباب بازی های استخر ، سطل ها و بیلچه های پلاستیکی قابل بازیافت نیستند . دنبال خرید اقلام با کیفیتی باشید که در تعطیلات بعدی قابل استفاده مجدد باشند .
قاشق و چنگال به همراه داشته باشید
از قاشق های کوچک پلاستیکی برای خوردن بستنی در ساحل گرفته تا کارد و چنگالی که زمان ناهار در پیکنیک استفاده می شود ، تاثیر منفی شما روی سیاره ی زمین با استفاده از کارد و چنگال قابل استفاده مجدد کمتر می شود .

water pollution

بطری آب قابل استفاده مجدد بیاورید
به عنوان یک ملت ، ما هر رزو سی و هشت و نیم میلیون بطری پلاستیکی می خریم و فقط نیمی از این ها بازیافت می شوند ، بقیه به عنوان آشغال دفن می شوند . در کشورهایی که آب شیر برای نوشیدن امن است ، آوردن بطری پلاستیکی قابل استفاده مجدد یا درخواست آب شیر در رستوران ها ، باعث ذخیره پول و کاهش ضایعات پلاستیکی در طول تعطیلات می شود . اگر در مورد سالم بودن آب شیر در مکانی که هستید مطمئن نیستید ، به شیوه ی صحیح بطری ها را دور بیندازید .
به نی نه بگویید
زمان انتخاب هر نوع نوشیدنی در طول روز و در تعطیلات ، به یاد داشته باشید که از نی ها و همزن های پلاستیکی استفاده نکنید . این اقلاک به طور مداوم در سواحل ، در شکم پرندگان دریایی و پستانداران دریایی یافت می شوند و همچنین بعد ها با تجزیه تبدیل به میکروپلاست های مضر می شوند که اقیانوس ها را آلوده می کنند .
فنجان قهوه شخصی بیاورید

فنجان قهوه برای نوشیدن قهوه ی صبحگاهی ، نشاط بعد از ظهری با خوردن قهوه و نوشیدنی های زمان شام با خود داشته باشید . برخی رویدادهای بریتانیا ، جشنواره ها و بسیاری از مغازه های قهوه فروشی در صورت داشتن فنجان شخصی ، در نوشیدنی های گرم به شما تخفیف ارائه می دهند . علاوه بر این ، این فنجان ها برای سفرهای طولانی با ماشین بسیار عالی هستند .

pollution

از جویدن آدامس بپرهیزید
حس تازگی با نعنا به جای آدامس که حاوی پلاستیک است ، بعد از پرواز عالی است . آدامس تجزیه پذیر نیست و پیاده رو ها و سواحل را کثیف می کند .
استفاده از دستمال مرطوب صورت را ترک کنید
پارچه های قابل شستشو را به جای دستمال مرطوب که حاوی پلاستیک و غیر قابل تجزیه است ، انتخاب کنید . تنها در خود بریتانیا سالانه بیش از 3.4 بیلیون دستمال مرطوب استفاده می شود که تقریبا یک سوم این مقدار در توالت ریخته شده و وارد اقیانوس ها می شود .
تنها جای پایتان را باقی بگذارید

سواحل ، اردوگاه ها و بالای تپه هایی که می بینید را همانجوری که هستند ترک کنید . حتی می توانید با جمع آوری زباله ها به جای تولید آن قدمی بیشتر در این راستا بردارید . برای مثال ، زمان ترک ساحل ده دقیقه زمان برای تمیز کردن اختصاص دهید .

pollution

اگر ملکی اجاره می کنید ، بازیافت محلی آن را بررسی کنید
در مورد نزدیکترین انبار بطری ها و سطل های زباله در منطقه سکونت خود تحقیق کنید . این کار به کاهش تاثیر منفی ضایعات پلاستیکی در زمان تعطیلات شما کمک می کند .
بازارهای غذای محلی را پیدا کنید
وقتی در سفر خارجی هستید به خود زحمت دیدن بازارهای غذاهای محلی را بدهید که می توانید تولیدات تازه را مزه کنید ، در مورد فرهنگ غذاهای محلی یاد بگیرید و مواد خوشمزه ای برای پخت و پز در تعطیلات انتخاب کنید . با اینکه در تعطیلات غذا خودن در رستوران عالی است ، خودتان با پخت برخی غذاهای محلی می توانید تغییر نیرو بخشی را تجربه کنید .

حیواناتی که از صحنه روزگار محو شده اند
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر