لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> غذا و خوراک >> سوغات شهرکرد
سوغات شهرکرد

سوغات شهرکرد

شهرکرد که مرکز استان زیبای چهارمحال و بختیاری است دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیاری می‌باشد. خطه چهار محال و بختیاری را می‌توان مهد عشایر عزیز سرزمین پارس معرفی کرد. باتوجه به کوهستانی بودن این منطقه، دارای آب و هوای سردی است که اکثر گردشگردان علاقه‌مندند تا در فصل تابستان به شهرکرد سفر نمایند. در این مقاله قصد داریم به سوغات شهرکرد بپردازیم و اطلاعات لازم جهت خرید انواع سوغات این شهر را به شما ارائه دهیم. اگر میهمان هتل های شهرکرد شدید و برای خرید سوغات نیاز به راهنمایی دارید، تا انتها با ما همراه باشید.

سوغات شهرکرد چیست؟

سوغات شهرکرد چیست؟

خرید سوغاتی و صنایع دستی منطقه‌ای که به آن سفر می‌کنید، از جذاب‌ترین بخش‌های سفر برای مسافران می‌باشد. همانطور که پیشتر گفتیم شهرکرد به خاطر آب و هوای خاصی که دارد، بستر تولید محصولات لبنی بوده که از کیفیت خوبی برخوردارند. این محصولات فاقد هر گونه مواد نگهدارنده هستند.

همینطور باتوجه به داشتن حرفه‌ دامپروری، صنایع سنتی نظیر نمد بافی، خرسک و جاجیم و گبه در این شهر رایج است. از دیگر سوغاتی‌های این شهر می‌توان به بادام، گردو، گز بلداجی، گیاهان دارویی و غیره اشاره کرد. در ادامه قصد داریم تمامی آن‌ها را معرفی کنیم.

خوراکی های شهرکرد

سوغات شهرکرد به چند دسته تقسیم می‌شود. از جمله این سوغاتی‌ها خوراکی‌های لذیذ این منطقه بوده که به عنوان سوغات شهرکرد توجه مسافران و گردشگران زیادی را جلب کرده ‌است. مهم ترین سوغات شهرکرد عبارتند از:

بادام

بادام سوغاتی شهرکرد

بادام منطقه شهرکرد دارای کیفیت بسیار خوبی بوده و به همین خاطر شهرتی بدست آورده که در هیچ جای ایران مثل آن را پیدا نمی‌کنید. در شهر سامان باغات بادام قرار دارند که مرکز تولید این محصول است.

انواع متنوع بادام درختی در این منطقه کشت و برداشت می‌شود. بادام ربیعی، بادام محبی، بادام مامایی، بادام سنگی و غیره از جمله بادام‌های بسیار معروف منطقه به شمار می‌آیند. بادام از اصلی ترین سوغات شهرکرد بوده و این شهر از مهمترین منابع تولید بادام در ایران است.

گردو

گردو بهترین سوغات شهرکرد

گردو یکی از خشکبارهای تولید شده در شهرکرد می‌باشد. تقریبا باغات گردو هفت هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی را در شهرکرد دارند. این میزان سهم عمده‌ای از تولید گردوی کشور را شامل می‌شود.

گردوی شهرکرد باتوجه به کیفیت و طعم فوق‌العاده‌اش بسیار مورد توجه واقع شده و در ردیف سوغات این شهر قرار دارد.

عسل

عسل محبوب‌ترین سوغات شهرکرد

موقعیت قرارگیری که شهرکرد دارد، در دامنه‌های رشته کوه‌های زاگرس است. این منطقه برای تهیه عسل مکان مناسبی به شمار می‌رود. کیفیت عسل تولیدی در این منطقه بسیار بالا بوده و تولید و فروش عسل در بیشتر فروشگاه‌‌های شهرکرد در بهار و پاییز صورت می گیرد.

شهرکرد به خاطر برخورداری از گیاهان خودرو با کیفیت‌ترین عسل معطر را داراست که طعم منحصربه‌فردی دارد. چنانچه به شهرکرد سفر کردید، عسل را که سوغات شهرکرد است فراموش نکنید.

بهترین هتل های شهرکرد را بشناسید! به همراه عکس و آدرس
ادامه مطلب

گز بلداجی

گز بلداجی

یکی دیگر از سوغات شهرکرد گز بلداجی بوده که در شهرکرد فروخته می‌شود. عده‌ای تصور می‌کنند که گز بلداجی فقط به شهر بلداجی تعلق دارد. این درحالیست که باید بدانید این شهر جزو توابع چهار محال بختیاری می‌باشد؛

بنابراین گز تولید شده جزو سوغات شهرکرد محسوب می‌شود.

دلیل اینکه این گز به بلداجی معروف شده به خاطر بدست آمدنش از روستایی به همین نام است که در شهر بلداجی واقع شده. انگبین یکی از مواد اولیه تولید گز بوده که آن را در کوهستان‌های چهار محال بختیاری پیدا می‌کنید.

انگبین علاوه بر استفاده در تهیه گز، دارای خواص درمانی بسیاری نیز هست. گز بلداجی را در دو نوع پسته‌ای و بادامی آماده کرده و می‌فروشند. هر دو این محصولات بسیار لذیذ هستند و می‌توانید در سفر به شهرکرد به عنوان سوغات شهرکرد آن را خریداری کنید.

کشک و قره قوروت

کشک و قره قوروت، خوشمزه ترین سوغاتی شهرکرد

احتمالا می‌دانید بسیاری از عشایر در استان چهار محال و بختیاری زندگی می‌کنند. باتوجه به حرفه دامپروری عشایر عزیز، این منطقه محصولات لبنی مرغوب و با کیفیتی دارد. قارا یا قره قوروت یکی از سوغاتی‌های شهرکرد بوده که طرفداران زیادی دارد.

قره قوروت از جمله فرآورده‌های لبنی محسوب می‌شود که آن را از شیر و ماست تهیه می‌کنند. قره قورت دیگری هم که از آب پنیر تهیه می‌شود وجود دارد. این نوع دارای طعم شیرین‌تری است. کشک را می‌توان معروف‌ترین محصول لبنی این شهر به عنوان سوغات شهرکرد دانست که سرشار از کلسیم است.

از جمله عواملی که بر روی کیفیت محصولات این منطقه تاثیر دارد نوع چراگاه دام می‌باشد. پس کیفیت بالای این محصولات به خاطر مراتع و چراگاه‌های شهرکرد می‌باشد. اگر گذرتان به شهرکرد افتاد به عنوان سوغاتی شهرکرد پرطرفدارترین خوراکی‌های آن جا که قارا و کشک است را خریداری کنید.

نان کاکولی

نان کاکولی، معروف‌ترین سوغات شهرکرد

نان کاکولی سوغاتی شهرکرد است که بسیار خوش طعم می‌باشد. تهیه این نان خوشمزه از کشمش، بادام، زیره، شیر، آرد، تخم مرغ و غیره می‌باشد. در گذشته پخت این نان به عنوان نذری در شب‌های خاصی از سال همچون شب قدر رایج بوده. اما امروزه در تمامی فصول سال این نان پخت می‌شود.

نان کاکولی بسیار خوش طعم می‌باشد و باتوجه به استفاده از زیره در آن دارای طعم منحصربه‌فردی است. این نان را به عنوان سوغات شهرکرد حتما برای عزیزانتان خریداری کنید.

گیاهان دارویی شهرکرد

گیاه کاسنی

تعجب نکنید اگر بگوییم گیاهان دارویی یکی از سوغات شهرکرد است. چهار محال بختیاری بیشترین میزان بارش را در فصل بهار دارد. این منطقه با داشتن بارش زیاد، شاهد رویش انواع گیاهان دارویی خودرو است. در این شهر بازار گیاهان دارویی بسیار پرطرفدار بوده و به راحتی می‌توانید گیاهان دارویی را به عنوان سوغات شهرکرد خریداری کنید.

حتی سبزی‌های معطر که در تهیه انواع غذاها و آش‌ها استفاده می‌شوند در این منطقه به خوبی می‌رویند. سبزی‌هایی که برای تهیه غذاها بکار می‌برند عبارتند از: کرفس کوهی، چاووک، سلمان تره، ترشک، کنگر، موچه، قارچ. همچنین گیاهان دارویی همچون چای کوهی، جاشیر، شیرین بیان، بابونه کبیر، موسیر، کاسنی، زنجبیل، آویشن، سداب، شاه تره و بادیان. هر یک دارای خواص منحصربه‌فردی هستند.

سوغات استان چهارمحال و بختياری، از ترش ترين تا شيرين ترين طعم ها
ادامه مطلب

صنایع دستی شهرکرد

بهتر است از خوراکی‌های فوق‌العاده شهرکرد گذر کنیم و به صنایع دستی این شهر بپردازیم. بومیان این شهر هنرهای سنتی خود را هنوز که هنوزه سینه به سینه نگهداری می‌کنند و توانسته‌اند باز هم با آن‌ها هنر آفرینی نمایند. اگر به شهرکرد سفر کردید حتما از صنایع دستی آن دیدن کنید. صنایع دستی شهرکرد عبارتند از:

گبه

گبه

گلیم و گبه بافی در شهرکرد علاوه بر قالیبافی بسیار شهرت دارد. از پشم بهاره گوسفند برای بافت گبه استفاده می‌شود. در این فرآیند پشم‌ها را به کمک دست می‌ریسین و بعد گبه به صورت ریز بافت یا درشت بافت بافته می‌شود.

گبه‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های زیبایی وجود دارند که همگی الهام گرفته از طبیعت است. خرید گبه به عنوان سوغات به حمایت از صنایع سنتی شهرکرد کمک می‌کند. همچنین باعث استمرار تولید این هنر اصیل می‌شود و دلیلی است برای شناخته شدن آن در بازارهای جهانی.

چوقا

چوقا

چوقا یکی از صنایع دستی اصیل عشایر و سوغات شهرکرد است. چوقا، لباس محلی و سنتی ایل بختیاری بوده که حتی در حال حاضر نیز عده‌ای از افراد محلی آن را استفاده می کنند. همچنین در جشنواره‌های محلی هم استفاده می‌شود. این لباس را زنان هنرمند این شهر و با کمک می‌بافند.

چوقا رنگ سفید دارد و خطوط تیره در آن نمایان است. از چوقاهای معروف بافته شده در شهرکرد باید به بافت کیارسی اشاره کنیم. این سوغات شهرکرد را زنان کیارسی می‌بافند. برای بافت چوقا باید پشم گوسفند داشته باشید. پشم چینی در اواخر بهار آغاز شده تا برای تهیه نخ آماده ‌شود.

خرسک و جاجیم

جاجیم

یکی دیگر از صنایع دستی شهرکرد خرسک و جاجیم است. بافت خرسک برگرفته از طبیعت بوده و هیچ نوع نقشه‌ای ندارد. خرسک را بافندگان با ذهن خلاق خودشان می‌بافند و پرزهای آن را نمی‌گیرند. جاسک باتوجه به ضخامت و نرم بودن می‌تواند برای پوشاندن ناهمواری‌های زمین بکار رود.

همچنین جاجیم از صنایع دستی قدیمی شهرکرد بوده که بافت آن از کنار هم قرار گرفتن نخ‌های رنگی می‌باشد. ظاهر جاجیم یکدست است. جاجیم را می‌توان به عنوان زیر انداز، رخت خواب پیچ، روانداز و غیره استفاده کرد. جاجیم به عنوان سوغات شهرکرد گزینه بسیار خوبی است.

نمد

نمد

استان چهار محال بختیاری را باید از قطب‌های تولید نمد در کشور معرفی کرد. قدمت این حرفه به دوران کهن باز می‌گردد. این فعالیت را مردان بختیاری و به صورت دسته جمعی انجام می‌دهند. با رونق گرفتن گردشگری و استقبال از محصولات نمدی به عنوان سوغات شهرکرد، این هنر اصیل باز هم روح تازه‌ای گرفت.

فرش‌ها و کلاه‌های نمدی، طرح‌ها و شکل‌های متنوعی در بازارهای محلی شهرکرد دارند و توجه مسافران و گردشگران را به خود جلب می‌کنند.

قفل

قفل سنتی چالشتر

شاید تعجب کنید اگر بگوییم ساخت قفل در شهرکرد یک حرفه خاص است. یکی از نقاط قدیمی چهارمحال بختیاری چالشتری بوده که در‌ آن قفل سازی پیشینه طولانی دارد. این هنر که به دوران صفوی مربوط است که به شهرت جهانی رسیده.

رسم کتل بندان چهار محال و بختیاری
ادامه مطلب

در این بین باید به قفل طلای درب کعبه اشاره داشت که قفل چالشتری بوده و اصالت سازمان یونسکو را دارد. همینطور کم وزن‌ترین قفل جهان که استاد کار چالشتری آن را ساخته در موزه لوور پاریس نگهداری می شود. قفل سنتی چالشتر امروزه بیشتر در اندازه‌های کوچک و برای آویز گردنبند استفاده می‌شود.

بازار شهرکرد

احتمالا به‌عنوان یک گردشگر که اولین‌بارتان است به شهرکرد سفر می‌کنید، در پیدا کردن یک مرکز خرید مناسب برای خرید سوغات شهرکرد دچار سردرگمی شده‌اید. ما در این مقاله به شما می‌گوییم که اصلا نگران نباشید.

در این قسمت از مقاله به‌صورت مختصر می‌خواهیم شما را با چند نمونه از مراکز خرید شهرکرد آشنا نماییم. شما این امکان را دارید تا برای خرید به بازارهای سنتی شهرکرد یا بازارهای مدرن آن سر بزنید. در ادامه تعدادی از این بازارها را به شما معرفی می‌کنیم.

بازارهای سنتی شهرکرد

  • بازار بزرگ شهرکرد
  • بازارچه لحاف‌دوزان

بازارهای مدرن شهرکرد

  • مجتمع تجاری میلاد
  • مجتمع تجاری خدماتی امام صادق (ع)
  • بازارچه دائمی صنایع دستی

بازارچه دائمی صنایع دستی شهرکرد

اگر از جاذبه‌های دیدنی شهرکرد بازدید کردید؛ نوبت به خرید سوغات و صنایع دستی می‌رسد تا برنامه سفرتان را تکمیل کنید. یکی از اصلی‌ترین مراکز خرید شهرکرد بازارچه دائمی شهرکرد است که برای تهیه صنایع دستی این شهر در بهمن 1395 افتتاح شد.

بازارچه دائمی شهرکرد آینه‌ای است که بازتاب‌دهنده هنر و آداب اصیل مردمان شهر می‌باشد. از جمله صنایع دستی شهر که گلیم، سرمه، قلم‌زنی، خاتم، منبت، نمد، سراج، معرق، سفال، حجم‌های فلزی و لباس‌ است، در این بازار به نمایش گذاشته می‌شود.

این بازارچه در میدان قدس و با مشارکت شرکت توسعه گردشگری استان راه‌اندازی شد. باید بدانید که پشت راه‌اندازی این بازارچه دائمی اهداف خیرخواهانه‌ای وجود دارد. از جمله اهداف اصلی برای افتتاح این مجموعه، صنایع دستی بوده که باعث احیای هنرهای دستی، بالا بردن انگیزه جهت تولید در هنرمندان و اشتغال‌زایی برای زنان سرپرست خانوار شده است.

اگر در این حرکت انسان‌دوستانه علاقه‌مندید شرکت کنید و حمایتی هر چقدر کوچک از مشاغل خانگی داشته باشید، بازدید از این بازارچه را فراموش نکنید.

سخن آخر

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، شهرکرد از توابع استان چهارمحال و بختیاری می‌باشد که آن را با طبیعت ناب و سوغاتی‌های خاصش می‌شناسند. بهترین بخش هر سفری، خرید سوغاتی‌های آن منطقه است تا خاطره آن سفر را برای مسافران همیشه زنده نگه دارد.

‌سوغات شهرکرد از نوع خوراکی شامل گیاهان دارویی، عسل، انواع پنیر، کشک، قارا، گز، گردو می‌شود. هنرهای سنتی این دیار به عنوان ‌سوغات شهرکرد عبارت است از خرسک و جاجیم، نمد، چوقا و گبه. ما در این مقاله به معرفی تمامی سوغاتی شهرکرد پرداختیم. اگر میهمان مردم خونگرم کرد هستید، این مقاله برای خرید سوغاتی کمکتان می‌کند.

3.7/5 - (4 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر